Hjälp med Lambda Sond Volvo 240!

Classic
7 oktober 2007 · 12 Inlägg

Hej!. Har en Volvo 240 Gl -89 som inte Lambda sonden vill funka på , har provat byta 2 gånger en pirat lamba sond som man skarva och nu senast en orginal men den funkar ändån inte kan köra runt 2 mil sen tänds lampan igen ! nån som har varit med om liknande ? väldigt tacksam för alla svar !

~Haur du sitt Skaune so haur du sitt varrden~
Volvo S40 2.0T "Sofelex" (1999)
Mazda 323 F (1991)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
8 oktober 2007 · 143 Inlägg

Går motorn normalt i övrigt? Förutom det att den är paj, Behöver inte bara vara lampdasonden som är kass, Har du kollar felkoder på bilen för 89 årsm, Har ett diagnostikutag vid vänster fjäderbenstorn.

Prova att kolla där först och ge koden här så kanske du får bättre svar:)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Classic
8 oktober 2007 · 12 Inlägg

den är segare än normalt på gaspådrag och dricker med soppa! var inne på volvo och dom kolla felkoder och då var det bara lampasonden tror koden var 121

~Haur du sitt Skaune so haur du sitt varrden~
Mazda 323 F (1991)
Volvo S40 2.0T "Sofelex" (1999)
PH_
8 oktober 2007 · 310 Inlägg

Testat att kolla felkoderna?

Du kan ju bränna lambdasonden om dina avgasvärden är åt helvete..

Nu är jag ingen expert på LH2.4 men hur är skicket på avgassystemet btw? Om jag kommer ihåg rätt så jordar lambdasonden genom avgassystemet, ett rostigt avgassystem kan mao göra att sonden får dålig kontakt. Kanske värt att mäta upp och kolla så du har bra jord. har du inget mätinstrument kan du ju testa med att dra en jordfläta till avgassystemet för bättre jord.

Sen går det att mäta upp lambdasonden och kolla om den är hel. Vet dock inte hur man går till väga.

Ett tips till är att ställa frågan i forumet på www.svenska200klubben.se , kanske du kan få bättre hjälp där.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
8 oktober 2007 · 143 Inlägg

Classic skrev:
den är segare än normalt på gaspådrag och dricker med soppa! var inne på volvo och dom kolla felkoder och då var det bara lampasonden tror koden var 121

Hm hos volvo asså? Sist jag lämnade in min bil där för att kolla fel koder fick jag hem en bil som aldrig någonsin har gett ifrån sig så mycket felkoder som då.

Testa att kolla själv också. Brukar bli lite bättre då. Plus om dom sa att koden 1-2-1 är lambdasonden, Åka aldrig mer dit, för den koden står för "Fel i signal från luftmassmätaren"
Där har du nog ditt problem

Lambda lampan tänder sig bara för att du har fel värden på avgaserna, "check Engine" med andra ord. Det behöver inte betyda att den är kass för det..tongue

Så troligtvis är det din LMM som har gått åt skogen;)

Senast redigerat av High_Tower (8 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
wanke
8 oktober 2007 · 20 Inlägg

Hej, Jag har samma bil och exakt samma fel. Har provat och bytt min LMM men lampan tänds ändå efter ett tag. Skulle också vilja veta vad det är för fel....

High_Tower Leg. Volvo Nerd
8 oktober 2007 · 143 Inlägg

wanke skrev:
Hej, Jag har samma bil och exakt samma fel. Har provat och bytt min LMM men lampan tänds ändå efter ett tag. Skulle också vilja veta vad det är för fel....

Har du kollat felkoder? Även återställt Diagnostiken ? gör man inte det så tänder den sig ändå även om allt kan fungera, Då den "minns" att det finns ett fel:P

Senast redigerat av High_Tower (8 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Sharky
8 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

- Läckande spridare
- Hängande soppatrycksregulator

/Göran

Classic skrev:
och dricker med soppa!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Classic
8 oktober 2007 · 12 Inlägg

luftmassmätaren är frisk den är kollad , Men hur ställer man om bilen ? drar av minus spolen på batteriet eller? :S

~Haur du sitt Skaune so haur du sitt varrden~
Mazda 323 F (1991)
Volvo S40 2.0T "Sofelex" (1999)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
9 oktober 2007 · 143 Inlägg

Sä här raderar du felkoder i diagnostikuttaget.
1 - ha tändningen avstängd, Leta reda på uttaget och stick in i resp. hål som du vill radera felkoder ur. Alltså 2 och 6. *OBS ALLA KODER RADERAS*

2 - Slå på tändningen (andra läget), Gå till uttaget, Håll inn knappen i minst 5 sekunder och släp sedan efter 5 sek. Nu ska lampan lysa konstant, Tryck ner knappen nu i ytterliggare minst 5 sekunder och släpp.

3 - Och för att se nu att alla koder är raderade, Håll in knappen i ca 1 sekund. Nu ska koden 1-1-1 visas, Alltså inga felkoder lagrade.

4 - Klart!

Om det är så nu att lampan tänder sig igen efter du har kört en bit IGEN. Så gör en diagnos igen. Då du redan har raderat all koder så kommer den nyaste felkoden visas, alltså vad som får din "Lambda/Check engine" lampa att lysa.

Lycka till!

Senast redigerat av High_Tower (9 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang