zovix
Maskinbefäl
7 november 2007
· 1 038 Inlägg
För att föra ett rent teoretiskt resonemang angående hastighet olyckor och den så kallade noll-visionen. Målsättningen med alla åtgärder är att minska antalet olyckor och där propagerar man stenårt från myndigheter och organisationers sida att hastigheten är den stora boven i dramat.
Till viss del har de rätt. Om man krocktestar en bil mot t.ex. ett träd eller egentligen vad som hellst se man att hastigheten på ett avgörande sätt påverkar utgången av olyckan, men påverkar den det faktum att olyckan skedde? Till viss del även där. Om alla kör sina bilar sillastående, d.v.s. i 0km/h händer inga olyckor eller?
Det hela handlar om riskmedvetenhet, anpassning av fart och betenende i olika situationer. Jag tänker ta upp tre exempel:
1. Du är ute och kör på en fin landsväg med viltstängsel och vajerräcken. Kommer risken att du drabbas av en olycka vara hög här om jag höjer farten med 30 km/h (ligger på körkortsgränsen). Mitt påstående är nej. Risken ökar inte nämnvärt.
2. Du kör i stan på en 70-skyltad kringfartsled med trafikljus och anslutande utfarter. Om du här ökar hastigheten med 30km/h kommer risken då att drabbas av en olycka vara högre? Mitt påstående är ja. En ökning här på 30km/h innebär att personen som skall cykla ut från utfarten missbedömmer din hastighet och olyckan är ett faktum
3. Du kör förbi en skola med ett dagis. Sträckan är skyltad 30km/h. Om du här höjer din hastighet med 20km/h (körkorts gränsen) kommer risken för en olycka att öka då? Mitt påstående, trafik mässigt om man bara ser till fordon, så minimalt. Ser man till hela trafiksituationen, ja. Du kommer inte hinna upptäcka den ungen som rusar efter tennisbollen som nyss for över vägen.
De värsta trafiksyndarna jag vet är värken de som kör på tok för fort eller de som kör på tok för sakta. De är de som jag brukar kalla för 70-körare. Oavsett vad som står på skylten går det i 70 km/h. Dessa brukar ofta vara kvinnor i övre medelåldern, eller äldre män. Man kommer i kapp dem på landsvägen, men inne i stan drar de ifrån.
Säker körning får du om du anpassar allt efter rådande förhållanden. D.v.s använd rätt ljuskombination, anpassa farten med hänsyn till omkringliggande byggnader/skog etc.. kör om på rätt ställen. Hetsa inte andra bilister, håll avstånd o.s.v. Det finns en anledning till varför reglerna finns, och ska du bryta mot dem måste du ha koll på varför den finns så du kan ta en kalkylerad risk. Annars chansar man och då får man lita på sin egen tur - Inte skicklighet
En stor anledning till att folk kör för fort är att hastigheterna har varit de samma sedan 60-talet och man har ej tagit hänsyn till fordonens utveckling. Dessutom har man på flera håll sänkt hastigheten i förhållande emot vad som var tidigare.
Om svensson vet att den väg han kör på var 90skyltad förra året men i år bara är 70 skyltad. Detta ofta med motiveringen att vv vinter sänker hastigheten på vissa vägar, men i många fall blir det en permanent sänkning, men det ville man inte tala om från början.
är det då konstigt om han ligger i 100 när det är torrt och fint väglag?
Hoppas det går att tolka andemeningen i mitt inlägg!
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...