Vilket avgassystem? (Volvo 240)

emil1986
29 december 2007 ·

Vad ska man ha för system på en 240 om man vill att den bara ska låta något mer än original? Sliter ett sådant system på motorn? Sjunker effekten även vid användning av ett ganska tunnt system? Måste något ändras i motorn? Under bilen?

Har även funderat på sportluftfilter. Renar det lika bra som original? För/nackdelar?

Jag har alltid funderat på dessa saker även fast jag inte har några planer på att köpa något av detta. Kan inte så mycket om sådant men det kanske ni kan?

Rubrik redigerad.
Moderator Phaetoon är på gott humör idag och låser därför inte tråden.
(Tänk på rubriksättningen nästa gång)

pompom88
29 december 2007 · 422 Inlägg

emil1986 skrev:
Vad ska man ha för system på en 240 om man vill att den bara ska låta något mer än original? Sliter ett sådant system på motorn? Sjunker effekten även vid användning av ett ganska tunnt system? Måste något ändras i motorn? Under bilen?

Har även funderat på sportluftfilter. Renar det lika bra som original? För/nackdelar?

Jag har alltid funderat på dessa saker även fast jag inte har några planer på att köpa något av detta. Kan inte så mycket om sådant men det kanske ni kan?

sportfilter fördelar får i sig mer luft, nackdel suger i sitt smuts. renar inte lika bra. tvätta då o då.

nej ett system sliter inte på motorn. motorn kommer att andras bättre...
om du köper avgasystem som är anpassat så behöver inget ändras under bilen...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Phaetoon
29 december 2007 · 8 156 Inlägg

Du kan ju ta bort en dämpare och ha lite grövre system på slutet?
En förgasarmotor vill ju ha lite motstånd, men lite större än original kan du nog köra på wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
emil1986
30 december 2007 ·

Phaetoon skrev:
Du kan ju ta bort en dämpare och ha lite grövre system på slutet?
En förgasarmotor vill ju ha lite motstånd, men lite större än original kan du nog köra på wink

Ta bort sista burken och sätta ett 2" rör eller?

Tack för att du inte låste denna tråden, ni moderatorer gör ett bra jobb genom att låsa dumma trådar och annat. Jag har pinsamt nog också råkat skapa någon mindre bra tråd som ni låste men är inte sur för det. Jag gillar erat sätt att sköta Garaget på. Garaget ska innehålla fina ombyggda bilar och fina gamla originalare och allt som skrivs ska vara trevligt!

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
30 december 2007 · 547 Inlägg

Ja plockade lr rättare sagt den sista burken ramlade av när ja va ute o sladdade lol så ja tog o svetsade på en bit rör på typ 20 cm.. så de mynnar ut under kofångarn. Låter helt ok.. lite sköna avgaspuffar vid motorbromsningar tongue men skulle satsat på sportsystem.. Men prova!! Smaken e som baken wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
speedshop
30 december 2007 · 246 Inlägg

Finns väl sportsytem även till din..
Typ Simons ger väl inge mer effekt som dom utlovar men kanske ett goare ljud..
Tappar väl lite vrid  med grövre men lite mer toppeffekt..

Phaetoon
30 december 2007 · 8 156 Inlägg

emil1986 skrev:

Phaetoon skrev:
Du kan ju ta bort en dämpare och ha lite grövre system på slutet?
En förgasarmotor vill ju ha lite motstånd, men lite större än original kan du nog köra på wink

Ta bort sista burken och sätta ett 2" rör eller?

Tack för att du inte låste denna tråden, ni moderatorer gör ett bra jobb genom att låsa dumma trådar och annat. Jag har pinsamt nog också råkat skapa någon mindre bra tråd som ni låste men är inte sur för det. Jag gillar erat sätt att sköta Garaget på. Garaget ska innehålla fina ombyggda bilar och fina gamla originalare och allt som skrivs ska vara trevligt!

Tack för den fina kommentaren till oss moderatorer.

Ja, att ta bort sista burken och köra 2" sista biten lär ge lagom med motstånd och trevligt ljud.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
snackcalahan
30 december 2007 · 482 Inlägg

vad säger polisen å besiktningen om  man tar bort sista dämparen? låter inte för mycket ?har lyckats spränga den bakre ljuddämparen å sitter å klurar på om jag ska köpa en ny lr bara dra ett rör rakt ut

just real power
no turbo shit
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
30 december 2007 · 547 Inlägg

snackcalahan skrev:
vad säger polisen å besiktningen om  man tar bort sista dämparen? låter inte för mycket ?har lyckats spränga den bakre ljuddämparen å sitter å klurar på om jag ska köpa en ny lr bara dra ett rör rakt ut

Säg att de e sportsystem lol

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
zajja
30 december 2007 · 645 Inlägg

snackcalahan skrev:
vad säger polisen å besiktningen om  man tar bort sista dämparen? låter inte för mycket ?har lyckats spränga den bakre ljuddämparen å sitter å klurar på om jag ska köpa en ny lr bara dra ett rör rakt ut

Du kan få en 2a om den låter för mycket men det måste dem mäta med en db-mätare, kommer inte ihåg hur mycket dem får låta men tror inte en 240 utan sista dämparen överskrider det, jag har extraktorgrenrör som går ihop i 2.5" och en simons dämpare sedan övergång till 3" och bara rakt ut framför bakaxeln (ca 40cm 3" rör) och det har jag inte fått någon anmärkning på min 240cab så.

//Marcus Saari
snackcalahan
30 december 2007 · 482 Inlägg

ok blir å åka o köpa en bit rör och börja skruva lite smile

just real power
no turbo shit
PlumCrazy
30 december 2007 · 881 Inlägg

Effektskillnaden på en förgasarmotor är nog mer psykisk än fysisk vad det gäller sportavgasystem.

Själv kör jag med 2½ tum bak till sista ljuddämparen, där är det orginal. Går som ett skott! Men det är nog bara vad jag inbillar mig wink

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
ironhead volvoraggare
30 december 2007 · 4 776 Inlägg

räcker ju med at ta bort sista burken på en förgasarvolvo det gjorde jag på min gamle volvo ni kan ju gissa hur den lät höhö

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Phaetoon
30 december 2007 · 8 156 Inlägg

Jag ska snart åka och meka med en Volvo Amazon med Weber 36/36.
Bara grenröret som är på än så länge. smile
Där snackar vi skönsång!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Niklas1987 NO
30 december 2007 · 2 182 Inlägg

KÖr med 2,5" simons system på min, ger lite goare ljud cool

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
TobbeTT
30 december 2007 · 948 Inlägg

kör öppet filter , kg:s steg ett extraktor grenrör 2.5tums hela vägen med en katt från biltema (som förövrigt hade 2,5" anslutning wink )och 2st simons dämpare brölar på bra men inte för mkt insugsljudet dränks lite av "hö fläkten" wink

emil1986
30 december 2007 ·

TobbeTT skrev:
kör öppet filter , kg:s steg ett extraktor grenrör 2.5tums hela vägen med en katt från biltema (som förövrigt hade 2,5" anslutning wink )och 2st simons dämpare brölar på bra men inte för mkt insugsljudet dränks lite av "hö fläkten" wink

Höfläkten?

madness82
30 december 2007 · 226 Inlägg

emil1986 skrev:

TobbeTT skrev:
kör öppet filter , kg:s steg ett extraktor grenrör 2.5tums hela vägen med en katt från biltema (som förövrigt hade 2,5" anslutning wink )och 2st simons dämpare brölar på bra men inte för mkt insugsljudet dränks lite av "hö fläkten" wink

Höfläkten?

orginal kylfläkt wink

jag skulle ha tagit bort första dämparen istället för sista å ditt med en rör bit (epa bröl) det låter bara illa tycker jag... eller så köper du ett sportsystem från micro går på runt 1500-2500kr då får man allt med som behövs.

köp ett insatsfilter å borra massa hål i org luftbuk, ger mer än öppet luftfilter.

emil1986
30 december 2007 ·

madness82 skrev:

emil1986 skrev:

TobbeTT skrev:
kör öppet filter , kg:s steg ett extraktor grenrör 2.5tums hela vägen med en katt från biltema (som förövrigt hade 2,5" anslutning wink )och 2st simons dämpare brölar på bra men inte för mkt insugsljudet dränks lite av "hö fläkten" wink

Höfläkten?

orginal kylfläkt wink

jag skulle ha tagit bort första dämparen istället för sista å ditt med en rör bit (epa bröl) det låter bara illa tycker jag... eller så köper du ett sportsystem från micro går på runt 1500-2500kr då får man allt med som behövs.

köp ett insatsfilter å borra massa hål i org luftbuk, ger mer än öppet luftfilter.

Mysigt med det klassiska kylfläktsljudet, älskar det!

pSundberg
7 september 2008 · 178 Inlägg

Blir det mycket mer ljud met ett 2" walker system på 240 ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang