Motorbyte från 2L DOCH till 2.9L V6.a, hjälp? :o

CIA_SWE Automationselektriker
4 november 2007 · 213 Inlägg

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp angående i första hand all elektronik när det gäller att byta motor, jag har en Sierra från 93 med en 2.0L EFI DOCH motor, och vill nu sätta in en 2.9L V6.a och låda från en scorpio.

Har läst runt men hittar som inge bra kommentarer om det hela, så svar uppskattas.

Så jag undrar över all elektronik eftersom jag vet att det finns ungefär hur många olika kontakter som helst på domdära motorerna, (har bytt motor i den förut, dock då till en likadan) så går det i princip bara ta "styrboxen" (vet inte exakt vad den heter men sitter i alla fall bakom handsfacked på sierror och Scorpios) och kablarna till den och koppla in i sierran bara, eller är det en massa modifiering som måste göras osv?

och sen får ni gärna komma med kommentarer om vad som annars kan vara nått att tänka på, som jag skulle ha nytta av att veta, och om ni har nå tipps på vad som kan behövas bytas när jag liks har motorn nere på golvet och är enkel att komma åt,
inga kommentarer är för stora eller för små. . . i princip tongue

Tack på förhand big_smile

P.S. En fråga till alla som säger att det är billigare att köpa en cossie. . . . inte fan kostar det 80K att byta motor inte? då gör ni ju nå fel :o

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
GurraG INGET ANNAT!!
4 november 2007 · 1 725 Inlägg

kan tyvärr inte hjälpa dej med just själva arbetet eller så, men har däremot en sierra 2.9 V6 till salu billigt.. motor och allt går..

CIA_SWE Automationselektriker
4 november 2007 · 213 Inlägg

tack för erbjudandet, men jag vill använda min Sierra, den hyffsat fräsch och ganska fäst vid den wink och sen bor du en liiiten bit ner tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
cossiebool
4 november 2007 · 176 Inlägg

kolla me mavric här på gorg

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 november 2007 · 5 753 Inlägg

om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
6 november 2007 · 741 Inlägg

den blir ju lättare i bakändan .... smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
CIA_SWE Automationselektriker
6 november 2007 · 213 Inlägg

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

mjo javet, men ja får betydligt bättre vrid, den motorn ja har nu går ju knappt frammåt
(ok den toppar typ 220 då men, tar ett tag å komma dit) dessutom är min låda halvkrajad typ, cynkringarna är helt slut :o, Så får ju en ny låda på samma gång å, dessutom så drar min redan cirka litern milen:P, så ja tror in  te det gör så mkt wink

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 november 2007 · 5 753 Inlägg

okej.. gör som du vill.... men min gammla sierra 2,9 tog typ 1,5-2 liter milen med min gasfot i stan... vilket var lite för dyrt med min ekonomi tongue


men jag kan ju inte neka att 2,9 motorerna är det grymmaste inom stryktålighet jag har varit med om... fyan va pisk dom tål... piskade min i över 1år, gick slut på olja så den började låta illa typ 5-6 gånger man fyllde på igen och det vart tyst, den kokade bra många gånger och den varvades och busades med osv och et enda jag fick byta var ett olje filter som började läka wink där snackar vi kvalitet big_smile så det är ju en motor jag kan rekomendera för dom är tåliga, går bra, roliga och starka smile

Senast redigerat av _Glenne_ (6 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
speedshop
7 november 2007 · 246 Inlägg

En turbo konvertering !!
Billig i soppa o mycket effekt
En sur v6a är inte o tänka på tung o slö!
Inge ont i de de är bara min uppfattning.
Lycka till

klimpan
7 november 2007 · 2 600 Inlägg

att v6 är tung och slö kan jag nog inte redigt hålla me om.  2,0 liter motorn i scorpion är till och me rätt pigg då snacka vi om en scorpio som är tunga och stora tongue  tänk då en sierra me v6 då gå det nog undan rätt bra smile men alla ha vi olika uppfattningar så inget illa mennat smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Du
7 november 2007 · 121 Inlägg

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

Jag kan säga att dom där 31hk (115hk sierra? 146hk v6) är nog ganska mycket med tanke på v6:ans karaktär och momentkurva jämfört med L4:ans minst sagt försiktiga karaktär.
230nm i V6.
V6 i mina Scorpor drog ca 0.9-0.8 blandat
och doch ca 0.85-0.75.
inte så mycket i bensin heller.

Men besik... där är det nog prob.

klimpan
7 november 2007 · 2 600 Inlägg

120 hk är det i 2,0 litaren tongue  inte 115 smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
CIA_SWE Automationselektriker
7 november 2007 · 213 Inlägg

_Glenne_ skrev:
okej.. gör som du vill.... men min gammla sierra 2,9 tog typ 1,5-2 liter milen med min gasfot i stan... vilket var lite för dyrt med min ekonomi tongue


men jag kan ju inte neka att 2,9 motorerna är det grymmaste inom stryktålighet jag har varit med om... fyan va pisk dom tål... piskade min i över 1år, gick slut på olja så den började låta illa typ 5-6 gånger man fyllde på igen och det vart tyst, den kokade bra många gånger och den varvades och busades med osv och et enda jag fick byta var ett olje filter som började läka wink där snackar vi kvalitet big_smile så det är ju en motor jag kan rekomendera för dom är tåliga, går bra, roliga och starka smile

låter ju bra de wink motorn ja har nu är ju halverst galen, den dör ut å sen tvärvarvar den ibland tongue, får bara hoppas motorn jag ska skaffa är i bra skicka då wink

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
CIA_SWE Automationselektriker
7 november 2007 · 213 Inlägg

Du skrev:

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

Jag kan säga att dom där 31hk (115hk sierra? 146hk v6) är nog ganska mycket med tanke på v6:ans karaktär och momentkurva jämfört med L4:ans minst sagt försiktiga karaktär.
230nm i V6.
V6 i mina Scorpor drog ca 0.9-0.8 blandat
och doch ca 0.85-0.75.
inte så mycket i bensin heller.

Men besik... där är det nog prob.

jao, ja kommer ju måsta typ "typa om den" eller omregistrera den tongue
ska kolla med dom på bilprovningen hur allt kommer å gå till osv senare, har bara inte haft tid å ringa dit än, har ju jusst varit på mönstring wink

är de 230 Nm i 6.an? yikes, nån som vet hur mkt det är i 2.0 DOHC.en då? tongue

Senast redigerat av CIA_SWE (7 november 2007)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
HardCore
7 november 2007 · 321 Inlägg

CIA_SWE skrev:

Du skrev:

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

Jag kan säga att dom där 31hk (115hk sierra? 146hk v6) är nog ganska mycket med tanke på v6:ans karaktär och momentkurva jämfört med L4:ans minst sagt försiktiga karaktär.
230nm i V6.
V6 i mina Scorpor drog ca 0.9-0.8 blandat
och doch ca 0.85-0.75.
inte så mycket i bensin heller.

Men besik... där är det nog prob.

jao, ja kommer ju måsta typ "typa om den" eller omregistrera den tongue
ska kolla med dom på bilprovningen hur allt kommer å gå till osv senare, har bara inte haft tid å ringa dit än, har ju jusst varit på mönstring wink

är de 230 Nm i 6.an? yikes, nån som vet hur mkt det är i 2.0 DOHC.en då? tongue

Enligt mig helt onödigt arbete, men tycker du det är värt det så Go for it! Du kommer garanterat lära dig en del på vägen.

Det är 233nm i 2,9´n och 171nm i 2,0´n

Mavric
7 november 2007 · 176 Inlägg

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

du glenne han kör med en 2,0a nu på 120hk å han ville ha lika dan motor som ja altså 24v cossie motorn å där e 195hk i 24v v6a så de e 75hk mer smile  å ja kör vet folk som kör 0,9 med manuellåda blandad körning wink

å klart de e värt de! ja gör de jy!!

/Mavric\ :)
HardCore
7 november 2007 · 321 Inlägg

Mavric skrev:

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

du glenne han kör med en 2,0a nu på 120hk å han ville ha lika dan motor som ja altså 24v cossie motorn å där e 195hk i 24v v6a så de e 75hk mer smile  å ja kör vet folk som kör 0,9 med manuellåda blandad körning wink

å klart de e värt de! ja gör de jy!!

Var står det att han vill ha Cosworth-motor?

Mavric
7 november 2007 · 176 Inlägg

HardCore skrev:

Mavric skrev:

_Glenne_ skrev:
om jag förstår det hela rätt så ska du ta en 2,9a från scorpio?.. då är ju frågan om det är värt det? jag menar du får ju bara ca 25hk mer och en betydligt högre soppa förbrukning och sen ett helvete när du ska besikta... så innan du börjar jävlas, fråga dig själv om det är värt det smile

du glenne han kör med en 2,0a nu på 120hk å han ville ha lika dan motor som ja altså 24v cossie motorn å där e 195hk i 24v v6a så de e 75hk mer smile  å ja kör vet folk som kör 0,9 med manuellåda blandad körning wink

å klart de e värt de! ja gör de jy!!

Var står det att han vill ha Cosworth-motor?

skulle precis skriva de e forumet att ja kollat fel. i med folk sa att han skulle snacka med mig utgick ja ifrån att de va scorpios 24v motor, så ber om ursäkt för de en vanlig 2,9a e inte lönt att slänga ner fan, då stämmer allt glenne sa smile ber om ursäkt ännu en gång smile

/Mavric\ :)
HardCore
7 november 2007 · 321 Inlägg

Skit i vanlig 2,9, finns ju en BOA på blocket.
http://www.blocket.se/vi/14084756.htm?ca=17_s

Mavric
7 november 2007 · 176 Inlägg

HardCore skrev:
Skit i vanlig 2,9, finns ju en BOA på blocket.
http://www.blocket.se/vi/14084756.htm?ca=17_s

jo såg boan med på blocket. lika dan motor ja rullar med min sierra smile trevlig motor som fan. men sjukt svårt att få tag på saker till just den sad om man inte vill köpa nya saker hela tiden

/Mavric\ :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang