Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

DPB skrev:
Gärna nära någon mack eller något så man i allafall kan få tag i lite korv och dryck wink Jag håller på att smälla upp en sida där vi kan prata lite mer om ett datum då gorg forumet kanske inte är det bästa att "organisera" detta på.

Det är bra, men jag måste säga att garaget.org kanske är just den bästa sidan att organisera detta på då det sker med full insyn och många medlemmar som har möjlighet att angagera sig.

Tror att många kommer att sympatisera.

Räcker med att stänga en fil på essinge leden i rusning för att det ska bli panik...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
DPB Öh, barlös.
26 december 2007 · 300 Inlägg

Jag menar att det är en bra site att samla folk på men jag kommer göra en sida där man kan posta sina åsikter och "regga" sig för att man är med på att protestera när vi fått fram ett datum.

bazooka_
26 december 2007 · 406 Inlägg

engolf skrev:
Kina, USA, Australien...

Deras tid kommer och tro mig, miljöfrågan omfattas oss alla.

det jag menar är att bilister straffas för nånting som vi inte kan påverka, eller kan påverka minimalt.

Hade inte du köpt en elbil som du inte behöver skatta och betala trängselskatt för om du kunnat? Tänkte väl det, klart du hade gjort. Det hade de flesta gjort...
Saken är att det inte finns så många elbilar på marknaden, och vill man beställa, så måste man vänta i flera månader och betala mer än en bra/diesel bensinbil...

Vi konsumenter tvingar ta det miljöovänliga beslutet.

jag vägrar bli piskad bara för att politikerna och oljeindustrien motverkar utvecklingen av miljöfordon!

jo visst kan man hålla med om det, men när det t,o,m är olagligt att konvertera om en motor som tidigare gått på bensin till etanol, dom borde inrätta speciella verkstäder som gör detta på ett korrekt sätt så bilen blir omtypad med detta,

men snart är det dags att säga ifrån att nu är det nog med prishöjningar! att göra en sån sak som att ställa sig mitt i vägen i sthlm är ju iaf en idé om hur man ska gå tillväga men vem törs göra det?

:DPlattan i mattan:D
Chrill27
26 december 2007 · 553 Inlägg

zovix skrev:

jonesono skrev:

engolf skrev:
Så enligt mening straffas vi bilisterna helt i onödan. Vill miljö"änglarna" till politiker ha en syndabock, bör de straffa biltillverkarna.

"Sade han och satte sig sedan i sin bmw 750"...
Tänk på att det finns oerhört mycket "onödig" prestanda i dagens bilar.. jag menar, vad skall man med 350hk+ i en standardbil/pendlarfordon till?
Börja folk leva som de lär, kanske det faktiskt kan hända något.
Men det är inte sällan de själva sitter med handen i syltburken.
Inser man att det går att välja en snålare motor, som fortfarande tar en från A till B, är snygg, komfortabel osv osv, ja då är i alla fall hälften vunnet.

Japp du har rätt till viss del. Tyvärr är det så att en högoptimerad motor som levererar mycket axeleffekt ofta har högre verkningsgrad är en lågoptimerad standardmotor. Detta innebär att om man snålkör (följer trafikrytmen) kör man oftast bränslesnålare med en högoptimerad (läs turbomotor) än en lågoptimerad (standard, snik sugmotor).

En turbomaskin som kör i 110 vid 2200 rpm och har en volym på 2 liter är bränslesnålare än en 1,1l maskin som jobbar vid 4000rpm för att hålla samma bil i samma fart. Detta är fakta och det har med verkningsgraden hos motorn att göra och med att det går åt lika mycket energi för att förflytta bilen i den farten. Ju högre varv ju mer bränsle förbrukar motorn.

Problemet med alla "miljömuppar" är att de oftast saknar adekvat utblidning för att förstå följden av sina egna resonemng.

Mvh Magnus

Så sant, det är många som inte förstår att det finns gränser för hur stor/liten motor man kan ha öfr att tjäna på det... som i ditt exempel så kan ju vem som helst som kan lite om motorer och fysik förstå att turbo motorn på 2 liter kommer att dra mindre efter som den får jobba mellan hälften och en tredje del så mycket !

Det mest sjuka med det hela är att man får betala skatt på skatten, 1.20 kr litern som någon skrev.. Det är ju sjukt om något är det, jag skulle bli nöjd om det gick att få bort det. då har man iaf gjort framsteg som kommer att kännas i plånboken när man tankar..

Något måste göras ganska snart då man får betala 11.95 kr litern och för tre år sedan betalade man 9.70 kr litern. Protestera eller vad som helst bara man blir hörd och man får resultat, kanske inte något upplopp men en bra ide att låta sverige stå still tills man får sin rätt !!

engolf
26 december 2007 · 3 235 Inlägg

Personligen tror jag att väldigt många vågar göra det.

jag har länge önskat göra något sådant, för det verkar vara det enda alternativet just nu.

Man har ingen chans att bli hörd annars, men sådana omfattande protester både syns gott, får massa uppmärksamhet och berör väldigt många människor både direkt och indirekt.
Och jag lovar, till och med politiker kommer att bli berörda av en eventuell protestaktion.
Då måste de parkera bilen och ta banan för att komma hem/jobbet.

Se på Frankrike, de vågade blockera hamnar och motorvägar i flera dagar tills politikerna tog det rätta beslutet.

Är svenskarna inte bra nog att göra det samma?

Kan ju vara så att många andra transportorganisationer också föjer med och joinar, folk som lever på yrkestrafik och är beroende av bränsle i tanken...

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Tips på lite "regler" för genomförande av protest aktion:

Man spärrar av E4/E20 essingeleden, men innanför avspärrningarna lämnar man filer öppna så man kan släppa fram ev. utryckningsfordon t.ex. ambulanser, brandkår

Enskild bilist följer polisens anvisning. Det tar en stund för polisen att be 200 bilister att flytta på sig. Sen kan man ju komma tillbaka några timmar senare ;-), man behöver ju inte flytta bilen förrs än polisen kommer fram till just din bil och ber dig.

fyll gärna på med mer vad ni kommer på

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Chrill27
26 december 2007 · 553 Inlägg

engolf skrev:
Personligen tror jag att väldigt många vågar göra det.

jag har länge önskat göra något sådant, för det verkar vara det enda alternativet just nu.

Man har ingen chans att bli hörd annars, men sådana omfattande protester både syns gott, får massa uppmärksamhet och berör väldigt många människor både direkt och indirekt.
Och jag lovar, till och med politiker kommer att bli berörda av en eventuell protestaktion.
Då måste de parkera bilen och ta banan för att komma hem/jobbet.

Se på Frankrike, de vågade blockera hamnar och motorvägar i flera dagar tills politikerna tog det rätta beslutet.

Är svenskarna inte bra nog att göra det samma?

Kan ju vara så att många andra transportorganisationer också föjer med och joinar, folk som lever på yrkestrafik och är beroende av bränsle i tanken...

Svensken är feg !! men ju fler man blir desto fler vågar haka på !!

StiFf Wankel
26 december 2007 · 1 080 Inlägg

det största problemet är nog inte att folk är fega, allting måste ju ordnas på ett bra sätt annars är det ju värdelöst

Senast redigerat av StiFf (26 december 2007)

MDS Västerås
zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

StiFf skrev:
det största problemet är nog inte att folk är fega, allting måste ju ordnas på ett bra sätt annars är det ju värdelöst

Japp det är sant. Nu finns ju lite folk här som vill så då är det bara att haka på och se var det slutar.

Personligen tror jag att man blir motiverad då man kör in på en parkering utanför någon coop eller annt fylld med hundratals bilar som är angagerade för detta.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
promo
26 december 2007 ·

Och det är fan i mig inte bara besinen som det blir extra skatt på efter nyår, kommer även extra miljöavgift på elen också. Har man villa och flera bilar i hushållet är det snart bara anpassa sig till knäckebröd o vatten. Allt för att sveriges politiker ska lura i befolkningen att just vi ska rädda hela världens miljöproblem. Jävla trams sad . Men som någon  tidigare nämnde är svensken för feg för att ens bry sig, vi sitter bara här o tackar och tar emot, detta hade aldrig fungerat i vissa länder, där hade hela skiten stannat upp te folks missnöje. Svensk politik suger, i alla fall om man är en vanlig hederlig knegare!

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Som jag ser det finns det bara två alternativ:

1. Protestera och agera.

2. Börja med seriös skattesmitning alá politiker för att överleva

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
promo
26 december 2007 ·

Vi kör på alternativ 2 vartenda j*vla medborgare tycker jag, för det har ju dom sk förtroendevalda gjort utan att skämmas för det.

DPB Öh, barlös.
26 december 2007 · 300 Inlägg

http://www.gnunet.eu/ har sammanfattat lite saker från tråden och skrivit med argument/åsikter som finns. Skriv i tråden eller maila mig på herr.gnu@hotmail.com så lägger jag till åsikter/argument. Sen lägger jag även ut ett datum när detta ska ske och uppdaterad lista på folk som är intresserade kommer även att komma.

Senast redigerat av DPB (26 december 2007)

engolf
26 december 2007 · 3 235 Inlägg

Klart man måste organisera det väl, både när det gäller vad/hur och hur länge man ska spärrar. Ha brandkår/ambuland på plats (fast det kommer ju polisen att ordna).
Bråk kan ju garanterat upptså, eftersom bilister som inte är med i aktionen kommer att bli rätt arga för att man spärrar vägen. En talsman, eller helst flera, som kan förmedla saken till polis/politiker/media.
Sen kommer ju också den bilten att kontakta pressen, och de kommer ju att blåsa upp det hela till något ännu större. All kritik är ju bra, positiv eller mindre positiv.

kanske man söka råd från någon jurudisk person om hur detta kan göras på bäst möjliga sätt.

Men bara kom med förslag och råd, alla är vällkomna att disskutera saken vidare.

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Mer fakta:

Av världens totala koldioxutsläpp står Sverige för 0,3%. Av detta står hela transportsektorn för 60%. Stoppar vi alla fordon, bilar, lastbilar, MC, båtar, dieseldrivna lok, bussar mm minskar vi världens utsläpp med 0,18%.

Fint det. En piss i nilen är vad det är...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
DPB Öh, barlös.
26 december 2007 · 300 Inlägg

zovix skrev:
Mer fakta:

Av världens totala koldioxutsläpp står Sverige för 0,3%. Av detta står hela transportsektorn för 60%. Stoppar vi alla fordon, bilar, lastbilar, MC, båtar, dieseldrivna lok, bussar mm minskar vi världens utsläpp med 0,18%.

Fint det. En piss i nilen är vad det är...

/Magnus

Har du källa på det så lägger jag in det direkt, vet att det är nått sådant också men vill inte lägga in det på sidan om vi inte har en vettig källa.

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Börjat kika lite smått på den juridiska biten:

Följande rättskällor har jag hittat:

RF 2 kap. 1 § p. 4 - demonstrationsfrihet (självförklarlig)

Citat:
RF 2 kap. 14 § 1 st.
Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller demonstrationen eller trafiken. I övrigt får dessa friheter endast begränsas av hänsyn till rikets säkerhet eller för att motverka farsot.
Alltså enda giltiga skälen för att inskränka demonstrationsfrihet, genom "vanlig" lagstiftning eller förordningar är:
- hänsyn till ordning och säkerhet
- trafiken
- rikets säkerhet
- farsot

Citat:
Ordningslag (1993:1617) 2 kap. 4 § 1 st.
Allmänna sammankomnster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser.

Det är också värt att nämna att polisen måste ta hänsyn till högre ställda krav för ingripanden i demonstrationssammanhang än vad de har i vanliga fall.
Många tror också att det är tillåtet att göra vad som helst när man har tillstånd om att demonstrera, men en demonstration är inte en fredad zon där man kan begå brott. Polisen har samma befogenhet som i vanliga fall att ingripa mot brott i samband med en demonstration.

Enligt ordningslagen så är det alltså olagligt att demonstrera utan tillstånd.

Är ganska bra med lagbok och juridiska forum på nätet ;-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Phaetoon
26 december 2007 · 8 156 Inlägg

Men vad ska dom göra om bilister börjar strejka utanför mackarna, eller utanför infarterna till Sthlm? Det räcker ju med att någon stannar i 5 minuter så blir det kaos.
Punktering någon? Soppatorsk?
Hmm. Första gången som jag uppmanar någon till civil olydnad tror jag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
John87 Stolt Volvoägare
26 december 2007 · 4 913 Inlägg

Phaetoon skrev:
Men vad ska dom göra om bilister börjar strejka utanför mackarna, eller utanför infarterna till Sthlm? Det räcker ju med att någon stannar i 5 minuter så blir det kaos.
Punktering någon? Soppatorsk?
Hmm. Första gången som jag uppmanar någon till civil olydnad tror jag.

Någon som drar dit med en lastbil och får soppatorsk.
Du puttar inte iväg en lastbil, medans en bil är lätt att få bort roll

Fast nu börjar det bryta lite mot reglerna här?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Nova_70
26 december 2007 · 104 Inlägg

Har inte läst hela ,men visst borde det demonstrars. Kanske inte enbart för att visa missnöje utan även för att kanske få en saklig debatt om detta. Idag är detta med miljön närmast en ny relgion som inte får ifrågasättas. Sveriges bilister står för mindre än 0.2% av TRANSPORtsektorns utsläpp av s.k växthusgaser. "tamboskapsektorn" , d,v s mjölk, ull, kött m,m-produktionen bidrar med större miljöpåverkan än HELA världens tranportsektor....
Att vi tycker politiker & bilfabrikanter inte tar det s,k miljöhotet på allvar kanske helt enkelt beror på att dom inser att just biltrafiken är en försvinnande liten del i det hela. men politikerna vill gärna ha in skatterna naturligtvis ock därför matar oss korkade vanliga människor med "miljöproppaganda" & domedagsprofetia. Ponera en liten stund att de s,k "eniga" forskarna hade kommit fram till att biltrafiken inte påverkar klimatet speciellt mycket.................... Ni kan ju själv räkna ut vilken politisk katastrof det hade blivit , eller hur ? Eniga forskare ? Jobbar själv inom forskarsfären ock vet att vid varje slutfas av en studi eller liknande finns visserligen en enig del av gruppen , men till 99% av fallen så finns det en stor del som på samma villkor kommit fram till nästan raka motsatsen. Vilken den av de "eniga" klimatforskarna tror ni politikerna lyssnar på & lyfter fram ???

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang