zovix
Maskinbefäl
5 januari 2008
· 1 038 Inlägg
Ett normal bilbatteri och generator ligger på:
Batteri 65-80Ah (större bil)
Generator 55-70A
En 70A generator klarar alltså att leverera samma mängd energi som i ett 65Ah batteri på 56min, det betyder att det tar 56min att ladda upp batteriet från tomt till fullt.
Har du två batterier på säg 70Ah styck så tar det 2 timmar av motorkörande för att ladda båda batterierna fulla.
Om du samtidigt förbrukar ström ur betterierna så kommer den tiden naturligt vis att öka. Drar du mer ström än vad generatorn kan leverera så kommer den överskjutande mängden ström levereras från batteriet.
Ex ett slutsteg modell svets drar 300A. bilen har en 70A generator och bilen körs. Förbrukning från batteriet blir 300-70 = 230A d.v.s tomt batteri ganska så fort. Eller hur fort?
230A ur en 65Ah batteri = 65/230 * 60(minuter) = 16,96 = 17min dvs trotts att motorn går i detta fallet är batteriet kasst efter 17 minuters spelande.
För att ta ett exempel lite mer hämtat ur verkligheten:
Du har ett slutsteg på 4 x 100W RMS med 90% verkningsgrad. Du poppar järnet, med volymen på max. Bilen i övrigt förbrukar ung. 35A. Du har 70A generator och ett 65Ah batteri
Slutsteget drar (100x4)/0,9 = 444W
Vi räknar med att generatorn orkar hålla upp spänningen till 14V
444/14=31,7 = 32A
Total förbrukning = 32A + 35A (bilens förbrukning) = 67A
Laddningström till batteriet 70A (generatorns kapacitet) - 67A (total förbrukning) = 3A. Batteriet hör och häpna laddas fortfarande!!!!
Då så: Du kallstartar (nöter 20s på starten, den är seg den jäveln) din bil och börjar poppa direkt, hur länge måste motorn gå innan du har återfört den energi det tog att starta motorn.
En normal startmotor drar ca 250-300A vi räknar med 300A i detta fallet.
300A * 20s = 6000As = 100Amin = 1,67Ah.
Trots att du poppar järnet och bara har 3A laddström kvar till batteriet så tar det
1,67/3=0,556h = 33,4 min för att få ett fulladdat batteri igen!!!
Om du inte poppat och haft en laddström på 35A tillgänglig hur länge hade du behöft åka innan du laddat tillbaka kallstarten då?
1,67/35 = 0,048h = 2,86 min. Batteriet är altså fullt igen efetr att du kört runt kvarteret.
När behöver man då två batterier?
Det är när man antingen vill säkerställa att kunna poppa fullt utan att risker att inte kunna komma där i från, eller om man har en herre jösses anläggning som kräver mycket ström.
Hur länge kan vår kamrat med sitt 4 x 100W slusteg poppa på högsta volym utan att motorn är igång och ändå kunna starta sedan.
För att en motor ska orka dra igång krävs att batteriet maximalt får vara urladdat till 70% en lägre laddningsgrad av batteriet riskerar att ge batteriet långsiktigt permanenta skador. Så kallad sulfatering. Vid lägre laddningsgrad kommer även batteriets inre resistans ha avgörande betydelse för hur mycket ström batteriet orkar leverera (överkurs)
Vi vill alltså inte gå lägre än 30% kvar i batteriet. Batteriet var på 65Ah det vill säga att vi kan poppa up 65 * 0,7 = 45,5Ah
Ur 45,5ah med en förbrukning på 32A (se beräkningar ovan) kan vi poppa med staget i 45,5/32 = 1,42h = 1h 25min sen har vi krisigt låg laddning i batteriet och behöver ladda, men om vi har ett friskt batteri som verkligen har 65Ah så kan vi fortfarande starta motorn.
Tyvärr är det så att batterier åldras. För varje gång man tar ur mer än hälften av laddningen ur ett batteri kommer batteriet påbörja en åldringsprocess och tappa möjlighet att uppta ny laddning. Tyvärr sker detta också p.g.a ålder.
Efter 5år kanske du bara har 25Ah ur ditt 65Ah batteri och kommer då mycket fortare ner på skadlig nivå där du förstör batteriet.
Hoppas jag slagit hål på en del myter och missupffattningar kring bilbatterier och sist men inte minst. Lämna aldrig ett 12V batteri längre en 1mån utan laddning.
Som svar på TS fråga: Ja det klarar den, men det beror också på din körvana och körsituaton.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...