Bobo skrev:
Jag har ägt två stycken VR6 syncro, och ja de väger mera men de har också mera effekt för att kompensera ut det. Kör du 201 m mot en fwd vinner du lätt, rullande är lite jämnare. Men ska du nästan lägga 60.000:- för en sådan ska den vara i grymt bra skick.
Kolla även kopplingen för den är inte billig att byta. Om det finns en länk till någon bil du tittar på får du gärna posta den här.
Tjena Bobo.
Ok då lär du ha ganska så god erfarenhet utav dessa bilar så
Jo den väger mer men den har ju som du säger mer hk än vad fwd:n har. Hur kan syncron piska en fwd i 201m, lär vara vid blött/snöigt väglag eller så?
Läste precis på vr6.nu bibeln där står de så här.
Volkswagens syncro-system består egentligen av en visco-differential med olja, som blir varm när framhjulen börjar spinna. När oljan värms upp får bakhjulen drivning. Detta blir upp till 50/50. Under sommartid är en VR6 syncro i princip enbart framhjulsdriven, vintertid fyrhjulsdriven. Syncro-drivningen är riktig känslig, och kräver att man har exakt samma däck och fälgkombination fram som bak. Har man två olika märken, modeller däck på fälgarna, är de tacka för besöket och åk hem. Med 90% säkerhet är viscokopplingen trasig och reperation av dessa kostar 30000:-
Känns då som de skulle kvitta om polaren köper en fwd eller en syncro eftersom han ska bara använda bilen sommartid och inge alls vintertid.
Jo han är ju ute efter en i väldigt bra skick, därför har han tänkt lägga ner så mycket pengar. Jag själv har även blivit lite småsugen efter en VR6 men har då dilemma som han har, om man ska välja fwd eller syncro, men nu känns det nästan som de kvittar vad de blir efter det jag läst på vr6.nu
Köper han bilen för 50000-60000kr så ska kopplingen vara bytt men även kamkedjorna, spännrullarna och resten viktigt