Lumpen historier...

NiMroD
18 oktober 2007 · 264 Inlägg

Streammen skrev:
Jag gjorde bland annat högvakten förra året vid sthlms slott, i november närmare bestämt! Stog vid post nr5 som är beläget vid lejonbacken (norra fasaden) riktigt tråkigt var de, men med närmare eftertanke så var de förbannat kul och "spännande" på något sätt. Se Stockholm vakna till liv varje morgon var något speciellt, se fylleslag komma vinglandes varje helg och torsdagmornar. Polaren och jag som stog tillsammans på nätterna såg ibland några riktigt konstiga saker, bland annat en person i dunjacka som stog med armarna i kors och bara glodde på oss hela tiden!
     "Vafan, varför står han där och glor hela tiden?" men sen när de börja ljusna på morgonen, insåg vi att de var en runt stenpelare (format som en boll) och de hade runnit vatten längs sidan så den fick kunturer som ett par ben roll

Och alla minnen med att springa in som en kängru varje gång när de var vaktavlösning kommer jag aldrig heller och glömma, knäna högt och med en stor ullig rock flaxandes längssidan" Även när vi skulle lösas av för sista gången (mot P4) så hade våran ordinare post n1 (på avlösningarna enbart) gått och blivit sjuk. Så allt hängde på en liten blond tjej som skulle skrika ut alla dessa väl valda ord. Och P4 hade naturligtvis valt deras största och mest idiotförklarade värnpliktige som enbart kunde skrika och inget annat. Våran gulliga lilla blonda tjej som stog där och tog emot all spott och skrik från honom var inte så uppkäftig efteråt kan jag säga roll

jobbig och få reda på att man har varit irriterad på en stenpelare i 4 tim big_smile

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Mankan1978 Son Of Murphy
18 oktober 2007 · 782 Inlägg

Ojojoj, lumpen ja! Fan va man saknar den!!! sad Ryckte in i början av 98 som "depåman" vid KA1, som sen vart AMF1, i Vaxholm. Fick sedan utbildning till "Skyddsområdesvakt" vilket var det högsta inom "Depå" man kunde få... big_smile

Minnen, oj ja!

1. Andra veckan på "grönutbildningen" skulle vi marschera till matsalen för att äta lunch. Alla var uppradade, med armlängds avstånd utanför logementet. (fan minns inte vad det hette den som skulle lämna av till befäl o så) men vi visste inte om vi skulle vänta på vår Flaggkadett som skulle leda oss till matsalen, eller om vi skulle gå själva. Så efter 10minuters väntan marscherade vi iväg själva... hmm
När vi var så gott som framme blir vi beordrade HALT! bakifrån och blir ifattsprungna av just Flaggkadetten. Vi får alla en redig utskällning, innan vi får fortsätta marschen då under ledning av befälet.
Sen på fredagen när vi skulle få permis, fick vi en lång utskällning av vår Kapten om uppförande o allt. Vi trodde ju naturligtvis allihopa att permisen skulle bli inställd, men vi klarade oss. big_smile

2. Hade en annan kapten, också under grönutbildningen som läspade, vilket många tyckte var roligt. sad Och vi hade en i plutonen som inte alls hade alla hästar hemma, som andra eller tredje dagen frågade på uppställningen när vi fick skjuta bazookas! big_smile big_smile
"Bazookas (lespande så klart, men svårt o stava), tror du det är nån jävla jungel, eller!?

3. Fältvecka med två stycken Amfibiebefäl, en Fänrik och en löjtnant, och en Kustjägare till Fänrik. Den veckan var riktigt rolig, vi fick lära oss spränga med dynamit, och lära oss o kasta handgranater. smile Sen var det en som gick längre än två meter ifrån sin K-pist M45, och det upptäckte ju naturligtvis vår Fänrik, så han fick bära "stock" resten av dagen. En stor otymplig "stock" med ett rep runt, och när vi skulle ha skjutövning fick han ligga o låta som om han sköt! big_smile big_smile

4. I vakten sen levde vi ju helt för oss själva. Beställde egen mat, hade fri tillgång till telefon och tv, inga datorer dock, men 1998 var det ju inte så utbrett, kanske... hmm
Men som sagt, fri tillgång till telefon. Vilket gjorde att alla turades om o ringa till "Heta linjen" som fanns då, där alla raggade som fan!
Fick tag i tre riktigt fina tjejer, träffade två utav dom en gång var under lumpen tiden. Den ena har jag haft ruskigt god kontakt med enda sedan dess. Vi har fortfarande bara träffats EN gång, men vi har god mail kontakt... smile Den andra har jag bara träffat en gång till efter lumpen, o nu tappat kontakten med.

Ja listan kan göras lång, både av roliga saker o mindre tråkiga saker...

Ett minne som är jävligt starkt är när Amfibiebataljonen skall ut på sin baskermarsch, tror den är 16mil eller något sådant, när alla passerar ut genom grinden där vi sitter, går dom o är hur malliga stora o tuffa som helst. Men sen när dom kommer tillbaka, big_smile 95% kan knappt gå, dom ser ruskigt slitna ut... hmm Elakt o skratta, men dom såg ju ner på oss för vi var "malajer"

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
good_year
18 oktober 2007 · 755 Inlägg

Miklen skrev:
ja man utsätts ju för otroligt höga höjder tongue hehe smile skulle du bli fallskärmsjägare då eller wink

Lumpen är något som ja aldrig kommer glömma.. eller ångra. Körde lastbil på T2 i skövde.. Bra polare hade man..inte alla .. men dom flesta faktiskt.  Har faktiskt ingen konkret händelse..hände rätt mycke skoj hela tiden tongue.

hahaha nej jag sa att jag ville ha vapen fri tjänst då föreslog dom elmontör och dra telefonledningar och sånt.. kanske skulle varit bra om man tänker efter.. men men 
sa att jag var höjdrädd då så då slapp jag det med behövde bara sitta på mönstringen 3 timmar

Miklen
18 oktober 2007 ·

Hehe okej ja ne klättra i telestolpar e väl ingen hit me höjdskräck heller wink

good_year
18 oktober 2007 · 755 Inlägg

Miklen skrev:
Hehe okej ja ne klättra i telestolpar e väl ingen hit me höjdskräck heller wink

hehehe nej beror på om man har höjd skreck också tongue

Brink88 President över Brinkland
18 oktober 2007 · 465 Inlägg

A9 i boden 28 jan, för mig iaf,

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
NiMroD
18 oktober 2007 · 264 Inlägg

Brink88 skrev:
A9 i boden 28 jan, för mig iaf,

samma här smile

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
18 oktober 2007 · 5 042 Inlägg

För dåliga betyg för att göra lumpen så startade eget företag smile

C H E V R O L E T <3
Waho Allmänt Jobbig
18 oktober 2007 · 1 200 Inlägg

fick inte göra mönstring ens för jag har astma, men ska fan överklaga för jag vill dit och ge det en ärligt chans iaf !

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
Jimm
18 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

John87 skrev:
Gick på mönstringen, fick dock inte vara kvar under hela.
Datortestet gick bra, psykologen frågade några frågor och sen sa hon:
-"Ja, du behöver inte göra fystestet. Vet du vägen tillbaka till ingången själv eller ska någon visa dig?"

Jag som ville göra fystestet sad

En kompis till mig fick inte heller göra fystest, men av en annan anledning.
Han kom dit, satte sig på cykeln så säger "handledaren":
-"Hah! Ska du göra fystest? Du kommer ju gå sönder!"

Killen är ganska smal och nu t.o.m för smal tongue

Skämtar du eller vad? Psykologen ställde inte direkt några svåra frågor.

Iallfall, min lumpen tid var ett riktigt gissel eftersom jag hade flickvän. Tänkte inte på mkt annat. Men visst hade man skoj, Körde pansar vagn.. plöjde hela skogar, körde i sthlm C och sköt kanon i skärgården. Kastade granater, spängdeg, sköt AK5, Fan vilken fin puffra.
Lekte lite med Pansarskott, fast dem fick vi aldrig skjuta skarpt. (nån annan här kallade dem Bazookas fast det har jag aldrig hört i Sverige)

Senast redigerat av Hardjim (18 oktober 2007)

Kanelbullen
18 oktober 2007 · 1 722 Inlägg

Fan så skönt att inte kallas till att mönstra

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
chrgus 119 Hk/Liter
18 oktober 2007 · 246 Inlägg

Rycker in 28:de januari på K3..

Move your mind
villon
18 oktober 2007 · 684 Inlägg

Jag ska mönsta den 16 november, hoppas riktigt mycket på att jag får göra lumpen, men tror inte jag får, då jar är inte den personen som tränar regelbundet, men alla tjänster lär ju inte behöva det?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
NiMroD
18 oktober 2007 · 264 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
För dåliga betyg för att göra lumpen så startade eget företag smile

för dåliga betyg?? jag hoppade av gymnasiet och gjorde inte ens konditionstestet.
rycker in 28 januari

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
JPalm
18 oktober 2007 · 338 Inlägg

Rycker inte 28:de Januari i skövde ! SKa harva runt med pansarvagn på släp tongue Nån fler på samma ställe kanske ?

Nissan 200sx S13
merl
18 oktober 2007 · 202 Inlägg

JPalm skrev:
Rycker inte 28:de Januari i skövde ! SKa harva runt med pansarvagn på släp tongue Nån fler på samma ställe kanske ?

Jag var på P4 i skövde som stridsvagnstransport soldat.
Körde runt med Leopardstridsvagnen på en stor trailer... mäktigt värre kan jag säga.

Lardi SQ
18 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

Först blev ja kallad som motorredskaps grupp befäl, men sen skulle som sätta ihop ett stridande kompani så dom tog dom mest "lämpade!" sa dom iaf, så då vart man ingengörsgrupp chef med specialutbildning på skarpskytt...  (målpå 600m ca)  redigt roliga tider där, ända tills man hamnade i körtelfeber 170 dagar in i lumpen å låg i 5 månader.. efter 221 dagar i lumpen blev ja avskriven mot egen vilja för att ja aldrig skulle kunna aktivera mig fysiskt på grund av min hälsa (blev regält nergången under sjuktiden) 14 april blev dommen för mig!  "Nu är du ett civilt äckel, gå ta på dig dina äckliga civila kläder nu Gustavsson.."  (skönaste kaptenen som finns!)  den tiden i lumpen va fan den roligaste någonsin.. saknar den.. ville så gärna göra klart skiten.. men FAN!.. sad

bland dom roligare sakerna va nog fan när våran löjtnant sov i vårat tält å han drömde något å kröp i sked  (stavning)med en polare.. HAHAHA.. såg så mysigt ut, kompisen försökte knuffa bort honom men han höll hårt, (drömmde något lustigt)  senare vaknade löjtnaten å skämdes lagom big_smile hahahahahha

Ljudnörd!
Batta
18 oktober 2007 · 1 353 Inlägg

Här har ni en till som ska harva runt med stridsfordon på släp tongue
Stridsfordonstransportförare på livgarden i kungsängen, sthlm.
Rycker in den 28 jan 2008

2008 ska det givevis vara, inte 2009.

Senast redigerat av Batta (19 oktober 2007)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Nipton
18 oktober 2007 · 53 Inlägg

Mönstring nästa torsdag o fredag !

anvandare_12345
18 oktober 2007 · 654 Inlägg

Hehe, låg som Stridsfordonsbefäl hos Ingenjörstrupperna i Eksjö (Ing2).
PATGB203A.

Under stridsövning, dock stridspaus;

Lt L - vagnchef
Karlsson - Förare
Gustavsson - Skytt

Lt L: Karlsson, är det du som har SKITIT ner dig?
Karlsson: Ja, det är mycket möjligt.

--En stunds tystnad följer--

"Schuduongg.." - Förarens tacklucka slås upp.

Gustavsson: Karlsson, vädrar du?
Karlsson: Ja, med tanke på löjtnats skull...
Lt L: Tack Karlsson, det var ju Jäävligt omtänksamt...

Senast redigerat av danhild (18 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang