Körkort.. :( Omprov var 10-15e år?

Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

http://www.city.se/nyheter/1.960967/har … h-trearing


Hemskt...sadsad

Vore det inte bra om man hade ett omprov på körkortet säg var 10-15:e år?

Senast redigerat av Gullideckel (10 december 2007)

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
FireTraXX DFFL
10 december 2007 · 9 020 Inlägg

Usch, det är det enda jag inte klarar av.
Fixar verkligen inte när små barn dör.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Daaze Rent A Retard !
10 december 2007 · 674 Inlägg

FireTraXX skrev:
Usch, det är det enda jag inte klarar av.
Fixar verkligen inte när små barn dör.

samma här.. höll nästan på att börja gråta när jag läste detta..... sadneutral

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Runn WS7 Avstängd
10 december 2007 · 1 031 Inlägg

Inte bra sad

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
GripenT16
10 december 2007 · 403 Inlägg

fy fan!!sad

Smajly
10 december 2007 · 3 059 Inlägg

Gullideckel skrev:
http://www.city.se/nyheter/1.960967/har-dog-mormor-och-trearing


Hemskt...sadsad

Vore det inte bra om man hade ett omprov på körkortet säg var 10-15:e år?

Nja, det hade ju gjort varken från eller till med ett omprov för en del.. Sånt här kan ju hända den som just fått kortet och den som haft det prickfritt i 50 år..
I detta fall var det hennes omdömme som brister.. Spelar ju ingen roll om det ser ut som folk ska stanna vid övergångställe.. bilar ska stanna i vilket fall som helst.. man ska inte tro så mycket i trafiken..
Synd om alla parter men man känner ju mest för barnet och damen..

Senast redigerat av Smajly (10 december 2007)

J_Storm
10 december 2007 · 294 Inlägg

fasen vad hemskt.

Hela livet framför sig..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
Sushikocken Sleeper
10 december 2007 · 3 084 Inlägg

JA! men vid 60+

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Japs-Jens
10 december 2007 · 1 503 Inlägg

Fy fan va hemskt..sånt borde inte få hända sad

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
spj MED[liten]LEM
10 december 2007 · 226 Inlägg

Sorgligt som faan! Jag tycker för övrigt att det är idiotisk regel att bilarna SKA stanna vid övergångsställen. (Naturligtvis gör man ju det ändå som bilist, och släpper över barn osv. men det är inget som dom ska lära sig att ta för givet). Det invaggar barn och andra i en falsk säkerhet , och rätt vad det är så kommer rallyharry och bara blåser på, eller någon som glider pga halka.
Ett engelskt jävla påhitt det där, och det säger sig självt, ett folk som inte ens kan köra på rätt sida...

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Gullideckel
10 december 2007 · 70 Inlägg

Smajly skrev:

Gullideckel skrev:
http://www.city.se/nyheter/1.960967/har-dog-mormor-och-trearing


Hemskt...sadsad

Vore det inte bra om man hade ett omprov på körkortet säg var 10-15:e år?

Nja, det hade ju gjort varken från eller till med ett omprov för en del.. Sånt här kan ju hända den som just fått kortet och den som haft det prickfritt i 50 år..
I detta fall var det hennes omdömme som brister.. Spelar ju ingen roll om det ser ut som folk ska stanna vid övergångställe.. bilar ska stanna i vilket fall som helst.. man ska inte tro så mycket i trafiken..
Synd om alla parter men man känner ju mest för barnet och damen..

Ja tror de hade kunnat gjort skillnad...Zebralagen kom ju för ca. 10 år sen och denna bilist verkar inte ha haft full koll på just den lagen = ev. underkänt vid ett sånt "omprov".

Jag tror på de behövs omprov var 10-15 år iallafall oftare än hur det är nu....man kör upp en gång sen gäller det livet ut typ...bilen kollas ju varje år..

spj,

Håller med dig till viss del ..den ställer till det mer än den tillför.

Men nu finns den där så då är det ju bara att hålla ögonen öppna och stanna.

Senast redigerat av Gullideckel (10 december 2007)

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Squadron
10 december 2007 · 1 833 Inlägg

Fyfan va hemskt sad

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Urkas Kräsen grafiker
10 december 2007 · 1 775 Inlägg

Bilisten saktade först ner, men sen trodde hon att de skulle stanna, och körde.

Rätt korkad tjej. Dom flesta brukar stanna upp när dom inte är säkra på om bilen stannar eller inte. Men eftersom lagen säger att man ska stanna så gör man ju det. Tjejen var bara korkad och möjligtvis okunnig. Dock tycker jag fortfarande synd om alla parter. För det är ju faktiskt mänskligt att fela. :\

Whine whine!
alain www.bimmerpower.org
10 december 2007 · 3 995 Inlägg

Otrevligt ändelse, men vad ska man göra?
Vad hjälper det till att testa om körkort efter 10-15år?, jag har haft körkort i 36 år och tag BE nu i september och det var hur lätt som helst i teori och uppkörning.
Det som skulle testa isf är synen, hörsel och reaktion förmågan.
Påkörd gående på övergångställe händer varie dag och på grund av att en liten flicka dåg då gör man det till en större sak? båda dåg för tidigt så är det.
Om tanten hade varit ensam, de skulle inte ens skrivit om det, finns många äldre gående mäniskor som är förvirad när det gäller att gå över vägen på en mycket trafikerad stad. det är inte lätt att vara förare, men det är inte lätt att vara gående eller. Dom förkännade inte att dö i huvud taget, det är sörjligt även för den förare som får leva med det. MVH.

Senast redigerat av alain (11 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
E30Tompa Rörpulare
10 december 2007 · 1 453 Inlägg

Ja dra åt helvete va tragist de där va asså... tänk dej barnet till mormorn då som både förlorar sin mamma samt sitt eget barn... fyfan va hemskt asså sad

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Phaetoon
11 december 2007 · 8 156 Inlägg

Zebralagen. Jag undrar om den lagen verkligen har lett till något bättre.
Antalet allvarligt skadade har ökat markant (i hundratalsklassen) medan antalet döda har sjunkit lite. Men vi snackar ental, om jag kommer ihåg rätt.
Många chansar vid övergångsställen. Både bilister och fotgängare försöker hinna före varandra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gullideckel
11 december 2007 · 70 Inlägg

alain skrev:
Otrevligt ändelse, men vad ska man göra?
Vad hjälper det till att testa om körkort efter 10-15år?, jag har haft körkort i 36 år och tag BE nu i september och det var hur lätt som helst i teori och uppkörning.
Det som skulle testa isf är synen, hörsel och reaktion förmågan.
Påkörd gående på övergångställe händer varie dag och på grund av att en liten flicka dåg då gör man det till en större sak? båda dåg för tidigt så är det.
Om tanten hade varit ensam, de skulle inte ens skrivit om det, finns många äldre gående mäniskor som är förvirad när det gäller att gå över vägen på en mycket trafikerad stad. det är inte lätt att vara förare, men det är inte lätt att vara gående eller. Dom förkännade inte att dö i huvud taget, det är sörjligt även för den förare som får leva med det. MVH.

Att du grejade BE kort nu och klarade de hur lätt som helst visar ju bara att du är en fullgod bil(last)sförare.

Ett omprov skulle kunna hitta några av de som inte är bekväma(har läst på och förstått "nya" lagar t. ex. Zebralagen).

Att man har bra syn,hörsel,reaktionsförmåga och kunskaper att köra en bil år 1932 betyder ju inte att man automatiskt har det år 2007.

(Räknade på en 93 åring som tog körkort när han/hon var 18 år)

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Pikey
11 december 2007 · 2 283 Inlägg

Tycker att man i alla fall ska vara med på halkbanekörning var 10-15e år för det är verkligen nyttigt för gamla som inte fattar risker överhuvudtaget...

R.I.P. Michael Jackson!
TooS Hjultomte
11 december 2007 · 1 500 Inlägg

Isade i kroppen när man fick fram bilder i huvued när man läste

"Flickan låg några meter bort.
– Hon låg helt stilla och bara tittade, alldeles tyst. Hur är det lilla tjejen, frågade jag. Men hon var bara tyst."

Sorgligt att sånt händer men det kommer alltid hända så länge det finns fordon o människor

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
11 december 2007 · 252 Inlägg

som sagt, jävligt tragiskt att nått sånt här händer, sambon har en dotter som fylde 4 för en månad sen, kan själva sätta mig i situation om morsan och hon ksulle ut å gå å detta skulle hända, skulle bryta ihop totalt. som nån annan också sa så äre mänskligt att fela synd bara de ska få en sån konsekvens i detta fall.
Sen denna jävla lag är värdelös, många fotgängare som bara går å inte tänker på att fordon är en tung massa som inte alltid hinner stanna, även många förare som tycker att  forgängare ska vänta, som phaetoon sa, den har kanske räddat nått liv men skadat betydligt fler så enligt mig så skippa denna lag, stod om det i tidningen här om dagen om hur "dålig" den var. kommer inte ihåg vilken tidning dock

Tur de inte finns nån övergångställ här hemma, det som fanns "1st" tog dom bort för nått år sen men då har det tillkommit en vägbula å de funkar fan så mycket bättre

Senast redigerat av LindeMan (11 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang