Klarar generatorn två batterier?

Eddie_Boy
5 januari 2008 · 584 Inlägg

Behöver man byta generator om man ska ha dubbla batterier? Alltså driva ljudet med det ena och bilen med det andra så att säga. Eller klarar originalgeneratorn att driva/ladda två batterier? båda e på ca 70Ah och bilen är en SAAB 9-3 2.0T -99

Streckkoden
5 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Prövat att använda sökfunktionen?

I regel bör man se över och dra lite grövre kablar från generatorn samt jorden. Sen så hänger det på hur mycket dina slutsteg drar kontra vad din generator laddar.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
5 januari 2008 · 365 Inlägg

frågan är ju om din generator klara ditt ljudsystem. För ett batteri "drar ingen ström" dock kan två batteri förlänga ah:rn (amper timmarn) vilket gör att du enbart skjuter upp problemet.
Slutsats:
Två batteri är inget problem för generatorn, dock kan du inte få ut mer ström ur generator

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
zovix Maskinbefäl
5 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Ett normal bilbatteri och generator ligger på:

Batteri 65-80Ah (större bil)

Generator 55-70A

En  70A generator klarar alltså att leverera samma mängd energi som i ett 65Ah batteri på 56min, det betyder att det tar 56min att ladda upp batteriet från tomt till fullt.

Har du två batterier på säg 70Ah styck så tar det 2 timmar av motorkörande för att ladda båda batterierna fulla.

Om du samtidigt förbrukar ström ur betterierna så kommer den tiden naturligt vis att öka. Drar du mer ström än vad generatorn kan leverera så kommer den överskjutande mängden ström levereras från batteriet.

Ex ett slutsteg modell svets drar 300A. bilen har en 70A generator och bilen körs. Förbrukning från batteriet blir 300-70 = 230A d.v.s tomt batteri ganska så fort. Eller hur fort?

230A ur en 65Ah batteri = 65/230  * 60(minuter) = 16,96 = 17min dvs trotts att motorn går i detta fallet är batteriet kasst efter 17 minuters spelande.


För att ta ett exempel lite mer hämtat ur verkligheten:

Du har ett slutsteg på 4 x 100W RMS med 90% verkningsgrad. Du poppar järnet, med volymen på max. Bilen i övrigt förbrukar ung. 35A. Du har 70A generator och ett 65Ah batteri

Slutsteget drar (100x4)/0,9 = 444W

Vi räknar med att generatorn orkar hålla upp spänningen till 14V

444/14=31,7 = 32A

Total förbrukning = 32A + 35A (bilens förbrukning) = 67A

Laddningström till batteriet 70A (generatorns kapacitet) - 67A (total förbrukning) = 3A. Batteriet hör och häpna laddas fortfarande!!!!

Då så: Du kallstartar (nöter 20s på starten, den är seg den jäveln) din bil och börjar poppa direkt, hur länge måste motorn gå innan du har återfört den energi det tog att starta motorn.


En normal startmotor drar ca 250-300A vi räknar med 300A i detta fallet.

300A * 20s = 6000As = 100Amin = 1,67Ah.

Trots att du poppar järnet och bara har 3A laddström kvar till batteriet så tar det

1,67/3=0,556h = 33,4 min för att få ett fulladdat batteri igen!!!

Om du inte poppat och haft en laddström på 35A tillgänglig hur länge hade du behöft åka innan du laddat tillbaka kallstarten då?

1,67/35 = 0,048h = 2,86 min. Batteriet är altså fullt igen efetr att du kört runt kvarteret.

När behöver man då två batterier?

Det är när man antingen vill säkerställa att kunna poppa fullt utan att risker att inte kunna komma där i från, eller om man har en herre jösses anläggning som kräver mycket ström.

Hur länge kan vår kamrat med sitt 4 x 100W slusteg poppa på högsta volym utan att motorn är igång och ändå kunna starta sedan.

För att en motor ska orka dra igång krävs att batteriet maximalt får vara urladdat till 70% en lägre laddningsgrad av batteriet riskerar att ge batteriet långsiktigt permanenta skador. Så kallad sulfatering. Vid lägre laddningsgrad kommer även batteriets inre resistans ha avgörande betydelse för hur mycket ström batteriet orkar leverera (överkurs)

Vi vill alltså inte gå lägre än 30% kvar i batteriet. Batteriet var på 65Ah det vill säga att vi kan poppa up 65 * 0,7 = 45,5Ah

Ur 45,5ah med en förbrukning på 32A (se beräkningar ovan) kan vi poppa med staget i 45,5/32 = 1,42h = 1h 25min sen har vi krisigt låg laddning i batteriet och behöver ladda, men om vi har ett friskt batteri som verkligen har 65Ah så kan vi fortfarande starta motorn.

Tyvärr är det så att batterier åldras. För varje gång man tar ur mer än hälften av laddningen ur ett batteri kommer batteriet påbörja en åldringsprocess och tappa möjlighet att uppta ny laddning. Tyvärr sker detta också p.g.a ålder.

Efter 5år kanske du bara har 25Ah ur ditt 65Ah batteri och kommer då mycket fortare ner på skadlig nivå där du förstör batteriet.

Hoppas jag slagit hål på en del myter och missupffattningar kring bilbatterier och sist men inte minst. Lämna aldrig ett 12V batteri längre en 1mån utan laddning.

Som svar på TS fråga: Ja det klarar den, men det beror också på din körvana och körsituaton.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
m3-lappis
5 januari 2008 ·

det kan man kalla uträkning smile

Senast redigerat av m3-lappis (5 januari 2008)

evilaudio
5 januari 2008 · 16 195 Inlägg

min orginalgenerator i jettan palla me 5 batterier i över 2 år innan den börja må lite dåligt.. å då va den från -88- wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Samara
5 januari 2008 · 69 Inlägg

Bra info!

Bilar! Vilket jävla påhitt.
Drönirettab
5 januari 2008 · 21 761 Inlägg

zovix skrev:
Ett normal bilbatteri och generator ligger på:

Batteri 65-80Ah (större bil)

Generator 55-70A

En  70A generator klarar alltså att leverera samma mängd energi som i ett 65Ah batteri på 56min, det betyder att det tar 56min att ladda upp batteriet från tomt till fullt.

Har du två batterier på säg 70Ah styck så tar det 2 timmar av motorkörande för att ladda båda batterierna fulla.

230A ur en 65Ah batteri = 65/230  * 60(minuter) = 16,96 = 17min dvs trotts att motorn går i detta fallet är batteriet kasst efter 17 minuters spelande.

Laddningström till batteriet 70A (generatorns kapacitet) - 67A (total förbrukning) = 3A. Batteriet hör och häpna laddas fortfarande!!!!

Då så: Du kallstartar (nöter 20s på starten, den är seg den jäveln) din bil och börjar poppa direkt, hur länge måste motorn gå innan du har återfört den energi det tog att starta motorn.

En normal startmotor drar ca 250-300A vi räknar med 300A i detta fallet.

300A * 20s = 6000As = 100Amin = 1,67Ah.

Trots att du poppar järnet och bara har 3A laddström kvar till batteriet så tar det

1,67/3=0,556h = 33,4 min för att få ett fulladdat batteri igen!!!

Det tar längre tid att ladda upp batterierna än det tar att ladda ur dem, inga batterier har 100% laddningsmottaglighet.

När man har grejor som drar flera hundra A så går det inte att räkna ut urladdningstiden utifrån batterikapaciteten, spänningen sjunker så mycket vid höga strömmar att den praktiska användningstiden blir mycket kortare.

Som exempel kan man ta Odyssey PC1500, ett 65Ah batteri som är mycket kraftigt i förhållande till sin storlek. Vid +25 graders omgivningstemperatur så kan det ge ut ca 304A i 5 minuter och ca 194A i 10 minuter, innan spänningen har sjunkit till 10,02V.

Om man räknar ut hur länge det kan ge ut 194A utifrån sin kapacitet (65Ah) så skulle det bli 20,1 minuter. Men vid 10,02V så har slutsteget redan slagit ifrån och dessutom finns risk för skador på både steg och högtalare pga att steget distar, alltså är den användbara tiden ännu kortare.

Det här batteriet har 825A i CCA-värde, tar man ett "vanligt" startbatteri i samma storlek så ger det inte ut lika mycket ström och då förkortas användningstiden ytterligare.

Har man en 70A generator och har saker som drar 67A så blir det teoretiskt 3A kvar att ladda batteriet med, men i verkligheten så ger inte den generatorn över 14V vid sin maximala laddström. Om den inte kan ge över 14V så kan inte batteriet laddas fullt heller.

Dessutom brukar en generator rent generellt behöva minst 1500-2000 motorvarv för att kunna ladda maximalt, så fort man går under dessa motorvarv så kan denna generator inte ge ut sina 70A.

Alla urladdningstider i mina uträkningar här ovanför är uträknade vid sommartemperaturer, vid vintertemperaturer så kan tiderna minska en hel del.

Senast redigerat av Drönirettab (5 januari 2008)

R_Stalhandske
5 januari 2008 · 399 Inlägg

Så när ni menar att man kör korta sträckor så kan min resa t skolan (2,5 mil) räknas som kort om jag poppar bra hela vägen?

Huga jag behöver definitivt mer grejer...

Jimm
5 januari 2008 · 1 661 Inlägg

Att skaffa en redig generator är det bästa för vardagsdunkare. Jag har en 120A.

Så finns det ju hydrauliska också som kan ge 95% vid 600rpm.

engolf
6 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Bara skaffa en kraftigare generator som ger många amp redan från tomgång.

Drönirettab
6 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Maildaemon skrev:
Så när ni menar att man kör korta sträckor så kan min resa t skolan (2,5 mil) räknas som kort om jag poppar bra hela vägen?

Huga jag behöver definitivt mer grejer...

Det är bla en fråga om körtid, strömförbrukning och motorvarvtal. En körsträcka på 2,5 mil häruppe hos mig kan räknas som kortare körning eftersom det är mycket 110-vägar.

Tar man 2,5 mil i större städer så innebär det en betydligt längre körtid, men då varierar man ju motorvarvtalet en hel del och har en del tomgångskörning vid tex trafikljus. Mycket körning på låga varv gör att laddningen inte blir lika effektiv.

Det finns ett enkelt sätt att kontrollera hur bra laddat ditt batteri blir. Se först till att batteriet är fulladdat, ladda upp så att laddaren indikerar fullt och mät även polspänningen efter att batteriet har stått ett dygn.

Kör sedan som vanligt (alltså med stereon på "lagom" volym) till skolan i 1-2 veckors tid. Låt nu bilen stå orörd i minst 8 timmar, men helst ett dygn, och mät batteriets polspänning igen.

Då får du ett hum om hur generatorn klarar av att ladda upp/underhållsladda ditt batteri. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2008)

jnb
7 januari 2008 · 4 Inlägg

Drönirettab skrev:

Maildaemon skrev:
Så när ni menar att man kör korta sträckor så kan min resa t skolan (2,5 mil) räknas som kort om jag poppar bra hela vägen?

Huga jag behöver definitivt mer grejer...

Det är bla en fråga om körtid, strömförbrukning och motorvarvtal. En körsträcka på 2,5 mil häruppe hos mig kan räknas som kortare körning eftersom det är mycket 110-vägar.

Tar man 2,5 mil i större städer så innebär det en betydligt längre körtid, men då varierar man ju motorvarvtalet en hel del och har en del tomgångskörning vid tex trafikljus. Mycket körning på låga varv gör att laddningen inte blir lika effektiv.

Det finns ett enkelt sätt att kontrollera hur bra laddat ditt batteri blir. Se först till att batteriet är fulladdat, ladda upp så att laddaren indikerar fullt och mät även polspänningen efter att batteriet har stått ett dygn.

Kör sedan som vanligt (alltså med stereon på "lagom" volym) till skolan i 1-2 veckors tid. Låt nu bilen stå orörd i minst 8 timmar, men helst ett dygn, och mät batteriets polspänning igen.

Då får du ett hum om hur generatorn klarar av att ladda upp/underhållsladda ditt batteri. smile

Angående andra mätningen av polspänningen. Vid hur låg spänning bör man bli orolig?

Drönirettab
7 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Enligt en del batterilitteratur så räknas 12,2V vilospänning som att batteriet är 50% laddat, det har alltså 50% av sin kapacitet kvar. Som zovix skriver så åldras batteriet betydligt fortare om man tar ut mer än 50% av batteriets kapacitet, därför bör man helst inte låta batteriet bli så pass urladdat att vilospänningen sjunker under 12,2V

För att svara på frågan om hur låg spänning som kan "tolereras" vid andra mätningen, så tycker jag (observera, min egen åsikt) att spänningen inte borde vara lägre än tex 12,4V. Idealet är förstås att spänningen ska vara ungefär samma som när batteriet var fulladdat, dvs någonstans runt 12,7-12,8V, men så pass bra laddning brukar det inte bli i en bil i praktiken.

Om man lyckas hålla uppåt 12,6V hela tiden vid flera provmätningar, då kan man ändå säga att laddningen fungerar bra med tanke på det varierande varvtalet hos generatorn och de olika belastningarna från alla strömförbrukarna som sker hela tiden vid körning.


Nu kanske flera tycker att 12,4V är en förhållandevis hög "toleranströskel" från min sida, men med tanke på att batteriet var helt fulladdat innan 1-2 veckors körning så betyder ju 12,4V vilospänning att batteriet långsamt dras ur hela tiden. Generatorn hinner alltså inte fylla upp det som förbrukas vid körningarna.

Får det här pågå i någon eller flera månader så knäcks batteriet ganska lätt om man inte sätter batteriet på underhållsladdning lite då och då. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang