AUTOMATchaufförer

sandzoo
1 december 2007 · 2 071 Inlägg

tja boyz..

vill kolla upp lite me är som kör automat..tipps å trix ang hur man för bästa starten med en automatare...ex 0-100km/h eller 0-402m

tacksam för svar big_smile

Sandzoo i da house
Chrille74 Chef
1 december 2007 · 379 Inlägg

Man får prova sig fram.

Man kan nå en viss framgång i att bromsa med fotbromsen och gasa lite samtidigt, sen får man testa sig fram vad som fungerar bäst på olika underlag. det varierar från bil till bil......

på min 900s kan jag starta vid ca 2000-2500 rpm med ca 0.4-0.5 bar i laddtryck. vilket får bilen att accelerera 0-100 på 5,69 sek (mätt med G-Tech Pro Competition)

På min MB 300E (såg att du hade merca) så kan jag bromsa och gasa granska ganska mycket, upp emot 2500-2750 rpm (har även lagt spaken i läge "L") Då startar bilen på 1:ans växel, inte tvåan som i normala fall. Sen låter jag bilen växla en gång, sen petar jag upp spaken till S eller D.

Har lyckats steka en MB E500 (nyare kaross) vid ett rödljus.

Senast redigerat av Chrille74 (1 december 2007)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
viccoA
1 december 2007 · 3 110 Inlägg

S80 T6 272hk:
Jag kör min automat i D-läget (skippar manuella steptroic-liknande tramset) och stampar fullt. Den spinner ändå lite på ettan så om jag lägger i från N till D vid 2500 varv så svarvar den ändå bara ännu mer. Nu går den inte särskilt bra efter att tvåan går i iaf, men jag har den mer som glidare än rödljusracer.

John87 Stolt Volvoägare
1 december 2007 · 4 913 Inlägg

Chrille74 skrev:
Har lyckats steka en MB E500 (nyare kaross) vid ett rödljus.

Trots att du ligger under med över 100hk?
Känns som att behövs lite mer än teknik för att piska en så mycket starkare bil.

Svårt att tro, men grattis om det stämmer..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Caffe
1 december 2007 · 1 436 Inlägg

John87 skrev:

Chrille74 skrev:
Har lyckats steka en MB E500 (nyare kaross) vid ett rödljus.

Trots att du ligger under med över 100hk?
Känns som att behövs lite mer än teknik för att piska en så mycket starkare bil.

Svårt att tro, men grattis om det stämmer..

Det är ju inte så svårt om man tänker på att den andra bilen kan ha haft hela trunken full med cement, kass förare eller inte varit med på starten...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
twin_cam Smålänning
1 december 2007 · 7 877 Inlägg

Polarens Jeep Conanche:
D, 4WD läge i fördelningslådan, fullgas och fullbroms, sen släpper man bromsen med en smäll så sticker den satan tongue

För bästa axx up till typ 50 så gäller samma sak, fast med 4WD LO i f-lådan wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
xisten sixten
1 december 2007 · 252 Inlägg

sen kan man ju göra idiotsaker som att varva upp bilen på neutralen och sen kasta i driven, smäller som fan och är inte alls bra, men de funkar wink

sandzoo
1 december 2007 · 2 071 Inlägg

tack för alla svar.. kommer att prova mig fram.. men ej i neutral varva upp bilen sen lägga u D.. ej bra big_smile

har funderat att bromsa och gasa samtidigt.. sen släppa bromsen och ösa¨på... kanske funkar bra..big_smile

Sandzoo i da house
sandzoo
1 december 2007 · 2 071 Inlägg

Chrille74 skrev:
Man får prova sig fram.

Man kan nå en viss framgång i att bromsa med fotbromsen och gasa lite samtidigt, sen får man testa sig fram vad som fungerar bäst på olika underlag. det varierar från bil till bil......

på min 900s kan jag starta vid ca 2000-2500 rpm med ca 0.4-0.5 bar i laddtryck. vilket får bilen att accelerera 0-100 på 5,69 sek (mätt med G-Tech Pro Competition)

På min MB 300E (såg att du hade merca) så kan jag bromsa och gasa granska ganska mycket, upp emot 2500-2750 rpm (har även lagt spaken i läge "L") Då startar bilen på 1:ans växel, inte tvåan som i normala fall. Sen låter jag bilen växla en gång, sen petar jag upp spaken till S eller D.

Har lyckats steka en MB E500 (nyare kaross) vid ett rödljus.

de låter ju vettigt.. kommer och testa de..wink

Sandzoo i da house
Xoff Volvo tönt... =)
1 december 2007 · 2 344 Inlägg

man är inte snäll mot momentomvandlaren (AUT lådans koppling) ifall man står på bromsen å gasar...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Masterworks
1 december 2007 ·

Jag lägger i 3an och trycker sedan pedalen i botten, accar helt ok! cool

bmx
2 december 2007 · 7 100 Inlägg

xisten skrev:
sen kan man ju göra idiotsaker som att varva upp bilen på neutralen och sen kasta i driven, smäller som fan och är inte alls bra, men de funkar wink

de är inget att rekomendera hehe tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Chrille74 Chef
2 december 2007 · 379 Inlägg

John87> Jo, han körde en 500 Cab, tror inte han kunde så mycket annat än att bara gasa, jag hade redan stallat på 2500-2800 varv på 1:an, så det var ju bara att dumpa bromsen smile

fick lite försprång och det räckte smile

Sen är väl min 300E inte helt original heller..... E85 konverterad (höjt bränsletryck), öppet luftfilter, visst det är väl ingen herrejössesökning, men bättre går den smile

Men att bromsa och gasa samtidigt, ska man ju inte göra hela tiden, men nångång i bland kan man ju göra det. smile

Varva upp på neutralen och kasta i växel ska man absolut inte göra..... det kan man döda lådan med rätt omgående

Senast redigerat av Chrille74 (2 december 2007)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
camaro67 Meister
2 december 2007 · 6 763 Inlägg

xisten skrev:
sen kan man ju göra idiotsaker som att varva upp bilen på neutralen och sen kasta i driven, smäller som fan och är inte alls bra, men de funkar wink

Det gjorde dom förr på strippen. Det gick åt lite låder men det gick. Det var på tiden innan "transbrake" kom, alltså automat med koppling. Det är den vägen du ska gå om du ska racea seriöst.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Team-Adolfsson Gödseldräng
2 december 2007 · 4 529 Inlägg

sen inte bara gasen i botten hela tiden släpp av lite några sekunder innan den växlar så växlar det lite tidigare sen när du har i en ny växel stampa ner igen
sticker på som fan
eller kanske inte funkar så på en bensinare kör när vi leker lite med våran mercedes 270cdi chippad till 200k
och vi drog en saab 9.3 som låg på 350hk utan problem

THEBADGUY Gorgilus addictus
2 december 2007 · 4 736 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
sen inte bara gasen i botten hela tiden släpp av lite några sekunder innan den växlar så växlar det lite tidigare sen när du har i en ny växel stampa ner igen
sticker på som fan
eller kanske inte funkar så på en bensinare kör när vi leker lite med våran mercedes 270cdi chippad till 200k
och vi drog en saab 9.3 som låg på 350hk utan problem

Den funktionen du pratar om kallas kickdown om jag inte minns helt fel. Mycket bra funktion om man ska snabbt upp i fart.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Germax
2 december 2007 · 12 086 Inlägg

Ja plattan i mattan brukar funka smile

Germax
2 december 2007 · 12 086 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Team-Adolfsson skrev:
sen inte bara gasen i botten hela tiden släpp av lite några sekunder innan den växlar så växlar det lite tidigare sen när du har i en ny växel stampa ner igen
sticker på som fan
eller kanske inte funkar så på en bensinare kör när vi leker lite med våran mercedes 270cdi chippad till 200k
och vi drog en saab 9.3 som låg på 350hk utan problem

Den funktionen du pratar om kallas kickdown om jag inte minns helt fel. Mycket bra funktion om man ska snabbt upp i fart.

KD, kickdown "är" en liten givare som växlar ner vid full gas. Men min Maxima märker när man vill gasa så den växlar ner ändå om man tyckt lite extra på gasen.
Ligger man på 4an, som man oftast gör och sen gör en KD så växlar han ner till 2an om man kör under 100 och vrålar så de står härliga till smile

viccoA
2 december 2007 · 3 110 Inlägg

JapMax skrev:

THEBADGUY skrev:

Team-Adolfsson skrev:
sen inte bara gasen i botten hela tiden släpp av lite några sekunder innan den växlar så växlar det lite tidigare sen när du har i en ny växel stampa ner igen
sticker på som fan
eller kanske inte funkar så på en bensinare kör när vi leker lite med våran mercedes 270cdi chippad till 200k
och vi drog en saab 9.3 som låg på 350hk utan problem

Den funktionen du pratar om kallas kickdown om jag inte minns helt fel. Mycket bra funktion om man ska snabbt upp i fart.

KD, kickdown "är" en liten givare som växlar ner vid full gas. Men min Maxima märker när man vill gasa så den växlar ner ändå om man tyckt lite extra på gasen.
Ligger man på 4an, som man oftast gör och sen gör en KD så växlar han ner till 2an om man kör under 100 och vrålar så de står härliga till smile

Vissa "komfort"inriktade automatlådor växlar 1-3-4 när man ger fullt spärn från 1:an, så då måste man släppa av lite snabbt när 3:an går i och göra kickdown så läggs tvåan i. Fattar inte att man kan konstruera skit som funkar så...

Germax
2 december 2007 · 12 086 Inlägg

viccoA skrev:

JapMax skrev:

THEBADGUY skrev:

Den funktionen du pratar om kallas kickdown om jag inte minns helt fel. Mycket bra funktion om man ska snabbt upp i fart.

KD, kickdown "är" en liten givare som växlar ner vid full gas. Men min Maxima märker när man vill gasa så den växlar ner ändå om man tyckt lite extra på gasen.
Ligger man på 4an, som man oftast gör och sen gör en KD så växlar han ner till 2an om man kör under 100 och vrålar så de står härliga till smile

Vissa "komfort"inriktade automatlådor växlar 1-3-4 när man ger fullt spärn från 1:an, så då måste man släppa av lite snabbt när 3:an går i och göra kickdown så läggs tvåan i. Fattar inte att man kan konstruera skit som funkar så...

Låter ju skit.. men så är de kanske.
Min bil hoppar aldrig över växlar dock så finns de 3 körlägen, komfort, automatisk och sport. Har man komfort växlar den tidigt, sport sent. Kör man automatisk så kör han på komfort tills han märker att man gasar ovanligt mkt då går han över till sport och ligger där till han märker att man lugnat ner sig, nån halvminut brukar de ta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang