Skillnaden mellan rak-6 och V6 motorer!

NJ_
28 februari 2008 · 2 118 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Ellertz skrev:
finns de inga raka 8 or ? big_smile

Jo, det finns raka åttor... big_smile

finns en rak 14 cylindrig motor också tongue
"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton."
drygt 108000 hästar

sitter i nån liten båt.. smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 februari 2008 · 8 197 Inlägg

NJ_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Ellertz skrev:
finns de inga raka 8 or ? big_smile

Jo, det finns raka åttor... big_smile

finns en rak 14 cylindrig motor också tongue
"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton."
drygt 108000 hästar

sitter i nån liten båt.. smile

Liten båt ja.. Hehehe.. tongue
Raka åttor satt väl mest i gamla bilar som Buick, Hudsn och Pontiac runt 1946-1953. smile Sköna, nära på ljudlösa motorer. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Ellertz Norrlänning
28 februari 2008 · 1 453 Inlägg

NJ_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Ellertz skrev:
finns de inga raka 8 or ? big_smile

Jo, det finns raka åttor... big_smile

finns en rak 14 cylindrig motor också tongue
"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton."
drygt 108000 hästar

sitter i nån liten båt.. smile

haha, ja menar ju i en bil wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
NJ_
28 februari 2008 · 2 118 Inlägg

Ellertz skrev:

NJ_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Jo, det finns raka åttor... big_smile

finns en rak 14 cylindrig motor också tongue
"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton."
drygt 108000 hästar

sitter i nån liten båt.. smile

haha, ja menar ju i en bil wink

nu ska vi inte va så noga wink "ingenting är omöjligt" big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Swinge Kung
29 februari 2008 · 191 Inlägg

dbjanoz skrev:

leo_m83 skrev:
tjena grabbar!

Har gått runt nu ett tag och kliat i huvudet, men jag får inte fram svaret på följande fråga:


Vad är skillnaden mellan 3L rak 6 (som till ex sitter i visa bmw och nissan skyline) och en 3L V6 (nissan 300zx) motor, altså prestandard mässigt. Är det så att man har mer vrid med en V motor jamfört med en rak motor eller vad är krukset med det?

Skulle vara intressant att veta om det verkligen finns någon skillnad mellan de i prestandard mässigt.

Vi tar frågan igen

Din fråga är om det är någon skillnad (prestanda mässigt) Effekt och vrid menar du då? mellan en "Rak 6:a" och en "Vinklad 6:a" med samma volym 3liter.

Vinkeln har ingen betydelse för effekt eller vrid enbart vibrationer

Men effekten och vrid man får ut av en motor beror på så många andra faktorer att denna fråga är istort sett omöjlig att svara då man jämför motorer med olika kringutrustning, slaglängder, kamaxlar, ventiler osv

Jag skulle nog vilja säga att, Nej det finns ingen skillnad i effekt mellan en V6:a och en Rak 6:a. Men då ska ju slaglängd, volym, kamaxalar, ventiler, inspruting och allt annat vara exakt lika för att kunna jämföras.

om det nu skulle vara mer vibrationer i en v6:a än en rak och vi säger med exakt lika slaglängd, kamaxlar m.m. bör då inte v6:an få pyttelite effektförlust pga vibrationerna? så då är det ju faktiskt lite lite lite effektskillnad..

Rauta
29 februari 2008 · 23 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

Krillmeister skrev:
Jag säger bara 2.2L Rak 5-cyl motor al'a Audi! . MUMS wink!

Nä nä,  2,6liters v6an ska de ju va tongue 



Sorry för lite off topic...

Audis 2.6as V6 hör på den=)

Inget motorljud och helt kass prestanda inga fördelar med den motorn.

John87 Stolt Volvoägare
29 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Rauta skrev:
Audis 2.6as V6 hör på den=)

Inget motorljud och helt kass prestanda inga fördelar med den motorn.

Dessutom är dom inte kända för att vara snåla direkt tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
twin_cam Smålänning
29 februari 2008 · 7 877 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Garic skrev:
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.

jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.

än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)

Raka motorer har i överlag alltid bättre vrid samt botten drag från låga varv, oftast inte lika "hög" varviga, medans V-ställda motorer är mer varv-villiga får man lättare mer hästkrafter ur dessa men sämre vrid,
Ett skol exempel är Volvos raka lastbils dieslar och Scanias V-ställda dieselar, kolla man där så har inte v-motorn en chans i att segdra vid låga varv den dör ut redan vid 1100varv så tappar den stort sett all ork, medans volvos raka-motorer seg drar väldigt hårt ner till 800varv, men sen kollar man effekt kurvorna, så har volvos sin max HK och vrid mellan 1000 och 1500 varv per minunt som max, men kollar man på scania så vaknar inte riktigt motorns alla hästar o nm förens vid 1400/1500 varv o drar tills 2000varv/min
Motorerna jag pratar om är Volvos D16C och Scanias 164. altså båda är 16liters motorer i samma serier.

Där hoppas jag du ska få lite inblick i vad som är skillnader smile

Jag skulle vilja säga snarare tvärtom, men men wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
John87 Stolt Volvoägare
29 februari 2008 · 4 913 Inlägg

twin_cam skrev:

The_Mechanic skrev:
Raka motorer har i överlag alltid bättre vrid samt botten drag från låga varv, oftast inte lika "hög" varviga, medans V-ställda motorer är mer varv-villiga får man lättare mer hästkrafter ur dessa men sämre vrid,
Ett skol exempel är Volvos raka lastbils dieslar och Scanias V-ställda dieselar, kolla man där så har inte v-motorn en chans i att segdra vid låga varv den dör ut redan vid 1100varv så tappar den stort sett all ork, medans volvos raka-motorer seg drar väldigt hårt ner till 800varv, men sen kollar man effekt kurvorna, så har volvos sin max HK och vrid mellan 1000 och 1500 varv per minunt som max, men kollar man på scania så vaknar inte riktigt motorns alla hästar o nm förens vid 1400/1500 varv o drar tills 2000varv/min
Motorerna jag pratar om är Volvos D16C och Scanias 164. altså båda är 16liters motorer i samma serier.

Där hoppas jag du ska få lite inblick i vad som är skillnader smile

Jag skulle vilja säga snarare tvärtom, men men wink

Ställer mig på Herr twin_cam's sida här.

Om vi tar BMW som exempel.
Deras raka sexor är tröttare än deras V8 med samma cylindervolym på låga varv.
Sen ju högre upp i varv man kommer så börjar sexan visa vad den går för.
V8'an kommer inte heller upp i samma maxvarv som R6'an gör.

Och ja, det finns R6'or och V8'or med samma volym.
3-literssexan och 3-litersåttan tänkte jag främst på.

Iofs så är det ju 2 cylindrar mer.. Men samma volym iaf.
Kanske inte en så rättvis jämförelse om man tänker efter, men ni fattar poängen tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Tom Darth Vader
29 februari 2008 · 1 644 Inlägg

Syftar du inte på 3,5 liters V8:an och 3,5 liters R6:an? Har aldrig hört om en 3 liters v8 förr. Men 535:an var v8 under två årsmodeller under sena 90-talet.

Senast redigerat av DoWahDiddy (29 februari 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
John87 Stolt Volvoägare
29 februari 2008 · 4 913 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Syftar du inte på 3,5 liters V8:an och 3,5 liters R6:an? Har aldrig hört om en 3 liters v8 förr. Men 535:an var v8 under två årsmodeller under sena 90-talet.

Nej, jag menade den minsta V8'an BMW gjort som var på 3 liter eller 2997 kubik för att vara exakt smile
Sitter i BMW 530 93-95.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
jontedampar Living life sideways
10 augusti 2008 · 23 Inlägg

Malm3n skrev:
Skillnaden mellan en rak sexa och en V6a är att i en sak sexa så sitter kolvarna om i en 4a.. på rad efter varandra

I en V6 så är kolvarna snedställda som i ett V

Bara för att det är en 4-cylindrig motor så behöver det ju inte innebära att det är rakställd..

jontedampar Living life sideways
10 augusti 2008 · 23 Inlägg

Ramneborg skrev:
bara för att tillägga så om man har en v6a med turbo betyder inte det att man har twinturbo bara för man har 2st. om man har twinturbo på en v6a så bör man ha 4st aggregat:) annars är det fortfarade singelturbo blev lite störd när jag läste;)

Du kan väl aldrig kalla det singelturbo om du har mer än en turbo?

_fillan_ med lem
10 augusti 2008 · 1 925 Inlägg

jontedampar skrev:

Ramneborg skrev:
bara för att tillägga så om man har en v6a med turbo betyder inte det att man har twinturbo bara för man har 2st. om man har twinturbo på en v6a så bör man ha 4st aggregat:) annars är det fortfarade singelturbo blev lite störd när jag läste;)

Du kan väl aldrig kalla det singelturbo om du har mer än en turbo?

twinturbo = 2 agg efter varandra
dubbelturbo = tillex på en v6a,, en turbo/ sida .. 3cyl vill säga

detta är vad jag fått för uppfattning iaf


jontedampar


stort plus till dig som håller koll på trädarna me,, denna var ju knappt ett halvår gammal wink

Senast redigerat av _fillan_ (10 augusti 2008)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Jimm
10 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Skrev detta precis efter det inlägget ni diskuterar om så varför dra upp det igen? Killen hade fel.
Dags att låsa tråden kanske...

Ramneborg skrev:
bara för att tillägga så om man har en v6a med turbo betyder inte det att man har twinturbo bara för man har 2st. om man har twinturbo på en v6a så bör man ha 4st aggregat:) annars är det fortfarade singelturbo blev lite störd när jag läste;)

öööh? har man 2st turbo så har man två turbo oavsett om hur många cylindrar man har.
Singel= 1
Twin= Två, Dubbla, Bi (kan ofta menas 2 st olika ex stor och liten.)
Quad=  4

Det står förresten Twinturbo i min bakruta om du undrar. (Har V6a)

Senast redigerat av Hardjim (10 augusti 2008)

Guldfinger Civ.Ing.
28 september 2008 · 70 Inlägg

Om man bara har 6 cylindrar är en rak eller en boxer de enda motorkonfigurationerna som gör att motorn  är helt utbalanserad med avseende på första och andra ordningens fria krafter och moment.

Beronde på vinkeln i V:et så kan man balansera bort ganska mycket i V6:an men i tex 60graders V6 återstår ett fritt moment.

En rak 8 är också helt utbalanserad men inte särskilt vanlig. 90graders V8 är perfekt balanserad ändå väljer en del tillverkare 60graders. Priset för denna kompakthet blir då en balansaxel. Något som vi inte hittar på raka 6:or.

Nackdelen med en rak motor är längden på vevaxeln som inte klarar lika höga varvtal, pga självsvängning.

Vridmomentet ges av trycket i förbränningsrummet och hur motorn är utlagd påverkar alltså inte detta. Dock om man kan varva högre så ökar ju effekten.

Aerodynamik ...
28 september 2008 · 7 120 Inlägg

twin_cam skrev:

The_Mechanic skrev:

Garic skrev:
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.

jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.

än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)

Raka motorer har i överlag alltid bättre vrid samt botten drag från låga varv, oftast inte lika "hög" varviga, medans V-ställda motorer är mer varv-villiga får man lättare mer hästkrafter ur dessa men sämre vrid,
Ett skol exempel är Volvos raka lastbils dieslar och Scanias V-ställda dieselar, kolla man där så har inte v-motorn en chans i att segdra vid låga varv den dör ut redan vid 1100varv så tappar den stort sett all ork, medans volvos raka-motorer seg drar väldigt hårt ner till 800varv, men sen kollar man effekt kurvorna, så har volvos sin max HK och vrid mellan 1000 och 1500 varv per minunt som max, men kollar man på scania så vaknar inte riktigt motorns alla hästar o nm förens vid 1400/1500 varv o drar tills 2000varv/min
Motorerna jag pratar om är Volvos D16C och Scanias 164. altså båda är 16liters motorer i samma serier.

Där hoppas jag du ska få lite inblick i vad som är skillnader smile

Jag skulle vilja säga snarare tvärtom, men men wink

Håller med twin_cam där. Kolla effektkurvorna på personbilar med V6 och R6.

Portal Filkörning?
28 september 2008 · 852 Inlägg

kan vi inte blanda in boxer 6orna här? för det e jag lite fundersam över. Det e ju nästan inga som bygger med boxer tekniken... bara subaru och porsche. (bubbla räknas ej dem görs ju inte längre)

Är det bättre drag i boxermotorerna? i så fall varför använder inte fler tekniken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang