vilket lim rekomenderas??

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 december 2007 · 2 853 Inlägg

Till kjopak??

pl 400 har ni andra tips??

spj MED[liten]LEM
17 december 2007 · 226 Inlägg

sikaflex är min favorit, (finns bla på beijer), vet inte om nåt är bättre eller sämre men man har ju sina favvo.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
evilaudio
17 december 2007 · 16 195 Inlägg

pattilatti2 skrev:
Till kjopak??

pl 400 har ni andra tips??

pl400 e typ värdelöst.. asså de sitter ju som fan e kladdar ju som fan..   wurths montagelim e bra... vattenbaserat å lätt å så snygga fogar me smile   



elle sikaflex..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Thorssa
17 december 2007 ·

Jag rekommenderar sökfunktionen!

baca Os Difuntos
17 december 2007 · 1 822 Inlägg

Thorssa skrev:
Jag rekommenderar sökfunktionen!

HAHA klockren

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
golf88
17 december 2007 · 956 Inlägg

Thorssa skrev:
Jag rekommenderar sökfunktionen!

haha jaa det är ju ett bra lim förstås.

Nee men tycker många snackar om att sikaflex är bra..

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Thorssa
17 december 2007 ·

golf88 skrev:

Thorssa skrev:
Jag rekommenderar sökfunktionen!

haha jaa det är ju ett bra lim förstås.

Nee men tycker många snackar om att sikaflex är bra..

Lustigkurre där. Min poäng är att det finns minst 10 trådar om exakt denna fråga sedan tidigare!

peegee Forummoderator
17 december 2007 · 2 924 Inlägg

Alltså dessa svar med endast "Sikaflex" på sånna här frågor kan man bli lite trött på... jag tror ofta att de som svarar och försöker sig verka veta, egentligen inte ens vet vad det är för något... känns mer som de bara läst det nånstans...

Sikaflex är nämligen ingen(!) limtyp, det är ett varumärke(!) med stort blandat sortiment som bl.a innehåller MASSVIS OLIKA limtyper, till olika ändamål och material... det finns t.ex Sikaflex papperslim som du har när du limmar ihop ett par A4-papper och sånt ska man ju inte ha ha till kjolpaket t.ex...
...sen finns det flera olika Sikaflex-limtyper som passar till bilstyling; en limtyp som passar bra till vingar, en annan som passar bra till kjolar och en tredje som passar bra till nät osv

Svar med endast ”Sikaflex” kan ju jämföras med t.ex någon svarar ”HP” på en fråga om vilken dator man ska köpa för ett specifikt ändamål som t.ex avancerad 3D-modellering och avancerad matematisk beräkning.... ganska mycket annat man bör tänka på då som ex datorns egenskaper, prestanda, hållbarhet mm vilket bl.a även bör tänkas noga på vid val av lim... roll

Så vad det sagt! wink

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
gorre
17 december 2007 · 250 Inlägg

skiaflex 221 eller 252
sika 221 http://www.sika.se/sikaflex-221_(1).asp vibrations dämpande kanska kan va bra
sika 252 http://www.sika.se/sikaflex-252_.asp rekomenderas av en lokal bil firma där jag bor

Lanjin
17 december 2007 · 757 Inlägg

Är det inte så att märket heter sika annars. sen har du sikaflex sikabond mm mm som är dom olika typerna?
smile

Senast redigerat av Lanjin (17 december 2007)

peegee Forummoderator
18 december 2007 · 2 924 Inlägg

Lanjin skrev:
Är det inte så att märket heter sika annars. sen har du sikaflex sikabond mm mm som är dom olika typerna?
smile

Jo, så är det faktiskt ännu mer noggrant, "Sikaflex" är mer en "varumärkes-familj" om man ska vara helt noggrann wink

Tycker nästan synd om dem som går in på ex Beijer med fullt SIKA-sortiment och säger de ska köpa "Sikaflex lim" om de inte är förberedda vilka frågor då expediten kommer fråga dig... expediten hjälper förhoppningsvis dig rätt när du svarat på bl.a vilka olika egenskaper, kvalitéer, material, miljö mm limmet ska klara så det går välja ut lämplig sort...

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
EPG Kärnkraftstomte
13 februari 2008 · 766 Inlägg

Ska snart sätta fast WS-winkler kjolpaketet på min folkabuss. Kan i princip få tag i obegränsat med Sikaflex 221 så jag sätter fast dom med sånt.

Till min fråga: Ska jag slipa plåtrent innan jag applicerar limmet (i så fall smetar jag ut det över hela ytan så att fukt inte kommer in) eller kan man rostskyddsgrunda först och limmet ändå biter igenom? Ska försöka få så stor anläggningsyta det bara går på limmet för att verkligen vara säker på att kjolarna sitter fast riktigt ordentligt.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
13 februari 2008 · 766 Inlägg

Lyfter!

Varför är det alltid så att om man startar en egen tråd så får man svar direkt (plus en massa dryga antydningar om att använda sökfunktionen) medans om man "lånar" en gammal tråd får man aldrig svar.
Lika dant på alla forum jag är medlem på.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
14 februari 2008 · 2 853 Inlägg

Thorssa skrev:
Jag rekommenderar sökfunktionen!

sök funktionen är ju bra 1 av 100 ggr

o jag rekomenderar dej o ge de svaret fler ggr big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (14 februari 2008)

Garic
14 februari 2008 · 539 Inlägg

den som går sniffa, ja den giftigaste lim i princip smile de brukar hålla bra

caromania Forummoderator
14 februari 2008 · 9 296 Inlägg

MagnumR skrev:
Ska snart sätta fast WS-winkler kjolpaketet på min folkabuss. Kan i princip få tag i obegränsat med Sikaflex 221 så jag sätter fast dom med sånt.

Till min fråga: Ska jag slipa plåtrent innan jag applicerar limmet (i så fall smetar jag ut det över hela ytan så att fukt inte kommer in) eller kan man rostskyddsgrunda först och limmet ändå biter igenom? Ska försöka få så stor anläggningsyta det bara går på limmet för att verkligen vara säker på att kjolarna sitter fast riktigt ordentligt.

Slipa inte.
Brukar du arbeta med Sikaflex 221? Annars kan jag tipsa om att du kan tvätta bort kladd med t-röd innan det torkat. Kan vara bra att veta eftersom man alltid brukar få en del på fingrar och kanske på lacken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
EPG Kärnkraftstomte
14 februari 2008 · 766 Inlägg

Jo sökmotorn är ju tydligen effektivare än både el och förbränningsmotorn efter vad jag har hört...
Men jag hittade ingen info om man skulle slipa rent eller inte.

Jag gör som så att jag grundmålar hela bilen men struntar i att lägga på nån slipgrund innan jag har satt dit kjolarna, det gör jag efter.

Om det skulle komma nåt lim på nåt "obra" ställe så struntar jag i det och väntar till det är torrt och slipar/skrapar bort det då.

Hela kärran ska ju ändå lackeras om sen.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
caromania Forummoderator
14 februari 2008 · 9 296 Inlägg

MagnumR skrev:
Om det skulle komma nåt lim på nåt "obra" ställe så struntar jag i det och väntar till det är torrt och slipar/skrapar bort det då.

Hela kärran ska ju ändå lackeras om sen.

Ärligt talat... Tvätta med t-röd. 1000 gånger enklare. SF221 sitter som f-n sedan det torkat och är inte så lätt att varken slipa eller skrapa bort.
Jag gjorde ett test, limmade ihop en aluminiumplåt med en byggplyfa. (Sån brun tung rackare som är vattentät) Efteråt drog jag bort aluminiumplåten för att se hur bra det satt. Limmet tog med sig det yttersta lagret av plyfan medans fogen var opåverkad.

Men du bestämmer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Losgard
14 februari 2008 · 1 688 Inlägg

peegee skrev:
Alltså dessa svar med endast "Sikaflex" på sånna här frågor kan man bli lite trött på... jag tror ofta att de som svarar och försöker sig verka veta, egentligen inte ens vet vad det är för något... känns mer som de bara läst det nånstans...

Sikaflex är nämligen ingen(!) limtyp, det är ett varumärke(!) med stort blandat sortiment som bl.a innehåller MASSVIS OLIKA limtyper, till olika ändamål och material... det finns t.ex Sikaflex papperslim som du har när du limmar ihop ett par A4-papper och sånt ska man ju inte ha ha till kjolpaket t.ex...
...sen finns det flera olika Sikaflex-limtyper som passar till bilstyling; en limtyp som passar bra till vingar, en annan som passar bra till kjolar och en tredje som passar bra till nät osv

Svar med endast ”Sikaflex” kan ju jämföras med t.ex någon svarar ”HP” på en fråga om vilken dator man ska köpa för ett specifikt ändamål som t.ex avancerad 3D-modellering och avancerad matematisk beräkning.... ganska mycket annat man bör tänka på då som ex datorns egenskaper, prestanda, hållbarhet mm vilket bl.a även bör tänkas noga på vid val av lim... roll

Så vad det sagt! wink

Lite som Plastic Padding, alla tror automatiskt att Plastic Padding är det gröna glasfiber-spacklet. Samma sak med Lock Tit, finns som superlim, låsolja och härdare som man drar i gängor big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
caromania Forummoderator
14 februari 2008 · 9 296 Inlägg

Losgard skrev:
Samma sak med Lock Tit, finns som superlim, låsolja och härdare som man drar i gängor big_smile

Lock Tit, säljs det bland damunderkläder?

Förlåt, kunde inte låta bli...wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang