matteeee
Ingen himmel är så blå som min
2 augusti 2009
· 2 973 Inlägg
erito skrev:
Jag lyfte den här tråden för jag tycker ämnet är intressant.
Håller med fullständigt. Därför byggde jag "rullar" som simulerar noll-friktion där jag testat ett gäng bilar. Testade även en Merca C200 med diffbroms, med ena bakhjulet på rulle. Lite "visko-feeling", efter ett tags snurrande så smet den iväg
erito skrev:
Självklart finns ingen bästa variant, det beror på vad man skall ha bilen till. Skall man köra på vanlig väg som jag gör, och dessutom dra tunga släp och köra djupsnö (vi har privat väg och sällan plogat) så upptäcker man snart skillnader mellan olika awd.
Absolut. Tyvärr finns det inte många som kan/begriper teorin eller praktiken i vad bilarna klarar. Inte ens biltidningarna skriver rätt i sina tester alla gånger Svårt att få reda på exakta fakta.
erito skrev:
Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!)
>> Visko koppling kan vara väldigt effektiv och ge trevliga köregenskaper (Impreza m.fl). Eller så kan den vara katastrof för biltypen (som gamla V70 AWD). Precis som lamellkoppling kan vara bra/dålig.
I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? >> Personligen gissar jag på grund av motorplaceringen/tvärställd. Det skulle vara väldigt svårt att använda torsen i en TT/A3/S3.
Njae, troligen är det mer av ekonomiska skäl i första fallet. Lambo-plattan med viskokoppling fanns "på hyllan". Skulle inte förvåna mig om dessa byts till Haldex-lösningar då den är direkt applicerbar där visko-lösningen finns.
Att TT RS har Haldex för att motorn är tvärställd är nog inte sanningen. Motorn är helt ny-utvecklad, och hade dom velat ha Torsen-drivlina så hade dom väl konstruerat motorn för längsmontering?
erito skrev:
Så här kan det gå om man inte gjort sin hemläxa : http://aftonbladet.se/bil/article293283.ab
Ja, så kan det gå! Men väldigt få säljare/broschyrer kan berätta hur det funkar, om det funkar och när det funkar. Jag har bland annat frågat en Jaguar-säljare hur deras system funkade - han hade ingen aning.
Tyvärr är det vanligt. Och tyvärr är upphandlingen av dessa system inte efter funktion i första hand, pris kommer LÅNGT före. Biltillverkarna vill kunna skriva "AWD" eller "4WD" i produkt-specen och ta betalt för det, men inte betala själv... Därför är väl Santa Fen som den är....
/Mattias