Är det vridet eller hästarna som avgör "trycker i sätet" vid acceleration?

FL3JM Inga konstigheter
16 november 2007 · 2 064 Inlägg

Har du en tung bil vill du ha vrid för att komma nånvart. (Därför jag har 525nm i min tjockisbil t.ex.)

Phaetoon
16 november 2007 · 8 156 Inlägg

Eisenhut skrev:

Phaetoon skrev:
Man kan jämföra det med att stoppa in en högvarvig 150hk motorcykelmotor i en bil.
Bilen skulle visserlighen få en hygglig toppfart, men det skulle ta år och dagar att nå dit.

Ja, fast med en "normal" utväxling på lådan så blir den som vilken annan 150 hk motor som helst. Bara det att arbetsvarv i 110 på sista växeln kanske hamnar på 6000 RPM eller nått.

Ja, och det handlar om att orka sig upp till dom 6000 varven per minut också. Det är där vridet kommer in.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
16 november 2007 · 5 753 Inlägg

jag gillar då vridet... härligt med mkt vrid big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
svanstrom a
16 november 2007 · 414 Inlägg

_Glenne_ skrev:
jag gillar då vridet... härligt med mkt vrid big_smile

hhåller med! big_smile

hej
peegee Forummoderator
16 november 2007 · 2 924 Inlägg

Trådskaparen Traz verkar bara undra om vilket som ger "bäst tryck i sätet" ....inte vilket som ger snabbast accelaration som många verkar svara på här.. :-S

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
kohler
16 november 2007 · 671 Inlägg

kör en stark diesel (= mkt vrid) typ volvos D5a så får du se på tryck mot sätet wink sen att du bara får det under en kort tid och kanske får spö 0-100 av en honda integra eller nått annat som ger mkt häst e en annan sak... men vill du ha trycket --> vrid.  Även turbobensinare går bra de har mycket vrid.

Senast redigerat av kohler (16 november 2007)

Second is the first loser
MrTurbo Better than God \o/
16 november 2007 · 1 882 Inlägg

Eisenhut skrev:
HK.

Vridet i sig är ingenting. Enkelt sagt så ger mycket vrid bara många HK på låga varv.

Ha ha , tillbaka till skolbänken! smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Traz
16 november 2007 · 576 Inlägg

peegee skrev:
Trådskaparen Traz verkar bara undra om vilket som ger "bäst tryck i sätet" ....inte vilket som ger snabbast accelaration som många verkar svara på här.. :-S

Stämmer bra. Så det är alltså antalet Nm som ger "tryck i sätet"?

260HK med 320 Nm Bensin VS. 180HK 420 Nm Diesel; vilket ger skönast tryck i sätet?
Är alltså inte intereserad av 0-100 tider. Bara den momenten som man känner adrenalinet genom trycket i sätet.

Senast redigerat av Traz (16 november 2007)

Rojpen
16 november 2007 · 2 230 Inlägg

jag skulle nog säga diesel med tanke på vridet eftersom du får ju allt vird i början dvs drag kraften. men det är ju så pass kort stund så man känner inte så jääte mycket med det känns, eftersom domf lesta diesel är så låg vaarviga.
så med bensinaren får du ett längre tryck men kanske inte lika starkt.
(rätta mig om jag har fel)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
zoopåse
16 november 2007 · 1 171 Inlägg

Det som har betydelse för trycket i ryggen är sammanlagda vridet på drivhjulen. Inte i motorn.

Har du en motor med lågt maxvrid och hög effekt (dvs den varvar mycket) så är det bara att välja en växel där du får mest effekt ut från motorn. Då får du mest vrid vid drivhjulen och det är det vridet som har betydelse.

Var det lätt att förstå?smile

viklund
16 november 2007 · 31 Inlägg

Det är detta som jag ej riktigt förstår.Varför ska detta vara svårt?
Att effekt är den enda enhet som kan utföra något vilket alla vet som hängde med på fysiken under högstadiet (upp till 9an ) och ändå svammlar så många om "vridets" betydelse.
"vrid" (på drivhjulen) är en ständigt varierande enhet hos alla fodon med variabel transmission (t.ex. växellåda). Har man "vrid" och varv så har man effekt och det är effekten som gör jobbet.
Vill man ha mer "vrid" så är det bara att växla ner! Vill man ha mer effekt så är det dags att trimma motorn.
Effekt x tid är energi så ska man utföra något på en viss tid krävs det effekt och inget annat.

Tänk att så få var vakna på fysiken, ingen motorjornalist var det som det verkar.

I Love my Råååtax!
Alphasonic Piratpartiet
16 november 2007 · 339 Inlägg

Läs igenom den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=35503
Jag har fått för mig att om man accelererar så trycker sätet i ryggen på en men jag kan väl ha fel...

Zulu
16 november 2007 · 98 Inlägg

Har du bra med vrid så kan din kompisar också sitta med.
Har bilen lite vrid så märks varenda extra passagerare, på accelerationen.

Skulle Vridet inte ha någon som helst verkan så skulle väl alla bilar ha en hajabusamotor. men mycket hk och lite vrid.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
zoopåse
16 november 2007 · 1 171 Inlägg

Det handlar nog mer om att man inte orkar växla. Har du mycket vrid i motorn så kan du få skjuts i ryggen även på höga växlar.

Det är väl därför folk tycker vridet i motorn har betydelse, av rent praktiska orsaker.

Senast redigerat av zoopåse (16 november 2007)

viccoA
16 november 2007 · 3 110 Inlägg

kohler skrev:
kör en stark diesel (= mkt vrid) typ volvos D5a så får du se på tryck mot sätet wink sen att du bara får det under en kort tid och kanske får spö 0-100 av en honda integra eller nått annat som ger mkt häst e en annan sak... men vill du ha trycket --> vrid.  Även turbobensinare går bra de har mycket vrid.

Jag körde nya V70 D5 häromdagen. Gäspade samtidigt och tyckte det var komfortabelt och gick okej. Men överumplad av accet blir man inte direkt...

Senast redigerat av viccoA (16 november 2007)

shogun
16 november 2007 · 2 117 Inlägg

http://patric.20m.com/effekt.html

Tad dig tid att läsa här.
En mycket bra beskrivning om vad som är vad. wink

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Alphasonic Piratpartiet
16 november 2007 · 339 Inlägg

Här har jag en utmaning till alla som säger att vridmomentet avgör accelerationen: Förklara varför en bil med 365 Nm ( http://www.garaget.org/?car=24326 ) tar 5.2 sekunder på sig att accelerera upp till 100 från 0 medan en med 310 Nm ( http://www.garaget.org/?car=25977 ) tar nästan dubbelt så lång tid. Blanda inte in varvtal i det hela är ni snälla (blandar ni in varvtal pratar ni om hästkrafter), eftersom ni säger att vridmomentet accar ska inte varvtal ha någon som helst betydelse.

kohler
16 november 2007 · 671 Inlägg

viccoA skrev:

kohler skrev:
kör en stark diesel (= mkt vrid) typ volvos D5a så får du se på tryck mot sätet wink sen att du bara får det under en kort tid och kanske får spö 0-100 av en honda integra eller nått annat som ger mkt häst e en annan sak... men vill du ha trycket --> vrid.  Även turbobensinare går bra de har mycket vrid.

Jag körde nya V70 D5 häromdagen. Gäspade samtidigt och tyckte det var komfortabelt och gick okej. Men överumplad av accet blir man inte direkt...

men det var ett exempel på en motor med mkt vrid (400 nM)... kunde lika gärna sagt bmws 3 liters diesel på 500 nM... ja menade  att trycket var kort och intensivt... där kan du inte säga emot... syftade inte på att det var en racing motor och det var inte det trådskaparen var ute efter heller han vill veta vad som ger tryck mot sätet.

Second is the first loser
zovix Maskinbefäl
16 november 2007 · 1 038 Inlägg

Allt handlar om vilken karaktär man vill ha på sin bil/motor.

Mycket vrid = mycket hästkrafter

Lite vrid = lite hästkrafter

Så skulle man kunna spetsa till det om man vill.

Vridet är det som gör att motorn överhuvuddtaget får någon effekt att lämna, men för att det skall bli någon effekt måste det finnas ett varvtal

effekten(Hk) = Vridet(Nm) * vinkelhastigheten(ohmega*t)

Glöm inte bort att i en fyrtaktsmotor behöv dubbelt så mycket vrid för att upp nå samma effekt vid samma varvtal som en tvåtaktare!

accet beror dels på utväxling eller om man så vill den effekt som som motorn klarar av att lämna från det varvtalet.

Vill du ha mycket tryck i ryggen vill du ha en vridstark motor för då levererar motorn mycket effekt vid det låga varvtalet vilket gör att bilen i sin tur accar fortare.

Bara vridmoment gör inte att en bil accar, men lössläppt vridmoment dvs, effekt gör att bilen accar. Men tryck iryggen tror jag att du menar att du vill känna accereration på högsta växeln och då krävs det mycket vrid. Alla bilar accar bra på 1:an

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
kohler
16 november 2007 · 671 Inlägg

zovix skrev:
Vill du ha mycket tryck i ryggen vill du ha en vridstark motor för då levererar motorn mycket effekt vid det låga varvtalet vilket gör att bilen i sin tur accar fortare.

/Magnus

tack...

Second is the first loser
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang