Lura bilprov på avgasvärdena..?

d.fagersten
15 december 2007 · 150 Inlägg

Kan man lura bilprovningen på avgasvärdena?big_smile

Har tänkt köpa en bil med trasiga katalysatorer, har hört man kan hälla k-sprit i tanken eller fotogen. Någon som testat och hur mycket?

Testade på en bil jag hade trasiga lambda på, kanske hade max 10% k-sprit i tanken det gjorde ingen skillnad.

Nåt tips om hur jag ska göra förutom att byta ut kattarna? Är inte det roligaste att ligga under bilen med ett sånt skitjobb på den här årstiden.

Kör lite av varje ;)
anvandare_12345
15 december 2007 · 654 Inlägg

Det är nog det som gäller, så antingen byter du ut katten på typ en GDS-verkstad med hiss, eller så får du väl helt enkelt sätta den längst bak smile. Dock är nog inte det sista alternativet så poulärt hos SPB.

Inte desto mindre intressant. Någon som har något bättre tips?

Eisenhut
15 december 2007 · 1 827 Inlägg

att sätta katten längst bak är ingen bra idé någonstans. Den ska sitta så nära motorn som möjligt annars kommer den inte upp i temperatur.

Ledsen, men det är bara att byta. Att byta en katt tar ju ändå max 30 min, även om man är fumlig.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
mektrollet Reparatör
15 december 2007 · 630 Inlägg

d.fagersten skrev:
Kan man lura bilprovningen på avgasvärdena?big_smile

Har tänkt köpa en bil med trasiga katalysatorer, har hört man kan hälla k-sprit i tanken eller fotogen. Någon som testat och hur mycket?

Testade på en bil jag hade trasiga lambda på, kanske hade max 10% k-sprit i tanken det gjorde ingen skillnad.

Nåt tips om hur jag ska göra förutom att byta ut kattarna? Är inte det roligaste att ligga under bilen med ett sånt skitjobb på den här årstiden.

'

har man över 10 bilar på garaget så borde man veta hur man fuskar eller hur tongue

m3lunde
15 december 2007 · 140 Inlägg

prova tanka etanol ca 20% kan fungera.

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
BMW 320 "M-Sport" (2003)
BMW M3 (1997)
engolf
15 december 2007 · 3 235 Inlägg

Nja, kommer förmodligen inte att fungera med sprit...

Bara köp en billig katt på biltema och sätt på den med klämmor, tills vidare.
Senare kan man ju svetsa fast den om man vill...

Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Du kan ju prova att tanka 50% E85?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
turboforssen Telge Drifting Team
15 december 2007 · 5 398 Inlägg

vad jag vet så sänker k-sprit bara co men inte så mycket på hc

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
d.fagersten
15 december 2007 · 150 Inlägg

Biltema kattar och liknande får inte plats då bilen har 2 st kattar jämter varandra, och hitta en original i bra skick på skroten verkar lite knivigt just i dagarna, nytt kostar 14000:-

Vill bara få bilen godkänd så kan jag i lugn och ro hitta delar och smälla ihop den till våren.

Är ju ändå fint att ha den godkänd så man kan använda den.

Efter 14 bilar så vet jag att man inte byter en katt på 30 minuter, möjligtvis på en ny bil. Nästan alla bilar jag bytt system eller katt på så har jag fått använda vinkelslip, huggmejslar, gänga om fästena osv osv så 30 minuter på en gammal bil är bara en ren dröm hmm

Man kan ju alltid testa att köra på 50/50 med etanol men kan det vara skadligt? Motorn är ju inte lätt att få tag på nästan en omöjlighet är ju inte som en vanlig 2,9a som finns överallt och folk skänker bort de hehe

Kör lite av varje ;)
engolf
15 december 2007 · 3 235 Inlägg

Men om du har bytt en del avgassystem på en mängd bilar, så kan du säkert hitta en lösning även med en katt som inte passar eller inte får plats...

Det är väl bara att vara kreativ...

Eisenhut
15 december 2007 · 1 827 Inlägg

Jaja, med 30 min räknade jag med min bil där jag bytar ganska ofta. då sitter prylarna inte så jävligt längre. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Xoff Volvo tönt... =)
15 december 2007 · 2 344 Inlägg

Jag har hört verstäder som säger att K-sprit ska funka, men jag har också hört erfarenheter på att det absolut inte funkar... Dock har jag hört att E85 funkar, å att tanka i lite E85 å köra raka vägen till bess å sedan fylla upp den med bensin efter skadar nog inte motorn...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
thePaavo Proffa
15 december 2007 · 282 Inlägg

Lambdavärdet kan inte förvrängas med olika medel eller liknade..och som tidigare nämnt så bör katten sitta ganska nära motorn för at komma upp i temperatur. En kall katalysator kan inte jobba som den skall. wink

Senast redigerat av thePaavo (15 december 2007)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
wallden88
15 december 2007 · 68 Inlägg

k-sprit eller e85 fungerar båda två eller så kan man ta slick 50 ocså.....det funkar om man typ tar 50/50..utav alla allternativen då.

kruxet ligger att sen när dom mäter avgasväderna så e co halten perfekt (oftast) MEN andra värdena skjuter i höjden.



tips: om du ska testa med k-sprit eller nått annat (funkar alla tre) kör så du typ har 10-15 liter kvar å tanka i 50/50.  och åk INTE direkt till besiktningen utan kör nårra mil innan så allt blandar sig å bilen hinner vänja sig vid det nya bränslet.

hoppas du får igebnom den wink

Senast redigerat av wallden88 (15 december 2007)

d.fagersten
15 december 2007 · 150 Inlägg

Om andra värden sticker i höjden så blir det ju en tvåa på det så då kan jag ju lika gärna bes bilen som den är och få den lagligt körbar i en månad, byta katten och sen bes om den.

Får man verkligen andra höga värden? Kompisen körde sin 850R utan katt på och på ren etanol utan någon modifiering på motorn, bilen ställde själv om sig och kompenserade effektförlusten med att putta in mer bränsle bara, han kollade upp med datorn inkopplad i bilen under körning..

Bilen gick igenom med blankt papper.

Men jag tvivlar på att jag kan köra min på ren etanol..

Krångligt alla säger olika ju sad Ska jag testa med 50 etanol eller ta det säkraste kortet och bes den som den är??

Kör lite av varje ;)
Hermansson
15 december 2007 · 235 Inlägg

wallden88 skrev:
tips: om du ska testa med k-sprit eller nått annat (funkar alla tre) kör så du typ har 10-15 liter kvar å tanka i 50/50.  och åk INTE direkt till besiktningen utan kör nårra mil innan så allt blandar sig å bilen hinner vänja sig vid det nya bränslet.

hoppas du får igebnom den wink

Vadå vänja sig? Det är väl ingen jävla hund vi pratar om.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
d.fagersten
15 december 2007 · 150 Inlägg

Antar att Vänja sig = programvaran ska ställa om sig för det nya bränslet precis som byte från 95-98 oktan

Kör lite av varje ;)
WolfZap Volvo-Beroende
17 december 2007 · 289 Inlägg

Byta kat lär ju gå och göra på under 30min och man är händig med rondellen. Fast iofs. Sitter man och dricker kaffé i 25min så kan det bli knivigt.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
deanrobert workoholic
17 december 2007 · 146 Inlägg

man kan ju oxå ha motorsågsbensin (miljöbensin) funkar kanon o blanda i o ingen stor skillnad i gång. värdena ser jättebra ut o jag står o visslar jämte bes-gubben

Volvotjej84 helt galen
17 december 2007 · 388 Inlägg

Jag kidnappar tråden lite.

Besiktade min 745 -90 idag. Gick igenom helt klockrent med fina värden på allt UTOM CO 2500, den låg 1,0 mot max 0,3. co låg på 0,0 och även HC och lambda låg helt okej till. Bilen ordentligt varmkörd, fick även gå en extra vända och sedan ny mätning.
Vad göra? 2-3 liter T-röd med bara ett par liter bensin i tanken?

Bes-gubben pratade om att katten ev var trasig invändigt när man fick sådana problem, men det känns surt att behöva ombesikta när man inte ens fått tvåor på rost, bromsar el annat standard...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang