Golf VR6 2.8 174hk VS Golf VR6 2.9 190hk Syncro

Jevlaranamma
7 november 2007 · 172 Inlägg

Tjena

Ni är säkert trötta på mina trådar angående bilköp smile
Men jag var bara tvungen att göra en till.

Denna tråd är till min kompis som ska köpa sig en Golf VR6 men han vet inte om han ska välja FWD/174hk eller SYNCRO/190hk.

Hur är dessa bilar egentligen.

* Kvaliten?
* Köregenskaperna?
* Körkänslan?
* Motorn?
* Komforten?
* Kända fel?
* Bensinslukare?
* Dyra att äga?

De var allt jag kom på för tillfället, är de något jag glömt så är de bara att skriva big_smile

Jag själv har väldigt lite erfarenhet utav Golf VR6 FWD/SYNCRO.
Det enda jag vet är att kamkedjan/spännrullarna helst ska vara bötna då de kostar en hel del att byta det annars.

Han har tänkt att ge mellan 50000-60000kr för en fräsch VR6, gärna billigare då han har planer på att styla och bygga ljud.

Hur är tjänstevikten på båda bilarna, hur mycket väger FWD jämnfört med SYNCRO?

Vad hade ni valt en Golf VR& FWD eller en SYNCRO? Föresten så är han bara intresserad utav dessa två bilar och inte vill ha förslag på några andra.

Han är väldigt tacksam för hjälp av alla kunniga.

DasAuto
7 november 2007 · 2 751 Inlägg

har varken erfarenhet av ena eller de andra men förmodar att VR6 syncro är roligare!! Och bättre köp...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Jevlaranamma
7 november 2007 · 172 Inlägg

Hej.

Tack för de snabba svaret, jo jag anar det också och har sagt det till honom, men han är inte helt övertygad ännu. Därför behövs det mer svar på hans frågor big_smile

Folk kommer säkert ge tips att kolla på vr6.nu om info osv, men han har inte tillgång till internet och jag är inte medlem där. Därför tänkte jag ta upp det här istället smile

Senast redigerat av Jevlaranamma (7 november 2007)

C_adolfsson LOWMOTION
7 november 2007 · 343 Inlägg

enda med syncro att den super lite mer bränsle bara tongue haha

Volkswagen Vento 1,8-cl "Lowmotion - Minty fresh cream." (1993)
DasAuto
7 november 2007 · 2 751 Inlägg

iskallt_trollblod skrev:
enda med syncro att den super lite mer bränsle bara tongue haha

hah jo visst.... Du har 10 gånger bättre grepp i våt o tort plus att den är jävligt bra på vintern!!! Jo den dricker lite mera men va fan.. vanlig vr6 är inte en snål bil i varje fall..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
a_glad
7 november 2007 · 293 Inlägg

har en känsla av att du kan få lite bättre svar om du frågar på VR6.nu

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
Jevlaranamma
7 november 2007 · 172 Inlägg

Ojoj info bara rullar in, toppen folk big_smile

Självklart så dricker SYNCRON mer än vad FWD gör, men jag tror att de är mer körglädje i SYNCRO än FWD, samt mycket roligare på vintern.

Jo jag kanske borde fråga på vr6.nu men jag tänkte det vore smidigare här eftersom jag är medlem här och så får man även toppen hjälp av alla gorgare.

Senast redigerat av Jevlaranamma (7 november 2007)

nizze15
7 november 2007 · 280 Inlägg

Köpte mig en vr6 syncro för inte alls länge sen... Som folk tidigare har sagt, om man är ute efter körglädjen är syncron MYCKET roligare än den vanliga framhjulsdrivna... Och jag tycker den är skit rolig å köra.. Känns som att köra en liten gokart. Så nu sitter jag bara å väntar på att snön ska falla så jag kan ut och leka lite.

Nackdelen är väl att typ alla reservdelar är dyrare till syncron, men det är väl smällar man får ta... Bara å hoppas på att ingen går sönder:P

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
Jevlaranamma
7 november 2007 · 172 Inlägg

nizze15 skrev:
Köpte mig en vr6 syncro för inte alls länge sen... Som folk tidigare har sagt, om man är ute efter körglädjen är syncron MYCKET roligare än den vanliga framhjulsdrivna... Och jag tycker den är skit rolig å köra.. Känns som att köra en liten gokart. Så nu sitter jag bara å väntar på att snön ska falla så jag kan ut och leka lite.

Nackdelen är väl att typ alla reservdelar är dyrare till syncron, men det är väl smällar man får ta... Bara å hoppas på att ingen går sönder:P

Tjena.

Jo jag kan tänka mig att körkänslan är som en gocart, måste vara sjukt roligt på vintern även, fast hade jag haft sådan bil så hade jag nog bara använt den som sommarbil, om man nu har stylat upp den och är rädd om den förståss.

Ok jag förstår, men hur stor skillnad är de på reservdelar, har du några exempel på vanliga reservdelar osv?

Har du fler saker att berätta om bilen? Kolla min checklista om det är till hjälp.

nizze15
7 november 2007 · 280 Inlägg

Jag är väl kanske inte den rätta mannen och fråga ang reservdelar då jag nyss har köpt bilen, men typ allt som har med drivlinan att göra skulle jag tippa på är dyrare eftersom den driver på alla fyra. Sen är säker avgassystem och sånt dyrare om du nu skulle få för dig att köpa ett nytt sånt i framtiden. Men jag tycker det verkar vara en pålitlig bil, iaf så har min golf varit det så länge jag har haft den... är ju som sagt svårt och säga nått när jag inte har så stor erfarenhet..

Sök runt lite på olika forum och internet så hittar du säkert en massa information som du behöver.

Köpte ju min golf för att ha lite som året runt bil, då jag har min 850 som finbil....

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
Jevlaranamma
8 november 2007 · 172 Inlägg

Tjena.

Jo jag kan tänka mig att det skiljer sig i pris på reservdelar osv, men borde ändå inte vara så jätt stor skillnad, sen så får man helt enkelt leva med att de kostar lite mer att ha en roligare bil big_smile

De är iallafall bra att du fått en bra uppfattning om golfen så. Ok 850 T5 är också en trevlig bil, men de lär vara ganska tråkigt att ha FWD när man har en del krut i motorn trotts allt eller? smile

Men jag ska kolla i fler forum, tack för all hjälp.


nizze15 skrev:
Jag är väl kanske inte den rätta mannen och fråga ang reservdelar då jag nyss har köpt bilen, men typ allt som har med drivlinan att göra skulle jag tippa på är dyrare eftersom den driver på alla fyra. Sen är säker avgassystem och sånt dyrare om du nu skulle få för dig att köpa ett nytt sånt i framtiden. Men jag tycker det verkar vara en pålitlig bil, iaf så har min golf varit det så länge jag har haft den... är ju som sagt svårt och säga nått när jag inte har så stor erfarenhet..

Sök runt lite på olika forum och internet så hittar du säkert en massa information som du behöver.

Köpte ju min golf för att ha lite som året runt bil, då jag har min 850 som finbil....

Bobo
8 november 2007 ·

Syncron helt klart, kolla dock rosten, Golf 3:an har en förmåga att rosta lite här och var.

Davv3
8 november 2007 · 1 019 Inlägg

Jag hade en fwd -92 innan c70n, den gick klockrent! Den absolut bästa bilen jag ägt, inga som hellst problem med den under tiden jag hade den..(det enda jag behövde kosta på den var ny olja och lite små grejjer, dvs under 1000 lappen!!!!) Beror ju självklart på hur väl man tar hand om bilen också, och betala hellre mer för en fräsch än att köpa ett slakt som du lär kosta på en massa pengar, du kommer iallafall komma upp i samma pengar som om du hade köpt en lite dyrare.  motorerna i dessa bilar är rätt stryktåliga, men tål inte vad som hellst..

Anledningen till att jag valde en fwd var pga att dom ligger lägre i priset, och reservdelarna var lite billigare. Men hade man pengarna så skulle det inte vara en tvekan att välja syncron.. Kanonbil verkligen!

mvh/Davve

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
Jevlaranamma
8 november 2007 · 172 Inlägg

Bobo: Angående rosten så vet jag att de är problem med Golf 3:an men är den välskött och stått i garage under vinter osv så borde bilen inte ha så mycket rost direkt, sen så går de fixa rosten.


Davv3: Låter toppen att du har varit nöjd med din VR6:a smile Jo självklart ska man välja en fräsch från början så man slipper lägga ut så mycket pengar sen istället. Därför ska min polare köpa en riktigt fin från början, han har tänkt lägga mellan 50000-60000kr och då får man en fin och välskött VR6 för dom pengarna.

Vad menar du att motorerna är stryktåliga men att de inte tål vad som hälst?
Jo fwd är betydligt billigare än vad en syncro är, men väljer man syncro så tror jag man får mer bil för pengarna, det är bara vad jag tror.



Har reggat mig på vr6.nu och frågat där också lite frågor angående VR6, fick en hel del kloka svar, men ett svar jag inte kan förstå är vikten på fwd och en syncro. De räknas väl i tjänstevikt vad en bil väger eller är jag helt ute och cyklar?

Kollade på vägverket vad en fwd vägde och där stog det 1340kg/tjänstevikt och på syncron stog det 1440/tjänstevikt. Någon som vet om de stämmer eller inte? Annars så vore det toppen med korrekta vikter på båda bilarna.

NoeffectZ
8 november 2007 · 1 Inlägg

Har bara kört en Syncro men rekommenderar den!

Som tidigare nämnt känns den osm en liten gokart - sanlöst grepp hela tiden!

Dessutom var bilen mer välbyggd än jag väntade mig, inget skrammel eller racklig känsla trots 25k mil.

Behöver varvas för att komma till sin rätt men det gör man mer än gärna för att få höra det goa motorljudet smile

Freddddee
8 november 2007 · 18 Inlägg

Jag var väldigt nöjd med min vr6 som var Fwd. Den är såld för en månad sen pg av förlust av körkort sad

har ej provat Syncron. Men med tanke på hur rolig fwd är att köra så kan det ej bli sämmre med Syncron smile Men reservdelarna är rätt dyra till fwd och är ännu dyrare till Syncron.  jag vet att vr6 toppackingen är väldigt klen. fick byta min en gång och vag skulle ha mellan 15 och 20tusen för att göra det. Så det blev till att göra det själv gick på ca 8tusen för planing och ny sotningsats. Hade en väldans otur med min vr6a och har gjort många reprationer. fast det kan ha berot på hur man plågade den också tongue

Jevlaranamma: det med vikterna skulle jag tro stämmer med tankne på att att fryhjulsdriften väger en hel del. Och sen har jag hört att växellåderna ska vara klena. men inget som jag märkte på min iaf.

Mvh/ Fredde

Jevlaranamma
8 november 2007 · 172 Inlägg

Tackar så mycket för infon NoeffectZ och Freddddee.

Freddddee: Kul att höra att du var nöjd med bilen, men synd att det blev en del fel med den i allafall och ännu tråkigare att du förlorade körkortet, kan inte vara kul. Men fwd:n gick bra och så eller? Då lär du syncron gå bättre, vad jag tror. Men är båda bilarna lika stabila eller är syncro stabilare än fwd? Men så går de ju att banta bilen på lite vikt.


NoeffectZ: Lät inga alls fel på din beskrivning, låter som att det är en sanslöst rolig bil, fan blir själv sugen på att köpa en sådan också när man läser alla positiva inlägg, har inte hört något så jätte negativt ännu vilket är otroligt bra. Men så du rekomenderar en syncro istället för en fwd.

Bobo
8 november 2007 ·

Jag har ägt två stycken VR6 syncro, och ja de väger mera men de har också mera effekt för att kompensera ut det. Kör du 201 m mot en fwd vinner du lätt, rullande är lite jämnare. Men ska du nästan lägga 60.000:- för en sådan ska den vara i grymt bra skick.

Kolla även kopplingen för den är inte billig att byta. Om det finns en länk till någon bil du tittar på får du gärna posta den här.

Freddddee
8 november 2007 · 18 Inlägg

Jag det var inte kul och bli av med körkortet BECE på prövotid sad svider som fan.. jadå fwd går riktigt bra men jag har ju inte kört syncron så kan inte utala mig om olikheter men skulle tror att de går Bobo säger.

Bobo: kopplingen är inte farligt dyra att byta om man gör det själv.. Men det är lite jobbigt iomed att man måste lossa motorfästena så man kan tippa motorn och på de viset få ned lådan.. tar en dag att göra.. men om man ska lämna in på vag kostar det riktigt mycket.

mvh/ Fredde

Jevlaranamma
8 november 2007 · 172 Inlägg

Bobo skrev:
Jag har ägt två stycken VR6 syncro, och ja de väger mera men de har också mera effekt för att kompensera ut det. Kör du 201 m mot en fwd vinner du lätt, rullande är lite jämnare. Men ska du nästan lägga 60.000:- för en sådan ska den vara i grymt bra skick.

Kolla även kopplingen för den är inte billig att byta. Om det finns en länk till någon bil du tittar på får du gärna posta den här.

Tjena Bobo.

Ok då lär du ha ganska så god erfarenhet utav dessa bilar så big_smile Jo den väger mer men den har ju som du säger mer hk än vad fwd:n har. Hur kan syncron piska en fwd i 201m, lär vara vid blött/snöigt väglag eller så?

Läste precis på vr6.nu bibeln där står de så här.

Volkswagens syncro-system består egentligen av en visco-differential med olja, som blir varm när framhjulen börjar spinna. När oljan värms upp får bakhjulen drivning. Detta blir upp till 50/50. Under sommartid är en VR6 syncro i princip enbart framhjulsdriven, vintertid fyrhjulsdriven. Syncro-drivningen är riktig känslig, och kräver att man har exakt samma däck och fälgkombination fram som bak. Har man två olika märken, modeller däck på fälgarna, är de tacka för besöket och åk hem. Med 90% säkerhet är viscokopplingen trasig och reperation av dessa kostar 30000:-

Känns då som de skulle kvitta om polaren köper en fwd eller en syncro eftersom han ska bara använda bilen sommartid och inge alls vintertid.

Jo han är ju ute efter en i väldigt bra skick, därför har han tänkt lägga ner så mycket pengar. Jag själv har även blivit lite småsugen efter en VR6 men har då dilemma som han har, om man ska välja fwd eller syncro, men nu känns det nästan som de kvittar vad de blir efter det jag läst på vr6.nu

Köper han bilen för 50000-60000kr så ska kopplingen vara bytt men även kamkedjorna, spännrullarna och resten viktigt big_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang