Ang: Golf 2 GTI Växellådsproblem , Vad kan det vara ??

Skalman
19 december 2007 · 508 Inlägg

Hej !

Jag undrar om det är svårt att byta växellåda på en Golf 2 gti årsmodell 86:a med 16 V motorn ??

Vad kan det kosta att lämna in att få den bytt mot en annan låda med koppling ? om man fixar lådan+koppling själv

Sedan undrar jag vad som kan ha hänt med den för jag var ute och körde och skulle lägga i 3:an från 2:an och det bara rasla till så jag provade ned någon annan växel men inget hände bara raslade när jag släpte kopplingen så jag stannade bilen och den ville inte hem.

Undrar vad det kan vara för fel för när jag trycker ner kopplingen utan att ha någon växel i så raslar det men växlarna går i som dom ska känns det som och kopplingen känns som den ska men den går inte framåt utan det bara typ viner och kom och tänka på att det kanske var synkringen för har den gått sönder så borde ju inte kraften överföras från växellådan och vidare eller vad kan det vara för fel ?

Kan själva pinnen som sitter på växellådan in i motorn ha gått sönder i själva motorn och går det att laga eller är det bara skrota bilen då ? Eller sitter det ingen pinne från växellådan in i motorn, precis som det gör på en M90 Låda till volvo ? för där sitter det en pinne som man sätter själva kopplingen på kanske heter centrumskruv vad vet jag ?

Hoppas det är någon som kan kanske förklara för mig vad det kan vara för fel.

Och en sak till några gånger innan lådan gick sönder så kändes det som om växeln inte ville i riktigt ordentligt när man körde ettan till tvåan och backen till ettan ?

Kan man spränga kopplingen ? Men då driver väl bilen framåt om man skulle lägga i en växel ?

Efterlyser även någon som har en manuell 5 växlad låda till en Golf 2 gti 86 med 16V och inte 8 V växellådan som jag har sitter i nu + koppling. 

Ha en bra jul alla !

Mvh Fredrik

jimmy_drift
19 december 2007 · 23 Inlägg

hej ja på golfen ja hade (finns på gamla bilar på min sida finns de bilder på den) då var den pricis som din att de bara rassla som den inte fick i växeln riktigt..men då varr de fa an heter de en pinne som går ifrån motorn ifrån till kopplingen de finns 2 lr 3 st stag typ me plast hölje de var plast höljet som gick sönder på mena staget då rasla de bara..man ser stagen tydligt vid motorrummet..kommer inte riktigt ihåg hur de såg ut under huven men man ser de tydligt.. de e svårt o förklara menmen ja har försökt iallafall smile

hoppas du får igång de snart smile

en god jul

mvh jimmy

: )
Skalman
19 december 2007 · 508 Inlägg

Hej !

Har varit ute och tittat på det du beskrev men dom är hela och växlarna går i men när jag trampar ner koplingen då raslar det .

Någon som vet vad det kan vara för fel på min växellåda ?? Koppling ?

The_Dude
21 december 2007 · 550 Inlägg

Ta av gavelocket på växellådan. Plocka ur urtrampningslagret och ta ut stålpinnen, kolla om där är skador på änden som är in mot tryckplattan.

Det är vanligt att det blir hål i frikopplings plattan  som sitter på tryckplattan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang