Lura bilprov på avgasvärdena..?

Saab_Emil Bilmekaniker
17 december 2007 · 199 Inlägg

Kan mycket väl vara så att katten är dåligt och inte orkar rena på högre varvtal. Därav får du fina siffror på tomgång men inte när dom tar på 2500rpm.

TFkarlsson Varningar. 36
17 december 2007 · 1 200 Inlägg

En grej jag tänkte på bara, är det inte tillåtet att ha 2 katalysatorer (fan vad smart det ordet lät) efter varandra?

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Saab_Emil Bilmekaniker
17 december 2007 · 199 Inlägg

Jodå, Det sitter orginal på bla. Saab 9-5

german
17 december 2007 · 31 Inlägg

Min volvo me rensad(tom) kat fick 0,1 i co efter att bränslet blev spetsat me etanol, ca 60/40(e85).
Tror inte att de hade varit såna siffror utan etanol. Sen är de väl inte världens undergång om man måste byta kat heller..
Kan man hantera e vinkelslip och inte kapar av sig alla tio fingrar och halva ansiktet borde det inte vara nåt problem...

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....
Volvotjej84 helt galen
18 december 2007 · 388 Inlägg

Nä, det går ju alltid att byta kat, men utan garage blir det inte mer än nödvändigt gjort den här årstiden... Senaste bes var i april i år och då var det inte ens gränsvärden... Kan ju iof prova med massa sprit och se vad som händer men blir man kuggad igen så är det 200 kr åt helvete... Fattig just nu tyvärr...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Lalla78 Drifttekniker VA
18 december 2007 · 580 Inlägg

Köp nya katalysatorer istället ä vell lika bra du måste ju ha på nya vilket som. Finns billiga på http://www.katalysatorteknik.com/shop/

Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
leo_m83
18 december 2007 ·

vem har sagt att byta kat är svårt? det är bra att de har avgas värden inom visa gränsen, det är ett måste om man nu vill styra CO2 uställpen och annat till luften. Bättre att lägga ut lite tid och byta katen än släppa mer CO2 än man egentligen behöver göra.

Volvotjej84 helt galen
19 december 2007 · 388 Inlägg

Tack så mykcet! Betydligt roligare än biltemas sortiment!

Varför åka fort när man kan åka brett?
Cossi_Micke
19 december 2007 · 282 Inlägg

Jag kan säga att de funkar med en J*vla mssa k-sprit jag gjorde de för länge sen med min nissan súnny GTI och de funkade. men ´de va på gränsen och då hade jag i ca 4 st burkar *L*.. du bör tanka den direkt efter åt sen för de e inte bra att köra med för mycke k-sprit i tanken...

arpus GOES wild
19 december 2007 · 325 Inlägg

Var inne för ett litet tag sedan och besiktade min Volvo 360, som jag vet har en halvtaskig katalysator. Men för att klara värdegränserna behövs bara lite K-sprit. Dos enligt följande:
Ju mer bensin du har i bilen, desto mer K-sprit måste du kompencera med. Alltså när jag besiktade bilen hade jag en fjärdedels full tank (ca 15 liter). Till det hällde jag i 2 liter K-sprit (4 flaskor à 5 dl). Kostade mig 100 kr sammanlagt.
Bästa tipset är väl att du har så lite bensin i som möjligt, så du slipper köpa K-sprit för alla dina julklappspengar. OBS! Häll i K-spriten dagen före du ska besikta, så att K-spriten hinner blanda sig ordentligt med bensinen + att det kommer ut som förbrännda avgaser, annars hjälper det ju inte (men det säger ju sig självt).

Edit: Kan ju tillägga att jag fick ner värderna till nästan 0 - med andra ord bra!

/Jmy

Senast redigerat av sprstr (19 december 2007)

Silly rabbit - Trix are for kids
Mido__
19 december 2007 · 276 Inlägg

RS2Micke skrev:
Jag kan säga att de funkar med en J*vla mssa k-sprit jag gjorde de för länge sen med min nissan súnny GTI och de funkade. men ´de va på gränsen och då hade jag i ca 4 st burkar *L*.. du bör tanka den direkt efter åt sen för de e inte bra att köra med för mycke k-sprit i tanken...

helt rätt morsans bil hade på tok  för höga värden men vi fyllde tanken med typ bara(80/30) k-sprit och då gick den igenom.. mebn som sagt tanka direkt efteråt.. men det är väkl lika bara och byta kat på en gång.. vrf inte ??

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Xoff Volvo tönt... =)
19 december 2007 · 2 344 Inlägg

hmm funderade lite, rent tekniskt sett borde det ju funka med bensin, vatten å k-sprit? k-spriten gör ju att vattnet blandas ut i bensinen, å går motorn på 10% vatten borde ju värderna bli mindre?

alltså igenteligen?! =P

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
speedshop
19 december 2007 · 246 Inlägg

Vad har den för avgasvärden CO .. HC..?

eilert
21 december 2007 · 235 Inlägg

e85 funkar ju bra... ju mer desto bättre... eller frysskydd för tryckluftsbromsar... det sistnämnda är effektivast men dyrast.. (49kr/liter på ok/q8) 2liter sån och 1liter bensin i tanken fixar vilka avgasvärden som helst big_smile big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang