Min motor har fryst

Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Jockefors skrev:
men gör en efterlysning i trollhätte området då och kolla om det finns någon med ett garage som du kan få ställa in bilen i under helgen för en mindre ersättning .. inte bra alls med en fryst motor , hoppas inte fryspluggarna har flygit bort bara , så va de för mig ..

Pluggarna sitter kvar, har inte rört sig alls. Är lite orolig för topppackningen.. Ser ut att ha spruckit..

henke_99 Offroad Racing
12 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Frostpluggar är fel ord egentligen, dom sitter där för att täcka hålen som krävdes vid gjutningen av motorblocket. Hjälper föga att en son plugg lossar om vattnet fryser, isen kan ju inte röra på sig så dan har ju samma sprängverkan i hela motorn oavsett om pluggarna finns eller inte.

Som sagt, har en frostplugg lossnat är det ju bara att knacka dit en ny. Värre är det om det har spruckit nånstans... Har man ingen ström där bilen står så får man antingen ta den till strömmen eller ta strömmen till den i form av ett elverk... Får man tag på ett 3-fas och även en 3-fas värmefläkt så borde det ha tinat på några timmar. En presenning över motorhuven så värmen inte kan smita ut lika lätt påskyndar ytterligare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
loow Jävel
12 februari 2010 · 2 018 Inlägg

När min bil frös nu i början på vintern startade jag den så att allt började tina, så tog jag lös den undre kylarslangen o lät vattnet rinna ut.. så stog den o gick tills lite mer is smälte o så lät jag det rinna ut också. sen fyllde jag i 5 liter glykol. sen körde jag långt så att det tinade i värmepaketet o sånt också, sen dess har den gått perfekt.

You got to risk it, to get the biscuit :)
henke_99 Offroad Racing
12 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Plankpojk skrev:
När min bil frös nu i början på vintern startade jag den så att allt började tina, så tog jag lös den undre kylarslangen o lät vattnet rinna ut.. så stog den o gick tills lite mer is smälte o så lät jag det rinna ut också. sen fyllde jag i 5 liter glykol. sen körde jag långt så att det tinade i värmepaketet o sånt också, sen dess har den gått perfekt.

Kan bli dumt med vattenpumpen om man startar en frusen motor, eftersom även den är fastfrusen... likaså blir kylningen inte så bra när den börjar tina eftersom vattnet varken cirkulerar eller fyller upp kylkanalerna ordentligt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
loow Jävel
12 februari 2010 · 2 018 Inlägg

i mitt fall var det inte stelfruset överallt, utan mest "slush" på sina ställen och is på vissa ställen.
tempen har du rätt i, jag höll naturligtvis koll på tempmätarn men de kan ju ha blivit bra mycke varmare någon annan stans. Men var tvungen att få bort bilen och få den fungerande fort, och det funkade bra smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jockefors
12 februari 2010 · 961 Inlägg

båge skrev:

Jockefors skrev:
men gör en efterlysning i trollhätte området då och kolla om det finns någon med ett garage som du kan få ställa in bilen i under helgen för en mindre ersättning .. inte bra alls med en fryst motor , hoppas inte fryspluggarna har flygit bort bara , så va de för mig ..

det är väl just det dom är till för? att släppa från motorn för att vattnet inte ska spräcka blocket? är väl bara att knacka i nya när den är tinad isf?

jo de är sant , men menade mer på att de är jäkligt jobbigt att byta frysplugg , eller beror ju helt på vilken och vart den sitter men min plugg satt närmast torpeden på avgassidan så hade turbo o allt ivägen och hade inte mycke utrymme för att slå dit en ny , gick åt 2 stycken pluggar och lite fogklet för att de skulle bli riktigt tätt ..

Pure DieselPower
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

henke_99 skrev:

Plankpojk skrev:
När min bil frös nu i början på vintern startade jag den så att allt började tina, så tog jag lös den undre kylarslangen o lät vattnet rinna ut.. så stog den o gick tills lite mer is smälte o så lät jag det rinna ut också. sen fyllde jag i 5 liter glykol. sen körde jag långt så att det tinade i värmepaketet o sånt också, sen dess har den gått perfekt.

Kan bli dumt med vattenpumpen om man startar en frusen motor, eftersom även den är fastfrusen... likaså blir kylningen inte så bra när den börjar tina eftersom vattnet varken cirkulerar eller fyller upp kylkanalerna ordentligt...

Hur blir det om jag tar av vattenpumpen så den får tina upp först då?
Har iof en extra vattenpump liggandes i källaren,
Och även en extra termostat med hus och slang.

Om jag byter ut termostaten, blandar glykol med kokande hett vatten och häller ner där??

Blandar sig smältvattnet med glykolen då?

Bara en tanke som slog mig...

Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Plankpojk skrev:
i mitt fall var det inte stelfruset överallt, utan mest "slush" på sina ställen och is på vissa ställen.
tempen har du rätt i, jag höll naturligtvis koll på tempmätarn men de kan ju ha blivit bra mycke varmare någon annan stans. Men var tvungen att få bort bilen och få den fungerande fort, och det funkade bra smile

Men hur gör man om tempmätaren inte fungerar? hmm

pAanda
12 februari 2010 · 9 Inlägg

jag hjälpte en polare. Vi skruva av i stort sätt alla slangar sen hällde på kokande vatten. Hällde på lite i taget så det hann få någon verka. Vet inte om det är så bra att göra det men den funkar idag och rullar som den skall..

pAanda
jonTe
12 februari 2010 · 5 710 Inlägg

Finns det inget allmänt parkeringsgarage i T-hättan dit du kan boksera bilen till och låta den stå?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

pAanda skrev:
jag hjälpte en polare. Vi skruva av i stort sätt alla slangar sen hällde på kokande vatten. Hällde på lite i taget så det hann få någon verka. Vet inte om det är så bra att göra det men den funkar idag och rullar som den skall..

Det var lite såhär jag tänkte göra, fast ha i glykol i det varma vattnet..


jonTe skrev:
Finns det inget allmänt parkeringsgarage i T-hättan dit du kan boksera bilen till och låta den stå?

Inget som har värme i, vad jag vet..

Juvakka
12 februari 2010 · 1 697 Inlägg

Jamo skrev:

jonTe skrev:
Finns det inget allmänt parkeringsgarage i T-hättan dit du kan boksera bilen till och låta den stå?

Inget som har värme i, vad jag vet..

Hyr in dig på en "gör det själv" mack smile Då kan du ju köra fläkt oxå.

Senast redigerat av Juvakka (12 februari 2010)

Saab 900 "T16" (1992)
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Jag var och skruvade loss kylaren + alla slangar, märkte att det var solid is nästan överallt.
Förutom i vattenpumpen och under termostaten, där var det "mosigt" typ.. kanske det inte är så illa ändå?

Det började iaf droppa lite hoppfullt från pumpen när jag skruvade loss slangen.

I frustrationen så skrev jag att jag hade bytt koppling, men det var inte klart.
Upptäckte detta med kylvattnet innan jag skulle lyfta växellådan på plats.

Jag ville se om det var något fel på motorn innan jag fortsatte. Kan jag varmköra motorn utan växellådan på?

Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Kan jag varmköra motorn utan att växellådan monterad?

Jockefors
12 februari 2010 · 961 Inlägg

ja de går .. bara tuta o köra men skulle först o främst se till så att vattnet har tinat runt vattenpumpen annars ryker impellrarna rätt fort .. jag testa dra runt min på starten när min motor hade fryst och kan säga att de lät inte bra .. men den verkar funka iaf smile men kanske hade en jäkla tur ja

Pure DieselPower
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Jockefors skrev:
ja de går .. bara tuta o köra men skulle först o främst se till så att vattnet har tinat runt vattenpumpen annars ryker impellrarna rätt fort .. jag testa dra runt min på starten när min motor hade fryst och kan säga att de lät inte bra .. men den verkar funka iaf smile men kanske hade en jäkla tur ja

Ok, gött.. Får väl ta och koka lite vatten och tina upp pumpen.. Har ju en pump liggandes nere i källaren i värsta fall..
Gött att det löste sig för dig iaf! Jag får titta mer på bilen imorgon..

Jockefors
12 februari 2010 · 961 Inlägg

jaa för mig var de inga problem alls faktist , var bara att tuta och köra och har iinte märkt nånting av att motorn har fryst iaf , förutom att en frysplugg flög iväg och att de gick 2 stycken nya innan jag och en kompis fick ordning på de hela , svårt att få det tätt med turbo och grenrör ivägen tongue man har inte mycke utrymme att slå fast den med då tyvärr , allra helst när pluggen på avgassidan närmast torpeden åkte .. men nu med en riktigt ditslaggen plugg och lite fogklet så funkar det smile .. hoppas att du får din motor tinad oxå smile

Pure DieselPower
Jamo
12 februari 2010 · 32 Inlägg

Jockefors skrev:
jaa för mig var de inga problem alls faktist , var bara att tuta och köra och har iinte märkt nånting av att motorn har fryst iaf , förutom att en frysplugg flög iväg och att de gick 2 stycken nya innan jag och en kompis fick ordning på de hela , svårt att få det tätt med turbo och grenrör ivägen tongue man har inte mycke utrymme att slå fast den med då tyvärr , allra helst när pluggen på avgassidan närmast torpeden åkte .. men nu med en riktigt ditslaggen plugg och lite fogklet så funkar det smile .. hoppas att du får din motor tinad oxå smile

Jag har ju en motorvärmare liggandes som jag tänkte ha i när jag ändå tömmer bilen på vätska, hade ju vart gött om just den pluggen hade släppt.. wink

Annars så såg det ut som att pluggarna har klarat sig..

Jag får nog byta motortempgivaren innan jag vågar mig på att starta bilen, så jag kan ha lite koll på tempen..
Tar kanske lös insuget och tinar upp den hemma.. Vi får se..

Motorn tinar upp, det är bara en fråga om när.. wink

robininfOCUS Med lem
12 februari 2010 · 768 Inlägg

Hej. Jobbigt problem. Kan du inte flytta bilen till något ställe med el? Skulle förenkla något fruktansvärt..Då kan du tex lägga en elradiator under motorn i några timmar (med stängd huv) /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
D_Carlsson Bonntrimmare
12 februari 2010 · 620 Inlägg

Hur jobbigt är det att åka till tappen när det börjar bli kallt å låna glyckol testarn? glykol kostar 20-30kr litern oblandad! Det hjälper ju även till att kyla på sommaren och smörja delar i kylsytemet och stoppar korrision.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang