Hur mycket är 28 Nm?!

Andreas_ace
6 november 2007 · 375 Inlägg

Gå på känsla när det gäller tändstift.

Om du tar ex ett mjölpaket på ca 5kg och lyfter den med en arm, tänk på den kraften och anv typ den kraften för att spänna fast stiftet med ett normalt spärrskaft ( runt 25cm långt)

Då kommer det sitta fasst men fortfarande inte vara ngn fara för gängor eller när du ska byta nästa gång.

Volvo 740GL (1990)
Phaetoon
6 november 2007 · 8 156 Inlägg

Andreas_ace, ganska så pedagogiskt inlägg...

Det är väldigt svårt att beskriva hur mycket kraft 28 Newtonmeter är.
När det gäller mig själv så har jag ganska starka nypor och i reumatikerförbundets handstyrketest lyckades jag imponerande bra med 805Nm (ungefär dubbelt så bra som normen). Var bara tvungen att skryta lite och samtidigt visa att 28Nm inte är så mycket. Jag hoppas att ingen tar illa upp wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
twin_cam Smålänning
6 november 2007 · 7 877 Inlägg

Skadar ibne att ha på liite alu eller grrafitpasta på med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Wezzli Sidledesförare
8 november 2007 · 268 Inlägg

Men skit i momenten för hellvete, dra åt tills det känns som om du inte behöver dra åt mer. Dra inte för hårt och dra inte för löst, det spelar ju fan ingen roll bara dom sitter

Senast redigerat av Wezzli (8 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Sushikocken Sleeper
8 november 2007 · 3 084 Inlägg

28Nm = 28J = 28W big_smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Lindgren_
8 november 2007 · 2 644 Inlägg

Du ska ju inte dra för löst heller för det sitter ju en fjäderbricka på tändstiftet som måste sitta rätt och den sitter ju inte så bra om det är för löst draget.. rätta mig om jag har fel ?

Johan Lindgren
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 november 2007 · 1 852 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Bullo skrev:

BBAD skrev:
28 Nm = 2,8 kg

2,8kg vadå? socker?.

1kg är 1kg, oavsätt socker eller vatten.. eller?

men förstå det jag menar, man kan inte dra åt en skruv med ett kilo socker eller ett kilos kraft för den delen heller. jaja, orka bry sig mer....

man lever bara en gång så lev väl!
bumpe Lastbilsmekaniker
8 november 2007 · 3 878 Inlägg

myrando skrev:
är det stiften som du skriver så ska dom inte sitta hårt alls.. dra tills det tar "stop" dvs stiften är i botten (om ingen idiot innan dragit för hårt och skadat gängorna). och sedan LITE LITE till.. inte mycket alls. ska som tidigare skrev bara täta.. smile

Tändstuftus bränndus som det kunde ha hetat på latin.

Man ska dra MER än att det tätar, brickan ska deformeras så mkt att stiftet kyls tillräckligt mot toppen... Aja baja o dra för lite...

Paiken
8 november 2007 · 3 Inlägg

ta ngt som väger 2,8 kg som är platt på undersidan, lägg den saken på en platt yta och snurra på den med handen.. då kan man känna hur mycket 28 nm är smile iaf om man är känslig på handen ^^

Fredrik89 Bilmekaniker
8 november 2007 · 274 Inlägg

om du har ett spärrhantag och sätter tummen vid själva huvudet kan du alldrig dra mer än ca 3kg om du inte heter magnus samuelsson wink

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Losgard
8 november 2007 · 1 688 Inlägg

Låna muttermaskinen i nån verkstad å dra 15minuter - en kvart i varje hål big_smilebig_smilebig_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
bumpe Lastbilsmekaniker
9 november 2007 · 3 878 Inlägg

Losgard skrev:
Låna muttermaskinen i nån verkstad å dra 15minuter - en kvart i varje hål big_smilebig_smilebig_smile

Så byter du hans topp bara för att de e så jävla roligt o du har så mkt tid över big_smile

Losgard
9 november 2007 · 1 688 Inlägg

bumpe skrev:

Losgard skrev:
Låna muttermaskinen i nån verkstad å dra 15minuter - en kvart i varje hål big_smilebig_smilebig_smile

Så byter du hans topp bara för att de e så jävla roligt o du har så mkt tid över big_smile

Mja, helicoil-gängor och större tändstift (Bosch Ultra Super Duper Hyper Flash) så får han massa extra kusar på köpet wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
zewmah
9 november 2007 · 81 Inlägg

Överdra ALDRIG stiften, har varit med om en del nissar som dragit sina stift *hårt* (+80Nm) där isolatorn lossat från gängan, och sedan har elektroden slagit i kolv och trasat sönder motorn.

edit: tappar massa ord. låååång vecka.

Senast redigerat av zewmah (9 november 2007)

Squadron
9 november 2007 · 1 833 Inlägg

zewmah skrev:
Överdra ALDRIG stiften, har varit med om en del nissar som dragit sina stift *hårt* (+80Nm) där porslinsdelens lossat från stiftgängan, och sedan har elektroden slagit i kolv och trasat sönder motorn.

Kompisen hade en bil, där förra ägaren dratt stiften FÖR gårt, vilket gjort att isolatorn spruckit, och gnistan gick åt skogen, och bilen gick skit! big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
zewmah
9 november 2007 · 81 Inlägg

Squadron skrev:
Kompisen hade en bil, där förra ägaren dratt stiften FÖR gårt, vilket gjort att isolatorn spruckit, och gnistan gick åt skogen, och bilen gick skit! big_smile

Hehe, att bilen går skit är att komma rätt billigt undan wink Har sett sönderrepade cylindrar och gud-vet-allt för att en del inte har vett nog att dra med rätt moment, utan istället resonerar att "om ett kvarts varv är lagom, drar jag två varv runt för att vara helt säker på att stiften inte flyger loss och slår hål i motorhuven".. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang