Polis: Tar inte folk som kör för fort?

anvandare_12345
23 oktober 2007 · 654 Inlägg

Kolla in radio Blekinge:
http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artik … el=1672577

Blekingepoliserna verkar trivas med den gamla marginalen för fortköring.
Rätt eller fel?

blacken
23 oktober 2007 ·

Helt rätt.

beemern .......
23 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

ja helt jävla rätt. de är ju många bilar som inte visar rätt desutom, min visar ju 10km/h förlite även om ja kör me mina 16" eller brorsans 17". tänk alla osm inte vet att deras bilar visar t.ex 10 förlite, då åker dom ju dit även om dom inte menat att köra förfort då dom inte viste de...

zoopåse
23 oktober 2007 · 1 171 Inlägg

Skulle vara intressant att veta hur de resonerar på essingeleden där det blir 70 där i stort sett alla börjar med att köra 100km/h, sedan sänks hastigheten ner mot 80-90. Ska alla tas fast om man skulle ha en kontroll där?

Utom när det kommer en polisbil, då är det "chickenrace" vem som vågar sänka hastigheten sist ner till exakt 70km/h.

Japp, kör där varje dag och jag är bara en fisk i stimmet.

aenfors
23 oktober 2007 · 375 Inlägg

tycker det är helt rätt, hörde en intervju med en polis när nya lagen hade kommit. Han tyckte lagen var fel, han ville koncentrera sig på dom "riktiga" fortkörarna i stället.
Och det är ju det dom borde göra.

Rudholm
23 oktober 2007 · 863 Inlägg

Helt rätt smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
mrcelica
23 oktober 2007 · 1 639 Inlägg

Rätt så klart... Nu har väglössen blivit ännu räddare för att hålla trafikrytmen, verkar ha blivit många som tror att man åker in på livstid om man inte kör 10 km/h UNDER gränsen.

Klart inte folk ska få böter för att de följer den normala trafikrytmen...

Senast redigerat av mrcelica (23 oktober 2007)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
dallelito med lem
23 oktober 2007 · 1 147 Inlägg

jag kan ju iaf säga att den polisen som kommenterat artikeln inte skulle släppa nån som fiser snabbare än hastighetsbegränsningen tillåter. och förövrigt ser jag knappt några poliskontroller längs blekinges vägar då jag trots allt kör ca 40-45mil om dagen i jobbet... så det känns som det e taget lite ur luften...fler hastighetskontroller skulle nog resultera i fler som åker dit...

flummigt det lät.. det jag ville ha sagt va att det inte e så konstigt att polisen knappt rapporterar in fortkörningar när den formen av kontroller sällan sker här nere...

Senast redigerat av dallelito (23 oktober 2007)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
23 oktober 2007 · 938 Inlägg

aenfors skrev:
tycker det är helt rätt, hörde en intervju med en polis när nya lagen hade kommit. Han tyckte lagen var fel, han ville koncentrera sig på dom "riktiga" fortkörarna i stället.
Och det är ju det dom borde göra.

Håller med helt å hållet... De är inte dom som kör 115km/h på 110väg som är en trafikfara, de är dom som kör mycket snabbare än begränsningen som är de...  Sen såklart även dom som kör för fort på 30 utanför skolor å dyllikt..

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Lars-P
23 oktober 2007 · 427 Inlägg

Klart dom inte tar folk som kör 1km/h för fort. Så nogran är inte en mätare sen visar väll mätare alltid lite för mycket för att det inte ska gå att säga att mätaren visade för lite.

anvandare_12345
23 oktober 2007 · 654 Inlägg

CRX-vtec skrev:
Klart dom inte tar folk som kör 1km/h för fort. Så nogran är inte en mätare sen visar väll mätare alltid lite för mycket för att det inte ska gå att säga att mätaren visade för lite.

Nej, det är just därför som de har lagt in en marginal på 9 km/h som för ett år sedan (?) sänktes till 6 km/h.

klinder ...
23 oktober 2007 · 227 Inlägg

danhild skrev:

CRX-vtec skrev:
Klart dom inte tar folk som kör 1km/h för fort. Så nogran är inte en mätare sen visar väll mätare alltid lite för mycket för att det inte ska gå att säga att mätaren visade för lite.

Nej, det är just därför som de har lagt in en marginal på 9 km/h som för ett år sedan (?) sänktes till 6 km/h.

Men när jag blev stannad i juli så va marginalen bara 3km/h ... för dom sa att jag körde i 65 på 50väg men jag fick 3km/h gratis pga marginalen...

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
Zhnibben
23 oktober 2007 · 66 Inlägg

klinder: Anledningen att du fick 3 km/h "gratis" är att dom räknar det som en felmarginal på radar/laser som dom skjuter din hastighet med. Säg att dom mäter din hastighet till 59 km/h på en 50 sträcka. då drar dom av 3 km/h som felmarginal och stoppar dig för hastigheten 56 km/h. dvs 6 km/h över hastighetsbegränsningen som är den nya marginalen för att stoppa någon.

hoppas det skänkte lite ljus över situationen.

mvh zhnibben

sierracoff
23 oktober 2007 · 130 Inlägg

tycker det är hel rätt med denya lagen som ni tidager har skrivit blir fler folk rädda för att ens hålla den utsatta farten låg bakomen gubbe idag som heltiden låg minst 10 km/timme mindre än utsattfart snacka om irritation i min bil.. låg 45 på 70 väg

klinder ...
23 oktober 2007 · 227 Inlägg

Zhnibben skrev:
klinder: Anledningen att du fick 3 km/h "gratis" är att dom räknar det som en felmarginal på radar/laser som dom skjuter din hastighet med. Säg att dom mäter din hastighet till 59 km/h på en 50 sträcka. då drar dom av 3 km/h som felmarginal och stoppar dig för hastigheten 56 km/h. dvs 6 km/h över hastighetsbegränsningen som är den nya marginalen för att stoppa någon.

hoppas det skänkte lite ljus över situationen.

mvh zhnibben

aha.. så detta...

"Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr"

"Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor"

är i teorin omöjligt för dom att stanna någon för 58 på 50 väg? vilket gör dessa 2 kategorierna rätt omöjliga att hamna i neutral

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
blacken
23 oktober 2007 ·

CRX-vtec skrev:
Klart dom inte tar folk som kör 1km/h för fort. Så nogran är inte en mätare sen visar väll mätare alltid lite för mycket för att det inte ska gå att säga att mätaren visade för lite.

Dom skiter fullständigt i vad din mätare visar. kör du för fort så naglas du oavsett.

alias_kladde
23 oktober 2007 ·

men de gör ju helt rätt i att ta de som är de riktiga "bovarna".. det är ju larvigt med 10kmh för fort egentligen det kan vara att man fokuserat på vägen så man inte insett att man kört snabbare än innan.

Germax
23 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Lagen är ju rätt.. men lagen är dålig.
Hastigheter som 10kmh för fort är så lätt att göra på  många vägar så de ska inte ge sånna följder tycker jag.

Polisen i Motala är så fittiga, antar att de inte är ensama, vid alla kontroller så står de antingen på vår tvåfiliga genomfart lr efter nedförsbackar. Bara för att folk ska åka för fort typ tongue

Zhnibben
23 oktober 2007 · 66 Inlägg

klinder skrev:

Zhnibben skrev:
klinder: Anledningen att du fick 3 km/h "gratis" är att dom räknar det som en felmarginal på radar/laser som dom skjuter din hastighet med. Säg att dom mäter din hastighet till 59 km/h på en 50 sträcka. då drar dom av 3 km/h som felmarginal och stoppar dig för hastigheten 56 km/h. dvs 6 km/h över hastighetsbegränsningen som är den nya marginalen för att stoppa någon.

hoppas det skänkte lite ljus över situationen.

mvh zhnibben

aha.. så detta...

"Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr"

"Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor"

är i teorin omöjligt för dom att stanna någon för 58 på 50 väg? vilket gör dessa 2 kategorierna rätt omöjliga att hamna i neutral

Polisen kan fortfarande stanna dig i dom kategorierna. Om du läser en gång till så ser du att jag bara förklarar vad som hände med dina 3 km/h som du fick "gratis". Hastigheterna var bara ett exempel. Det är samma sak som om dom skjuter dig för t.ex 151 km/h på motorväg. Dom kommer att skriva ner den till 148 km/h p.g.a en felmarginal som dom har på utrustningen. wink

Summa sumarum är att du åker nog dit hur som helst om du kör för fort. smile

p2p
23 oktober 2007 · 78 Inlägg

hellre att en av våra racebilar me dumma ungdomar som kör 140 på en 120 väg än en morsa inne i stan me sin suv som kör 45 förbi en skola o mejar ner en unge..

skillnad och man får tänka efter lite före!

min åsikt iaf.    ofta kör jag för fort på många ställen men aldrig där det är dålig sikt eller barn det e korkat och respektlöst:D

Senast redigerat av p2p (23 oktober 2007)

Bara för det ser ut som en volvo måste d inte låta som en ;)
Chevrolet S10 blazer pickup "blazer pickis s10" (1995)
Volkswagen golf mk 2 "mk2 pimpstar style" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang