välja olja?

HoKkee
18 oktober 2007 · 845 Inlägg

orka bråka om vilken olja som är bäst.
man kör på den oljan man vill köra på och sen vad andra tycker och kanske kan rekomendera låt dom göra de men de ska fan inte behöva bli tjaffs om lite jälva motorolja.. de är tammefan  otroligt.

Speed_Advanced
18 oktober 2007 · 131 Inlägg

Kan tillägga att man ska gå på kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF. Dem här kvalitetsnomerna har både biltema castrol pennzoil med mera.
Det jag kan påpeka också på är att om man kör en bensindriven personbil så ska man gå efter betäckningen S Ex. SM är bättre än Sl. Eftersom att M kommer efter L. Så om ett tag så kommer vi får oljor som är SN på grund av utvecklingen av motoroljor. Samma sak gäller för dieselbilarna fast då så ska man kolla på bokstaven C och vad det är för bokstav efter.
Man kan sammanfatta detta kort ju längre man har kommit i alfabetet destu längre har utvecklingen av oljan kommit.  Sedan så kanske det skiljer sig på dem olika tillsats produkterna såsom rostskyddsmedel och skumdämpande medel

I drive I laugh and I Conquer
FrystGrus
4 november 2007 · 4 Inlägg

ja jag instämmer med dig edvin

Quist
4 november 2007 · 68 Inlägg

jag tycker att man själv ska använda sitt huvud när man ska köpa olja, jag skulle kört på biltemas olja... om jag inte skulle fått oljan gratis på jobb (Mobil1 0W-40)... har man en ferrari så kanske man vill köra på en dyrare olja, medans man som mig har en bruksbil som man inte bryr sig lika mycket om. då kanske man ska köra på biltemas olja. jag har aldrig kört på biltemas olja men jag skulle inte tvekat en sec om jag inte skulle fått den oljan jag använder idag!

//Quist
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
4 november 2007 · 365 Inlägg

Ärligt talat det är inte smörjegenskapen som är viktigast när man letar oljor idag, smöjer gör nog alla dagens oljor. Men rengör dom? Det är där man märker kvalitets skillnaden bland dagens oljor. Någon nämnde till och med att Biltemas olja renade sämre än vad div andra fabrikat gjorde.
och jag tror inte att den största faktorn för motor haveri är hurvida effektivt olja smörjer (i en vanlig standar bil under vanliga förhållanden) utan hur effektivt oljan rengör olje kanalerna, utan olje kanaler ingen smörjning.
Om oljan är svart när den töms ut är det ett tecken på att oljan har gjort åtminstonde ett av sina tre jobb, nämnligen att rengöra.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
nizze15
4 november 2007 · 280 Inlägg

Vi använder Pennzoil olja i våra maskiner på jobbet... Både jag och andra på mitt jobb har använt den i våra bilar och vi har inte haft några problem...
Ingen mer än jag som kör med Pennzoil?

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
jocke_gronberg
17 augusti 2009 · 4 586 Inlägg

Har kört allla mina äldre bilar på biltema olja utan problem. Dock så är oljefilterna inget höjdare

-ekgbg-
17 augusti 2009 · 977 Inlägg

Castrol SLX 0W-40 blev det nu sist. När det kommer till olja vill jag gärna inte chansa. Biltemas är säkert helt okej eftersom många kör på den och den är riktigt billig men jag kommer aldrig att köpa den.

twin_cam Smålänning
17 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Ni vet väll att Mobil 1 New Life går 6000 mil? Är dubbel serviceintervall på den oljan, och många bilar har 3000 mils intervall smile

Själv kör jag mineralolja, Esso Uniflo, tillverkad av Exxon Mobil som gör Mobils oljor, fast den är billigare är Mobils egen Super 1000. Jag har inte haft haveri iaf...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
angr1ff SlaktareN
18 augusti 2009 · 51 Inlägg

Biltema´s oljor eller 5w 40 oljan kan jag uttala mig om, efter EGEN erfarenhet och den funkar super! Har kört med den i alla mina bilar (4 940 turbo+1 astra), hel nöjd!

joonte_ got stance?
18 augusti 2009 · 546 Inlägg

personligen kör jag alltid på castrol, varför chansa?
Castorl eller mobile1 gäller, eventuellt shelloljan då men har aldrig provat den

Senast redigerat av joonte_ (18 augusti 2009)

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
DP_RACING TEAM BREEHÄNGERS
17 november 2009 · 153 Inlägg

TenZer skrev:
Snacka på ni om hur bra Biltemas verktyg och oljor är. Min uppfattning är dock inte den samma. Visst jag har inte använt deras olja men jag skulle inte råda min värsta fiende att använda den heller. Oljan har tre huvudsakliga egenskaper SMÖRJA, KYLA och "STÄDA". Jag litar defenetivt inte på Biltemas produkter för 1öre efter att ha använt deras SKRÄP. Av den anledningen kommer jag inte heller sumpa en motor pga dålig olja heller.

Dyr olja är bra olja, så är det bara. Och bra olja skall det vara i motorer som går mycket eller under stor belastning. Det är min uppfattning och ni kan skriva vad ni vill. (Dessutom är de riktigt otrevliga på Biltema, därav handlar man inte där i onödan...)
//Johannes

nu ska inte jag komma här och vara viktigpetter men oljan har faktiskt 4 huvudegenskaper:
smörja, kyla, rena och TÄTA

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE
jocke_gronberg
19 november 2009 · 4 586 Inlägg

twin_cam skrev:
Ni vet väll att Mobil 1 New Life går 6000 mil? Är dubbel serviceintervall på den oljan, och många bilar har 3000 mils intervall smile

Själv kör jag mineralolja, Esso Uniflo, tillverkad av Exxon Mobil som gör Mobils oljor, fast den är billigare är Mobils egen Super 1000. Jag har inte haft haveri iaf...

köra 6000 mil på samma olja. wink

Allt detta longlife som bara kortar ner livslängden på motorn

klasson84
8 februari 2014 · 14 Inlägg

.. och ta sedan det oljefilter som håller 6000 mil... Visste ni förresten att Biltema har under 0,6% i reklamationer? OM allt skitsnack om biltemas oljor och delar vore så dåliga som många säger, så skulle de ha 50% reklamationer. Skärp till er för fan och läs på er läxa innan ni spyr ur er detta skitsnack!

ErsdaHL
8 februari 2014 · 600 Inlägg

klonecki84 skrev:
.. och ta sedan det oljefilter som håller 6000 mil... Visste ni förresten att Biltema har under 0,6% i reklamationer? OM allt skitsnack om biltemas oljor och delar vore så dåliga som många säger, så skulle de ha 50% reklamationer. Skärp till er för fan och läs på er läxa innan ni spyr ur er detta skitsnack!

Tror dom kommit över denna oljefighten sedan några år tillbaka...

myran Foto/Bilnörd
8 februari 2014 · 1 541 Inlägg

Körde min förra race-maskin på biltema olja.. Täta byten. Vid renovering såg alla lager-ytor som nya ut. (synd bara att stakarna vek sig vilket knappast beror på oljan).

Kört biltema i alla minna bilar där det inte krävs en viss olja för garantier ska gälla på bilarna.

Varför biltema?? Jo den är så billig att jag kan byta dubbelt så ofta i stället..  Tror alla gånger det är bättre med en billig olja som man byter ofta än en bra olja man kör långt på.

Men.. är man lat och inte orkar lägga 5min på ett oljebyte eller inte har möjligheten att serva bilen hemma så kan det ju vara värt att lägga några kronor på en olja som har bättre rengörande egenskaper.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Hamilton
8 februari 2014 · 8 865 Inlägg

När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast.
Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.

Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....

Fotograf på tierpidag.se
k-tuning
8 februari 2014 · 117 Inlägg

5w-30 dexos2 använder T.ex Biva när dom servar din Saab 9-5,9-3,9000 osv kostar 399:- för 4 liter på ja.. Biva för kund

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Constantine
8 februari 2014 · 679 Inlägg

Är det någon som kan rekommendera en riktigt bra olja som faktiskt tätar? Tycker min 9-5 Aero dricker lite för mycket.

skanepiraten
8 februari 2014 · 466 Inlägg

Hamilton skrev:
När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast.
Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.

Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....

+1 på den lol

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang