Fick idag mina första böter=(

PeppeVectra Peppe Vectra
24 november 2005 · 1 076 Inlägg

hahaha..  ja jag är nog också lite av en prylbög tror jag. men jag hade nog satt dom i hatthyllan. sen om man ska skjutsa folk så är de bara å knäppa bort dom å hänga dom på stolen  smile

FIA godkända 4 punkts bälte kostar nog 1100 har jag för mig eller 1500. öglorna kan man få med om dom är snälla där du köper bältena annars kostar dom nog 100 kr sattsen tror jag. vi köper alltid lådor med sånna för vi bygger ganska många rallybilar å det går åt nårra stycke när man är tvungen att ha 6 punkts bälte  smile   6x2 st   smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Lindström Envis optimist
24 november 2005 · 454 Inlägg

Även om jag förstår jämförelsen med cykelhjälm tycker jag inte att det håller. Antar att dom flesta på den här sidan har krashat med cykel utan hjälm fler ggr än med bil utan bälte. Å cykel utan hjälm går ju bra de flesta ggr men det gör knappast bil utan bälte när det väl smäller.

Undrar bara om de personer som har för vana att köra bil utan bälte har provat grejen dom brukar ha på olika mässor då man får prova att "krocka" i en stol i 7 km/h. Dom hävdar ju att 7 km/h är den högsta hatigheten som man klarar av att hålla emot med armkraft å efter att ha provat den där så tror jag på det!

Janken Driver
24 november 2005 · 2 111 Inlägg

Lindström skrev:
Även om jag förstår jämförelsen med cykelhjälm tycker jag inte att det håller. Antar att dom flesta på den här sidan har krashat med cykel utan hjälm fler ggr än med bil utan bälte. Å cykel utan hjälm går ju bra de flesta ggr men det gör knappast bil utan bälte när det väl smäller.

Undrar bara om de personer som har för vana att köra bil utan bälte har provat grejen dom brukar ha på olika mässor då man får prova att "krocka" i en stol i 7 km/h. Dom hävdar ju att 7 km/h är den högsta hatigheten som man klarar av att hålla emot med armkraft å efter att ha provat den där så tror jag på det!

fick ju testa något liknanade på halkbanan när man var där,vetinte om de fortfarande är så?. va ganska matnyttigt iaf!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Markus_C Kart & Mätningstekniker
24 november 2005 · 701 Inlägg

Det är en sak att cykla och ramla. Men att bli påkörd utav tex en bil är en annan femma. Då är det inte så dumt med en hjälm. Blev själv ögonvittne till en krock mellan en bil och en cyklist föra sommaren och hon hade nog klarat sig bättre om hon hade haft hjälm. Sen kan man gö jämföra med en moped som får en lag framföras i max 30km/h där är det lag på att man ska ha hjälm. Men när man kommer på en landsvägscykel i 60km/h så är det ok att inte ha hjälm.

Aldin AT Däck
24 november 2005 · 501 Inlägg

Innan tog jag allri på mej bälte .... men en dag skulle jag o en kompis åka o köpa snus te mig på shell första dagen på sommarlovet .... o av nån anledning tog jag på mej bältet en km senare krockade vi det gick 120 innan inbromsningen vi fällde en lyktstolpen o sen rakt in i en stenmur o den fällde vi med ...jag hade tur bältet räddade mitt liv hade jag inte haft det på mej hade jag säkerligen blett svårt skadad lr i varsta fall finito ... det enda jag fick var nackont ..... nuförtiden går det automatiskt bältet först o sen starta bilen ... det e otroligt vad en människa behöver vara med om för att lära sig att använda det ....så jag lovar er använd det ....det räddar liv

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Daniel
24 november 2005 · 671 Inlägg

Man kommer inte igenom besiktningen med FIA märkta bälten, det är bara E märkta som går igenom.
Vad jag vet så finns det bara en sorts E märkta 4punktsbälten och dom är usla, underglidningsrisken är för stor.

Det är samma böter att köra med icke E märkta bälten som utan.
Däremot går det bra att ha både vanliga bälten och FIA bälten monterade i bilen samtidigt.

PeppeVectra Peppe Vectra
24 november 2005 · 1 076 Inlägg

Besiktning nej, du måste ju göra en regbesiktning på dom först.
Å då är de inget snack om saken. FIA godkända bälte flyter igenom som smör i solen.  E-märkta bälten vad jag har hört får man inte ha på sig under färd, vet inte hur de ligger till med de, men FIA godkända dock så får du ha de samtidigt som du får tillåtelse att plocka bort orginal bältena, förutsatt att bilen är regbesiktigad med FIA bältena och godkänd så man har papper å visa upp för farbror blå om man blir stoppad, så man slipper dom där 600kr.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
26 november 2005 · 991 Inlägg

kör man utan, får man skylla sig själv.. men är man rik å inte är rädd om livet så visst kör på ni..men jag tycker precis som tequila att de är en självklarhet, kalla mig kärring..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
GrebyAxel
26 november 2005 · 524 Inlägg

Nja, bält har man ju på sej men jag har en dålig vana och det är att de inte åker på förren typ 50 meter. Att man kör iväg å sen åker bältet på. Vet inte varför ja gör så :p

TeQuilla
26 november 2005 · 764 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Nja, bält har man ju på sej men jag har en dålig vana och det är att de inte åker på förren typ 50 meter. Att man kör iväg å sen åker bältet på. Vet inte varför ja gör så :p

Kan hända mycket på 50 meter.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Castel Mustangfrälst
26 november 2005 · 199 Inlägg

mm har alltid bälte. Var dock sämre med bälte när jag var yngre(innan jag själv hade körkort). Nu har man växt till sig.

Enkel livförsäkring o det e ju inge tufft o köra utan heller smile

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook
tobee
26 november 2005 · 735 Inlägg

Sitter i ryggmärgen, jag tänker aldrig ens tanken "nu ska jag sätta på mig bältet". Alla borde nog öva in den reflexen.

Pepe Ölbryggare
26 november 2005 · 339 Inlägg

Vet man vad det handlar om tar man på sig bältet, så är det bara!
Tyvärr går det så bra utan bälte oftast, men när det som inte får hända verkligen händer och det går å hvete, så tror inte jag man kan leva med att man var så dum att man inte ägnade två sekunder åt att slippa pina hela livet ut. Om man ens överlever...

Bättre att ta på det för många gånger än för få!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Fredrik__A Besserwisser
26 november 2005 · 312 Inlägg

Kan vi inte bara konstatera att bälte SKA användas, inte för att slippa böter utan för att skydda sitt eget liv. Känns som det är en väldigt onödig sak att diskutera. De som inte använder bälte kan ju försöka omvärdera saker och ting och fundera på om deras liv verkligen inte är värt att skydda med denna enkla åtgärd.

Fredrik, Laxå
Ckosworth Mr
30 november 2005 · 607 Inlägg

I bilen tycker jag det är en självklarhet. I lastbilen går det att diskutera om man ligger och kör i stan är det bättre om man inte har bälte på sig pga den där zebra lagen. Man har så pass stora a-stolpar och speglar som är i vägen. Så då är de bra om man inte har ett bälte som drar åt när man försöker kolla bakom dom... De försvinner till och med bilar bakom stolparna och speglarna... Så se till att ha ögon kontakt med lastbilschauffören innan ni går/kör ut framför lastbilen

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Malmoe SSS -12
30 november 2005 · 3 217 Inlägg

Fick min andra för 2 dagar sen tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
claes_scania164
1 december 2005 · 14 Inlägg

Fick 1200kr för: inget bälte och fel ljuskombination....

onej84
1 december 2005 · 1 854 Inlägg

Jag har fått parkeringsböter och böter för att jag drack en öl på stan helt sjukt 500spänn dyraste ölen jag druckit smile

Ckosworth Mr
1 december 2005 · 607 Inlägg

onej84 skrev:
Jag har fått parkeringsböter och böter för att jag drack en öl på stan helt sjukt 500spänn dyraste ölen jag druckit smile

Jag hoppas den smaka jävligt bra dåsmile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
onej84
6 december 2005 · 1 854 Inlägg

Ckosworth skrev:

onej84 skrev:
Jag har fått parkeringsböter och böter för att jag drack en öl på stan helt sjukt 500spänn dyraste ölen jag druckit smile

Jag hoppas den smaka jävligt bra dåsmile

Fick inte ens dricka upp den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang