Arbetslöshetsersättning?

hampa87 *BECE**
13 november 2007 · 334 Inlägg

Är 19, fyller 20 om en månad och är arbetslös för tillfället. Har inte varit med i någon a-kassa eller liknande förut men har hört att man kan få en grundersättning när man fyller 20? Vissa säger att man måste ha varit medlem i 3 månader när man är 20 för att få ersättning? Någon som vet hur de funkar?

FireTraXX DFFL
13 november 2007 · 9 020 Inlägg

Ams

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
hampa87 *BECE**
13 november 2007 · 334 Inlägg

ingen?smile

megaman_k
13 november 2007 · 430 Inlägg

Var så förut. Är alfa-kassan de pratar om. Gjordes om i våras.
Nuförtiden måste man ha jobbat 6månader inom en 2-årsperiod eller nåt sånt. Minns inte helt.
Alfa ska vara för dom som inte är medlem i riktig a-kassa om jag förstått det rätt. Hann precis jobba/betala 12 månader till månadsvikariaten tog slut. tongue
Sen varför jag jobbade 8månader utan att betala vet jag inte däremot.

Sry men det blir nog soc eller mamma. Men fråga på ams! Kan finnas andra ersättningar. Aktivitetsstöd osv. Men då krävs det ju att man är där varje vecka. smile

lollo
13 november 2007 · 596 Inlägg

gå in på denna sidan och läs kan finnas svar på dina frågor där..
sen ska man väll gå till arbetsförmedligen och anmäla sig arbetlös väll??

http://www.alfakassan.se/

men ja kanske e ute och cyklar.. hmmmm

Madhouse
13 november 2007 · 1 079 Inlägg

förr kunde man börja "stämpla" på ett sk studerandevillkor vid 20års ålder för att få grundersättning, det har tagits bort nu måste du uppfylla ett arbetsvillkor dvs jobba minst x timmar under 6månader, så brukar det vara regler om att man måste vara medlem i ett fack, även om man pluggar så räknas den tiden som stödmedlem och kostar inget om man inte har någon inkomst, så sista året på gymnasiet kan ni gå med i fack och akassa. Bor du hemma kan du i princip glömma socialen, då föräldrar är försörjningsskyldig under den tiden du går i skola eller upp till 21års ålder. Annars kanske du kan fixa någon praktik genom arbetsförmedlingen och få aktivitetsstöd. har du nåt jobb på G så kan man även fixa så arbetsgivaren för sk lönebidrag för att anställa dig, brukar vara 50% av lönen i 6mån eller som längst ett år. Det är ett jäkla bra sätt att få in en fot.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
volvo-854
13 november 2007 · 32 Inlägg

megaman_k skrev:
Var så förut. Är alfa-kassan de pratar om. Gjordes om i våras.
Nuförtiden måste man ha jobbat 6månader inom en 2-årsperiod eller nåt sånt. Minns inte helt.
Alfa ska vara för dom som inte är medlem i riktig a-kassa om jag förstått det rätt. Hann precis jobba/betala 12 månader till månadsvikariaten tog slut. tongue
Sen varför jag jobbade 8månader utan att betala vet jag inte däremot.

Sry men det blir nog soc eller mamma. Men fråga på ams! Kan finnas andra ersättningar. Aktivitetsstöd osv. Men då krävs det ju att man är där varje vecka. smile

haha ja gick itne heller med förrän en massa månader, typ 6 eller nåt, ångrar de som fan men har nu vart med i a-kassa iaf i 4-5 månader, är de nån som vet om man får nån ersättning om man skulle bli av med jobbet till nyår isåfall? har väl vart med i a-kassan då iaf 6månader skulle jag tro.

megaman_k
13 november 2007 · 430 Inlägg

volvo-854 skrev:

megaman_k skrev:
Var så förut. Är alfa-kassan de pratar om. Gjordes om i våras.
Nuförtiden måste man ha jobbat 6månader inom en 2-årsperiod eller nåt sånt. Minns inte helt.
Alfa ska vara för dom som inte är medlem i riktig a-kassa om jag förstått det rätt. Hann precis jobba/betala 12 månader till månadsvikariaten tog slut. tongue
Sen varför jag jobbade 8månader utan att betala vet jag inte däremot.

Sry men det blir nog soc eller mamma. Men fråga på ams! Kan finnas andra ersättningar. Aktivitetsstöd osv. Men då krävs det ju att man är där varje vecka. smile

haha ja gick itne heller med förrän en massa månader, typ 6 eller nåt, ångrar de som fan men har nu vart med i a-kassa iaf i 4-5 månader, är de nån som vet om man får nån ersättning om man skulle bli av med jobbet till nyår isåfall? har väl vart med i a-kassan då iaf 6månader skulle jag tro.

tror det blir svårt. På kommunal ska man ha varit medlem i minst 12 månader för att få rätt till ersättning så hoppas på mera jobb du. Iof är det ju sånt jag jagar med men. tongue

Å får man inte jobb, då lär man plugga. Ett tips är AMS utbildningar som dom betalar, så slipper man ta studielån iaf.

moose46019 study
13 november 2007 · 772 Inlägg

ett tips skaffa ett jobb i stället.

hampa87 *BECE**
14 november 2007 · 334 Inlägg

tack för tipset moose! men i väntan på att man får ett jobb kan de vara bra om man kan få någon ersättning, inte sant?smile

Fighter_87 Ö.S.M-CREW
14 november 2007 · 305 Inlägg

Har fan typ liknande problem jag, 19, fyller  20 den 11:e dec, och är typ arbetslös jag med. Har "vid behov anställning" som golv-vårdare.. skulle kunna tänka mig att jobba som detta då jag har rätt bra betalt, men vad gör man när anställningsbeviset tagit slut ? om man inte får forts.. jobbade förut 3-4mån och betalade då in A-kassa.. syns detta att man betalat nånstans? elr får man börja om när man börjar betala igen?

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
Mortalis VW-nörd?
14 november 2007 · 4 332 Inlägg

Ta vilket jobb som helst för fan, städjobb ger fan mer pengar än de där skitiga ersättningarna, och så slipper du ta vilket jobb som helst, för du måste söka jobb för å få nå cash ändå...alfakassan e inte till för att du ska få pengar för å chilla tills rätt tillfälle kommer...

v8rickard Gammelbilsnörd
14 november 2007 · 450 Inlägg

vad är det frö jobb du vill ha då? Ser att du har C -kortet, brukar la aldrig vara så svårt knäcka extra på det. Kolla på Pågen etc.. Kan man tjäna ok me pengar!

Losgard
14 november 2007 · 1 688 Inlägg

Socialen ger dig ekonomiskt stöd i form av uppehälle. Men efter 1 månad så ska du visa upp intyg ifrån arbetsförmedlingen, att du skrivit in dig, sökt x antal jobb osv.
Plus att du ska visa konto-utdrag för 3 månader tillbaka, har du haft någon inkomst överstigande 5000 kr (minns inte på kronan exakt) så beräknar dom att du ska ha kvar dom pengarna, och du får inte något bidrag.
T.ex om du haft ut 8000 kr förra månaden så beräknar dom att du ska ha 3000 kr över, och du får 2000 kr i bidrag.
Till slut tvingar dom dig att gå på "kompetenshöjjande utbildning" i form av praktik.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
moose46019 study
14 november 2007 · 772 Inlägg

man ska fasiken inte ha någon ersättning i vänta på jobb gå till en arbetsförmedling i stället dvs proffice eller manpower vad som helst utan ams så får du jobb snart ska du se

Losgard
14 november 2007 · 1 688 Inlägg

moose46019 skrev:
man ska fasiken inte ha någon ersättning i vänta på jobb gå till en arbetsförmedling i stället dvs proffice eller manpower vad som helst utan ams så får du jobb snart ska du se

Anar avundsjuka....

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
moose46019 study
14 november 2007 · 772 Inlägg

Losgard skrev:

moose46019 skrev:
man ska fasiken inte ha någon ersättning i vänta på jobb gå till en arbetsförmedling i stället dvs proffice eller manpower vad som helst utan ams så får du jobb snart ska du se

Anar avundsjuka....

avundsjuka på att en person går på bidrag okej mmm visst.
det är ju som att någon köper en big mac medans jag äter en cheese burgar. relevant det där.

jag kan tillägga att jag aldrig har varit arbetslös. eller jo 5h på student dagen innan jag fick samtal o matt jag blivit anställd.

Senast redigerat av moose46019 (14 november 2007)

volvo-854
14 november 2007 · 32 Inlägg

megaman_k skrev:

volvo-854 skrev:

megaman_k skrev:
Var så förut. Är alfa-kassan de pratar om. Gjordes om i våras.
Nuförtiden måste man ha jobbat 6månader inom en 2-årsperiod eller nåt sånt. Minns inte helt.
Alfa ska vara för dom som inte är medlem i riktig a-kassa om jag förstått det rätt. Hann precis jobba/betala 12 månader till månadsvikariaten tog slut. tongue
Sen varför jag jobbade 8månader utan att betala vet jag inte däremot.

Sry men det blir nog soc eller mamma. Men fråga på ams! Kan finnas andra ersättningar. Aktivitetsstöd osv. Men då krävs det ju att man är där varje vecka. smile

haha ja gick itne heller med förrän en massa månader, typ 6 eller nåt, ångrar de som fan men har nu vart med i a-kassa iaf i 4-5 månader, är de nån som vet om man får nån ersättning om man skulle bli av med jobbet till nyår isåfall? har väl vart med i a-kassan då iaf 6månader skulle jag tro.

tror det blir svårt. På kommunal ska man ha varit medlem i minst 12 månader för att få rätt till ersättning så hoppas på mera jobb du. Iof är det ju sånt jag jagar med men. tongue

Å får man inte jobb, då lär man plugga. Ett tips är AMS utbildningar som dom betalar, så slipper man ta studielån iaf.

tror alltså ja får förlängt nu efter nyår men de som stör mig mest är att om jag hade börjat betala a-kassa direkt när ja började så hade ja gjort det i ett år i januari såfall, störande som fan wink

Senast redigerat av volvo-854 (14 november 2007)

945_turbo
14 november 2007 · 112 Inlägg

Aktivitetsstöd finns inte sedan i sommras nu heter det jobb oc  utbildnings garantin  och  är 450 dagar

Losgard
14 november 2007 · 1 688 Inlägg

moose46019 skrev:

Losgard skrev:

moose46019 skrev:
man ska fasiken inte ha någon ersättning i vänta på jobb gå till en arbetsförmedling i stället dvs proffice eller manpower vad som helst utan ams så får du jobb snart ska du se

Anar avundsjuka....

avundsjuka på att en person går på bidrag okej mmm visst.
det är ju som att någon köper en big mac medans jag äter en cheese burgar. relevant det där.

jag kan tillägga att jag aldrig har varit arbetslös. eller jo 5h på student dagen innan jag fick samtal o matt jag blivit anställd.

I hans situation i väntan på jobb så kanske underhåll är ett måste.
Tänk om killen är bunden via telefonabbonemang, klart han ska ha chans att betala sina räkningar, inte hamna hos fogden.

"....medans jag äter en cheese burgar. relevant det där. "

Är det mer relevant att du varit arbetslös i endast 5 timmar menar du?

Alla kanske inte har en fin utbildning som ekonom, tänk lite längre nästa gång.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang