info Audi RS6 vs V70R

torpis Forummoderator
28 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Att säga att 4x4 inte går att åka fort är ju dagens dummaste. Varför är Bugatti Veyron 4-hjulsdriven? Flera modeller Lambo?

så jäkla dumt tycker jag inte det är...

Jag skrev i mitt inlägg att min bil med då 380hk drog lika med just en Lamborghini Gallardo SE med 520hk från 100-300km/h.   Vilken bil går då fortast per instoppad effekt?  http://www.garaget.org/video/idoqn3ztjjko

Senast redigerat av torpis (28 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mange_GVe
28 augusti 2008 · 338 Inlägg

Ellertz skrev:

torpis skrev:

Koop skrev:
Det går inte att jämföra RS6an med en V70R, det är bara inte rättvist. Jämför hellre V70'n med en S4 BiTurbo.

Klart det går att jämföra, men det blir ju luddiga utsvävningar som resulterar i personliga vendettor.

Det handlar inte om vilken bil som är bäst i era ögon, vilken som kostade mest eller minst från fabrik utan om vilken bil som passar spekulanten i fråga bäst.  Vill man åka fort väljer man inte en 4x4, vill man åka soppasnålt så väljer man heller inte en 4x4, vill man ha en kul bil så köper man inte en V70R automat.

Är man barnfamilj så är en V70R ljusår bättre än en Murcielago, ÄVEN om Lambon växlar ljusår fortare än Volvon.   "Beauty lies in the eyes of the beholder"

Ett som är säkert, jag hade aldrig valt bil efter vad någon klippt ur sig i en tråg på garaget.

Om du nångång suttit i en Rs6 respektive V70 R skulle du också inse att de är orättvist att jämföra dessa... Och varför inte välja en 4x4 om du vill åka fort ? hur kul är de med 450 hk från stillastående med Fwd ? Finns för många volvopatrioter här som hellre haft sin gamla 740 än en ny Q7.. men vem vet, de finns nog för mycket audipatrioter också. Men till ren fakta så slår Rs6:an v70R en till de flesta punkter, även priset smile

V70R 03-07 är inte fwd tongue den är awd haldex.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
THEBADGUY Gorgilus addictus
28 augusti 2008 · 4 737 Inlägg

Mange_GVe skrev:

Ellertz skrev:

torpis skrev:

Klart det går att jämföra, men det blir ju luddiga utsvävningar som resulterar i personliga vendettor.

Det handlar inte om vilken bil som är bäst i era ögon, vilken som kostade mest eller minst från fabrik utan om vilken bil som passar spekulanten i fråga bäst.  Vill man åka fort väljer man inte en 4x4, vill man åka soppasnålt så väljer man heller inte en 4x4, vill man ha en kul bil så köper man inte en V70R automat.

Är man barnfamilj så är en V70R ljusår bättre än en Murcielago, ÄVEN om Lambon växlar ljusår fortare än Volvon.   "Beauty lies in the eyes of the beholder"

Ett som är säkert, jag hade aldrig valt bil efter vad någon klippt ur sig i en tråg på garaget.

Om du nångång suttit i en Rs6 respektive V70 R skulle du också inse att de är orättvist att jämföra dessa... Och varför inte välja en 4x4 om du vill åka fort ? hur kul är de med 450 hk från stillastående med Fwd ? Finns för många volvopatrioter här som hellre haft sin gamla 740 än en ny Q7.. men vem vet, de finns nog för mycket audipatrioter också. Men till ren fakta så slår Rs6:an v70R en till de flesta punkter, även priset smile

V70R 03-07 är inte fwd tongue den är awd haldex.

Som kopplas in när den behövs ja.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Ellertz Norrlänning
28 augusti 2008 · 1 453 Inlägg

Hammarslag skrev:

matteeee skrev:

torpis skrev:

Accelerationen blir lidande ja, och toppfarten.(dock mest accelerationen)  Jag har själv åkt efter en bil med permanent 4x4 som var "hälften så hög" som min och hade ~150hk mer, vägde vid tillfället ungefär samma. Vi drog lika från 100-300km/h   (Det blir dumt att jämföra min bil med audin då det skiljer så mycket i vikt)

Att säga att 4x4 inte går att åka fort är ju dagens dummaste. Varför är Bugatti Veyron 4-hjulsdriven? Flera modeller Lambo? Nya RS6an som piskar M5 duktigt (nu får jag alla BMW-fantaster efter mig smile

Visst kostar det lite extra att acca med alla 4, men det har även gamla RS6an råd med smile Och fördelarna från stillastående är ju massiva.. Du borde testa 4x4 istället för FWD nån dag...

Nej, en V70NR är mer jämförbar med en S6..

Ja men det gäller ju och dra till med top of the line bilar för flera miljoner.
4x4 är överskattat, jävligt bra acc/grepp. Men samma som fwd i kurvor det går rakt fram om det spinner!
Dock så föredrar jag själv FWD för jag tycker det är lätast att hantera, man känner direkt om det släpper.
Suger på RWD körning, sen å andra sidan så är jag ingen rallykung heller, kör som en kärring med 500hk under huven roll

Det är en riktigt stor skillnad i körning på 2wd och Awd, speciellt i kurvor där man klart märker att de går att köra fortare med Awd... Varför tror du annars att Evo 8 an knäcker fler 2wd bilar med 200-300 hk mer ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
28 augusti 2008 · 1 453 Inlägg

torpis skrev:

matteeee skrev:
Att säga att 4x4 inte går att åka fort är ju dagens dummaste. Varför är Bugatti Veyron 4-hjulsdriven? Flera modeller Lambo?

så jäkla dumt tycker jag inte det är...

Jag skrev i mitt inlägg att min bil med då 380hk drog lika med just en Lamborghini Gallardo SE med 520hk från 100-300km/h.   Vilken bil går då fortast per instoppad effekt?  http://www.garaget.org/video/idoqn3ztjjko

Ja hoppas du på fullt allvar inte tror att gallardon körde för fullt....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
torpis Forummoderator
28 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Ellertz skrev:

torpis skrev:

matteeee skrev:
Att säga att 4x4 inte går att åka fort är ju dagens dummaste. Varför är Bugatti Veyron 4-hjulsdriven? Flera modeller Lambo?

så jäkla dumt tycker jag inte det är...

Jag skrev i mitt inlägg att min bil med då 380hk drog lika med just en Lamborghini Gallardo SE med 520hk från 100-300km/h.   Vilken bil går då fortast per instoppad effekt?  http://www.garaget.org/video/idoqn3ztjjko

Ja hoppas du på fullt allvar inte tror att gallardon körde för fullt....

Det gjorde han, pratade med föraren.   Det är ju knappt lönt att diskutera när filmbevis inte gills.  men du har nog rätt, han hade säkerligen mer motvind eller nått

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

Vad höll ni efter husvagnen? Ca 100?? Och du tror på allvar att det är så stor skillnad på din S40 med 380 kusar och hans lambo med 520 så du bara susar förbi??? Du måste skoja.. smile
Visst äter 4wd upp lite grann, men inte så mycket  big_smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rinnegan Malleus Malificarum
28 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Acceleration när det gäller mycket hk i omsättning så RWD > 4WD > FWD.

100 - 300 i acceleration, beroende på bil. RWD > FWD > 4WD. Men som sagt, Skyline har ju peggat 0 - 300 på 13 sek så vafan.

Allting beror på bilmodell, vikt och viktfördelning även.

Jag tvivlar inte på att en 450 hästars Volvo S40 kan köra jämnt med en Gallardo, eftersom Lamborghini's äss ligger INTE i drivlinan.



Men som sagt, det är endast vad jag har sett och upplevt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Mange_GVe
28 augusti 2008 · 338 Inlägg

Lamborghini Gallardo SE - 2005 (Serie)

Test in sport auto 11/2005
Gewicht     1640 kg
0 - 80 km/h     3,3 s
0 - 100 km/h     4,3 s
0 - 120 km/h     5,9 s
0 - 140 km/h     7,5 s
0 - 160 km/h     9,9 s
0 - 180 km/h     11,9 s
0 - 200 km/h     14,4 s

S40 t4 426 hk / 530 Nm
0-100 5-6sek (oftast 5.7)
100-200 7.6sek (Snabbare än Gallardo SE)
80-120 2.0sek

Enligt de så slår s40in den med 2,5sek 100-200

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Rinnegan Malleus Malificarum
28 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Mange_GVe skrev:
Lamborghini Gallardo SE - 2005 (Serie)

Test in sport auto 11/2005
Gewicht     1640 kg
0 - 80 km/h     3,3 s
0 - 100 km/h     4,3 s
0 - 120 km/h     5,9 s
0 - 140 km/h     7,5 s
0 - 160 km/h     9,9 s
0 - 180 km/h     11,9 s
0 - 200 km/h     14,4 s

S40 t4 426 hk / 530 Nm
0-100 5-6sek (oftast 5.7)
100-200 7.6sek (Snabbare än Gallardo SE)
80-120 2.0sek

Enligt de så slår s40in den med 2,5sek 100-200

Kan ha varit skit bakom ratten på Lambon. wink

Som sagt, en Lambo är LITE dyrare än en S40.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
firefreak Eldknast
29 augusti 2008 · 915 Inlägg

Den stora skillnaden är att Lambon är gjord för att hålla, bromsa och ha väghållning för så många hästkrafter vilket knappast en Volvo, oavsett modell, skulle vara.

Finns säkert dragracing bilar som både är billigare och snabbare än både lambon och volvon.

Kul att du fått bra ös i bilen iallafall men får jag välja vilken jag vill ha på uppfarten så är valet ganska givet. Oavsett hur många hästar volvon har.

Angående RS-6 och V70 så är också valet rätt enkelt. V8, bi-turbo och quattro rockar fett !

Tiden är rolig när det går fort... :)
torpis Forummoderator
29 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

firefreak skrev:
Den stora skillnaden är att Lambon är gjord för att hålla, bromsa och ha väghållning för så många hästkrafter vilket knappast en Volvo, oavsett modell, skulle vara.

Exakt! 

Den dagen gick bilarna lika fort helt enkelt, första repan startade han på fel växel (han hade precis varit och köpt bilen)  repa två så missar S40:n 4:an och får "börja om"


Mer konkret bevis för att det går tyngre med 4x4 kan jag tyvärr inte uppbringa.

Senast redigerat av torpis (29 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TRYIT Teddan
29 augusti 2008 · 2 495 Inlägg

torpis skrev:

firefreak skrev:
Den stora skillnaden är att Lambon är gjord för att hålla, bromsa och ha väghållning för så många hästkrafter vilket knappast en Volvo, oavsett modell, skulle vara.

Exakt! 

Den dagen gick bilarna lika fort helt enkelt, första repan startade han på fel växel (han hade precis varit och köpt bilen)  repa två så missar S40:n 4:an och får "börja om"


Mer konkret bevis för att det går tyngre med 4x4 kan jag tyvärr inte uppbringa.

ingen ide att du sitter och försvarar dig i denna tråd som har utvecklats till någon pajkastning.

En trimmad svensson bil kan fort blir snabbare än en supersportbil.
har själv haft ferrari och har bekanta som åker både porsche och lamborghini, men ingen av oss
ser oss som övermäktiga pga bilvalet.
Det finns alltid någon som e snabbare.

en supersportbil är inte magisk den är bara äckligt grymt byggd från fabrik, ochd et finns få saker att förbättra...... men på en vanlig bil så går allt att förbättra.

sluta lipa nu alla drömmar som tror att italienare är magiska och går på trolldryck;)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
29 augusti 2008 · 2 495 Inlägg

sen måste jag tillägga att en sportbil har ett mycket kort effektregister och växlar man itne ner eller växlar för tidigt så blir man från åkt av många "vanliga" bilar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Syst3m
29 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Mange_GVe skrev:

Ellertz skrev:

Om du nångång suttit i en Rs6 respektive V70 R skulle du också inse att de är orättvist att jämföra dessa... Och varför inte välja en 4x4 om du vill åka fort ? hur kul är de med 450 hk från stillastående med Fwd ? Finns för många volvopatrioter här som hellre haft sin gamla 740 än en ny Q7.. men vem vet, de finns nog för mycket audipatrioter också. Men till ren fakta så slår Rs6:an v70R en till de flesta punkter, även priset smile

V70R 03-07 är inte fwd tongue den är awd haldex.

Som kopplas in när den behövs ja.

Ja, som när man accar kraftigt och kör aktivt.

torpis Forummoderator
29 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

r-ted skrev:

torpis skrev:

firefreak skrev:
Den stora skillnaden är att Lambon är gjord för att hålla, bromsa och ha väghållning för så många hästkrafter vilket knappast en Volvo, oavsett modell, skulle vara.

Exakt! 

Den dagen gick bilarna lika fort helt enkelt, första repan startade han på fel växel (han hade precis varit och köpt bilen)  repa två så missar S40:n 4:an och får "börja om"


Mer konkret bevis för att det går tyngre med 4x4 kan jag tyvärr inte uppbringa.

ingen ide att du sitter och försvarar dig i denna tråd som har utvecklats till någon pajkastning.

Hehe, jag vet mycket väl hur snacket går.  Har man bestämt sig för något så är det så oavsett hur mycket bevis för motsatsen det finns.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

Du behöver inte skaffa bevis för att en 4x4 kräver mer effekt. Såklart är det "tyngre" och man har mer förluster i drivlinan, men i början av tråden verkade det som att det handlade om 50% förluster, vilket naturligtvis är fullständigt fel.
Men det lilla man förlorar tycker jag det är värt, speciellt på en bil som RS6 som har rå kraft som räcker och blir över. Fördelarna väger upp nackdelarna med råge...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
29 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Du behöver inte skaffa bevis för att en 4x4 kräver mer effekt. Såklart är det "tyngre" och man har mer förluster i drivlinan, men i början av tråden verkade det som att det handlade om 50% förluster, vilket naturligtvis är fullständigt fel.
Men det lilla man förlorar tycker jag det är värt, speciellt på en bil som RS6 som har rå kraft som räcker och blir över. Fördelarna väger upp nackdelarna med råge...

Helt klart en smaksak.  Åker man på gränsen i kurvorna så har man klart fördel om inte baken kommer farande utan att man är med på det.

Jag tycker fortfarande en RS6 är jäkligt trött, men det är ju ut efter mina referenser.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 augusti 2008 · 1 874 Inlägg

Hade bilarna inte kostat asmycket i försäkring, dragit tusen liter milen etc, så hade jag nog
klippt Audin, tror jag (beroende på färg, specs, etc). Tro det eller ej, jag som alltid stöttar Volvo
i alla trådar, haha. Den där Audin är ju rätt fin, hur som helst. Hur dom är att köra vet jag dock inte.
Volvo är ju grymt sköna att sitta i, hur som helst.

firefreak Eldknast
29 augusti 2008 · 915 Inlägg

Om vi nu ska prata användingsområde så prova göra samma dragrace när det har regnat och se vilken som kommer iväg bäst... smile

Eller på vinterväglag för den delen... smile

Tiden är rolig när det går fort... :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang