Växthuseffekten = Konspirationsteori (???)

jerky "the real jerk"
10 oktober 2007 · 301 Inlägg

Å andra sidan som det stod i den artikeln jag länkade till, det finns faktiskt inte ett enda riktigt bevis för att koldioxiden påverkar uppvärmningen.


inte i det kortare dvs nuläget att vi släpper ut nu ökar medeltempraturen men man ser historiskt i tex ur isarna att om koldioxid i luften ökat ligger värmen lite högre men går värmen upp för att  koldioxid nivån  gör det  eller går koldioxids nivån  upp för att värmen gör att haven och växt livet inte kan ta till sig lika mycket under en varmare period?
det kan man inte svara på. för att det har funnnits istider och varmare perioder vet väl alla men vad som styr detta vet man ej det kan vara växthus effekten eller kosmisk strålning eller nåt annat mysko men vad? sorry för ev stav fel.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
HardCore
10 oktober 2007 · 321 Inlägg

Jahopp, så då är det bara att lägga ner.. för sveriges röst och handlande märks ju inte? Totalt isolerad värld vi lever i, eller? Budskapet om att man faktiskt kan förändra saker når fram, tro mig.. även om det ibland sitter hårt inne. Som exempel, Kyoto och bush (nu var vi där igen), är ju en propp.. men om en stor del av befolkningen får nys om att deras och alla andras beteende/livsstil you name it påverkar (+ ett kommande presidentval som kan få viss konsekvens här) så kan saker och ting förändra

Läst vad jag skrev? Jag framhäver inte mina åsikter, utan tankar. Har ju inte tagit ställning i frågan och därför tar till mig saker från båda "sidorna" och ifrågasätter det mesta.

Nepp, det fanns enligt den forskaren ingen som helst länk mellan koldioxidutsläppen och påverkar på uppvärmningen. Men har den gubben rätt? Han betonar som exempel att "i det i det kortare perspektivet syns inget samband mellan koldioxidutsläpp och temperatur." Okej! Men i det längre...? Och varför får han upp så totalt annorlunda fakta mot vad andra forkare får fram i sina mätningar? Många forskare är faktiskt ute på antarktis, arktis osv och gör borrningar i isen, mäter resultat osv. Gubben här har också varit på arktis och antarktis, men varför är hans resultat och de andras resultat så olika? När var gubben och gjorde testerna? Han ju en "gubbe med skägg" så det kan mycket väl ha varit en bra tid sedan dess. Nu görs det borrningar som säger något annat? Har detta något med saken att göra? Det kan vara så ja.

Är ett faktum att det inte finns några riktiga bevis på att koldioxid-utsläppen påverkar uppvärmningen. Så enkelt är det, är enbart teorier från båda sidorna. Sen är ju vissas teorier bättre än andras, i detta fallet är det väl de som är "för växthuseffekten" som har mest trolig teori.

Det är väl helt upp till var och en? Man får väl ha lite kurrage och tro på/stå för vad man tycker, men ha gärna (relevanta) belägg för det man säger/tycker.. annars kan det vara lätt att bli överkörd. Kan det vara så att gubben i artikeln redan falsifierats (-ogiltigförklarats) av andra forskare/i debatter då hans fakta faktiskt inte stämmer?
Dock är jag helt emot medias närmast "dooms-day"-känsla för journalistik i detta ämne (händer inte alltid, men ibland så).. det är både tråkigt, tjatigt och beklagligt att rubriker stora som tefat måste präntas in i oss.

Mycket möjligt, låter troligt det du säger. BTW, behöver inte förklara ords betydelser, inte till mig iallafall smile

Ja, vi är nog många som är trötta på hetsen.. men ett tips är ju att faktiskt kika i det lite vidare perspektivet på hur ens vardag ser ut. Om man kan göra något annorlunda som man tror kan hjälpa, så gör det.

Hmm, jag har tagit bort katalysatorn på bilen, räknas det? wink

endorfinslaven
10 oktober 2007 · 671 Inlägg

Snälla ni

För i H-te centrum för svensk Isracing låg i Mälardalen. på 50-talet... ¨
Hur ser isarna ut nu i Mälardalen ?

Har ni sett hur mkt Glaciärerna minskat sedan 30-talet...
Det finns liksom härliga bilder från den tiden...
Hur säker är snötillgången i Alperna nu förtiden ?

Om ni läst om planetens temperaturhistoria så skulle ni inte förringa vad som kan hända..
Innan människans utveckling så hade vi mer stormar och ett ostabilt klimat med stora skiftningar av temperaturen över decennier räknat. Denna info kommer från analyserandet av glaciärisar på polerna och över hela planeten.
Koldioxidhalten har varit en stor faktor i spelet...

Som tur för oss har det under den moderna människans utvecklingsbara tidsperiod varit stabilt på klimatfronten. 

Om vi förändrar den kemiska balansen i atmosfären så blir det inte roligt !
De flesta har inte den enda pejl eller grund för sina påståenden..
Våran fauna förändras fjällräven försvinner och andra arter flyttar norrut...
Tänk själva så kanske ni kommer på något !

Ni kan sitta i lugna trygga norden och ifrågasätta dessa saker..
När man i stora delar av nordöstra Kina inte ser solen pga av smog...
Ta fram en karta och se efter hur stort det är så förstår ni kanske att det kan påverka oss..

På andra delar av klotet så har orkaner och tyfoner blivit fler...

Men det var de som inte trodde man kunde fiska ur havet !
Tvivlare kommer alltid och finnas..
De forskare vars moral och etik kan köpas för pengar kommer att förvränga och försvåra för de lättledda !

Det roliga är varför finns inte E85 överallt och alla skulle kunna konvertera till E85.
På ett billigt och enkelt vis !
Bränslet skulle sedan vara snorbilligt jämfört med bensin..

Den tillgängliga E85 som då fanns skulle vara svenskproducerad med mkt låg skatt...
Vi köpte ingen olja utomlands ifrån och det skapade jobb i Sverige..
Med nya skattebetalare ett höjt BNP som förhoppningsvis ersatte dagens Oljeskatter.
Men det skulle inte gynna Araber.o Amerikaner.

Den koldioxid vi släpper ut med E85 är förnyelsebar och ingår i kretsloppet inte likt olja som bara tillför koldioxid ut i atmosfären.. 

Halleluja

niklaslindblad
20 oktober 2007 · 1 Inlägg

Alla som är oroade kring klimatförändringarna är välkomna in på www.maydayearth.se, ett forum där vi diskuterar klimatförändringarna. Självklart är alla som inte är oroade också välkomna!

Notte
26 april 2011 · 281 Inlägg

Hmm. skrev:
Tjena alla gorgare. Här kommer en anorlund tråd.

I och med att jag har ett grupparbete med några i min klass
angående just det topic säger. behöver jag samla in lite idéer.


Angående om allt detta med växthuseffekten är en konspirationsteori?
(endast till för att skrämma folk och höja bensinpriserna m.m).
Eller är det 100% sanning? kommer oljan m.m ta slut i takt med våran jords liv?

Vad tror/tycker ni?

Dra igång en diskussion och var inte blyga med att få "eran röst hörd". Och håll er gärna inom topic, dvs jag vill inte att diskussionen ska tillslut vara om BUSH eller dyligt.
För jag behöver en jävla massa synpunkter för att det ens ska bli ett arbete.

Tack i förhand. mvh.

P.s Deadline är typ, kl 20.00 för mitt arbete alltså. men ni får gärna
fortsätta diskutera efter det haha wink.

Nej det är knappast en konspirationsteori mellan jordens klimatexperter och politiker tyvärr, oljan var dessutom ett miljöhot långt innan.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
6 juni 2011 · 281 Inlägg

Jag blev ombedd av en moderator att skriva i gamla trådar istället för att göra en ny.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Hamilton
6 juni 2011 · 8 865 Inlägg

Meningslöst att lyfta en 4år gammal tråd.
Låser och hänvisar till att politik tas i lämpligare forum.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang