Björnattacker?

Fallan Illustratör
23 oktober 2007 · 826 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Räv och Rådjur ser jag dagligen (bor på landet)När tom jägare tycker att älgstammen har minskat är det något fel .Jägar historier "På väg hem från älgjakt satt en hare och tvätta sig på vägen Jägaren måste då skjuta haren för att se vad som händer ???? På älgpass kommer en vessla fram måste då också skjutas varför???? Hundar har nog dödat mer tamboskap än Varg Lo och Björn tillsammans "Fy dumma hund"inte skjuta hunden.

Så du menar att om någon har en hund som river tamdjur så tas den inte bort i de flesta fall? Tänk igen..  Och har du dessutom en hund som skadar en människa utan någon anledning så kan du ju räkna med att även den försvinner. En hund som gör så har inte tränat bort sina instinkter för just sådant och är därför inte lämpad att vara i närheten av människor. Många gånger är det ägares fel pga missskötsel på något vis men det finns även hundar som rent utav har nått fel i huvet.
Eller så menar du kanske rent av att det skjuts för lite tamdjur? Vad vet jag?

Sen så är det en bra liten del av alla jägare som skuter djur bara för att dom går att skjuta.. Klart att Jägare finner en viss spänning och välmående med att jaga, annars skulle ingen göra det. Men det är så mkt runt omkring som spelar in som naturupplevelse m.m. och allt sånt ingår i jakten. Inte bara döda.

Enligt mig så finner jag ingen nytta av att ha varken varg eller björn kvar då det i grund och botten är konkurenter till oss människor. Men att behålla vår fauna är ju väldigt viktigt enligt många men vad ska det få innebära med att bevara den? Några attacker o dödsfall då och då eller?
Nä så länge dom hålls på en nivå så dom är garanterad sin existens så tycker jag att det räcker.

Nu kanske jag har uttryckt mig konstigt och skapar ett felaktigt synsätt på det här men märk då gärna orden så jag får chans att förklara mig.

Tänker...
Hagelind
24 oktober 2007 · 177 Inlägg

blacken skrev:

biltokeR skrev:
om man inte skjuter bort några björnar varje år ca60 här i Norrbotten så kommer det att bli fler björn attacker och fler björnar som kanske till och med vågar komma in till bostads områden och mkt mera viltolyckor...

Det har dom problem med i en del gamla öst statsländer. Dom har fått in björnar i samhällena. Dom dras till sopstationerna inne i bostadsområdena och det har blivit flera attacker på folk som ska hem på kvällarna, flera med dödlig utgång för människor och tamhundar. Ser vi inte upp nu så kommer samma att hända här, och det är bara en tidsfråga innan det händer.

Det är bra då är vi 2 om den saken men jag förstår inte riktigt de här som säger att vi "Inkräktar på björnens revir" Vad är det för fel på er människor??? Vill ni att björnarna ska komma o titta vad ni äter till lunch eller ?? Som blacken sa så är det bara en tidsfråga innan det är så här oxå så.. Här hemma hos oss ca 0,5km har en kompis till oss varit o kört med en beach byggy efter skogs väg o såg en björn springa ut over vägen o om ni kollar på www.hitta.se o letar efter Marielund i Haparanda så bor vi just brevid o där i skogen var björnen....

loffe007
24 oktober 2007 · 905 Inlägg

en jobbar kompis fru stötte på en björn på golfbanan i holmsund, mer ocentralt än tomtebo men mest troligt är det väl samma björn som nå små pojkar hitat spår efter där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang