Äger du din bil, eller gör banken det?

Alex_bergstr
5 oktober 2007 · 1 364 Inlägg

jag lånade inga pengar till min bil viseligen fick jag den sjukt billigt;)

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
sir_daniel www.kudoz.se
5 oktober 2007 · 3 802 Inlägg

självklart äger jag alla mina bilar själv och köpt dem kontant utan inblandning av banken.
det är en hobby o det ska man inte behöva låna för att pyssla med anser jag.

ska jag låna så blir det för att köpa hus, alt. för att köpa en helt ny bil (leasa/avbetalning) men lånar inte för att köpa o bygga hobbybilar.

Ena Colaberoende
5 oktober 2007 · 1 219 Inlägg

Banken äger 1 av mina 3 bilar och det är den sista bilen (Saaben) som jag och tjejen skaffade oss. Kommer ju tillökning och det var lika bra att slå till.

Gör mig ingenting att betala av ett lån till banken när det är till något vettigt.

Sedan har jag alltid stått som ägare till bilarna jag har ägt och haft egen försäkring på dom.

/Ena

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
5 oktober 2007 · 548 Inlägg

Lån på hus med viss del av bil inbakad! Men allt annat som tillbehör cash! Har två barn så det finns inte utrymme att spara till bil då! Hade jag bott hemma hos mina föräldrar och jobbat och vart singel så hade jag köpt bil cash och det har jag gjort också men det var typ 10 år sedan! Nu står man på egna ben och får betala därefter! Men bilarna är avbetalda kan man säga!Nu står bägge på mig och jag betalar allt själv också!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Germax
5 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Vad är de här för avundsjuk tråd?

Är det fult med lån? Man betalar ju fkt för att få låna..
Tycker en Ferrari är lika cool så om den är köpt med cash lr med lån.

Förövrigt har jag inga lån alls, men stör sig någon på att jag lånar pengar till en dyrare bil kommer jag störa mig stort på hen.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
5 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

sir_daniel skrev:
självklart äger jag alla mina bilar själv och köpt dem kontant utan inblandning av banken.
det är en hobby o det ska man inte behöva låna för att pyssla med anser jag.

ska jag låna så blir det för att köpa hus, alt. för att köpa en helt ny bil (leasa/avbetalning) men lånar inte för att köpa o bygga hobbybilar.

Så tänker jag med.

Hellre lånar jag xxx 000 av banken för att köpa ett hus smile

I do it my way
Viinikka Bas För Ditt As!!!!!!
5 oktober 2007 · 443 Inlägg

Jag äger min bil smile Inga skulder på bilen...

The Black Ghost
lanred
5 oktober 2007 · 555 Inlägg

r-ted skrev:
rolig läsning .. dom med bilar under 100 000kr tycker det är så fel att ha billån ...
man läser : har maninte råd, skulle aldrig låna osv....

HUR FAN TÄNKER NI.....

vad spelar det för roll om man har lite lån ... jag har bilar som enligt bilpriser.se har ett samlat värde av 663 000kr .
Å det är bara bilarna jag har online på garaget...
skulle ni spara ihop 663 000kr ???
jag har 250 000kr i lån på dessa bilar , men däremot så är huset betalt och ej belånat eller pantsatt på något sätt...
vissa personer tror sig veta bäst och att deras tankesätt är det ända rätta, men det finns många sätt att se saker på.

och det är inte bara för vem som hellst att låna till en ferrari som någon skrev..... du skall ha råd att pröjsa en månadsbetalning på runt 10-12 000kr/månaden .

jag amorterar 8000kr i månaden på mina bilar, sen kommer ju servicar, försäkrings, skatt osv
september så såg det ut så här
passat v6 tdi storservice med kamremsbyte 10 000kr
Bmw m3 inspection1 bromsvätske byte         8300kr
nya golv mattor och nya belägg till M3           3600kr
nya belägg till mercan fram                           1200kr
försäkring på passaten                                  5500kr
försäkring på M3an                                       9000kr

totalsumma 37600kr + amortering (8000kr) och ränta .
men visst vilken jävla snorunge som hellst kan ju köpa en ferrari eller annan sportbil bara för att man får lån. LYCKA TILL


Ps är inte alltid jag har så mycket utgifter på bilarna men alltid är det nått ds.

Nu vet jag inte vad du har för prioteringar och vad för jobb du har och vad du tjänar. Du gillar tydligen bilar och lånar till dina bilar och köper flera bilar och kan betala dina lån.
Det är vad du tycker, jag tycker något helt annat och jag säger att jag kan låna till ferrari och jag vet att jag har råd till att betala skatt/försäkring/bensin/service. Men då har jag inga pengar kvar till något annat. Därför lånar jag inte. Något fel? Jag kör hellre en billigare bil och köper andra saker.

Lycka till med ditt liv, tack behöver ingen redovisning av hur mycket det kostar att äga en bil!

richardoo290 VOLVO for life..
5 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

lanred skrev:

r-ted skrev:
rolig läsning .. dom med bilar under 100 000kr tycker det är så fel att ha billån ...
man läser : har maninte råd, skulle aldrig låna osv....

HUR FAN TÄNKER NI.....

vad spelar det för roll om man har lite lån ... jag har bilar som enligt bilpriser.se har ett samlat värde av 663 000kr .
Å det är bara bilarna jag har online på garaget...
skulle ni spara ihop 663 000kr ???
jag har 250 000kr i lån på dessa bilar , men däremot så är huset betalt och ej belånat eller pantsatt på något sätt...
vissa personer tror sig veta bäst och att deras tankesätt är det ända rätta, men det finns många sätt att se saker på.

och det är inte bara för vem som hellst att låna till en ferrari som någon skrev..... du skall ha råd att pröjsa en månadsbetalning på runt 10-12 000kr/månaden .

jag amorterar 8000kr i månaden på mina bilar, sen kommer ju servicar, försäkrings, skatt osv
september så såg det ut så här
passat v6 tdi storservice med kamremsbyte 10 000kr
Bmw m3 inspection1 bromsvätske byte         8300kr
nya golv mattor och nya belägg till M3           3600kr
nya belägg till mercan fram                           1200kr
försäkring på passaten                                  5500kr
försäkring på M3an                                       9000kr

totalsumma 37600kr + amortering (8000kr) och ränta .
men visst vilken jävla snorunge som hellst kan ju köpa en ferrari eller annan sportbil bara för att man får lån. LYCKA TILL


Ps är inte alltid jag har så mycket utgifter på bilarna men alltid är det nått ds.

Nu vet jag inte vad du har för prioteringar och vad för jobb du har och vad du tjänar. Du gillar tydligen bilar och lånar till dina bilar och köper flera bilar och kan betala dina lån.
Det är vad du tycker, jag tycker något helt annat och jag säger att jag kan låna till ferrari och jag vet att jag har råd till att betala skatt/försäkring/bensin/service. Men då har jag inga pengar kvar till något annat. Därför lånar jag inte. Något fel? Jag kör hellre en billigare bil och köper andra saker.

Lycka till med ditt liv, tack behöver ingen redovisning av hur mycket det kostar att äga en bil!

hahaha där ägde du han! big_smile

master_lars
5 oktober 2007 · 1 180 Inlägg

Personligen så handlar jag aldrig ngt på lån/krita. Jag tycker att det är skönare och "säkrare" när jag köpt det jag vill ha utan att ha behövt gå till banken. Sen så slipper man ju den där utgiften som banken tar för att man köper på avbetalning, och det blir oftast billigare i längden om man köper sakerna på riktiga pengar istället för lånade pengar...

Sen så gäller detta endast lösöre, bilar, båtar och liknande. Om man skulle gå och köpa sig en hus eller en lägenhet så måste man ju självklart låna, men då har man ju fastigheten som säkerhet...

Greatsnyggo saabtok
5 oktober 2007 · 1 306 Inlägg

löjlig tråd .....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Mr.TDI ´76
5 oktober 2007 · 82 Inlägg

Har aldrig haft några billån, fast jag köpte Boran helt ny.

Så att jag har "ägt" alla mina egna bilar själv... wink

Bjork OEM <3
5 oktober 2007 · 6 957 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:

sir_daniel skrev:
självklart äger jag alla mina bilar själv och köpt dem kontant utan inblandning av banken.
det är en hobby o det ska man inte behöva låna för att pyssla med anser jag.

ska jag låna så blir det för att köpa hus, alt. för att köpa en helt ny bil (leasa/avbetalning) men lånar inte för att köpa o bygga hobbybilar.

Så tänker jag med.

Hellre lånar jag xxx 000 av banken för att köpa ett hus smile

Som sagt en annen bor hemma, pröjsar 5000 i månaden på min bil...lånet
försvinner ganska så fort!

sen sparar man ju ihop en klumpsumma å betalar in ännu mera.

Kan ni inte skriva hur gamla ni e å hur länge de tog att jobba/spara ihop
till era bilar? ni som köpt kontant,

Ja kunde ju köpt mig en T5:a lr liknande kontant, men ville ha en bil nyare än -00
så därför tog ja ett litet lån!
Bilen e ju betald å klar i vår, då tänkte ja sälja den å låna om å köpa
nyare/värre bil smile

Mvh

Senast redigerat av Bjork (5 oktober 2007)

OEM <3
Tompa_Vax Skogs Arbetare
5 oktober 2007 · 413 Inlägg

äger min bil, fast blir ju billigare när den står på svärmor ju, hehe

Go For It!!
Enjoii Språkfascist
5 oktober 2007 · 109 Inlägg

jag lånade 60 000:-! betalt på 2 år, inte så lång tid. sen "äger" mamma bilen.

som nån sa innan, sen säljer jag och lånar igen. och uppgraderar till nått värre. man måste ju börja nån stans. smile

Senast redigerat av Enjoii (5 oktober 2007)

Syns man inte, så finns man inte.
NitrousOxideSystem Zoom Zoom
5 oktober 2007 · 381 Inlägg

Äger min bil, kändes bättre att spara och betala cash istället för att blanda in banken och få betala av den i flera år  smile

Power is Nothing Without Control
Gullideckel
5 oktober 2007 · 70 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
löjlig tråd .....

Tvärtom vad jag tycker...intressant tråd ju!

Jag äger min Cab och leasar en annan bil... 50/50 alltså.

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Tojson
5 oktober 2007 · 2 Inlägg

Jag äger båda mina bilar.. Betalda kontant! cool

A6 2.0 tdi 20" JR11
cuppre negativ..
5 oktober 2007 · 167 Inlägg

inga lån här inte..

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se
Matsmannen
5 oktober 2007 ·

Inga lån här heller. Jobbat ihop varenda öre själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang