Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 januari 2009 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

jonash skrev:
Denna tråden vaknat igen....och då måste jag få repetera:

För samma pengar som de dyra ljudpaketen kostar får man ett EXTREMT mycket bättre system från valfri tillverkare.

Men, gillar man att få allt gjort från början och att det inte låter nåt vidare i jämförelse så är det ju kanon!

Hur lätt är det att få ljudet att helt ställa om sig beroende på om man har taket uppe/nere, rutorna uppe/nere med eftermarknasprylar? och hur mycket skulle inte det kosta att utvecka?

Pröjsade 17500kr för premium sound i nya C70in och det låter GRYMT bra.

Ptja, med tanke på att det handlar om att höja nivån för register, samt ändringar av vissa EQ punkter så tar vi en HU för typ 4000kr som grejjar det.

Sen kan du lägga resten på högtalare och steg. Blir bättre än original.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C70
16 januari 2009 · 424 Inlägg

Så 4000kr för en stereo som inte går att installera för att hela infotainmentsystemet är snyggt integrerat istället. Plus 12-13 högtalare, kablar och allt annat som behövs. Sen ska ju allt monteras också. Sedan ska man bara få ihop telefonen och navigatorn med eftermarknadsgrejerna....


Euuh, bara synen av en eftermarknads"radio" för mig att rysa. Jag vill att allt ska vara integrerat.

Senast redigerat av C70 (16 januari 2009)

haagi
16 januari 2009 · 905 Inlägg

både volvo och ford har liknade ljud system. . och de är jävligt bra. . .

Lardi SQ
16 januari 2009 · 1 343 Inlägg

C70 skrev:
Så 4000kr för en stereo som inte går att installera för att hela infotainmentsystemet är snyggt integrerat istället. Plus 12-13 högtalare, kablar och allt annat som behövs. Sen ska ju allt monteras också. Sedan ska man bara få ihop telefonen och navigatorn med eftermarknadsgrejerna....


Euuh, bara synen av en eftermarknads"radio" för mig att rysa. Jag vill att allt ska vara integrerat.

lyssna du på jonash, han om nån på garaget har koll på de där med ljud... smile
men visst är de bra ljud i orginal, men som sagt, för samma peng så tror ja man får bättre ljud med eftermarknadsgrejer!

Ljudnörd!
C70
16 januari 2009 · 424 Inlägg

haagi skrev:
både volvo och ford har liknade ljud system. . och de är jävligt bra. . .

Ja och tomten kommer i september! wink

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 januari 2009 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

haagi skrev:
både volvo och ford har liknade ljud system. . och de är jävligt bra. . .

Ja och tomten kommer i september! wink

Vad har du för referenser i övrigt?

Att du kör nya Volvo bilar är ju inte direkt så man skiter på sig. Jag har iår tävlat mot en som testar Volvos nya motorer/bilar som kommer om sisådär en 3-5 år, och han har ju lite annan uppfattning om hur bra Volvos system är...

För övrigt slog jag honom på SM finalen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 januari 2009 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:
Så 4000kr för en stereo som inte går att installera för att hela infotainmentsystemet är snyggt integrerat istället. Plus 12-13 högtalare, kablar och allt annat som behövs. Sen ska ju allt monteras också. Sedan ska man bara få ihop telefonen och navigatorn med eftermarknadsgrejerna....


Euuh, bara synen av en eftermarknads"radio" för mig att rysa. Jag vill att allt ska vara integrerat.

Ja men det är väl fint. Du har hittat ett system som vi som kan ljud skrattar åt, men som DU tycker är bra.

Frid och fröjd. Men kom inte och påstå att det låter bra om man kan ljud. För det GÖR det inte. Däremot har inte alla lika bra kunskaper i ljud och förstår vad HiFi är, och ja herregud, det är väl kanon om man då kan nöja sig med ett originalsystem....

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C70
17 januari 2009 · 424 Inlägg

Som referenser kan jag säga att jag är utbildad inom ljudlära, ljudteknik och akustik. Inte inom bilindustrin utan i t.ex hem- och studiomiljö.

Att Volvos Premium Sound Dynaudio låter skitbra är inte bara det jag menar. Jag menar att det inte går att montera in något annat system som är bättre, för 17500kr. Det krävs en jävla massa modifikationer för att det överhuvudtaget skulle gå att hitta en plats för själva HU. I dagens (lite dyrare) bilar är allt "inbakat". Jag har ett helt infotainmentsystem istället för en lös HU. Bilinställningar, ECC, telefon osv osv är intergrerat i samma system och använder samma display.


Sen kan det ju vara intressant vad du eller övriga tycker är ett bra billjud? Handlar det om ren effekt och dB? bara mest basdunk?

Jag vill ha neutralt ljud och inte en massa pålagd bas som bara pumpar. En favoritskiva att lyssna på i bilen är Hell Freezes Over med Eagles.

Senast redigerat av C70 (17 januari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
17 januari 2009 · 7 241 Inlägg

C70 skrev:
Som referenser kan jag säga att jag är utbildad inom ljudlära, ljudteknik och akustik. Inte inom bilindustrin utan i t.ex hem- och studiomiljö.

Att Volvos Premium Sound Dynaudio låter skitbra är inte bara det jag menar. Jag menar att det inte går att montera in något annat system som är bättre, för 17500kr. Det krävs en jävla massa modifikationer för att det överhuvudtaget skulle gå att hitta en plats för själva HU. I dagens (lite dyrare) bilar är allt "inbakat". Jag har ett helt infotainmentsystem istället för en lös HU. Bilinställningar, ECC, telefon osv osv är intergrerat i samma system och använder samma display.


Sen kan det ju vara intressant vad du eller övriga tycker är ett bra billjud? Handlar det om ren effekt och dB? bara mest basdunk?

Jag vill ha neutralt ljud och inte en massa pålagd bas som bara pumpar. En favoritskiva att lyssna på i bilen är Hell Freezes Over med Eagles.

Psst.... Både Jonas och hans kollega Erik tävlar inom SQ.....soundquality.
Alltså....välljud, och det är det på hög nivå.
Jonas bil har jag dock aldrig lyssnat i, men likväl Eriks vid ngr tillfällen. Likaså en viss Capri de har fingrarna (iaf en jäkla massa produkter) med i, även lyssnat på Jens bil.

Av dessa är det dock Caprin som passar min lyssningssmak bäst, men det är en personlig reflektion.
Så nej...vi snackar INTE dunka dunka här utan vi snackar ljud som klår flera dyrare hemmasystem på fingrarna med lätthet. smile

Fanns för övrigt ett FLERTAL EMMA-bilar förra året jag lyssnade på som även de klår dyrare hemmasystem....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
17 januari 2009 · 1 785 Inlägg

C70 skrev:
Som referenser kan jag säga att jag är utbildad inom ljudlära, ljudteknik och akustik. Inte inom bilindustrin utan i t.ex hem- och studiomiljö.

Att Volvos Premium Sound Dynaudio låter skitbra är inte bara det jag menar. Jag menar att det inte går att montera in något annat system som är bättre, för 17500kr. Det krävs en jävla massa modifikationer för att det överhuvudtaget skulle gå att hitta en plats för själva HU. I dagens (lite dyrare) bilar är allt "inbakat". Jag har ett helt infotainmentsystem istället för en lös HU. Bilinställningar, ECC, telefon osv osv är intergrerat i samma system och använder samma display.


Sen kan det ju vara intressant vad du eller övriga tycker är ett bra billjud? Handlar det om ren effekt och dB? bara mest basdunk?

Jag vill ha neutralt ljud och inte en massa pålagd bas som bara pumpar. En favoritskiva att lyssna på i bilen är Hell Freezes Over med Eagles.

Om det inte går att montera bättre system än ett volvo orginal för 17500kr så kan det bero på att man handlar på fel ställe eller att man inte vet hur man ska utföra monteringen. Klart att bil industrin försöker hitta fler sätt att tjäna pengar men jag skulle inte vilja säga att de är så överdrivet bra orginal ljud, däremot är det gott om högtalare alldeles för många.  Det finns lösningar för att bygga även med de inbyggda systemen som finns integrerade, det kommer ständigt nya produkter anpassade för en ny marknad.

För de 17500kr kan man få betydligt mycket mer, men det är ju min åsikt. Klart att folk har valet att köpa färdiga fabriks lösningar om de tycker att det är värt pengarna, men det kan vara värt att tänka efter en extra gång.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
PH_
17 januari 2009 · 310 Inlägg

Volvos orginalljud i nyare volvobilar är såpass bra att jag själv inte skulle orka bry mig om att uppgradera det om det handlar om en bruks/flytta-röv-bil. Det är också såpass bra att man spelar röven av många av de tuffa killarna med 4"-framsystem värsta basarna, blått blinkande ljus och kepsen på sne.. om ni förstår vad jag menar.

Däremot, att påstå att det inte går att få betydligt bättre ljud i mer eller mindre en handvändning, om man kan sina saker, är ju bara löjligt.

Jag själv, om jag hade exempelvis en v70N, hade som sagt inte orkat lägga ner, tid ork och energi på det. Och när en anläggning är såpass bra att man utifrån sina referensramar och krav, inte ids förbättra det för att slippa bli frustrerad i vardagslyssnandet torde väl vi alla kunna vara överens om att det duger?

Sen är det ju som sagt skillnad på perversiteten av våra öron smile

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 januari 2009 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:
Som referenser kan jag säga att jag är utbildad inom ljudlära, ljudteknik och akustik. Inte inom bilindustrin utan i t.ex hem- och studiomiljö.

Att Volvos Premium Sound Dynaudio låter skitbra är inte bara det jag menar. Jag menar att det inte går att montera in något annat system som är bättre, för 17500kr. Det krävs en jävla massa modifikationer för att det överhuvudtaget skulle gå att hitta en plats för själva HU. I dagens (lite dyrare) bilar är allt "inbakat". Jag har ett helt infotainmentsystem istället för en lös HU. Bilinställningar, ECC, telefon osv osv är intergrerat i samma system och använder samma display.


Sen kan det ju vara intressant vad du eller övriga tycker är ett bra billjud? Handlar det om ren effekt och dB? bara mest basdunk?

Jag vill ha neutralt ljud och inte en massa pålagd bas som bara pumpar. En favoritskiva att lyssna på i bilen är Hell Freezes Over med Eagles.

Jag håller enbart på med HiFi själv. Mina meriter borde tala flr sig själv, om du ens bemödar dig att ta reda på dem.

Jag kan vilken dag som helst sätta ihop ett LJUDpaket för 17500 som både låter tonalt bättre än ditt system i C70n, OCH som dessutom har bättre tekniska kvaliteter.

Däremot håller jag med om själva integreringsbiten, den kan vara svår att komma åt. Däremot är en sak väldigt säker: de produkterna som man erbjuds för DYRA pengar i dagens nya bilar, den är ingenting mot vad du får om du spenderar samma summa på eftermarknadsprodukter.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Horsyhorse
17 januari 2009 · 1 727 Inlägg

MÅNGA kan sätta ihop paket för 17500:- som låter bättre, men det handlar om orginalljudet från fabrik och inte vad man kan göra i efterhand.
Bilfabrikanternas första uppgift är ju inte att bygga in "fabriksstereo" som ska till billjudstävling och synas i sömmarna, utan dom presenterar en möjlighet att få det "en del bättre".
Och om man ser till antalet kunder, hur många bilstereonördar går det på 1000 svenssonkunder som precis hittar till hålet där cd:n ska in/ojj, var e tankhålet?/går den fortare än 110????.
Så med orginalljudsnivån som skala, kan jag hålla med om att Volvos kit låter "bra".
Prisvärt eller inte? Hur många av dom 1000 köper bilen cash?
Nej precis, 17500:- ovanpå "billånet" på 300.000:- är väl inget.
JAG har högre krav, men jag ACCEPTERAR att det duger för ANDRA.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
gurenius
17 januari 2009 · 1 631 Inlägg

C70 skrev:
Så 4000kr för en stereo som inte går att installera för att hela infotainmentsystemet är snyggt integrerat istället. Plus 12-13 högtalare, kablar och allt annat som behövs. Sen ska ju allt monteras också. Sedan ska man bara få ihop telefonen och navigatorn med eftermarknadsgrejerna....

Hur sitter dessa 12-13 högtalare monterade i C70? På vilka platser i bilen?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 januari 2009 · 2 353 Inlägg

gurenius skrev:

C70 skrev:
Så 4000kr för en stereo som inte går att installera för att hela infotainmentsystemet är snyggt integrerat istället. Plus 12-13 högtalare, kablar och allt annat som behövs. Sen ska ju allt monteras också. Sedan ska man bara få ihop telefonen och navigatorn med eftermarknadsgrejerna....

Hur sitter dessa 12-13 högtalare monterade i C70? På vilka platser i bilen?

All over the place...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C70
17 januari 2009 · 424 Inlägg

Ja, överallt typ.

Kunde vara intressant om dom här inne som kör gamla bilar överhuvutaget har lyssnat på en ny Volvobil med Premium Sound + sub. Det är väldigt ovanligt att en återförsäljare har en demobil med det i nämligen....

Senast redigerat av C70 (17 januari 2009)

Ellertz Norrlänning
17 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Varför denna pajkastning? Kan ni inte bara acceptera att volvo har bra ljud original och dom som lägger ner hela sin själ och tävlar och leker kanske har lite bättre?  De är väl inte så konstigt att dom har bättre då... De är som att jämföra en originalbil med 200 hk mot en trimmad med 400 hk... klart som fan att den med 400 vinner då.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
C70
17 januari 2009 · 424 Inlägg

Pajkastning?

Jag säger inte att det inte finns bättre ljudsystem, för det finns det absolut. Jag har lyssnat på (hem)system som är snordyra och det låter så otroligt bra. Tråden heter förvånansvärt bra orginalljud i Volvobilar. Det är det verkligen. Om man köper en jättedyr BMW X5 med värsta stereon och tror att man ska få en superanläggning så blir man besviken. Eftersom Volvos premum sound låter mycket bättre (enligt mig). Audis B&O-system låter GRYMT, men det kostar o andra sidan liiite till wink

Frosted
17 januari 2009 · 1 878 Inlägg

Ja Volvo leder nog ganska överlägset i original billjud.

Har volvos stora ljudanläggning, vilket dunkar på redigt bra.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Ellertz Norrlänning
17 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Ja Volvo leder nog ganska överlägset i original billjud.

Har volvos stora ljudanläggning, vilket dunkar på redigt bra.

Volvo leder inte på långa vägar.... Men dom har bra ljud. Audis A6 C6 har däremot ett enormt fint ljud. Blandannat 3 högtalare i varje dörr.

Senast redigerat av Ellertz (17 januari 2009)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang