Fundering ang. AWD

Du
26 oktober 2007 · 121 Inlägg

Noilresto skrev:

MilleN skrev:
Nöjet? Det är ett rent helvete om man inte är mästarmekaniker wink Jag förutsätter att det finns kardantunnel även på FWD-modellen annars blir det ett ännu värre slit.

Sälj FWDn och tjäna pengar på det om den nu var så billig och köp en annan bil om du nu måste ha 4WD.. Tänkt på besiktningen? Dom blir nog lite buttra när du säger att det inte går att köra den på bromsrullarna pga 4-hjulsdrift när det står fwd i papprena smile

Får du tag på en skrotfärdig 4WD så kan det väl vara ett kul projekt, annars ser jag ingen större mening, man kan åka fort med FWD också cool

Helvete eller ej, jag har velat göra detta i åtta år nu - och då backar jag inte.
Vad gäller tunnel så har den en sådan, så det blir inga större beskymmer.
...och det är inte för att köra fort jag skall bygga om den (även om den onekligen blir snabb av det) - det är för att jag vill ha AWD på FWD-versionen. Jag vill behålla chassit, utseendemässigt, orginal; och det skulle jag inte kunna med en fabriks-AWD eftersom Eagle (som tillverkade motorn för den) ville ha det skyltat att det var deras motor. Kanske finns något undantag, men jag har då aldrig lyckats hitta en sådan ens på bild - så finns den får ni allt gärna visa mig den bilden.

Hm.. om det är för modellen/extriören så är det garanterat enklare att byta "sminket" än innehållet/mekaniskt.
Om du verkligen vill bygga 4wd så ta hela drivlinan från en Audi ell. opel mm.. säkerligen lättare att sno ihop än massa egna lösningar.
Kul att du vågar tycker jag! /MVH Raz

262turbo
26 oktober 2007 · 1 004 Inlägg

totalt vansinne att börja med ett sådant projekt om man inte ens har koll på vad som behövs? men någon gång måste ju vara den första så lycka till:)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
John87 Stolt Volvoägare
26 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

262turbo skrev:
totalt vansinne att börja med ett sådant projekt om man inte ens har koll på vad som behövs? men någon gång måste ju vara den första så lycka till:)

Det finns många som påbörjar projekt och lär sig under tiden man jobbar med det.
Men visst håller jag med om att detta är ett ganska saftigt arbete.

Dock riktigt intressant och något jag skulle vilja följa arbetsgången på smile

Tre ord:
Go for it!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Noilresto
9 november 2007 · 40 Inlägg

Tack för uppmuntran big_smile

Självfallet kommer jag ta hela systemet och inte en bit här och där, men det lär dröja ett tag innan jag verkligen kan sätta fart med den biten sad Måste kunna finansiera det hela ju tongue Även om man gör jobbet själv så kostar bitarna (eller bilen som skall slaktas) rejält.... sad ...men göras SKALL det tongue

PS.
Ursäkta dröjsmålet, har inte haft tillgång till en dator med internet på ett tag...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang