Montering av dumpventil till min volvo 940 ltt!

mathias_std
24 oktober 2007 · 29 Inlägg

hej jag vill ha hjälp hur jag ska gå till väga med hur jag ska montera min hybrid dumpventi? har bild på den dumpen på min sida. (mathias_std). i alla fal så vill jag ha hjälp om någon kan det härbig_smile det hoppas jag vill ha tips och svar:)
och en till fråga är det dump orginal. jag tror inte det i alla fal!

Mkt tacksam för svar=)

Mvh: Mathias Dahlquist

Den som ingen turbo har, får åka utan bar!
Pontiac GTO "Farsans pärla" (1967)
Micke754 Diktator
2 november 2007 · 433 Inlägg

Alla turbobilar har dumpventil orginal, annars skulle det inte funka.. Bara det att dumpventilen är inte "öppen" den återcirkulerar laddluften.. Orginal dumpventil sitter på vänster sida om kylaren har jag för mig. Då plockar bort den och monterar "tryckslangen" (från turbon) På undersidan av din hybrid dump och återcirkuleringsslangen (retur till tryckrör) på den andra anslutningen till din dump. och vioala du har monterat en ny dumpventil.. Antar att det är pysljudet du vill åt så då ska du ha ventilen inställd på "öppet läge" om du har en ställbar..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
billy IT-Tekniker
2 november 2007 · 376 Inlägg

Micke754 skrev:
Alla turbobilar har dumpventil orginal, annars skulle det inte funka..

Rätta mig om jag har fel, men _alla_ bilar har inte dumpventil/avlastningsventil original.. finns någon modell/bil som inte har det.

Bäst är om du tar bort original dumpventilen och sätter ett så kallat dumplock istället, och sedan bara monterar in din nya dumpventil. smile

Volvo V70 "Greyline" (1999)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 november 2007 · 1 899 Inlägg

Dieslar har väl inte dumpventil? Iaf funkar de inte på samma sätt som en bensinare. De har ju inget gasspjäll.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Wanegardh Asgammal medlem.
2 november 2007 · 2 246 Inlägg

Micke754 skrev:
Alla turbobilar har dumpventil orginal, annars skulle det inte funka.. Bara det att dumpventilen är inte "öppen" den återcirkulerar laddluften.. Orginal dumpventil sitter på vänster sida om kylaren har jag för mig. Då plockar bort den och monterar "tryckslangen" (från turbon) På undersidan av din hybrid dump och återcirkuleringsslangen (retur till tryckrör) på den andra anslutningen till din dump. och vioala du har monterat en ny dumpventil.. Antar att det är pysljudet du vill åt så då ska du ha ventilen inställd på "öppet läge" om du har en ställbar..

s13 har ingen dump

Mattias_M
2 november 2007 · 169 Inlägg

Audi Urquattro och audi 100/200T har bla inte heller någon avlastningsventil och det funkar mycket bra med standard laddtryck. Dock inte om man chippar osv.

Mvh Mattias

Micke754 Diktator
3 november 2007 · 433 Inlägg

Jo med standard laddtryck ja, men om man ökar laddtrycket så slår väl trycket tillbaka mot turbon? eller är jag ute och cyklar? Turbon gillar ju knappast att det kommer tryckvågor från "fel" håll.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
mathias_std
7 november 2007 · 29 Inlägg

ja okej tack så mkt för svaren. har listat ut hur ja ska göra nu. är bara lite rädd för att den ska vå för fett blandning så det händer något,  vad kan hända eller gå snett när jag har min dumpventil monterad??

Den som ingen turbo har, får åka utan bar!
Pontiac GTO "Farsans pärla" (1967)
Moberger
5 augusti 2008 · 30 Inlägg

mathias_std skrev:
ja okej tack så mkt för svaren. har listat ut hur ja ska göra nu. är bara lite rädd för att den ska vå för fett blandning så det händer något,  vad kan hända eller gå snett när jag har min dumpventil monterad??

Jaru du märker ju om du koppat in fel om  trycket går ut genom turbon. de hörs rätt bra om du har öppet filter... Btw hur funkar de me hybrid dump på 940? Den dör eller blödrar inget? snygg bil föresten wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang