Era internet och hastigheten

alain www.bimmerpower.org
17 december 2007 · 3 995 Inlägg

För ett tag sen, köpte jag internet abonnemang med 28 Mbit/s för 299:-, eftersom det var första gången jag hade internet tänkte jag inte på mer, sen, såg jag att man kunde hämta en testprogram (TPTEST5) från GP konsumentsida och gjörde jag testen, den visade att jag inte hade mer än 12 Mbit/s i snitt. sad
      Jag ringde bolaget, förklarade att jag var missnöjd med hastigheten jag får för det jag betalar när dom lovade mig minst 26Mbit/s vid teckningen.
      Nu, de sa till mig att jag alldrig kan få så mycket på grund av att jag bor 2,3km från mast sändare och hade fått fel upplysning då.
Jag ändrade det ner till 8 Mbit/s för 249:- och fungerar bra.
jag får det genom telefonjacken.

Hur har ni det med era hastigheten, gör ni testen då och då? får ni det ni betala för?

Senast redigerat av alain (17 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
John87 Stolt Volvoägare
17 december 2007 · 4 913 Inlägg

12Mbit när du bor 2,3km från stationen är inte allt för dåligt.

Jag betalar 199 för min 8/1-lina som TP-test visar 9,5/1,5 på smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
eriksson87
17 december 2007 · 590 Inlägg

Har telia 24mbit och tror som snabbast ner är ca 18mbit.. Men telia har lovat upp till 24 så ? smile

moose46019 study
17 december 2007 · 772 Inlägg

24mibts bor ca 2.5km ifrån statione kom mer upp i en 16 laddar upp i ca 2 så ganska nöjd.

twin_cam Smålänning
17 december 2007 · 7 877 Inlägg

Fiberanslutning med LAN-uttag i väggen smile Inte alltid dumt att bo i lägenhet wink
Utlovat: 2 mbit ner och 2 mbit upp (Ja, vi tog det lilla... fanns 2 eller 100 Mbit)

Medelfarten ligger på ca 15 - 20 mbit både upp och ner, och max vi har haft är 45... Lägsta vi haft är 2 smile

Enligt TPTEST5.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
anvandare_12345
17 december 2007 · 654 Inlägg

Jag har BBB 100 mbps och ligger mellan 55 och 60 mbps påde upp och ner.
Dock är det bara den högsta hastigheten de lovar, inget annat.

Rojpen
17 december 2007 · 2 230 Inlägg

har 100/10 fiber och ligger på ca 80-90 ner och har som max legat i 15-16 upp..

Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är INTE helt  100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

EDIT: fixade så det blev rätt.. missade ett ord "((Inte))"

Senast redigerat av Rojpen (17 december 2007)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
twin_cam Smålänning
17 december 2007 · 7 877 Inlägg

Rojpen skrev:
har 100/10 fiber och ligger på ca 80-90 ner och har som max legat i 15-16 upp..

Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är helt 100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

Grejen är att det kostar precis lika mycket att skicka ut 24 som 16...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rojpen
17 december 2007 · 2 230 Inlägg

twin_cam skrev:

Rojpen skrev:
har 100/10 fiber och ligger på ca 80-90 ner och har som max legat i 15-16 upp..

Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är helt 100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

Grejen är att det kostar precis lika mycket att skicka ut 24 som 16...

jo men syftade mer på att dom är snåla å inte vill belasta sin linor för mycket:) för pengar det har dom å dom kan ju lika gärna skicka ut 100mbit å ändå kosta lika mycket. är ju deras belastning på servrarna som dom inte vill ha eller sånt. dvs dom mjölkar folk på pengar för att få snabbare lina fast dom inte får spec mycket snabbare.
sen var det ju 12mbit trådskaparn fick å inte 16..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
John87 Stolt Volvoägare
17 december 2007 · 4 913 Inlägg

Rojpen skrev:
Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är helt 100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

Det beror på vilket företag som levererar uppkopplingen.

Gäller det ADSL så försämras hastigheten beroende på avståndet till telefonstationen.
Sen hur mycket på vilka avstånd är som sagt väldigt olika.
0,5Mbit är enda "standardhastigheten" du kan leverera på i princip vilket avstånd som helst.
Någonstans runt 5km ligger gränsen, men oftast har man ju kortare än så till nästa telefonstation så det spelar inte så stor roll.

Att en ISP är snåla när dom "lovat" upp till 24Mbit och bara levererar 12 stämmer inte alltid riktigt.
Oftast finns bandbredd så det räcker och blir över i linorna. Oftast beror hastighetsförsämringen på något annat.
Dåliga kopparpar är ett exempel.
Avstånd ett annat.
Även tekniken i telefonstationen spelar roll. Det är inte alla stationer som är utbyggda med stöd för VDSL eller med en Annex M-standard. Många är föråldrade skåp som sett sina bästa dagar. Anledningen till att de inte uppgraderas kanske kan ses som snål, men sen är det ju inte direkt en hundralapp eller två som dessa DSLAM'ar (enheten i telefonstationen som leverar bredband till hushållen) kostar.

Sen..
Du är helt 100 på det för att du har för dig att du läste det någonstans?
Låter ju riktigt trovärdigt.

TILLÄGG:
Får be om ursäkt för lite fackspråk och teknisk mumbo-jumbo. Blev lite uppspelt sad

Senast redigerat av John87 (17 december 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
alain www.bimmerpower.org
17 december 2007 · 3 995 Inlägg

Rojpen skrev:
har 100/10 fiber och ligger på ca 80-90 ner och har som max legat i 15-16 upp..

Sen det att du bor 2.3km från masten och bara kan få 12mbit istället för 24mbit är bara bullshit kan jag säga.. dom är helt enkelt för snåla och vill käna pengar. tror gränes ligger runt 3-4km innan hastigheten ska sjunka... är helt 100 på detta men för mig att jag läst detta nånstans.. men ändå tappa 12mbit på 2.3km.. jojo sen så levde jesus med eller:D

**************
jag ringde alldeles nyss till telia som är i stort sätt huvud leverantör och dom säger att jag inte kan få mer än 8 Mbit/s på grund att jag bor såpass långt ifrån även om jag ser masten från balkongen som jag gör.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Overmann
17 december 2007 · 167 Inlägg

Har comhems 24/8-uppkoppling. Verklig hastighet ligger på ca 15/5

BMW 635 CSi (1987)
MilleN
17 december 2007 · 9 108 Inlägg

Jag har Com Hem 24/8

Enligt TPtest har jag 23,5 ner och 7,8 upp. Helt ok smile

John87 Stolt Volvoägare
17 december 2007 · 4 913 Inlägg

MilleN skrev:
Jag har Com Hem 24/8

Enligt TPtest har jag 23,5 ner och 7,8 upp. Helt ok smile

Är det via Kabelnätet då?

Om det är.. Är det lägre hastigheter på kvällar och helger?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mrsky
17 december 2007 · 218 Inlägg

ahh det är härligt med fiber. 100/100 är så skönt att ha smile enda jag är missnöd med är att man tappar nät nån gång i väckan och får reboota routern. vette tusan om det är routern eller bredbandsbolaget som det hänger på men jag antar att det har något med ip förnyandet.

sen har jag ju hellre 2mbit som är stabilt än 10 mbit som funkar när det själv vill.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Thorssa
17 december 2007 ·

Bredbandsbolaget 100/10. Har studentpris nu men efter nyår går priset upp 140 kr för mig så då blir det 2 istället. Trådlösa nätverket stjäl alldeles för mycket för att det ska vara värt att sitta och betala för 100 och dessutom får jag bara ut 50 när jag kopplar direkt till uttaget. Kommer aldrig ha Bredbandsbolaget mer iaf, dålig kundtjänst, de tar 400 kr för att byta hastighet mm mm. Verkar vara många som är missnöjda, hörde bl.a. på radion att någon gått upp i domstol mot dem p.g.a. att han fick för låg hastighet.

Rojpen
17 december 2007 · 2 230 Inlägg

John87 skrev:
Det beror på vilket företag som levererar uppkopplingen.

Gäller det ADSL så försämras hastigheten beroende på avståndet till telefonstationen.
Sen hur mycket på vilka avstånd är som sagt väldigt olika.
0,5Mbit är enda "standardhastigheten" du kan leverera på i princip vilket avstånd som helst.
Någonstans runt 5km ligger gränsen, men oftast har man ju kortare än så till nästa telefonstation så det spelar inte så stor roll.

Att en ISP är snåla när dom "lovat" upp till 24Mbit och bara levererar 12 stämmer inte alltid riktigt.
Oftast finns bandbredd så det räcker och blir över i linorna. Oftast beror hastighetsförsämringen på något annat.
Dåliga kopparpar är ett exempel.
Avstånd ett annat.
Även tekniken i telefonstationen spelar roll. Det är inte alla stationer som är utbyggda med stöd för VDSL eller med en Annex M-standard. Många är föråldrade skåp som sett sina bästa dagar. Anledningen till att de inte uppgraderas kanske kan ses som snål, men sen är det ju inte direkt en hundralapp eller två som dessa DSLAM'ar (enheten i telefonstationen som leverar bredband till hushållen) kostar.

Sen..
Du är helt 100 på det för att du har för dig att du läste det någonstans?
Låter ju riktigt trovärdigt.

TILLÄGG:
Får be om ursäkt för lite fackspråk och teknisk mumbo-jumbo. Blev lite uppspelt sad

jo men att tappa 12mibt är ju värdelöst.. men sen läste jag längre ner att han bara kunde få 8mbit.. men varför då ge han 24:S när man beställer ska dom ju kunna säga att nej det går inte.. å det medkoppar ja det är klart men varför då erbjuda kunder sånt? :S

å det med 100 såg nu att jag missade ett ord.. ska stå att jag inte är helt på det:) sorry for det:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
MilleN
17 december 2007 · 9 108 Inlägg

John87 skrev:
Är det via Kabelnätet då?

Om det är.. Är det lägre hastigheter på kvällar och helger?

Ja det antar jag, har tre hål i väggen. Går inte genom telefonlinjen i alla fall..

Har inte tänkt på någon lägre hastighet, ner går det nästan alltid i maxfart i alla fall.

klimpan
17 december 2007 · 2 600 Inlägg

jag ska ha 8 men bor tydligen för långt bort så får väll ut 5 som max =/

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Snoppen
17 december 2007 · 543 Inlägg

10/10 - fiber smile

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang