Råd; Blå eller Vita extraljus?

PlumCrazy
25 oktober 2007 · 881 Inlägg

Hej!

Jag hade tänkt köpa mig en Hella Fjärrljusramp FF 50-4. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa blå eller vita ljus? Har surfat runt lite på google o så och sett att blå ska tydligen vara bättre i snörök och oväder, men att det vita ska vara bättre i klart väder.

Så ska man köpa blå och sätta i starkare lampor för att få igen effekten? I och med att de lyser sämre än de vita? Eller ska man bara köpa vita?

Hjälp mig! :s

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
edis_87
25 oktober 2007 · 279 Inlägg

berorpå vad du vill ha för ljus. har själv 3st big knick blue som jag hade på föra vintern och de lyste riktigt bra tyckte jag. vad jag har hör så ger de blå ett bättre ljus. och hade big knick vita på min 740 var ju ett tag sen jag hade den men får jag säga vad jag tycker så lyser de blå bättre. och det är väl anledningen till att de är dyrare oxå.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Hoolmgren
25 oktober 2007 · 83 Inlägg

De blåa är bättre vid snörök och dimma, det blir mindre självbländning. men sämmre ljus vid regn och våt vägban.

ser att du bor i gällivare, så du kör förmodligen på vägar som är snöbelagda, hade jag varit du så hade ja köpt med blått glas, utan tvekan.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
krossa
25 oktober 2007 · 167 Inlägg

Vi som bor längre norrut i landet ska nog hålla oss till blå skulle ja tro, då dom är mer anpassade efter sånt väder vi har här uppe wink

Ingen minns en fegis
PlumCrazy
25 oktober 2007 · 881 Inlägg

Det vart blåa efter lite grubbling wink

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Foddaren
26 oktober 2007 · 191 Inlägg

Ser roligare ut iallefall, lyser dock inte lika långt som klarfärgade. Nu får du konvertera till 50W xenon i dom så ska det bli bra ska du se.

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
PlumCrazy
26 oktober 2007 · 881 Inlägg

Foddaren skrev:
Ser roligare ut iallefall, lyser dock inte lika långt som klarfärgade. Nu får du konvertera till 50W xenon i dom så ska det bli bra ska du se.

Kostar inte xenonkonvertering multum? smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
26 oktober 2007 · 538 Inlägg

Mycket smartare att köpa Vita, som det skrivs tidigare är det mycket smartare att köpa vita pga det bättre ljusflödet.

Här har du ett ganska bra extraljustest, som borde säga mer än nog.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 052005.pdf

Själv kör jag med 3st Lightforce 240 Blitz på en Lighton båge. och såväl hel som halvljus xenonkonverterad. Det är visserligen inte lika bra som Xenon extraljus, men det ger riktigt bra med ljus!

Detta gör att jag alltid har någolunda mycket ljus när det är som mörkast!

Senast redigerat av TheDeadDorkster (26 oktober 2007)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
STriiiker
27 oktober 2007 · 609 Inlägg

Såg en bil med gröna (!) hel/halvlysen imorse. Snyggt faktiskt.

isakare
29 oktober 2007 · 272 Inlägg

Blåa är bara en ploj-grej.

I dis/dimma/snörök är gult det bästa, samma sak gäller dimljus om dom ska göra nån nytta. I Frankrike har dom mycket dimma, och många bilar har gula dimmljus, inte för att det är snyggt, utan för att det funkar.

För bästa möjliga ljus i klart väder är det ofärgat glas som gäller.

För er som inte vet att gult är bra i dimma, skaffa glasögon med gult glas och prova, ni ser dubbelt så långt då !!!

Åker helst på is =)
loffe007
29 oktober 2007 · 905 Inlägg

isakare skrev:
Blåa är bara en ploj-grej.

I dis/dimma/snörök är gult det bästa, samma sak gäller dimljus om dom ska göra nån nytta. I Frankrike har dom mycket dimma, och många bilar har gula dimmljus, inte för att det är snyggt, utan för att det funkar.

För bästa möjliga ljus i klart väder är det ofärgat glas som gäller.

För er som inte vet att gult är bra i dimma, skaffa glasögon med gult glas och prova, ni ser dubbelt så långt då !!!

vilken källa har du som säger ett blå är plojj?

http://www.lightforce.se/filter_1381.html

isakare
29 oktober 2007 · 272 Inlägg

loffe007 skrev:

isakare skrev:
Blåa är bara en ploj-grej.

I dis/dimma/snörök är gult det bästa, samma sak gäller dimljus om dom ska göra nån nytta. I Frankrike har dom mycket dimma, och många bilar har gula dimmljus, inte för att det är snyggt, utan för att det funkar.

För bästa möjliga ljus i klart väder är det ofärgat glas som gäller.

För er som inte vet att gult är bra i dimma, skaffa glasögon med gult glas och prova, ni ser dubbelt så långt då !!!

vilken källa har du som säger ett blå är plojj?

http://www.lightforce.se/filter_1381.html

Mig själv.

Har haft extraljus på alla mina bilar under 20 år, har provat allt, vitt, blått, stort, smått, runt, fyrkantigt, starka lampor, svagare lampor, hög placering, låg placering, olika märken, har kört i Sveriges alla tänkbara väder. För 3 år sen provade jag mina första blå lampor, ett par nya Bosch 225 med 130w lampor. Då jag haft samma lysen, fast vita, flera gånger förut blev det en stor besvikelse, jag bytte dom efter en vecka mot ett par beganade vita Hella 3000 med polaren och fick typ 200 meter mera ljus trots bara 100W lampor.

MEN, då dom flesta bilförare sitter och tittar 10 meter framför bilen i mörker så kanske blått är bäst för dom, alla är vi olika.

Läste föresten nyligen att lightforce strålkastarna har dålig hållbarhet, kan ju vara bra att veta om nån ska kasta massa pengar på dom.

Åker helst på is =)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
29 oktober 2007 · 538 Inlägg

loffe007 skrev:
vilken källa har du som säger ett blå är plojj?

http://www.lightforce.se/filter_1381.html

Jag kan enbart instämma med det isakare säger. Din länk instämmer också

Blå filter är suveräna i snö, snörök och kraftigt regn, men bara då. Stjäl mycket effekt, men reducerar egenbländningen till ett minimum.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
loffe007
29 oktober 2007 · 905 Inlägg

Kör man i snö vilket jag kommer att göra en del så ser jag alltså max en meter framför bilen med vanliga vita strålkastare eftersom att jag själv blir bländad av mitt egna ljus, dom blå ljusen gör att jag inte blir bländad i klart ljus ser jag kanske inte lika långt som vitt, blått stjäl jävligt mycket ljus men vem behöver egentligen alla x-traljus då det är klart och fint? det är juh då man ser dåligt man behöver det och i natten i en jävla massa snörök på oplogade vägar så ser jag hellre 10 meter framför bilen än 1meter.

Senast redigerat av loffe007 (29 oktober 2007)

TheDeadDorkster Dieselgypsy
29 oktober 2007 · 538 Inlägg

Extraljus behöver jag inte när det är snö, då lyser mina xenon strålkastare upp mer än nog, det är nu, då det är riktigt mörkt längs vägarna att jag behöver dom. Med tanke på det enorma ljusbortfallet (vill minnas 18%) är det inte värd att ha blåa extraljus.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (29 oktober 2007)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
loffe007
30 oktober 2007 · 905 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Extraljus behöver jag inte när det är snö, då lyser mina xenon strålkastare upp mer än nog, det är nu, då det är riktigt mörkt längs vägarna att jag behöver dom. Med tanke på det enorma ljusbortfallet (vill minnas 18%) är det inte värd att ha blåa extraljus.

tror inte 18% räcker, är nog ännu mer. klart man behöver x-tra ljus nu också. Därför det är så praktist med linser med olika färg så att man kan byta mellan färgerna. inte alla som har xeon i sina trålkastare nämligen.

båge montör och hobby mekaniker
30 oktober 2007 · 2 672 Inlägg

vart kan man få tag på bra xtralampor ill ett hyffsat pris som funkar bra nu i höstmörkret!? sen har jag hört att man måste montera dom parvis, stämmer det? ala monterar ju tre stycken, precis som jag tänker göra..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
response Studerande
30 oktober 2007 · 463 Inlägg

båge skrev:
vart kan man få tag på bra xtralampor ill ett hyffsat pris som funkar bra nu i höstmörkret!? sen har jag hört att man måste montera dom parvis, stämmer det? ala monterar ju tre stycken, precis som jag tänker göra..

Som någon skrev tidigare så är det ett test av extraljus i senaste Auto Motor & Sport. Där fick biltemas extraljus bra betyg! De är inte speciellt dyra och är riktigt snygga tycker jag smile Däremot så är de tydligen ganska stora på djupet.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
båge montör och hobby mekaniker
30 oktober 2007 · 2 672 Inlägg

djupet är ingen fara med! ska sitta på en 245:a! men vilka av biltemas är det? dom har ju iaf två olika..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
loffe007
30 oktober 2007 · 905 Inlägg

båge skrev:
vart kan man få tag på bra xtralampor ill ett hyffsat pris som funkar bra nu i höstmörkret!? sen har jag hört att man måste montera dom parvis, stämmer det? ala monterar ju tre stycken, precis som jag tänker göra..

monterar man 3 så är det oftast två stycken med spridarglas och en punkt i mitten om jag inte minns galet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang