Fasfel med element och portar som pekar åt olika håll?

Peopeo Peo
14 november 2007 · 40 Inlägg

Hejsan smile

Har en volvo 740 GL som jag planerar att bygga ljud i.
Har börjat fundera lite och det skulle nog passa ganska så precis för mig med mina basar om de spelar genom/mot hatthyllan in i kupen och portar mot skidluckan. Ganska så svårt att förklara, men ni som har 740 vet hur trångt det är under hatthyllan och att ställa basarna vinklade mot ryggstödet är inte det lättaste.

Frågan är då om detta kommer att ge allvarliga fasfel eller om det knappt kommer att märkas ?

Basarna är av märket CDT audio
modellen heter HD12 SQ

Är tacksam för alla svar smile

MVH Peo

Phaetoon
15 november 2007 · 8 156 Inlägg

Det kan vara svårt att få det bra om porten och elementen inte pekar åt samma håll.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_Spawned_ Maskinförare
15 november 2007 · 1 163 Inlägg

ta bort hatthyllan ?

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Peopeo Peo
15 november 2007 · 40 Inlägg

Okej, Nja jag är väl inte alltför sugen på att ta bort hatthyllan, inte helt iaf smile
För det skulle nog underlätta en hel del om jag byggde som jag sa ovan,
med tanke på att det skulle passa lättast så. Om jag skulle ha både port och basar riktade upp mot hatthyllan ist, skulle det bli mkt bättre än att ha portarna riktade framåt mot skidluckan ?

ZZZADA T5 beroende
15 november 2007 · 345 Inlägg

Peopeo skrev:
Okej, Nja jag är väl inte alltför sugen på att ta bort hatthyllan, inte helt iaf smile
För det skulle nog underlätta en hel del om jag byggde som jag sa ovan,
med tanke på att det skulle passa lättast så. Om jag skulle ha både port och basar riktade upp mot hatthyllan ist, skulle det bli mkt bättre än att ha portarna riktade framåt mot skidluckan ?

Min polare testade båda alternativen som du beskriver och han tyckte att det lät bäst när lådan låg riktad uppåt.

Fin bas du har inhandlat föressten, kul smile

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
gurenius
15 november 2007 · 1 631 Inlägg

Har du köpt basarna än? Annars så välj 10 tum istället så får de plats under hatthyllan. Det är det vanliga valet i 740.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Peopeo Peo
15 november 2007 · 40 Inlägg

Tack för tipset big_smile
Nej jag har köpt basarna, de hade inga 10" där jag beställde ifrån heller så.
Ska bli riktigt kul att se hur dessa basar spelar, Då jag inte har sett några många
byggen med de smile

Men om jag bygger med både port och bas riktad mot hatthylla, blir jag ju tvungen att böja röret, är det bara att kapa det snett och sen vända det, eller bör jag skaffa mig en riktig böj ? Blir nog tvungen att kapa 45 grader och det är kanske lite i överlag ?

zoopåse
15 november 2007 · 1 171 Inlägg

Man kan se porten som en rundstrålande källa som behöver luft runtomkring sig (eftersom den "flyttar" luften så långt). Om avstämningsfrekvensen är tex 40Hz så motsvarar det en våglängd på typ 11meter. Då kan man snabbt tänka sig att några dm hit eller dit inte ändrar fasläget så mycket att det har någon betydelse. 3dm motsvarar 10graders fasskillnad, det är ju knappt någonting. Du ska ju upp i 180grader för att fasen ska vändas helt.

Så sätt porten där det passar bäst av andra anledningar.

Peopeo Peo
15 november 2007 · 40 Inlägg

hmm okej, Ja jo det låter ju vettigt, Jag får se hur jag bygger då helt enkelt tongue
Tack så mycket för alla svar och synpunkter, om ni har fler så dela gärna med er smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang