bygga baslåda... bästa material??

ziderbeat
22 maj 2008 · 284 Inlägg

själv bygger jag alla mina lådor av spånskiva  helt dött matreal medans mdf har en egenresonans  på ca 70 hz

Skyracer Skyracer
22 maj 2008 · 917 Inlägg

MrAudiNissE skrev:
Tjenare ... Kan någon säga mig vad man ska använda för material till för att bygga en baslåda...?

Betong borde vara stumt och bra, eller granit eller annat stenmaterial. Dock borde man nog dämpa den mot resonans alternativt göra den rund.
Givetvis är det kanske opraktiskt med tanke på vikten i en bil, om det nu var där du tänkte ha den.
Min egen baslåda är byggd av 22mm MDF.

Lycka till! big_smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Toyota GR86 (2022)
nooky Tidsoptimist
22 maj 2008 · 184 Inlägg

elbien skrev:
Jag använder kartongen som baselementet kom i smile sen fyllde jag det med fogskum.. stumt som fan.. låter typ ingenting om man inte maxar volymen å då låter det skit...  Vet inte om jag är nöjd sad basen kostade typ 4 papp

Hehehe!

Jag försöker iaf...
evilaudio
22 maj 2008 · 16 195 Inlägg

ziderbeat skrev:
själv bygger jag alla mina lådor av spånskiva  helt dött matreal medans mdf har en egenresonans  på ca 70 hz

70 hz??  de där e bajsprat..  resonansen e ju helt olika från låda till låda..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
yellow740
22 maj 2008 · 119 Inlägg

Varför inte bygga i 25mm tjockt rostfritt? det borde väl bli stumt???  Lite tungt kanske..... he he

yellow740
22 maj 2008 · 119 Inlägg

evilaudio skrev:

ziderbeat skrev:
själv bygger jag alla mina lådor av spånskiva  helt dött matreal medans mdf har en egenresonans  på ca 70 hz

70 hz??  de där e bajsprat..  resonansen e ju helt olika från låda till låda..

Vad jag hört så är det dess egen resonans på en hel skiva som står utan stöd?   Men som du skriver! Varför ska det vara just 70hz?  Skulle gissa på att det finns lika många olika resonanser som det finns baslådor! Med andra ord miljon eller miljard tals olika....

evilaudio
22 maj 2008 · 16 195 Inlägg

yellow740 skrev:

evilaudio skrev:

ziderbeat skrev:
själv bygger jag alla mina lådor av spånskiva  helt dött matreal medans mdf har en egenresonans  på ca 70 hz

70 hz??  de där e bajsprat..  resonansen e ju helt olika från låda till låda..

Vad jag hört så är det dess egen resonans på en hel skiva som står utan stöd?   Men som du skriver! Varför ska det vara just 70hz?  Skulle gissa på att det finns lika många olika resonanser som det finns baslådor! Med andra ord miljon eller miljard tals olika....

jo de kanske e möljigt men hur ofta har men en låda som e 120*240?? 

lådan i vår chevelle e byggd i 30 mm mdf å den e även stagad å ja lovar att den e HÅRD.. inget som flexar där inte smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kapi
23 maj 2008 · 70 Inlägg

Tänkte på det som ngn sa om stående vågor från fysiken så påminner jag mig att de bildas då vågorna som går in i lådan studsar tillbaka?
Sen tänker jag tillbaka på projekttiden på elprogrammet då jag bygde min egna stereoförstärkare och på vad våran klassföreståndare sa om baslådor. "De bästa lådorna har inte några raka sidor, utan många olika vinklar och längder."
Tycker fortfarande att det han sa var klockrent då alla vågor som går in i lådan kommer att studsa tills de har letat sig ut genom allt till porten som då oftast är en glipa i lådan.

Sen tänkte jag på det här som jag tycker har varit evilaudio:s huvudargument med att använda MDF lackeringen... Okej jag kan ta att mdf är lättare att lackera då det är kompaktare material än spån.
Men sen började flera tjöta om att spån ska suga åt sig mycket mera vatten mdf... men då tänker vi efter lite mdf är gjort av barrträ om jag inte kommer ihåg fel trä är det iaf... och så är det ju så att allt trä som inte är behandlat kommer att dra åt sig VATTEN så glöm det argumentet.

Så nu tycker jag endå att alla ni som säger att mdf är så mycket bättre på allt mot spån kan börja tänka om lite för det enda argumentet som jag hittar är evilaudio:s att det är lättare och lacka det. Men hur svårt är det då att dra över lite glasfiber och lacka sen?

Men det jag vill få er att tänka på är helt enkelt det gamla vanliga:
Det finns för och nackdelar med alla material. Lägg en tanke på vad det är ni vill med lådan och använder er sen av det så kommer ni bli nöjda.

fotnot Obs detta är ingen kritik mot någon och inte heller dig evilaudio använder dig endast som reference då jag tycker du har varit den av mdf anhängarna som faktiskt har haft ngt vettigt att säga

ziderbeat
23 maj 2008 · 284 Inlägg

evilaudio skrev:

yellow740 skrev:

evilaudio skrev:

70 hz??  de där e bajsprat..  resonansen e ju helt olika från låda till låda..

Vad jag hört så är det dess egen resonans på en hel skiva som står utan stöd?   Men som du skriver! Varför ska det vara just 70hz?  Skulle gissa på att det finns lika många olika resonanser som det finns baslådor! Med andra ord miljon eller miljard tals olika....

jo de kanske e möljigt men hur ofta har men en låda som e 120*240?? 

lådan i vår chevelle e byggd i 30 mm mdf å den e även stagad å ja lovar att den e HÅRD.. inget som flexar där inte smile

om vi säget så här då   mdf matrealet har en egenresonans  på ?hz beroende på ytan som den har medans  en spånskiva inte har någon egenresonans .

Roundcube
23 maj 2008 · 801 Inlägg

bänkskiva funkade bra big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Glasfiber och plast funkar bra.....
Kanske beror på att jag plastar lådor på plats :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Decibel
23 maj 2008 · 2 911 Inlägg

ziderbeat skrev:
om vi säget så här då   mdf matrealet har en egenresonans  på ?hz beroende på ytan som den har medans  en spånskiva inte har någon egenresonans .

MDF har egenresonans på cirka 400hz per kvadratmeter, ostagat, d.v.s. 1x1m utan tak eller väggar monterat.

Spån saknar inte egenresonans, men därmot är den inte i område där du spelar spec. ofta (10-15hz), även det på 1x1m.

Så snacket om egenresonans är orelevant såtillvida du inte mäter upp JUST den låda du byggt för att se, för ingen har väl baslådor bestående utan av en enda skiva (det är oftast tak/väggar/sidor)

Däremot har jag personligen ett tycke för att bygga i spån och baffel i MDF och ev. slotport i spån, jag tycker det låter lite olika och den kombon passar mitt tycke bättre.

Edit: måste leta rätt på källa till vilket material som hade vilken egenresonsans, blev lite osäker.

Senast redigerat av Decibel (23 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang