Hastigheten, skapar den olyckor?

zovix Maskinbefäl
7 november 2007 · 1 038 Inlägg

För att föra ett rent teoretiskt resonemang angående hastighet olyckor och den så kallade noll-visionen. Målsättningen med alla åtgärder är att minska antalet olyckor och där propagerar man stenårt från myndigheter och organisationers sida att hastigheten är den stora boven i dramat.

Till viss del har de rätt. Om man krocktestar en bil mot t.ex. ett träd eller egentligen vad som hellst se man att hastigheten på ett avgörande sätt påverkar utgången av olyckan, men påverkar den det faktum att olyckan skedde? Till viss del även där. Om alla kör sina bilar sillastående, d.v.s. i 0km/h händer inga olyckor eller?

Det hela handlar om riskmedvetenhet, anpassning av fart och betenende i olika situationer. Jag tänker ta upp tre exempel:

1. Du är ute och kör på en fin landsväg med viltstängsel och vajerräcken. Kommer risken att du drabbas av en olycka vara hög här om jag höjer farten med 30 km/h (ligger på körkortsgränsen). Mitt påstående är nej. Risken ökar inte nämnvärt.

2. Du kör i stan på en 70-skyltad kringfartsled med trafikljus och anslutande utfarter. Om du här ökar hastigheten med 30km/h kommer risken då att drabbas av en olycka vara högre? Mitt påstående är ja. En ökning här på 30km/h innebär att personen som skall cykla ut från utfarten missbedömmer din hastighet och olyckan är ett faktum

3. Du kör förbi en skola med ett dagis. Sträckan är skyltad 30km/h. Om du här höjer din hastighet med 20km/h (körkorts gränsen) kommer risken för en olycka att öka då? Mitt påstående, trafik mässigt om man bara ser till fordon, så minimalt. Ser man till hela trafiksituationen, ja. Du kommer inte hinna upptäcka den ungen som rusar efter tennisbollen som nyss for över vägen.


De värsta trafiksyndarna jag vet är värken de som kör på tok för fort eller de som kör på tok för sakta. De är de som jag brukar kalla för 70-körare. Oavsett vad som står på skylten går det i 70 km/h. Dessa brukar ofta vara kvinnor i övre medelåldern, eller äldre män. Man kommer i kapp dem på landsvägen, men inne i stan drar de ifrån.

Säker körning får du om du anpassar allt efter rådande förhållanden. D.v.s använd rätt ljuskombination, anpassa farten med hänsyn till omkringliggande byggnader/skog etc.. kör om på rätt ställen. Hetsa inte andra bilister, håll avstånd o.s.v. Det finns en anledning till varför reglerna finns, och ska du bryta mot dem måste du ha koll på varför den finns så du kan ta en kalkylerad risk. Annars chansar man och då får man lita på sin egen tur - Inte skicklighet

En stor anledning till att folk kör för fort är att hastigheterna har varit de samma sedan 60-talet och man har ej tagit hänsyn till fordonens utveckling. Dessutom har man på flera håll sänkt hastigheten i förhållande emot vad som var tidigare.

Om svensson vet att den väg han kör på var 90skyltad förra året men i år bara är 70 skyltad. Detta ofta med motiveringen att vv vinter sänker hastigheten på vissa vägar, men i många fall blir det en permanent sänkning, men det ville man inte tala om från början.
är det då konstigt om han ligger i 100 när det är torrt och fint väglag? 

Hoppas det går att tolka andemeningen i mitt inlägg!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Tinoz 10 sec före dig...
7 november 2007 · 540 Inlägg

zovix skrev:
3. Du kör förbi en skola med ett dagis. Sträckan är skyltad 30km/h. Om du här höjer din hastighet med 20km/h (körkorts gränsen) kommer risken för en olycka att öka då? Mitt påstående, trafik mässigt om man bara ser till fordon, så minimalt. Ser man till hela trafiksituationen, ja. Du kommer inte hinna upptäcka den ungen som rusar efter tennisbollen som nyss for över vägen.

i min värd åker körkortet vid 35 om man har otur. dom är stenhårda.

och sen igentligen är det inte farten som dödar, det är sättet man väljer att stanna påcool

men om man ska vara seriös.. så finns det hastigheter för att ALLA inte kör bra, och kan bedömma avstånd osv. tyvärr finns det folk som inte bryr sig. och unga killar som tror att dom kan köra F1. men man ska igentligen inte höja hastigheten. man vet inte vad som kan hända längre fram..

M.

FireTraXX DFFL
7 november 2007 · 9 020 Inlägg

Självklart så påverkar hastigheten dödsantalet.
Men det är bristande uppmärksamhet tillsammans med hastigheten som dödar.
Både från den som kör för fort och den som blir påkörd.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
7 november 2007 · 4 332 Inlägg

Tinoz skrev:

zovix skrev:
3. Du kör förbi en skola med ett dagis. Sträckan är skyltad 30km/h. Om du här höjer din hastighet med 20km/h (körkorts gränsen) kommer risken för en olycka att öka då? Mitt påstående, trafik mässigt om man bara ser till fordon, så minimalt. Ser man till hela trafiksituationen, ja. Du kommer inte hinna upptäcka den ungen som rusar efter tennisbollen som nyss for över vägen.

i min värd åker körkortet vid 35 om man har otur. dom är stenhårda.

och sen igentligen är det inte farten som dödar, det är sättet man väljer att stanna påcool

men om man ska vara seriös.. så finns det hastigheter för att ALLA inte kör bra, och kan bedömma avstånd osv. tyvärr finns det folk som inte bryr sig. och unga killar som tror att dom kan köra F1. men man ska igentligen inte höja hastigheten. man vet inte vad som kan hända längre fram..

M.

Varför tror alla att det är unga killar som leker F1 förare och skapar flest döda i trafiken?
Gubbar i nya Volvos och BMWs är de som leker F1 förare här iaf...
De som egentligen är bäst i trafiken är just de unga, de har snabbare reaktionsförmåga och bättre uppfattningsförmåga. De som är farligast är de som haft körkort ett par år och börjar tro att de är bäst i världen..

Senast redigerat av Mortalis (7 november 2007)

klimpan
7 november 2007 · 2 600 Inlägg

jag följer altid hastigheten men inte många av dom som ligger bakom och tok förnära bara för att dom vill köra över hastighetsbegränsningen det är fel. inne istan nu när skolan ha börjat många som kör och leker mitt inne i stan fullt me folk stor riskt för olycka kan jag säga. bara för att det är en stor fin väg så betyder det inte att man ska skita i hastighetsbegrängsningen. skyltarna sitter inte upp för att man ska skita i dom utan för att skydda oss. sen kan ju olyckor bero på helt annan osak. som rattfylleri. påvärkad av droger. sjukdom, bist på uppmärksamhet. eller helt enkelt nått som bli fel på bilen punktering i 90 km är nog inte så kul:P ja ni fatta smile men det är synd att några oskyldiga ska dö för att nån leker rallyförare.  så ser jag på det hela sen få andra tycka va dom vill. inget illa menat om det är nån som skulle ta åt sig.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Android
7 november 2007 · 892 Inlägg

Mortalis skrev:
Varför tror alla att det är unga killar som leker F1 förare och skapar flest döda i trafiken?
Gubbar i nya Volvos och BMWs är de som leker F1 förare här iaf...
De som egentligen är bäst i trafiken är just de unga, de har snabbare reaktionsförmåga och bättre uppfattningsförmåga. De som är farligast är de som haft körkort ett par år och börjar tro att de är bäst i världen..

Var du ironisk nu? Svårt att säga...
Hur som helst, de som är unga och just fått körkortet är ofta lite osäkra och har inte fått in någon rutin i trafiken. Om något oförutsett händer så kan det gå riktigt illa. Äldre förare har "vant" sig lite mer vid trafiken och är oftast mer beredda på saker eller vet var man ska titta osv.
Självklart är det när unga förare börjar tro att de är bäst, och därmed kör mer vågat och höjer hastigheten, medans de i själva verket inte alls är speciellt vana och därmed kör ihjäl halva stan. roll

OT:
IMHO, hastigheten må döda, men det är vägar, o-respekt för körförhållanden...ja och idioti då som orsakar olyckorna.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
carnageman Rallyförare
25 maj 2009 · 1 075 Inlägg

Det där med hastigheten är BULLSHIT! Alla vi som kör på vägarna idag vet att det är fyllon & folk som skiter i att se sig för ordentligt, som slarvar konstant, gör snabba filbyten utan teckengivning, bränner ut vid väjningsplikt utan att se sig för, kollar 2 meter framför bilen hela tiden, kör för nära motorcyklar som har en tredjedel så kort bromssträcka som en bil, ligger i arslet på bilen framför vid köbildning, låter bli att anpassa farten på motorvägs-påfarten så fartskillnaden blir hög för denne & bakomvarande kontra dom som redan kör på motorvägen mm. Hastigheten är väldigt sällan orsak till olyckor. Finns extremfall men för det mesta handlar det om koll. Och sedan har det stor betydelse VEM som kör fordonet för hur utgången skall bli. En situation blir ofta OLYCKA då en dålig bilist med dålig handlingskraft, dåliga körtekniska kunskaper, dålig beredskap och dålig undanmanöverteknik alternativt utebliven undanmanöver möter en situation,
Om samma situation möts av en Duktig bilförare med bra handlingskraft, bra körtekniska kunskaper, bra beredskap och bra undanmanöversteknik så klarar det sig oftast till att bli just en situation alternativt en mindre krock förhoppningsvis med så minimala skador på bil och kött som det bara kunde bli med tanke på situationen. Ett bra exempel på det sistnämda: http://www.garaget.org/?car=151177&image=1411750
Dom når aldrig sin nollvision om dom inte ändrar inriktning när det gäller problemet kring trafikdöden: Alkohol & beteende kontroller, bort med lasern från svenska vägar, och bort med plåtpoliserna.
http://www.luckbyte.se/raddaliv.jpg

Senast redigerat av carnageman (25 maj 2009)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Decibel
25 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Hastigheten orsakar sällan olyckor, däremot har den betydande roll i utgången av den.

240boy
25 maj 2009 · 471 Inlägg

Det jag kan tänka mej skapar olyckor är just de där med blinkers och missförstånd av andra bilister. och sedan bilkåta 18åringar som tidigare sakt tror att dom är schumarcher (stavning?) visst jag kommer vara körkåt då jag blir 18 men ja man får ju tänka med hjärnan.. vill man köra av sig far man ju till en parkering och bränner på, inte efter en 30 sträcka med dagisungar på.

Skiiit du nedde ! ;)
carnageman Rallyförare
25 maj 2009 · 1 075 Inlägg

Kan ju tillägga dom senaste trafikolyckorna jag stannat för under mina drygt 8000mil om året jag kör:
Tre senaste
2009 Farsta riksväg 73 - Filbytesolycka bil voltat - personskador
2009 Riksväg 73 - Samma som åvanstående - dödsolycka
2009 Riksväg 73 - Bil krashat i jordvallen (Singelolycka - Diabetes) okänt personskada

Senast redigerat av carnageman (25 maj 2009)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2009 · 13 806 Inlägg

jag personligen tycker att det är för mycket fokus på hastigheten
dom borde fokusera mer på folks dumhet och okunskap

man läser dagligen att folk lyckas köra av en motorväg mitt på en raka utan varken regn eller snö
oftast en vanlig sommardag   

HUR FAN kan man köra av vägen där det inte finns något sätt att misslyckas?
jo en del idioter kan helt enkelt inte köra bil
klarar dom inte av en rak väg så förstår man vad som händer på en väg där det finns korsande trafik
lekandes ungar osv osv

om dessa idivider inte skulle var på vägarna skulle chansen för dödsolyckor minska något extremt

om man desutom fick bort gamla personer som endå står för en stor del av olyckor i korsningar där oftast döden är utgången av olyckan så skulle även där döds antalet minska

så om man tog körkortet för dessa grupper när dom gör något fel och vips så har man troligen sänkt dödsantalet med säkert 70%

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Gör som england och förbjud att mobiltelefon när man kör så har vi minskat en många olyckor bara där.

Sätt hårdare krav på just uppkörningen, för folk som haft noll koll på sina bilar och ändå fått lappen.

Böter om man kör alldeles FÖR sakta utan att situation kräver det.

Gasa, börna, rejsa... där ligger en del olyckor men snarare en minoritet... ändå är det dessa olyckor som uppmärksammas otroligt mycket. Som jag anser det så är en förare som gasar mycket och gillar att rejsa osv. mer "aktiv" bakom ratten och lägger all sin koncentration på körningen(vid rejsning).

Alltså även om själva körningen anses som mer riskfull så är ändå olycksrisken mindre till skillnad mot en idiot med mobiltelefon i stadstrafik.

köra 200+ medför risker, men har man ens lite bakom pannbenet så gör man det då man har helt fri väg, och på så vis bara utsätter sig själv för fara.

EDIT: Ovanstående inlägg håller jag med om.

Senast redigerat av AcesHigh666 (25 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
FireTraXX DFFL
25 maj 2009 · 9 020 Inlägg

Growe skrev:
jag personligen tycker att det är för mycket fokus på hastigheten
dom borde fokusera mer på folks dumhet och okunskap

man läser dagligen att folk lyckas köra av en motorväg mitt på en raka utan varken regn eller snö
oftast en vanlig sommardag   

HUR FAN kan man köra av vägen där det inte finns något sätt att misslyckas?
jo en del idioter kan helt enkelt inte köra bil
klarar dom inte av en rak väg så förstår man vad som händer på en väg där det finns korsande trafik
lekandes ungar osv osv

om dessa idivider inte skulle var på vägarna skulle chansen för dödsolyckor minska något extremt

om man desutom fick bort gamla personer som endå står för en stor del av olyckor i korsningar där oftast döden är utgången av olyckan så skulle även där döds antalet minska

så om man tog körkortet för dessa grupper när dom gör något fel och vips så har man troligen sänkt dödsantalet med säkert 70%

Det beror ju på att 70% av körkortsinnehavarna inte längre är körkortsinnehavare. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2009 · 13 806 Inlägg

FireTraXX skrev:

Growe skrev:
jag personligen tycker att det är för mycket fokus på hastigheten
dom borde fokusera mer på folks dumhet och okunskap

man läser dagligen att folk lyckas köra av en motorväg mitt på en raka utan varken regn eller snö
oftast en vanlig sommardag   

HUR FAN kan man köra av vägen där det inte finns något sätt att misslyckas?
jo en del idioter kan helt enkelt inte köra bil
klarar dom inte av en rak väg så förstår man vad som händer på en väg där det finns korsande trafik
lekandes ungar osv osv

om dessa idivider inte skulle var på vägarna skulle chansen för dödsolyckor minska något extremt

om man desutom fick bort gamla personer som endå står för en stor del av olyckor i korsningar där oftast döden är utgången av olyckan så skulle även där döds antalet minska

så om man tog körkortet för dessa grupper när dom gör något fel och vips så har man troligen sänkt dödsantalet med säkert 70%

Det beror ju på att 70% av körkortsinnehavarna inte längre är körkortsinnehavare. tongue

iof smile fast om man tar bort dom som orsakar konstiga olyckor så förvinner nog en större mängd döds olyckor

en aktivförare som leker mycket kör fort osv blir nog en bättre förare vid normala farter oxå
eftersom man oftast vet vart man har bilen och vad man kan och inte kan göra

min inställning till bromsen har räddat mig och andra från olyckor
första tanken hos normalpersonen är att bromsa i alla lägen
men samma dag jag satte mig själv i bilen bestämde jag mig för att bromsa är det sista jag ska göra
och det har varit räddningen i många lägen
säkert 50% av gångerna när det har varit nära har jag svängt eller gasat mig ur lägen
och dom andra gångerna har det hjälpt att bromsa gäller att känna sig själv och bilen så pass att man vågar låta bli att bromsa

så jag tror det bästa är bättre utbildning även när man har körkort
kanske årlig eller vart annat år så får man lära sig hantera bilen på ett mer aktivt sätt

sen få bort alla dessa förbannade väglusar som gärna svänger ut på motorvägen i 50-70km/h för att påfarten är slut pga dom inte fattar hur gaspedalen ser ut

tror framgången skulle vara otroligt stor med ganska enkla medel

men just nu ligger farten i fokus även om den förvisso påverkar utgången på olyckan så borde det vara lättare att försöka få bort olyckan först

man måste räkna lite mer på hur många som dör i trafiken i en olycka och dom som dör när det inte händer en olycka ;-)

om det dör 100var 1.000.000 olycka så borde det oxå vara så att om det bara 1var 10.000 så dör mindre folk om det bara vorre 10.000 olyckor istället för 1miljon olyckor

något som faktist borde ligga i vägverkets fokus

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Saab_Diana
25 maj 2009 · 401 Inlägg

tror många dödsolyckor beror på trötthet alt droger/alkohol..Sen kan man ju undra hur dom där jävla pappnötterna tänker som kastar ut sig i filer hit o dit,folk som inte blinkar utan bara svänger hipp som happ..folk som skapar köer...kör långsamt...ofta ligger dom även i ca 60-70 på påfarten till motorväg tex...livsfarligt.Sen har vi tröghuvena som är sugna på att dö,dom ligger o puttrar saaaakta hindrar trafiken sen trycker man nosen i röven på dom o då börjar dom tvärnita..då ska man ha lastbil och uppfylla deras önskan.

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Moparboy440
25 maj 2009 · 4 682 Inlägg

de e inte hastigheten som dödar, de e smällen wink.

FLindgren
25 maj 2009 · 5 089 Inlägg

Moparboy440 skrev:
de e inte hastigheten som dödar, de e smällen wink.

nej så säger man inte.
Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller på engelska. It´s not the fart that kills, its the smell wink


*hihi*

Ja jag vet lite OT ;P

Edit. Orka leta upp en 2 år gammal trådtongue

Senast redigerat av FLindgren (25 maj 2009)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
NdL Konstruktör
25 maj 2009 · 1 053 Inlägg

Vi kan ju summera det såhär med.

Det är inte hastigheten som dödar, utan det är det plötsliga stoppet.

_Emelie ~ Team Ljudstudion ~
25 maj 2009 · 106 Inlägg

På tal om mobiltelefoner. Jag var ute och körde för ett tag sen med bilen, hade två tjejkompisar med mig. Skulle från en ort till en annan runda slänga ca 2mil. Kommer ikapp en tjomme/nisse/gubbe som inte tycks kunna hålla hastigheten eller bilen på rätt sida/fil av vägen. Han börjar efter några km sakta ner, gasa upp, sakta ner osv. efter en stunds vinglande på vägen så drar jag och mina kompisar slutsatsen om att han måste vara full.

Det finns ingen annan förklaring tänkte vi. Så fortsätter han sitt skumma körsätt och där vi egentligen skulle svängt höger fortsätter vi rakt fram för att ta bakvägen in till orten vi ska till. Han är fortfarande framför oss vinglar och har sig, till slut får jag chansen att köra om honom. I bilen sitter det då en man i 35-40års åldern, kavaj slips och hela skiten med mobiltelefonen i ena handen och andra handen halvt som halvt på ratten.

Förvånad? Inte det minsta. Det är absolut inte alltid dom yngre förarna som är fara i trafiken. Att folk skyller på att det är jobbigt och blinka när man ska svänga är så jävla dålig stil. Har man orkat sätta sig i bilen, fått på sig bältet, startat bilen och orkat köra iväg så varför inte ANVÄNDA Backspegel och Blinkers som tycks vara extra utrustning på dom flesta bilar.

Jag har haft mitt körkort sen 12december 2007 inte så länge, men under den tiden så har jag varit nära X-antal gånger på att smälla med folk som inte orkat/viljat använda blinkers eller gjort idiot omkörningar eller annat. Oftast säger inte att det är så jämt men oftast gör en del folk felbedömning hivar ut bilen å kör om fast det kanske inte var helt fritt. Eller så tokbromsar dom för dom upptäcker att det är lite väl många bilar framför för att kunna göra omkörningen eller annat.

Begriper inte att folk ska ha så satans j*vla brottom överallt alla är ju sönderstressade i dagens samhälle så inte konstigt att det blir olyckor här och var.

Lite av vad jag tycker å tänker just nu..

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!
Mortalis VW-nörd?
26 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Egentligen kan man säga att hastigheten skapar alltid olyckor. Antingen kör någon för fort eller för långsamt vid situationen och då blir det en olycka tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang