Borttagna fjädrar, Vilken sorts skada kan hända med bilen?

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
13 december 2007 · 277 Inlägg

som rubriken lyder. Vad kan hända om man inte har några fjädrar på bilen?
mer slitage på något?

Tacksam för svar då men är fundersam
//Andreas

Senast redigerat av Team-H (14 december 2007)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Jorsten
13 december 2007 · 376 Inlägg

Vad tror du? Tänkt efter innan du frågar. Dom sitetr väl där av en anledning, eller hur?

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Frippe1
13 december 2007 · 116 Inlägg

J tror jue att bilen kommer gå i botten;)

Frippe
Volvo 855R (1997)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
13 december 2007 · 277 Inlägg

Jorsten skrev:
Vad tror du? Tänkt efter innan du frågar. Dom sitetr väl där av en anledning, eller hur?

ja för bättre komfort t.ex!
tänkte mer om det händer nått alvarligt. som t.ex att bakaxlen skär elr nått

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
NoCooL
13 december 2007 · 215 Inlägg

Nae värsa fallet är att du får sprickor i karossen. men det tar tid. kapa dock av fjädrarna 4 varv o svarva av en bit av själva dämparna med. blir alldelens kalasbra Mvh mats

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
13 december 2007 · 277 Inlägg

NoCooL skrev:
Nae värsa fallet är att du får sprickor i karossen. men det tar tid. kapa dock av fjädrarna 4 varv o svarva av en bit av själva dämparna med. blir alldelens kalasbra Mvh mats

okej! det är sån info jag var ute efter! ja då blir det att sätta dit ett par fjädrar på den igen!

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
vw_performance Greve
14 december 2007 · 1 058 Inlägg

asså har du bara kvar genomslagsgummina så är det nog inte någon större fara.. känner flera volvoraggare som kör så..

PoLoud =D
Karlstrand_
14 december 2007 · 123 Inlägg

att bak axlen går av behöver du inte vara orolig över:P

Därimot dina stötdämpare mår nog inte precis gott av att vara i botten hela tin.

Sen frästar det rätt bra på din framvagn. Spindellederna kommer bli slitna efter ett tag.. Sen ser den ut som en epa. (hjulen hänger altså) 


Man kan la sammanfatta det som att det negativa väger långt över det positiva!

Men är det ändå bara en skrot bil som du ska ha över vinter tex så vf inte!?tongue

Känner flera stycken som kör runt utan fjädrar å bortplockade genomslagsgummi.. och det håller.. men det klart dom mår ju inte så bra av det kanske, men det är ju en annan femma!

Senast redigerat av Karlstrand_ (14 december 2007)

Gör som Ford köp Volvo!
Germax
14 december 2007 · 12 086 Inlägg

De som händer är att antingen dämparna går sönder lr att fjädertornen går sönder. (Förutom att leder o bussningar även slits hårt)
Men säg bakaxeln på en 740 kan man köra utan fjädrar. Går att köra på genomslagsgummit, men stötigt blir de ju. Går nog att köra utan dom med, men då blir de helvete stötigt, tillslut går väl det oxå sönder.

Kör du bara lugnt kan du åka på genomslagsgummit. Men när något går sönder så är de de som går sönder.

Rdx
14 december 2007 · 113 Inlägg

Väghållningen kommer förmodligen att försämmras mångfaldigt. Det gör den även när du kapar fjädrarna men kanske inte lika drastiskt. Tänk på att däcken kommer snedslitas så det står härliga till då cambern blir helt felinställd!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/
Markus_MR2
14 december 2007 · 761 Inlägg

Din väghållning kommer att gå åt helvete..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
P-G Säl-Tämjare...
14 december 2007 · 1 024 Inlägg

Jag har inga fjädrar fram på min 740, men genomslagsgummina är kvar. och köra utanfjädrar är så grymt jävla obekvämt, studsar nått så kopiöst mycket, känns nästan som man måste ha njurbälte på sig. Själv ska jag säta på fjädrar på de och kapa de några varv så man får lite bättre komfort. Visst, den blir ju låg om man är ute efter det, men att vara ute och åka ett tag och sen gå ur bilen och orkar knappt pissa eller gå för man har så ont efter åkturen, det är inte värt det anser jag. ska du köra utan fjädrar så skaffa ett njurbälte först tongue Mitt råd är att sätta på fjädar och kapa de.

Vilket jävla drag :)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
16 december 2007 · 277 Inlägg

Har satt dit ett par kapade fjädrar bak nu! var su så satans studsig, pallade inte åka så med den! skall på med ett par fram med så småning om! men skall på med riktiga sänkfjädrar sen iaf..


Tack för alla svar!!  hyggligt av er

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Sorling
19 december 2007 · 207 Inlägg

jag har åkt ofjädrat 1 årbig_smile man får ju ha mjuka säten och hyfsat bra vägar utan för mkt gupp:D  dock så har balkarna bak tagit lite stryk där genomslagsgummina har legat. men det är bara för att bilen är så jävla röten. förstärker man lite så är det inga prob. och så har 1 fjäderben blivit lite snett efter jag körde i en strort hål i ganska hög hastighet på en grusväg. men annars är det inga prob.

Senast redigerat av Sorling (19 december 2007)

Opelmadness German cars, quality and beyond
19 december 2007 · 8 197 Inlägg

vw_performance skrev:
asså har du bara kvar genomslagsgummina så är det nog inte någon större fara.. känner flera volvoraggare som kör så..

Åå.. Det är ju sååå snyggt också.. INTE!
Usch. Ser förjävligt ut med gamla volvobilar som ligger och studsar på backen. Losercruisers är ett bra namn för de bilarna. Inte bara Volvo förresten.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
P-G Säl-Tämjare...
19 december 2007 · 1 024 Inlägg

Sorling skrev:
jag har åkt ofjädrat 1 årbig_smile man får ju ha mjuka säten och hyfsat bra vägar utan för mkt gupp:D

Och njurbälte :Pw2

Vilket jävla drag :)
Sorling
19 december 2007 · 207 Inlägg

hahaha klaga bara:P det är la upp till var och en.

Linus195 DIESEL är fränt
19 december 2007 · 28 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

vw_performance skrev:
asså har du bara kvar genomslagsgummina så är det nog inte någon större fara.. känner flera volvoraggare som kör så..

Åå.. Det är ju sååå snyggt också.. INTE!
Usch. Ser förjävligt ut med gamla volvobilar som ligger och studsar på backen. Losercruisers är ett bra namn för de bilarna. Inte bara Volvo förresten.

va väl inte din estetiska syn som de va ute efter här?


men men, kör man en volvo så är de väl inte mer än rätt att ta bort fjädrarna? inga problem de studsar lite men de gör inget!
att alla ska va så känsliga här....big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang