Optima batteri

empe
19 november 2007 · 230 Inlägg

Ja asså som jag har nu så har jag en säkringslåda sitter på pluspolen på batteriet. Som det därifrån är kablar dragna till diverse grejer och säkringsdosan inne i kupen. Skulle tro att det är nån sorts huvudsäkringar.

Batteriet på biltema jag menar är:
88Ah   Mercedes, Opel, Volvo, m.fl   80-2882   698,00 kr

Så det är alltså ett riktigt bilbatteri. Undrar bara vad som gör optimas 55Ah batteri'n mycket bättre (måste vara mycket bättre när det kostar 1500 mer) än Biltemas 88Ah batteri'n.

Second place is the first loser
Drönirettab
19 november 2007 · 21 761 Inlägg

Det borde nog inte vara några problem att rymma den där säkringslådan tror jag, avståndet mellan polerna är knappast mycket kortare än på ett vanligt 80-88Ah batteri.

Biltemas 88Ah batteri har 750A i CCA-värde, då ger det ut lite mer kallstartström än Optimas 55Ah modell. Gissningsvis har Optima lite mindre inre resistans än Biltemabatteriet och kan nog ge aningen snabbare strömstötar, men det är mest en gissning från mig.

Optima tål mer djupurladdningar än Biltemas batteri, det tar alltså inte lika mycket stryk ifall det blir väldigt mycket urladdat. Fast ska jag vara ärlig så är nog inte Optima procentuellt sett så mycket bättre som priset visar, inte om man använder batteriet på "normalt" sätt.

Om du inte spelar väldigt mycket med motorn avslagen så att batteriet blir urladdat, då är säkert Biltemas batteri tillräckligt bra tror jag. Men jag har inte gjort en massa tester mellan olika batteritillverkare och kan därför inte säga att mina påståenden är absolut helt korrekta.

empe
19 november 2007 · 230 Inlägg

Men å andra sidan lär ju Biltemas 88Ah batteri kunna spela längre med motorn avslagen utan att bli lika mycket urladdat som ett 55Ah Optima eftersom det har större kapacitet. Eller är jag ute och cyklar nu? big_smile

Second place is the first loser
Drönirettab
19 november 2007 · 21 761 Inlägg

Det har du förstås rätt i.

MEN det kan även vara så att om Optima har lite lägre inre resistans, då orkar det hålla spänningen på stabil nivå lika länge som Biltemas när man spelar med hög volym. I så fall blir resultatet ungefär lika mellan dem. Fast det är också bara en gissning.

Tycker du att jag gör dig förvirrad? wink

Testa Biltemas batteri om du vill, de lämnar ju iaf 2 års garanti smile.

Senast redigerat av Drönirettab (19 november 2007)

empe
20 november 2007 · 230 Inlägg

Nej nej, förvirrad blir jag absolut inte, jag går sista året på elprogrammet så jag är inte helt bakom flötet. Jag tror fortfarande inte att Optimas batteri'n är så jävla mycket bättre som 1500kr mer borde vara.

Spänningsfall vid något högre inre resistans är väl bara något man märker av när bilen inte är igång isåfall. Och eftersom jag ska köra med kondensator till "stora" steget så tror jag inte att jag kommer märka av den marginella skillnaden ändå.

I mina ögon får jag alltså ett batteri med större kapacitet PLUS en kondensator för mindre pengar än bara ett batteri som t.o.m har lägre kapacitet och GISSNINGSVIS lägre inre resistans. Ingen dålig affär för mig, "hobbysnickarn".

Second place is the first loser
Drönirettab
20 november 2007 · 21 761 Inlägg

Testa så får vi se smile.

Optimas batteri har angiven inre resistans, det har inte batteriet från Biltema. Därför kan jag bara gissa.

Phaetoon
21 november 2007 · 8 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Testa så får vi se smile.

Optimas batteri har angiven inre resistans, det har inte batteriet från Biltema. Därför kan jag bara gissa.

Vad tror du om dubbla resistansen? Vore inte helt otroligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Drönirettab
21 november 2007 · 21 761 Inlägg

Nja, jag hittar inte speciellt många tillverkare som anger det värdet på sina batterier. Då är det svårt att komma med en bra gissning tycker jag. GZ:s batteri GZBP 12.3500 (90 Ah) har tex 3,76 mOhm, men då är det ett AGM batteri och de brukar ha mindre Ri än "vanliga" våta batterier.

ltt_oscar kylmekaniker
21 mars 2012 · 11 Inlägg

------------

annonsering ej tillåtet i forumet

Oscar
Fiat 130 "130" (1973)
almadeus
22 mars 2012 · 215 Inlägg

ltt_oscar skrev:
-

tja var fem år sen killen behövde batteri så tror han redan har köpt...

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Erick
22 mars 2012 · 4 767 Inlägg

Jahopp..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang