byte av koppling på volvo 850

_volvo_745_
18 december 2007 · 34 Inlägg

hjälp hur gör jag

Volvo 740 "oja" (1989)
Losgard
18 december 2007 · 1 688 Inlägg

Du bör nog lämna in bilen för kopplingsbyte om du inte har en aning om hur man gör yikes

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
birka76 BASS GLAD
18 december 2007 · 1 381 Inlägg

Ja de tog 3 dar för kompisen bytakoppling på sin 850
men han hade aldrig gort de

men gå in på http://forum.nordic85x70club.nu/

finns snällt folk som hjälpa dej

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
turbo-jim
20 december 2007 · 6 Inlägg

43: Växellåda, borttagning, B5234T5, M56           
Skriv ut 

 


Växellåda, borttagning
Specialverktyg:
999 5033
999 5006
999 5045
999 5460
999 5461
999 5488
999 5462
999 5463
999 5534
999 5540
999 5972
998 5972 

Obs! Bilderna visar högerstyrt utförande och turboutförande endast där så skiljer. 
Ställ in rattläget 
 
Lossa spaken till rattjusteringen.
Tryck fram ratten till bottenläget och vinkla den uppåt så mycket det går. Lås ratten med spaken.
Lägg växelspaken i neutralläge.   
Ta bort:
 
Batteriet.
Luftfilterhuset och inloppsröret.
Lossa taktventilen från luftfilterhuset. (Endast bilar med turbomotor.)
Batterihyllan.
Skruvarna som håller konsolen till luftfilterhuset.
Endast bilar med turbomotor:
Lossa klamman till laddluftröret och slangen från röret.
Ta bort inloppsröret mellan luftfilter och turboaggregat.   
Ta bort:
 
Växelvajrarna från konsolen och hävarmarna.
Yttre växelhävarmen genom att slå ut spännstiftet.
Kontaktstycket till backljuskontakten.   
Endast bilar med turbomotor:
 
Ta bort kåpan över reglagerullen.
Lossa:
Inloppsröret till spjällhuset. Dra röret åt sidan med en bandklamma så att det går fritt från spjällhuset.
Övre oljekylslangen till motorns oljekylare.   
Ta bort:
 
Lossa kopplingens manövercylinder från växellådan.
Ta bort låsringen.
Viktigt! Se till att damasken sitter kvar på cylindern.
Ta bort:
Jordkabeln från växellådan
Kabelklamman/klammorna till motorns kabelmatta.   
Lossa några varv på muttern till bakre motorkudde/skyddskåpa. 
 
Ta bort:
Skruvarna (5 st) som håller startmotorn/växellådan.
Lyft av expansionstanken för kylarvätskan från fästet och låt den ligga löst.
Endast bilar med EGR:
Lossa slangarna från reglerventilen (A).   
Ta bort skruven till momentstaget/momentarmen vid motorn.
 
Lossa jordflätan från mellanbrädan.
Sätt dit lyftgaffel 999 5534 i momentstag - motor.   
Sätt dit: 
 
Stöden 999 5033 på skärmkanterna.
Lyftbygel 999 5006 på stöden. Placera bygeln rakt ovanför öglan på lyftgaffeln.
Lyftkrok 999 5460 . Dra åt kroken ca 5mm så att motorkuddarna avlastas något.
Notera måttet mellan lyftbygeln och tändstiftskåpan.   
Ta bort: 
 
Framhjulen
ABS-givaren från hjulspindeln (vänster sida).
Viktigt! Dela inte kontaktstycket!
Lossa:
Konsolerna till bromsrören och ABS-kablarna (båda sidor). Haka av konsolerna och låt dem hänga fritt.   
Ta bort:
 
Den/de främre plastmuttern(-muttrarna) till innerskärmen på vänster sida, samt eventuella TORX-skruvar.
Vänster drivaxelmutter. Slå upp mutterns låsning. Sätt dit mothåll 999 5461 (4 st hjulskruvar) alt. mothåll 999 5540 (5 st hjulskruvar) och ta bort muttern.
Lossa drivaxeländan i navet.
Slå in drivaxeländen ca 10-15 mm i navet. Använd en plast- eller kopparklubba.   
Ta bort:
 
Främre skyddskåpans båda skruvar. Pressa kåpan framåt så att styrningen i bakkant släpper. Lossa kåpan i framkant och ta bort den.
Kåpan under motorn. (Tidigt utförande.)
Muttrarna till länkarm/kulled (på båda sidor). Haka av länkarmarna från kullederna.
Viktigt! Var försiktig så att inte kulledernas damasker skadas!
Lossa och haka av länkarna från krängningshämmaren (båda sidor)   
Ta bort:
 
Fästskruven till kabelröret på hjälpramen och haka av röret från ramen.
Lossa kolfilterbehållaren med slangar från hjälpramen
Klipp av buntbandet till slangarna och häng upp behållaren i karossen.
Lossa klamman till avgasröret bakom katalysatorn.   
Ta bort: 
 
skruvarna till oljerörens konsoler
de två skruvarna till momentstagshållarens fäste i växellådan.
Tappa ur oljan ur växellådan.
Viktigt! Endast om växellådan ska bytas, eller om oljebyte ska göras. Pluggen dras åt med 35 Nm .   
Endast högerstyrda bilar:
 
Ta bort kollisionsskyddet över styrväxeln. (2 st skruvar.)   
Lossa höger drivaxel 
 
Ta bort lageröverfallet.
Dra ut drivaxelns inre del och vik samtidigt ut fjäderbenet.
Viktigt! Var försiktig med tätningen i växellådan.
Sätt dit tätningsplugg 999 5488 .
Låt drivaxeln vila på hjälpramen och oljerören.   
Ta bort skruven till främre motorkudde hjälpram
 
Lossa skruven till motorkudde styrväxel cirka ett varv.
Ta bort styrväxelns fästmuttrar i hjälpramen (5 st).
Endast högerstyrda bilar:
Ta bort muttern (A) till kollisionsskydd/hjälpram.   
Lossa hjälpramen från bilen. 
 
Placera aggregatlyften 998 5972 som stöd vid hjälpramens vänstra sida, lätt ansatt.
Ta bort skruvarna som håller hjälpramens stödkonsoler på vänster och höger sida.
Skruva ut de två skruvarna till hjälpramens infästning i karossen på höger sida ca 15 mm . Obs! AWD = max 5 varv.
Ta bort skruvarna på vänstersidan.   
Endast högerstyrda bilar: 
 
Sänk hjälpramen ca 100 mm.
Se till att styrväxelns 5 skruvar och kollisionsskyddets skruv släpper från ramen.
Ta bort skruvarna till krängningshämmarens lageröverfall (vänster sida). Lossa skruvarna på högersidan så att endast några gängor återstår .
Bind upp krängningshämmaren i styrväxeln enligt bilden.   
Sänk hjälpramen
 
Viktigt! Kontrollera att styrväxelns skruvar släpper från hjälpramen. Se till att länkarmen går fri från drivaxelns damask på högersidan.
Ta bort aggregatlyften
Låt ramen hänga fritt i skruvarna på högersidan.   
Häng upp styrväxeln i vänster sida med krok 999 5045 i hålet på rambalkens fläns 
 
Ta bort skruven till motorkudde styrväxel, samt mutter på motorkuddens ovansida. Ta bort motorkudden
Viktigt! Se till att styrväxeln hänger ordentligt i kroken så att nedre rattaxeln inte glider ur styrkolonnen.   
Tejpa fast drivaxeländan mot oljerören
 
Lossa:
Kabelklammorna till lambdasondskabeln från kåpan.
Kontaktstycket och kabeln till hastighetsmätargivaren.
Ta bort:
Kåpan vid bakre motorfästet.
Bakre fästet från växellådan.   
Ta bort vänster drivaxel.
 
Vrid och vik ut fjäderbenet. Knacka på drivaxeländen med en plast- eller kopparklubba och dra ur drivaxeländan ur navet.
Ta bort drivaxeln från växellådan. Använd brytverktyg 999 5462 mellan växellådan och drivaxelns insida. Ändrat enligt verktygsmeddelande
Viktigt! Var försiktig med drivaxeltätningen och bälgarna.
Sätt dit tätningsplugg 999 5488 i växellådan.
Gör rent splinesförbandet (nav-drivaxel) från metallim.   
Sänk ner motor och växellåda.
 
Sänk ner med lyftkroken 999 5460 tills avståndet mellan lyftbygel och tändstiftskåpa är ca 320 mm .
Viktigt! Om motorn sänks för mycket kan avgasröret presssa ner styrväxeln.
Viktigt! Se till att inga kablar eller slangar kommer i kläm eller sträcks och att motorns oljesticksrör går fritt från fläkten.   
Sätt dit universalverktyg 999 5972 och växellådsfixtur 999 5463 på aggregatlyften.
 
Sätt dit växellådsfixturen i växellådan med moment- stagshållarens skruvar.
Passa samtidigt in stödplattan (märkt 999 5463 ) på fixturen, ändrad enligt verktygsmeddelande.
Sätt an aggregatlyften.   
Ta bort resten av skruvarna mellan växellåda och motor (7 st)
 
   
Ta bort växellådan.
 
Dra växellådan rakt ut från motorn.
Viktigt! Se till att växellådan verkligen går rakt ut från motorn utan brytningar i lamellcentrum.
Sänk ner aggregatlyften och dra bort växellådan.   

Fortsätt

Volvo 745 t5 "bräkan" (1988)
turbo-jim
20 december 2007 · 6 Inlägg

är det något du undrar så fråga cool

Volvo 745 t5 "bräkan" (1988)
940turboplus Rapidoz
20 december 2007 · 688 Inlägg

turbo-jim skrev:
är det något du undrar så fråga cool

Tror du redan täckt av det mesta med ditt förra inlägg lolroll

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang