"Blue lightning" började som en vanlig 744 tic som ville bli lite snyggare och lite snabbare... efter det tredje motorraset pga. chipp hit och dit, uppskruvat ladd, lustgas utan omdömme mm. tröttnade ägaren Daniel och byggde en ny motor, läs mer om den nedan... men det räckte inte där, nu vill bilen hållas kvar på vägen med bättre väghållning, se lite snyggare ut med bredare sulor, mycket är gjort men mycket mer ska göras! hoppas denna projekttråd intresserar någon
Just nu ska elsystemet fixas, bromsar inhandlas, coilovers samt ev. vinge!
Ja nu är motorn färdig i bänken, den gav (med alldeles för liten turbo) 437hk 540nm vid 1,2 bar video på ett pull finns här:
http://video.google.com/videoplay?docid … 6273116410Motorspec:
Fabriksnytt B230ft block från 98
Marinvev (2,5l slagvolym)
SPM stakar
Wisecokolvar komp 8,4:1
Extra vevhusventilation
Skvalpplåtar i tråget
org. 16v topp med tillsnyggade kanaler
NH Kammar
Professorns tryckare (Gunnar Lundström)
Mange BSR Kamdrev
LG Grenrör
50mm HKS WG
Garret T04B90
Orginalinsug
MDS 780cc @3bar 3ohm
Fuelrail i strängpressad aluminium
Aeromotive BTR
Aeromotive inline 100micronfilter
Bosch 044pump
"Kinaintercooler" 600x300x100
oljekylare på 1100x150x40
oljeretur i tråget
EMS: Nira i3+ med tändspolar från VAG
Bredbands lambda från etapp (Bosch LSU med drivelektronik) LC-1
alla slangar i rostfritt stålomspunnet med eloxerade alukopplingar
Bilen 2008:
Motorn i bänken hos Halvarsson Racing
Här kommer lite bilder på vad som sitter i motorn:
Shimsning av toppen med lashcaps....
Passade även på att lacka om motorutrymmet i samma kulör som motorn; Viper GTS blue Pearl
Länkarmar och fjäderbensstag pulverlackade:
Montering av ställbara Bilsteindämpare tilsammans med H&R fjädrar lackade i Viper GTS blue pearl :roll:
Har grejat lite under julhelgen, har fixat iordning växellådan med rätt vinkel mot sprängkåpan, polerat lite intercoolerrör och dragit inte kabel från Databoxen till motorutrymmet, slänger upp lite bilder:
Asfaltmattor att skrapa bort
Värmepistolen och spackelspaden i högsta hugg
Motorn på plats och håller på att dra kablarna till givarna och tändspolarna etc.
Tight med utrymme =O
Nypolerade tryckrör
Ja nu är det dags för en liten update igen (120107)
Fixar med elen, även fästena för sportstolarna är ditsatta:
Kylpaketet som det ska sitta, ska täckas med en rostfri plåt!
Svetsat iordning dp+avgassystemet:
Och så här ser det ut efter veckans grejing:
Nu kommer en till update då (25/1 -07)
Avgassystemet är helt färdigt, bara att hänga upp det 6cm kvar nu!
En bild på hur det ser ut i skuffen just nu med filter, pump, catchtank och en flaska gas om behovet blir för stort
Btr´n fastsatt på torpedväggen och inkopplad
Oljecatchtanken fastsatt på innerskärmen!