Däck Friktion eller Dubb

Granathe
27 oktober 2007 · 136 Inlägg

många kör jue dubbat.. men nu om man kollar i årets tester så börjar det väll inte bli så stor skillnad.. vet att nokian rsi (friktion) har fått bra kritik lika wr... sen som tidigare sagt kör du mkt småvägar/skogsvägar kör då dubbat (rek nordfrost 5 eller nokian hakka5 budget alt. nokian nordman plus) kör du mkt inne i stan och på motorvägar där det är saltat osv så skulle jag nog kört odubbat! mitt tips iallafall!

lycka till!

VW Passat 1.8T. 97-
John87 Stolt Volvoägare
27 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Dubbdäck enda som gäller här i Köping.

Körde odubbat förra vintern och det va helt hopplöst. Detta året är det helt nya dubbdäck som förhoppningsvis ska hålla mig på vägen smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
JoKKe Fortkörare
27 oktober 2007 · 99 Inlägg

Här nere i malmö har vi knappt nån vinter längre så det blir dubbfritt för min del. 2-3 veckor slask max mad

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
Jimm
27 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

I Varberg var det bara halt en enda helg. Så jag hade nog valt friktion. Fast jag fick 2 fräsha och två taskiga dubbdäck till bilen så det blir nog dubb. Billigare med 2 dubbdäck än 4 friktion.

erito
29 oktober 2007 · 34 Inlägg

om du måste köra även vid riktigt vinterväglag=dubb
om du bara kör inne i stan och på saltade stora vägar=friktion ett alternativ

Någon som provat att gå på is med broddar och utan? Precis samma sak med dubbdäck, man måste ju vara lite smått dum i huvudet för att inte förstå det... oavsett reklamen för dubbfritt med små vacum gropar, special mönster, bla bla bla smile

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
Wezzli Sidledesförare
30 oktober 2007 · 268 Inlägg

Det spelar egentligen ingen roll om man köper dubbfria eller dubbdäck för dubbarna ryker ju direkt man börjar lägga ut den

Man vet aldrig, före man vet
firefreak Eldknast
30 oktober 2007 · 915 Inlägg

Roligaste argumenten nånsin. "Det är ju bara en dag om året jag skulle behöva dom".

Hur resonerar ni med Airbag och Bälte då? Jag hoppas ALDRIG behöva använda dom men ändå vill jag ha dom där. Samma sak med dubb eller odubbat.

Den dagen jag BEHÖVER bromsa för att idioten framför kör med dubbfritt på isgata eller "svart halka" här nere i skåne då är jag glad att jag valde dubbat.

Tiden är rolig när det går fort... :)
BMW-328I
30 oktober 2007 ·

Jag har både dubbat och friktionsdäck alltså 4 av varje. Nu ska jag inte använda bilen under vintern men hade jag kört vintertid så utan tvekan friktionsdäck. Vintern är inte som förr, nu behövs inte dubbarna lite mycket. Förra vintern var ett fiasko och dubbarna käkade bara vägarna.

Wanegardh Asgammal medlem.
30 oktober 2007 · 2 246 Inlägg

BMW-328I skrev:
Jag har både dubbat och friktionsdäck alltså 4 av varje. Nu ska jag inte använda bilen under vintern men hade jag kört vintertid så utan tvekan friktionsdäck. Vintern är inte som förr, nu behövs inte dubbarna lite mycket. Förra vintern var ett fiasko och dubbarna käkade bara vägarna.

då har du inte kört i skåne eftersom vi ganska ofta kör på is

Senast redigerat av maximus (30 oktober 2007)

shogun
30 oktober 2007 · 2 117 Inlägg

Förutsättningar:
1. Första nysnön på grusunderlag
2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
3. Slaskigt, halvfruset

Platsen:
Backen upp till huset en snörik vinter.

Samma bil, framhjulsdriven S60

Ena gången med friktionsdäck.

Andra gången med dubbdäck.

1. Första nysnön
...fungerar utan problem med båda däckstyperna. Spinner igenom snön och det greppar mot gruset.


2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start...  bilen stannar halvvägs upp. mad
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.


3. Slaskigt, halvfruset.
Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start...  bilen stannar halvvägs upp. mad
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.

Vill jag parkera uppe vid huset och garaget så krävs dubbdäck.

Moderna dubbdäck är skapligt tysta även på barmark samt lite styvare för sportigare körning. Friktionsdäck är generellt lite mjukare för att greppa mer. Påverkar sportigheten, blir lite sladdrigare på barmark. Så som jag upplevt det. Finns säkert hur många åsikter som helst gällande vad man ska välja. För mig fungerar det bara med dubbat.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Mortalis VW-nörd?
30 oktober 2007 · 4 332 Inlägg

Jag kör, och har gjort det alla 3 år jag haft bil, på dubbdäck. Man säger ju att 20% av alla billister måste köra dubb för att de utan ska kunna köra utan att köra ihjäl sig, så jag bidrar till att de som är snåla eller vad de nu e för anledning de har att köra dubbfritt, inte kör ihjäl sig i lika stor utsträckning tongue

Jag åker ju till jobb väldigt tidigt på morgnarna också, innan plogbilar varit framme och när underkylt regn osv är som värst, så man får ju köpa efter när man brukar bilen, och var.

laika
30 oktober 2007 · 410 Inlägg

shogun skrev:
Förutsättningar:
1. Första nysnön på grusunderlag
2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
3. Slaskigt, halvfruset

Platsen:
Backen upp till huset en snörik vinter.

Samma bil, framhjulsdriven S60

Ena gången med friktionsdäck.

Andra gången med dubbdäck.

1. Första nysnön
...fungerar utan problem med båda däckstyperna. Spinner igenom snön och det greppar mot gruset.


2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start...  bilen stannar halvvägs upp. mad
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.


3. Slaskigt, halvfruset.
Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start...  bilen stannar halvvägs upp. mad
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.

Vill jag parkera uppe vid huset och garaget så krävs dubbdäck.

Moderna dubbdäck är skapligt tysta även på barmark samt lite styvare för sportigare körning. Friktionsdäck är generellt lite mjukare för att greppa mer. Påverkar sportigheten, blir lite sladdrigare på barmark. Så som jag upplevt det. Finns säkert hur många åsikter som helst gällande vad man ska välja. För mig fungerar det bara med dubbat.

var i götet bor du? kan tänka mig att det är antingen åt torslanda hållet eller surte för där finns det läskiga backar.

För övrigt så var jag i Åre vintern 06/07 där var det bilväg uppför en backe till en av nedfarterna. Hade min gamla bil en Audi 100 87:a 1,8 litersmotorn me framhjulsdrift med dubbdäck på. Första försöket att komma upp gick åt helvete gick inte me folk i baksätet. Andra försöket ta sats alla puttar när det går trögt samt en sätter sig i fram på huven för tyngd. gick lite bättre men fortfarande inte upp. Tredje gången dagen efter så var vi två i bilen tog rejält med sats och kom upp efter det så gjorde jag det en fjärde gång med fullpackad bil o kom upp. Så det jag vill ha sagt är att alla backar går att komma uppför med tillräcklig sats lite tur och rätt växling.

Synd bara att jag sedan orsakade en krock när jag skulle ut ur en bensinmack just för att dubbdäcken inte greppa. Då hjälpte det inte att jag hade dubb hade lika väl kunnat ha dubbfritt och klarat mig lika bra. Kanske rent av bättre för då hade jag vetat att däcken inte grepar lika bra på underlaget. Så tyvär går inte säkerhet att köpa i form av dubbdäck säkerheten står föraren för inte däcken.

För er som undrar så klara alla sig bra ur olyckan min bil fick absolut ingen skada men saaben som fick väja för mig hamna i ett dike, men som tur var så var det plogat dagen innan så diket var fyllt med massa snö det blev en mjukare landning för dom. Sen så höll dom inte 70 på vägen det var mer som 90-100. men alla i saaben klarade sig inte en enda skråma det var en bra förare.

Skoda Fabia (2000)
John87 Stolt Volvoägare
30 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

laika skrev:
Synd bara att jag sedan orsakade en krock när jag skulle ut ur en bensinmack just för att dubbdäcken inte greppa. Då hjälpte det inte att jag hade dubb hade lika väl kunnat ha dubbfritt och klarat mig lika bra. Kanske rent av bättre för då hade jag vetat att däcken inte grepar lika bra på underlaget.

Man ska inte förlita dig helt på olika säkerhetssystem.
Bara för att man har antispinn så hjälper det inte alltid, trots att det hjälper mer än att köra utan antispinn, utan bilen släpper ibland ändå.
Samma sak med dubbdäck. De greppar bättre på halt väglag än dubbfria däck, men bara för det behöver man inte köra som en galning och tro att dubbdäcken ska hålla dig på vägen.

Ta det lika lugnt med dubbdäcken som du skulle gjort med dubbfritt, och förlita dig inte på att de alltid ska hjälpa dig.

Det är p.g.a. detta många olyckor sker. Folk tror att alla hjälpsystem i bilen ska hålla dom säkra och då tar dom i lite mer, vilket då såklart kan bli riktigt farligt.

Inte ens med alla säkerhetssystem i världen är man helt skyddad.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
laika
30 oktober 2007 · 410 Inlägg

John87 skrev:

laika skrev:
Synd bara att jag sedan orsakade en krock när jag skulle ut ur en bensinmack just för att dubbdäcken inte greppa. Då hjälpte det inte att jag hade dubb hade lika väl kunnat ha dubbfritt och klarat mig lika bra. Kanske rent av bättre för då hade jag vetat att däcken inte grepar lika bra på underlaget.

Man ska inte förlita dig helt på olika säkerhetssystem.
Bara för att man har antispinn så hjälper det inte alltid, trots att det hjälper mer än att köra utan antispinn, utan bilen släpper ibland ändå.
Samma sak med dubbdäck. De greppar bättre på halt väglag än dubbfria däck, men bara för det behöver man inte köra som en galning och tro att dubbdäcken ska hålla dig på vägen.

Ta det lika lugnt med dubbdäcken som du skulle gjort med dubbfritt, och förlita dig inte på att de alltid ska hjälpa dig.

Det är p.g.a. detta många olyckor sker. Folk tror att alla hjälpsystem i bilen ska hålla dom säkra och då tar dom i lite mer, vilket då såklart kan bli riktigt farligt.

Inte ens med alla säkerhetssystem i världen är man helt skyddad.

det klart jag inte litar på dubbdäcken helt och hållet men just i åre hade jag prövat att komma upp för backen, kom upp men fick backa tillbaka för det kom en bil. så då tänkte jag att den kommer klara av att starta igen utan problem men icke blev tvärstopp precis när fronten är ute i halva körfältet. och det är just det som är knepigt med dubbdäck att dom kan greppa men ibland så gör dom inte det. Med dubbfritt så är det överlag sämre grepp på is o liknande så då vet du att skiten inte greppar.

Skoda Fabia (2000)
zovix Maskinbefäl
31 oktober 2007 · 1 038 Inlägg

laika skrev:
Det är rätt så kul att det finns så många som klagar på att vi har så höga skatter på bensinen och annan skit som hör till bilar. Men ändå är det så att när frågan om dubb eller friktion dyker upp så svarar de flesta dubb. Men grejen är ju att dubben orsakar att vi sliter på vägarna i onödan. Iallafall i de tätbefolkade delarna av Sverige, sorry alla som bor typ norr om stockholm ni tillhör typ 20% av befolkningen. I alla större städer så är det inte is på vägarna mer än någon enstaka dag. Och då hjälper inte dubbarna fruktansvärt mycke för att folk gasar på som vanligt för att dom tror det är säkert.

Min påäng är att dom som bor lite längre söderut behöver inte dubbdäck helt onödigt slutar vi i använda dubb i storstäderna så kan pengarna som går åt att asfaltera vägarna gå till annat som sjukvård eller sänkta skatter för oss billister. I Göteborg asfalteras i princip hela stan om på typ 2-3 år det är sjukt vissa sträckor asfalteras varenda jävla år. Ett jävla slöseri för att inte snacka om alla skit som däcken ser till att slita upp till luften som vi i städerna andas.

Min personliga åsikt är ge fan i dubbdäck om du vet med dig att det inte är så mycket is där du kör och kan tänka dig att ta det lite lungare när du vet att det är halt ute. För övrigt så bromsar dubbdäck sämre på asfalt än friktionsdäck.

Jodu, jag skulle börja köra friktionsdäck om åkarna runt stockholmstrakten inte behövde betala slitstålen till snöbladen ur egen ficka som det verkar. Här sätter man inte ner bladen i vägbanan med resultatet att det är en moddig hinna med packad is under, perfekt väglag för dubb. Dessutom om den där isfläcken vid röljuset är precis där jag behöver tvärnita, då vill jag ha dubb även om jag har en bil med bokstavsproblem..

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang