Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

alain www.bimmerpower.org
29 december 2007 · 3 995 Inlägg

zovix skrev:

alain skrev:
Vad är den lägsta hastighet på motorvägen?,
Vad är den lägsta hastighet på 50 väg?
Att köra lägsta hastighet är inte olagligt och kan orsaka stor kaos i trafiken, man kan inte straffas för det eller?
I Frankrike, vi kalla det snigelfart och det fungerar.
Man behöver inte tillstånd för att köra lägsta mojliga hastigheten

Jag pratade nyss med VV för fråga vilka lägsta hastigheten som är tillåtet på olika vägar,
Han svarade att det fanns inget bestämelse för det men att det kan vara sraffbar att inte följa flytande traffik.
Här har vi någonting som inte är olagligt.

Pratade nu också med socialdemokrat i Stockholm, frågade om dom kommer att göra någonting mot bensinpris höjning och svarade: "nej vi har annat att tänka på, det är inte det som har högsta prioritet".

Om jag inte minns fel så är den lägsta tillhåtna hastigheten på motorvägar 40km/h. Detta för att förbjuda traktorer klassade till 30km/h att köra där alla övriga fordon inkl. lastmaskiner klassade för 50km/h får köra där.
**************************
Även om man kör 40 på motorvägen, det räcker för att sätta på kaos i trafiken.

På övriga vägar finns det mig veterligen ingen lägsta hastighetsgräns, hade det funnits det skulle kököring vara olaglig.

Mvh Magnus

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
TRYIT Teddan
29 december 2007 · 2 495 Inlägg

Phaetoon skrev:

r-ted skrev:
men hur fan har ni tänkt er detta , om dom skulle sänka skatten på fosila bränslen som diesel och bensin ... ni tror inte våra grannar från norge, danmark osv kommer åka hit för att tanka? vilket ökar slitaget på vägarna som i sin tur gör att fordonsskatten får höjas eller det byggs fler vägtullar .


jag är för sänkt bensinskatt men skall man få något så får man oxå ge något .
det jag skulle vilja ge är vägtullar på europa vägar och motorvägar.
På så vis så bekostas dom dyra vägbyggena med pengar från dom som kör på dessa vägar och inte dom som måste ta sig till jobbet 27km grusväg och små väg varje dag.

Jag kör bara ju mesta dels på europavägar så för min del skulle det bli samma sak bara flyttning av skatten.


Tomt gnäll funkar inte, ni måste tänka realistiskt oxå

Tror du verkligen att våra nordiska granner skulle åka 10 mil tur och retur för att få en krona billigare bensin? Eller åka över Öresundsbron? Det skulle ju gå jämt upp för deras del, så jag tro inte dom skulle göra det i speciellt stor utsträckning. Men på vissa ställen skulle det bli konkurrens. Kanske upp mot finska gränsen?

handlar det om en krona så blir det ingen större förändring , då tror inte jag heller att någon kommer åka hit för bensinens skull.

men på vissahär låter det som att man skall ta bort skatten i princip.

sen får man ju betänka våra grannländers starka valuta oxå som kan göra en hel del.


Jag sitter inte på något svar utan jag spekulerar bara som alla andra , men vissa som skriver verka tro sig veta allt.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
29 december 2007 · 2 495 Inlägg

Phaetoon skrev:

r-ted skrev:
Jag tänker skit mycket , låter som du borde följa ditt eget råd.

om vi höjer skatter för industrier så flyttar dom, löneläget gör ju redan att många överväger att flytta.
skall man då beskatta tex industri olja och utsläöpp så får andra problem.

Vet inte hur insatt du är i hur ett land, samhälle, infrastruktur osv fungerar.

men du verkar inte vara så där jätte påläst.

ALLT HÄNGER IHOP, små förändringar kan starta en kedjereaktion som får en hel nations ekonomi att gå i kras.

Problemet ligger nog inte i intäkterna till staten, utan snarare de skenande utgifterna. Varför alla dessa miljarder till opinionsbildande kampanjer? Varför ge en massar miljoner varje år till IOGT-NTO, UNF?
Varför har vi en massa onödiga myndigheter? Nämnden för hemslöjdsfrågor. Akademien för de fria konsterna. Statens biografbyrå.

I en hel del frågor så tycker jag att man har haft en snedvriden prioritering.
Man ger bidrag, men vad får man tillbaka? Nykterhetsförbunden har fått mer pengar än dom kan göra av med. SSU är Sveriges rikaste ungdomsförbund med ett hundratal miljoner i tillgångar. Var har dom fått alla dessa pengar ifrån?

När det gäller att öka beskattning på företag så håller jag med dig. Det går inte.
Alla krav och skatter på företag som är högre än EU-standarden gör att vi förlorar konkurrenskraft.

jag tror faktiskt vi är inne på samma spår.

å ge pengar till SSU , ja det kan vi ju inte tacka våran nya regering för direkt wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:
kukpolitiker hela högen! nä om nån vill demonstrera seriöst nått datum så hör av er..

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

vi vill att bensinen skall kosta 10kr jämnt och den skall inte få höjas hela tiden!
om vi inte säger stopp nu så kostar den snart 20kr litern..

vi vill bara ha ett stop på eländet men vi förstår ju också att staten behöver dessa pengar. men nu ska vi kräva en liten säkning och så ska dom få dra en de pengarna på annat håll. fritidsbåtar som folk har på somrarna borde det kanske vara skatt på?
och dom kan ju lägga ner onödiga projekt som kostar massa skattepengar!

vi skattar mest i världen och vad får vi för det?  bara en massa skit?
om du hade läst min förra tråd och gått igenom denna ordentligt skulle du förstå vad vi pratar om!

TRYIT Teddan
29 december 2007 · 2 495 Inlägg

richardoo290 skrev:

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:
kukpolitiker hela högen! nä om nån vill demonstrera seriöst nått datum så hör av er..

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

vi vill att bensinen skall kosta 10kr jämnt och den skall inte få höjas hela tiden!
om vi inte säger stopp nu så kostar den snart 20kr litern..

vi vill bara ha ett stop på eländet men vi förstår ju också att staten behöver dessa pengar. men nu ska vi kräva en liten säkning och så ska dom få dra en de pengarna på annat håll. fritidsbåtar som folk har på somrarna borde det kanske vara skatt på?
och dom kan ju lägga ner onödiga projekt som kostar massa skattepengar!

vi skattar mest i världen och vad får vi för det?  bara en massa skit?
om du hade läst min förra tråd och gått igenom denna ordentligt skulle du förstå vad vi pratar om!

ursäkta men skattar vi mest i hela världen ????

ja en skatt på båtar hadde ju kunnat funka ungefär som skatten på bilarna, men tror det skulle bli riktigt hög skatt på båt om det skulle ersätta 2kr/litern i förlust på bensinen.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
snackcalahan
29 december 2007 · 482 Inlägg

richardoo290 skrev:

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:
kukpolitiker hela högen! nä om nån vill demonstrera seriöst nått datum så hör av er..

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

vi vill att bensinen skall kosta 10kr jämnt och den skall inte få höjas hela tiden!
om vi inte säger stopp nu så kostar den snart 20kr litern..

vi vill bara ha ett stop på eländet men vi förstår ju också att staten behöver dessa pengar. men nu ska vi kräva en liten säkning och så ska dom få dra en de pengarna på annat håll. fritidsbåtar som folk har på somrarna borde det kanske vara skatt på?
och dom kan ju lägga ner onödiga projekt som kostar massa skattepengar!

vi skattar mest i världen och vad får vi för det?  bara en massa skit?
om du hade läst min förra tråd och gått igenom denna ordentligt skulle du förstå vad vi pratar om!

Helt rätt det är klart att man inte bara kan strunta i bensinskatten men den är på en löjligt hög nivå just nu. Finns så mycket skit projekt insider gjorde ett repotage om det föra året . se på det måste ju finnas på nätet, säg sen att det är vetigt att vi ska betala det med våra skattepengar.

just real power
no turbo shit
engolf
29 december 2007 · 3 235 Inlägg

r-ted skrev:

engolf skrev:

r-ted skrev:

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

Genom att t ex avskaffa fordonsskatten kan man kompensera för höjda bränsleskatter.
Och för att kompensera för detta får de istället beskatta hårdare flyg/industri och andra miljövärstningar som slipper allt för billigt undan med tanke på de förurensningar de förorsakar.

Eller vill du betala extremt höga bränsleskatter bara för att någon annan åker på semester till Kuba några gånger om året? I don't think so...

Tänk igen.

Jag tänker skit mycket , låter som du borde följa ditt eget råd.

om vi höjer skatter för industrier så flyttar dom, löneläget gör ju redan att många överväger att flytta.
skall man då beskatta tex industri olja och utsläöpp så får andra problem.

Vet inte hur insatt du är i hur ett land, samhälle, infrastruktur osv fungerar.

men du verkar inte vara så där jätte påläst.

ALLT HÄNGER IHOP, små förändringar kan starta en kedjereaktion som får en hel nations ekonomi att gå i kras.

(skrattar...)
Ja välsmile
Så du menar alltså att infrastruktur och industi får slippa undan med de miljöförorensningar de står för, men inte vi vanliga dödliga människor/bilister?
När DU tankar bilen, så betalar du för deras utsläpp, för att de ska kunna vara kvar i landet.
Jag tycker att politikerna borde tänka lite bättre och hitta en lösning på problemet, för problemet är väldigt omfattande.
Enligt lagen kan man inte bli straffad/belastad för nånting som en annan person/företag/industri har förorsakat, men just nu är det så att bilisterna blir straffade med höjda skatter.
är det rimligt att bilisterna ska betala för utsläpp som vi bara har några procent av?

De så kallade miljöskatterna går inte till forskning, inte till utveckling eller stöd av lösningar på miljöproblem, de hamnar direkt i den bottenlösa statskassan.
Hade de pengarna gått till t ex satsningar på alternativa bränslen och liknande, då hade jag aldrig tagit upp frågan.

zovix Maskinbefäl
29 december 2007 · 1 038 Inlägg

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:

r-ted skrev:

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

vi vill att bensinen skall kosta 10kr jämnt och den skall inte få höjas hela tiden!
om vi inte säger stopp nu så kostar den snart 20kr litern..

vi vill bara ha ett stop på eländet men vi förstår ju också att staten behöver dessa pengar. men nu ska vi kräva en liten säkning och så ska dom få dra en de pengarna på annat håll. fritidsbåtar som folk har på somrarna borde det kanske vara skatt på?
och dom kan ju lägga ner onödiga projekt som kostar massa skattepengar!

vi skattar mest i världen och vad får vi för det?  bara en massa skit?
om du hade läst min förra tråd och gått igenom denna ordentligt skulle du förstå vad vi pratar om!

ursäkta men skattar vi mest i hela världen ????

ja en skatt på båtar hadde ju kunnat funka ungefär som skatten på bilarna, men tror det skulle bli riktigt hög skatt på båt om det skulle ersätta 2kr/litern i förlust på bensinen.

En skatt på båtar är inget alternativ då båtarna betalar tillbaka mycket mer än vad de kostar redan nu till staten via bränsleskatter.

Sjöräddningen drivs t.ex. av en ideell organisation. (http://www.ssrs.se)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
engolf
29 december 2007 · 3 235 Inlägg

Alltså, det är inte upp till oss konsumenter att hitta en lösning på vem/hur staten ska beskatta för att vi ska slippa den lilla höjningen.
det är statens ansvar, och jag tycker att de gör ett jävligt dåligt jobb...

zovix Maskinbefäl
29 december 2007 · 1 038 Inlägg

engolf skrev:
Alltså, det är inte upp till oss konsumenter att hitta en lösning på vem/hur staten ska beskatta för att vi ska slippa den lilla höjningen.
det är statens ansvar, och jag tycker att de gör ett jävligt dåligt jobb...

Word.

Det är svårt att försrsåt varför vi skall betala bränsleskatter när vi t.ex.  har en miljon bidragstagare i landet...

Jag tjänar så pass mycket att jag redan betalar iprincip maximal skatt. Det innebär att jag aldrig får se halva min inkomst och då har jag inte räknat med arbetsgivaravgiften....

Jag förstår inte hur det kan vara så fruktansvärt dyrt att bo i sverige?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
engolf
29 december 2007 · 3 235 Inlägg

tkd_rille skrev:

engolf skrev:
Det handlar inte om lathet eller inkomst.
Jag vet inte hur det är med andra, men jag offrar gärna någar arbetsdagar för att få upp saken.
För ävem om man har en bra lön, så kommer det ändå att svida i plånboken.

Vad är det absolut värsta som kan hända vid en sådan demonstation?
Att någon får böter, blir polisanmäld och inte får lön för några dagar...

Och det bästa? Att folk ska betala rättvisa bränsleskatter.

Enligt er handlar de om det ju! Och jag ett par arbetsdagar är mycket pengar och nej de skulle jag aldrig offra för en sådan sak som absolut inte kommer att göra ett skit.
Absolut värsta ? ja är inte en polisanmälan något som är allvarligt för dig? för andra är de allvarligt.
De bästa enligt dig kommer inte inträffa om man beter sig på de viset!

En polisanmälan betyder ingenting utan att en rättegång och fällande dom...
Som jag redan skrivit tidigare: folk har olika åsikter om det, och vissa bara skiter i om de måste betala lite mer för bensinen. Jag därimot har svårt att köpa de nya höjningarna, därför är jag villig att agera.
Denna tråd är frivillig, och är man inte intresserad i disskussioner, så får man absolut lov att låta bli. Ingen tvingar dig eller andra att agera mot sin vilja, och är folk villiga/ovilliga, så är det inte upp till mig att döma de.

Men ifall det skulle orangeras omfattande protester, så kommer du kanske inte till jobbet ändå... Inte för att det med säkerhet kommer att hända, men bara ifall.

richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

zovix skrev:

engolf skrev:
Alltså, det är inte upp till oss konsumenter att hitta en lösning på vem/hur staten ska beskatta för att vi ska slippa den lilla höjningen.
det är statens ansvar, och jag tycker att de gör ett jävligt dåligt jobb...

Word.

Det är svårt att försrsåt varför vi skall betala bränsleskatter när vi t.ex.  har en miljon bidragstagare i landet...

Jag tjänar så pass mycket att jag redan betalar iprincip maximal skatt. Det innebär att jag aldrig får se halva min inkomst och då har jag inte räknat med arbetsgivaravgiften....

Jag förstår inte hur det kan vara så fruktansvärt dyrt att bo i sverige?

/Magnus

word!'
de kostar mig 750kr för o tanka upp... 500kr blir ren skatt yikes
500kr   2 gånger i veckan.. till vad? för miljön? ne... till alla jävla soffliggare .. varför ska just bilister straffas.. kan man inte dra in den skatten på annat håll?  ja e inte så värst gammal än men jag har räknat ut att jag har betalat minst 100 000kr i skatt redan + moms på alla varor jag köpt i mitt liv...   vad har jag fått för det?

Senast redigerat av richardoo290 (29 december 2007)

Jimmy_N Makaronborrare
29 december 2007 · 993 Inlägg

Phaetoon skrev:

r-ted skrev:
Jag tänker skit mycket , låter som du borde följa ditt eget råd.

om vi höjer skatter för industrier så flyttar dom, löneläget gör ju redan att många överväger att flytta.
skall man då beskatta tex industri olja och utsläöpp så får andra problem.

Vet inte hur insatt du är i hur ett land, samhälle, infrastruktur osv fungerar.

men du verkar inte vara så där jätte påläst.

ALLT HÄNGER IHOP, små förändringar kan starta en kedjereaktion som får en hel nations ekonomi att gå i kras.

Problemet ligger nog inte i intäkterna till staten, utan snarare de skenande utgifterna. Varför alla dessa miljarder till opinionsbildande kampanjer? Varför ge en massar miljoner varje år till IOGT-NTO, UNF?
Varför har vi en massa onödiga myndigheter? Nämnden för hemslöjdsfrågor. Akademien för de fria konsterna. Statens biografbyrå.

I en hel del frågor så tycker jag att man har haft en snedvriden prioritering.
Man ger bidrag, men vad får man tillbaka? Nykterhetsförbunden har fått mer pengar än dom kan göra av med. SSU är Sveriges rikaste ungdomsförbund med ett hundratal miljoner i tillgångar. Var har dom fått alla dessa pengar ifrån?

När det gäller att öka beskattning på företag så håller jag med dig. Det går inte.
Alla krav och skatter på företag som är högre än EU-standarden gör att vi förlorar konkurrenskraft.

När vi ändå är inne på vart skattepengarna hamnar så kan vi passa på att skrota kungahuset också. Meningslöst att ösa skattepengar över det när kungen ändå inte har någon makt eller knappt ens får uttala sig i frågor. Dumt att slösa skattepengar av nostaligiska skäl tongue Sorry för att det blev ot

Muttley
29 december 2007 ·

engolf skrev:
Men ifall det skulle orangeras omfattande protester, så kommer du kanske inte till jobbet ändå... Inte för att det med säkerhet kommer att hända, men bara ifall.

här nere är jag inte rädd för att jag inte skulle komma till jobbet för att de är inte så stor chans att de vägarna som jag kör till mitt jobb kommer att blockeras.
Och om de nu blir sådan demonstration så förstör de ju extremt mycket för de som vill till sina jobb eller komma fram av sin egna lilla anledning. och de är väl inte de vi vill komma fram till att göra problem för andra människor??
om jag nu skulle blivit blockerad till mitt jobb skulle jag självklart blivit extremt förbannad!

zovix Maskinbefäl
30 december 2007 · 1 038 Inlägg

Angagemanget svalnar.. Börjar folk kanske acceptera att betala mer i skatt?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
izeman
30 december 2007 · 79 Inlägg

det hjälper inte o protestera  tyvärr , vi måste bli lite mer som frankrike om det ska fylla nån funktion tyvärr ///

speedfreak///
engolf
30 december 2007 · 3 235 Inlägg

izeman skrev:
det hjälper inte o protestera  tyvärr , vi måste bli lite mer som frankrike om det ska fylla nån funktion tyvärr ///

Det är ju just det jag är ute efter:)
Att folk vågar protestera, och inte är rädda för konsekvenserna och för att misslyckas med aktionen.
Det får bära eller brista. I värsta fall får man gnissla med tänderna och leva med de skatterna som politikerna straffar oss med...

engolf
30 december 2007 · 3 235 Inlägg

zovix skrev:
Angagemanget svalnar.. Börjar folk kanske acceptera att betala mer i skatt?

/Magnus

Kanske det stämmer: att folk i Sverige är för lata för att kunna agera på det viset.
Time will show:)

richardoo290 VOLVO for life..
30 december 2007 · 2 113 Inlägg

engolf skrev:

zovix skrev:
Angagemanget svalnar.. Börjar folk kanske acceptera att betala mer i skatt?

/Magnus

Kanske det stämmer: att folk i Sverige är för lata för att kunna agera på det viset.
Time will show:)

ne jag vet att de finns folk som gärna vill, tex: du o jag?

men vi har inte bara politikerna emot oss.. vi har tusentals lata svenskar emot oss också! de som inte bryr sig och hellre vill till sina jobb...

stackars jävla sverige!

bmx
30 december 2007 · 7 100 Inlägg

dieseln kommer att gå upp med 55 öre iaf

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang