S40 T4 Turbo, Hållbarhet?

thrinker
4 november 2007 · 110 Inlägg

Hej, jag funderar på att inskaffa en Volvo s40 t4, så satt vi där runt matbordet när min bror vräkte ut sig, du skall inte köpa en som gått över 15 000 mil, pga. turbon lägger av och en ny kostar runt 5000kr.

Men är detta nu sanning? Bilen jag funderar på är en T4, Öppet filter, Steg 3 Autotek chip, om de nu har någon betydelse och har gått nästan 17 000 mil.

Kommer bilen hålla? Eller kommer den tillslut lägga av?


Tacksam för all hjälp!

Granathe
4 november 2007 · 136 Inlägg

hur den är efter vissa mil vet jag inte men vet att den pallar för en del smile kolla in henkes s40, t4 http://www.garaget.org/?car=62730

VW Passat 1.8T. 97-
2jzinside Fartygsingenjör
4 november 2007 · 550 Inlägg

Är nog väldigt olika från bil till bil hur den är körd, servad osv. Men finns ingen magisk gräns att just när den slagit om till 15 000 mil så rasar turbon. Jag skulle provköra bilen och går den fint osv, inga missljud och inga konstiga avgas färger så är det nog ingen fara att nått dyrt går sönder den första tiden iaf.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
thrinker
4 november 2007 · 110 Inlägg

wrapman skrev:
Är nog väldigt olika från bil till bil hur den är körd, servad osv. Men finns ingen magisk gräns att just när den slagit om till 15 000 mil så rasar turbon. Jag skulle provköra bilen och går den fint osv, inga missljud och inga konstiga avgas färger så är det nog ingen fara att nått dyrt går sönder den första tiden iaf.

Hej och tack för ett snabbt svar,

Jag är mycket medveten om att det inte finns ett magiskt tal wink Men av intresse, hur långt har din bil gått? Och sedan är jag ny med turbo så vilka missljud skall jag lyssna efter?

Tack!

mebben Troligen galen...
4 november 2007 · 567 Inlägg

En kille i x40 klubben har en s40 t4 som gått drygt 24´000mil med orginalturbon...

Senast redigerat av Mebb (4 november 2007)

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
4 november 2007 · 423 Inlägg

Jag personligen skulle dock aldrig köpa en chippad bil, då man oftast kan rätt lätt kan räkna ut hur dom är körda.
Men som sagt det är jag det.

Lycka till med bil köpet och du gör ett bra val om du köper en s40, mycket trevliga bilar att köra.

thrinker
4 november 2007 · 110 Inlägg

Puff2k skrev:
Jag personligen skulle dock aldrig köpa en chippad bil, då man oftast kan rätt lätt kan räkna ut hur dom är körda.
Men som sagt det är jag det.

Lycka till med bil köpet och du gör ett bra val om du köper en s40, mycket trevliga bilar att köra.

Jo jag har också tänkt i den banan. Men jag skall testa bilen imorgon tänkte jag och får helt enkelt se hur den är. Vill helst inte ha en så rostig bil, trött på länkarms byte stup i kvarten hehe och andra stora utgifter t.ex. nu som turbon smile

Kul att du var från halmstad, det är jag med smile

Tack!

Ravestream
4 november 2007 · 285 Inlägg

thrinker skrev:

Puff2k skrev:
Jag personligen skulle dock aldrig köpa en chippad bil, då man oftast kan rätt lätt kan räkna ut hur dom är körda.
Men som sagt det är jag det.

Lycka till med bil köpet och du gör ett bra val om du köper en s40, mycket trevliga bilar att köra.

Jo jag har också tänkt i den banan. Men jag skall testa bilen imorgon tänkte jag och får helt enkelt se hur den är. Vill helst inte ha en så rostig bil, trött på länkarms byte stup i kvarten hehe och andra stora utgifter t.ex. nu som turbon smile

Kul att du var från halmstad, det är jag med smile

Tack!

men o andra sidan så kan det då vara en kille som vet lite mer hur en turbobil fungerar, som vet hur man ska låta den kyla innan & man stänger av, att man inte ska låta den ladda hårt innan den är varm & så.  vilket är viktigare än hur den är körd för övrigt.
15000 är inga problem alls. och OM det rasar i det närmaste å finns det ofta begagnat eller utbytes att byta med. men den går nog 10000 till.

Kolla motorfästena, övre högra, handbroms i . låt kompisen försöka tvinga bilen lite fram se så det inte rör sig för mycket.
kan få mycket tips på www.x40nordic.com om dessa kärror.

Senast redigerat av Ravestream (4 november 2007)

en satans jävla Volvo.
m_a_c X40 Nordic
4 november 2007 · 784 Inlägg

Kolla in på www.x40nordic.com så lovar jag dig att du kommer att få kvalificerade svar på din fråga från folk som kan sinna bilar.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
jimjim
4 november 2007 · 27 Inlägg

Har en t4 som har gått 22k mil snart, med org. turbon. Dock damkörd sina 14k första mil.

Saaben jag har, rasade turbon på för 2 veckor sen. Den turbon hade bara gått 5k mil. Dom milen med steg1 programvara. Visserligen mupp laddtryck. Bytt till org. programvara nu.

Skulle nog köpa en org. bil. Otrimmad, och trimma själv.

thrinker
4 november 2007 · 110 Inlägg

Där ser man.

Men om vi nu lägger turbon åt sidan (vet inte om jag borde göra ny tråd?) och tittar på bilen i helhet.

Vad skall jag tänka på innan jag köper den?

* Motorfästerna
* Missfärgade avgaser
* Rost i balkar / trösklar såklart

Mer? wink


Tackar!

jimjim
5 november 2007 · 27 Inlägg

Serviceboken!
Bara köra å kolla om allt känns fast å fint. Inga glapp eller missljud osv.
Kolla kopplingen. Kör i 90 på 5:an full gas, trampa till på kopplingen och kolla så att den inte slirar. DYR att byta.
Kamremmen är väl skönt om den e bytt nyligen också.

Kan inte komma på några speciella sjukdomar direkt. Min har funkat fint under dom 5k mil jag har haft den.

Har bara hört att man helst ska undvika 98:an pga styrbox och barnsjukdomar. Och fas 2 om man ska trimma mkt.

Le1no
5 november 2007 · 72 Inlägg

vi hade en och efter 6000 chipp trimmade mil rasade turbon och blocket tongue...och den hade gårr 2400 när vi köpte den tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2007 · 10 427 Inlägg

En kollegas V40 2.0T med 14k mil på mätaren (en 97:a eller nåt)
fick lite ventilras, dålig kompression på en cylinder osv.. Tur säljaren
tecknade Blocketförsäkring wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
tr3ge
29 december 2009 · 38 Inlägg

kolla handbromsen. Kanske inte världens största sak, men den är dryg som fan att justera. även vatten under mattor (kan bero på fukt i bilen samt läckande värmepaket.)

Annars så är S40n en ganska schysst bil för pengarna man ger. En trimmad bil behöver INTE vara sönderkörd p.g.a. att ett steg x chip sitter i.


Edit: årets trådlyft! lol

Senast redigerat av tr3ge (29 december 2009)

Busgrabb Rejsa ?
29 december 2009 · 2 959 Inlägg

tr3ge skrev:
kolla handbromsen. Kanske inte världens största sak, men den är dryg som fan att justera. även vatten under mattor (kan bero på fukt i bilen samt läckande värmepaket.)

Annars så är S40n en ganska schysst bil för pengarna man ger. En trimmad bil behöver INTE vara sönderkörd p.g.a. att ett steg x chip sitter i.


Edit: årets trådlyft! lol

Nu e det som sagt visserligen en väldigt gammal tråd men handbromsen är mycket lätt att justera, lyft på mittkonsolen och skruva med en vanlig blocknyckel.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang