Att beställa bilstereo/högtalare från USA

slashcat
7 oktober 2007 · 14 Inlägg

Hej.

Funderade i första hand på att beställa bilstereo i USA med tanke på hur låg dollarn är just nu. Någon som har bra/dålig erfarenhet av detta? Någon som kan rekommendera några hemsidor?

Decibel
7 oktober 2007 · 2 911 Inlägg

Glöm inte räkna med moms och skatt på det du ska handla, räkna således med cirka 30% på det pris som står på hemsidan + frakt.

Har dock inga goa sajter att bjuda på för ögonblicket.

MrCalle Team Autohifi!
7 oktober 2007 · 865 Inlägg

Pris i Dollar + frakt kostanad + tull ( 6-6,5%) + 25% moms =  slutsumma Sverige

ex.
Pris vara 100usd + frakt 100usd + tull 6% 12usd = 212usd X 6.90 = 1462,80kr + 25% moms = 1828,50sek

Räkna ordentligt innan du köper, tänk på att det finns masser med sidor som inte levererar i slutendan!

Du kan räckna ut frakt kostnaderna på de olika frakt bolagen sidor som användas, typ UPS - DHL mfl....

Good luck!

qpon
7 oktober 2007 · 322 Inlägg

jag köpte alla mina grejor i usa på eBay. fick betala tull bara för stereo och förstarkare. högtalarna var det bara fraktkostnad på. de flesta säljare på eBay sänker ner priserna på fraktlappen så man slipper tull. moms vej jag inget om men fick inte betala nån iaf.
hursomhelst tull for stereon som kostade $200 gick på ungefar 400sek och 350sek för förstarkarna. that's it. men jag kanske hade flytt då big_smile
köpte de flesta grejor hos säljare som heter indoaudio

Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Puttson
7 oktober 2007 · 296 Inlägg

du måste tänka på att du inte får nån garanti.  har en kommpis som har köpt mycket saker från staterna och har tjänat flera 1000,  men kom ihåg att chansen finns att du aldrig kommer få se dina saker.

MatteR Sänk bensinskatten!
7 oktober 2007 · 182 Inlägg

Kolla efter att köpa sakerna i england eller övriga eu så slipper du betala momsen eller om det är skatten på det. så blir det lite billigare.

/MatteR
LillNaisarn
7 oktober 2007 ·

Puttson skrev:
du måste tänka på att du inte får nån garanti.  har en kommpis som har köpt mycket saker från staterna och har tjänat flera 1000,  men kom ihåg att chansen finns att du aldrig kommer få se dina saker.

Går att försäkra paketen om man pratar med återförsäljaren så fraktbolaget får stå för om det "försvinner" under frakten,

Jag skulle dock ALDRIG köpa sterio från USA pga problem med garantier och dyra fraktkostnader om man måste lämmna in ngt på lagning, kolla i tyskland det är i helhet mkt billigare där på CD'ar och dyl, dessutom så slipper du tull+moms.

Om du beställer hem från usa räkna med tot priset ggr 1,34 = tot summan.

slashcat
7 oktober 2007 · 14 Inlägg

LillNaisarn skrev:

Puttson skrev:
du måste tänka på att du inte får nån garanti.  har en kommpis som har köpt mycket saker från staterna och har tjänat flera 1000,  men kom ihåg att chansen finns att du aldrig kommer få se dina saker.

Går att försäkra paketen om man pratar med återförsäljaren så fraktbolaget får stå för om det "försvinner" under frakten,

Jag skulle dock ALDRIG köpa sterio från USA pga problem med garantier och dyra fraktkostnader om man måste lämmna in ngt på lagning, kolla i tyskland det är i helhet mkt billigare där på CD'ar och dyl, dessutom så slipper du tull+moms.

Om du beställer hem från usa räkna med tot priset ggr 1,34 = tot summan.

Ja jag har varit mycket inne på att handla från Tyskland. Någon som kan nån tysk sida? Helst på engelska tongue

moose46019 study
7 oktober 2007 · 772 Inlägg

ebay.co.uk den går ihop med ebay.de så beställ därifrån. jag har köpt angeleyes och sådant.

Gurkaa
8 oktober 2007 · 45 Inlägg

MrCalle skrev:
Pris i Dollar + frakt kostanad + tull ( 6-6,5%) + 25% moms =  slutsumma Sverige

ex.
Pris vara 100usd + frakt 100usd + tull 6% 12usd = 212usd X 6.90 = 1462,80kr + 25% moms = 1828,50sek

Vafan, ska man betala Moms för frakten också? Så kan det väl inte vara.. >.<

MrCalle Team Autohifi!
8 oktober 2007 · 865 Inlägg

Gurkaa skrev:

MrCalle skrev:
Pris i Dollar + frakt kostanad + tull ( 6-6,5%) + 25% moms =  slutsumma Sverige

ex.
Pris vara 100usd + frakt 100usd + tull 6% 12usd = 212usd X 6.90 = 1462,80kr + 25% moms = 1828,50sek

Vafan, ska man betala Moms för frakten också? Så kan det väl inte vara.. >.<

Jo så jävligt är det.

Vi importerar en heldel från USA samt Europa och dessa är Svenska statens regler på import.

Man kan läsa mer om det på tullverkets hemsida.

Man kan få så att firman som man köper ifrån skriver Okr i värde och då slippa tull & moms men då står du helt utan säkerhet om paketet försvinner, och det är tyvärr ganska vanligt.

Så ska man hålla sig säker så är det Inköps pris + fraktkostnad + tull + moms = totalt i Sverige.
Men då står du utan garanti såvidare du inte skickar varan till den butik där du köpte dem ifrån början .... men det kostar ju.

Något alla som fundera på att köpa i utlandet bör tänka på!
De svenska butikerna kan inte sälja sakerna billigare om alla köper utomlands, stötta er lokala handlare i stället så kommer priserna även där gå ner.

De priserna som vissa webshopar i USA visar kan även vara på produkter som har varit inne på garanti och sen iordning gjorda, detta är mycket vanligt framförallt i USA.
Sen finns det en stor del "Internet skojar firmor" i USA, det har varit ett stort problem under många år, och även jag har nappat på erbjudanden som har varit så in i H..... bra och köp lusten har gjort sitt... Men har det kommit några varor sen?!? -Nej!

Finns givetvis endel som säljer ganska billigt och de levererar nya fina produkter men som sagt det är lite gambling i det hela.

De som endå väljer att köpa utom lands kan man bara önska lycka till!

viccoA
8 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

På prisjakt.se kan ni se EU-priser. På vissa prylar är det sjuk skillnad.

Exempelvis tidigare så såldes DVD-navin Pioneer X1BT för ca 20.000 hos den lokala handlaren och 17.000 på billigaste webshopen i sverige. Fanns en tysk firma som sålde den för 13.000. Men då är det säkert lite meck med att fixa något på garantin om det pajar även om pioneer har världsgaranti...

Gurkaa
10 oktober 2007 · 45 Inlägg

Har hittat ett C.A.I Kit på Ebay nu. Mailade säljaren och frågade ifall han kunde skriva "Gift" på paketet. Hur stort chans är det att jag får mitt paket, och att jag slipper momsen? Det ska skickas med USPS från Usa.

Någon som vet? smile

Murten
10 oktober 2007 · 3 Inlägg

Det är ju alltid säkrare att beställa från en firma som skickar internationelt än att köpa från ebay...

Det man får räkna med när man beställer från usa är att tullen tillkommer nästan alltid när värdet på paketet ökar, antingen att den som skickar skriver dte som en gåva eller att dom skriver ner värdet på paketet (inte många som gör det då man inte får tillbaka mer än vad som står på paketet om änns det ifall att det skulle komma på villovägar, kan hända faktiskt).

Denna sida har de flesta märken, kända och okända..
Dom skickar internationellt och brukar skicka som gåva...

http://www.woofersetc.com/index.cfm

Lycka till!

/Murten

BMW 328 iA (1999)
Gurkaa
10 oktober 2007 · 45 Inlägg

Okej

Killen på eBay heter bestcarpart, http://myworld.ebay.com/ebaymotors/bestcarpart/

Han verkar ju ha sålt en väldigt massa grejjer, och alla verkar vara nöjda. Så det är väl väldigt liten chans att han blåser mig?

Ifall paketet skickas som gift, kommer ändå tullavgiften på 6%?
Hur blir det med paketet när det har kommit till sverige då? Skickas det vidare med Posten eller? Det ska ju upp till Norrland. :p

gurenius
11 oktober 2007 · 1 631 Inlägg

Du får väl prova och se! Men handla inte för mer än att du har råd att förlora pengarna om paketet inte kommer. Se också till att du har råd till alla extra avgifter om det skulle läggas på.

Är det grejor som inte finns i Europa så kan det ju vara värt det...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
mo_tattoo
11 oktober 2007 · 275 Inlägg

Om ni ska köpa från ebay, betala bara via paypal.
inte banköverföring eller nåt annat...
jag har handlat säkert 40-50 gånger från ebay, har aldrig varit nåt problem...
utom de två gånger jag betalat med direkt banköverföring, då fick jag iget alls.sad
(jag fick iofs igen de mesta pengarna från ebay, men det kräver en hel del pappersarbete och väntan.dessutom finns det en maxsumma på vad man kan få igen)
och är det en stereo ni ska köpa kan ni ju tänka på att ofta har de bara "varannan tiondels frekvens" på radion,om ni förstår vad jag menar...
ex.vis 99,3 Mhz sen kommer 99,5 Mhz, så vill ni höra på 99,4 så kommer det inte funka bra.
de flesta har inte heller RDS.
dessutom brukar man inte få nåt kvitto utan bara fraktsedel och tullhandlingar.
jag tycker att det är värt det att handla därifrån, men visst är det lite besvärligt och jävligt om grejerna går sönder...
(de grejer som gått sönder för mig har iofs inte varit nåt problem att få ersatt, men det tar ju ett tag och du måste ligga ute med kostnaden för returfrakten själv.)
hmmm...är nog f-n längsta inlägget jag skrivit på garaget, nåja, lite tips iaf.
lycka till smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BBAD Utbildad hobbymekare
11 oktober 2007 · 1 125 Inlägg

tog hem 2st audiobahn aw1006t 10er från usa å de gick på 3000:-

EDIT: minns ej sidan men dom gick på 1150st

Senast redigerat av BBAD (11 oktober 2007)

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Gurkaa
11 oktober 2007 · 45 Inlägg

Jo, jag har råd IFALL momsen skulle bli inräknad ändå.

Jag undrar dock fortfarande, hur skickas sakerna när dom har kommit till Sverige? Betalara jag hela summan till ebay säljaren, eller betalar jag frakten när jag hämtar ut paketet till Sverige? Eller hur går det till?

Jolle87
11 oktober 2007 · 1 585 Inlägg

Du betalar hela summan direkt alltså med frakt och vad varan kostar. Gärna via paypal för där fins garati inom paypal. Oftas kommer paketet direkt hem till dörren sen kommer en lapp hem på tullavgiften osv som du betalar in i efterhand. Har varit så dom gångerna jag beställt iallfall. Men ett tips är ju att försöka få han du ska köpa av att skriva att det är en gåva (gift) så slipper du tullavgifter osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang