...

undergroundracing
10 januari 2008 ·

...

Senast redigerat av undergroundracing (17 april 2016)

JacobStenberg Billackerare
10 januari 2008 · 58 Inlägg

Det finns ju fortfarande avgaser även fast motorn inte belastas?
Om inte avgaserna hade flödat hade nog inte turbon stannat stegvis,
utan med en mer kraftig långsam rörelse. Rätta mig om jag har fel smile ?

JacobStenberg Billackerare
10 januari 2008 · 58 Inlägg

Ville inte verka näsvis eller så tongue men alltid kul att diskutera, det lär man sig mkt på!

jonTe
10 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Kanon! denna kan bli en del av en klistrad tråd om dumpar i största allmänhet som jag tror skulle vara på sin plats.
Kommer upp någon dag när jag (eller någon annan) har tid.

MVH Jonas
..............
torpis Forummoderator
10 januari 2008 · 10 575 Inlägg

Avgaserna/värmen avtar i samma stund som man släpper gasen,  att turbon inte stannar momentant beror snarare på dess egen tröghet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Runn WS7 Avstängd
10 januari 2008 · 1 031 Inlägg

älskar kvittret ifrån riktiga WRC-bilar smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
DPB Öh, barlös.
10 januari 2008 · 300 Inlägg

Hur kommer det sig att det blir ett kvitter då av WRC dem lär väl åka med Anti-lag system för att slippa att "Turbo lagg"? Är inte hemma på detta men förstår ju att man vill ha laddtryck hela tiden?

AeroMalm BMW fantast
10 januari 2008 · 1 172 Inlägg

På WRC bilar senarelägger man tändningen så man mer eller mindre "tänder" ute i grenröret... det bidrar till att turbon håller igång längre och där är mer kraft direkt när dom trampar på gasen och öppnar spjället igen... blir dock mycket värme och sliter MYCKET på turbon.. Läste detta i en bilsport tidning för några år sen...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Severin
10 januari 2008 · 1 587 Inlägg

De e nog inte så bra med kvitter ljudet om de studsar tillbaka i turbon.. sad lite synd där.. Men Vi får helt enkelt hoppas på att man kommer på en bra uppfinning som gör att de låter så med en speciell sorts dump UTAN att turbon tar stryk big_smile ! haha

Corsa_rst
10 januari 2008 · 94 Inlägg

AeroMalm skrev:
På WRC bilar senarelägger man tändningen så man mer eller mindre "tänder" ute i grenröret... det bidrar till att turbon håller igång längre och där är mer kraft direkt när dom trampar på gasen och öppnar spjället igen... blir dock mycket värme och sliter MYCKET på turbon.. Läste detta i en bilsport tidning för några år sen...

tämmer mycket bra. Och de sliter mycket på turbon, odm byter efter varje sträcka eller varannan. Man har ju sett ett par "anti-lagg" turbos efter en körning. Inte vackert.

Bredda bilen annars byt!!
Opel Corsa A GSI turbo "Spoonwee performance" (1991)
Tomas_H
10 januari 2008 · 486 Inlägg

AeroMalm skrev:
På WRC bilar senarelägger man tändningen så man mer eller mindre "tänder" ute i grenröret... det bidrar till att turbon håller igång längre och där är mer kraft direkt när dom trampar på gasen och öppnar spjället igen... blir dock mycket värme och sliter MYCKET på turbon.. Läste detta i en bilsport tidning för några år sen...

Anti-lag system kallas ibland också Responssystem.

Tänkte bara flika in wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
JacobStenberg Billackerare
10 januari 2008 · 58 Inlägg

torpis skrev:
Avgaserna/värmen avtar i samma stund som man släpper gasen,  att turbon inte stannar momentant beror snarare på dess egen tröghet.

Så motorn dör alltså så fort man släpper gasen?
Du har ju fortfarande ett tryck från cylindrarna i grenröret, så jag tycker att du har fel iaf.

DPB Öh, barlös.
11 januari 2008 · 300 Inlägg

Passar på att fråga är anti-lagg system skadligt för turbon?

tecman
11 januari 2008 · 1 741 Inlägg

snabbt svarat; Ja! Läs nedan så förstår du varför.

AeroMalm skrev:
På WRC bilar senarelägger man tändningen så man mer eller mindre "tänder" ute i grenröret... det bidrar till att turbon håller igång längre och där är mer kraft direkt när dom trampar på gasen och öppnar spjället igen... blir dock mycket värme och sliter MYCKET på turbon.. Läste detta i en bilsport tidning för några år sen...

Senast redigerat av tecman (11 januari 2008)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
jalmar
17 augusti 2011 · 57 Inlägg

Min A4 har nyligen börjat "kvittra", och det är tydligt av vad man kan läsa sig till iallafall att det ska det inte göra när allt är orginal. Som jag förstått det så är det dumpen som har gett upp? Lär man byta dumpen eller kan man göra något mindre ingrepp?

Har aldrig skruvat med turbomotorer så då lär man fråga nån/några som vet.

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
henke_92 TBM NINJA
19 augusti 2011 · 917 Inlägg

grabbar...spjället är stängt när man kliver av gasen och då fylls tryckrören av turbon om den snurrar poww kvitterljud..mycket enklare förklaring tycker jag

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
19 augusti 2011 · 917 Inlägg

jalmar skrev:
Min A4 har nyligen börjat "kvittra", och det är tydligt av vad man kan läsa sig till iallafall att det ska det inte göra när allt är orginal. Som jag förstått det så är det dumpen som har gett upp? Lär man byta dumpen eller kan man göra något mindre ingrepp?

Har aldrig skruvat med turbomotorer så då lär man fråga nån/några som vet.

skulle säga att du behöver en ny dump! för om den är stängd så (kvitter) så är det liksom inte någon slitage del som är trött

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
jalmar
22 augusti 2011 · 57 Inlägg

Känns inte som rätt tråd men försöker stjäla lite uppmärksamhet iallafall.

Ska man slå till å köpa en dump av Dahlbäcks eller nån annan eftermarknads dump?(gärna länkar om nån vet nån bra sida). Skulle vilja ha någon som ger lite ljud ifrån sig. Eller ska man strunta i det och köpa orginal?

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
torpis Forummoderator
22 augusti 2011 · 10 575 Inlägg

jalmar skrev:
Ska man slå till å köpa en dump av Dahlbäcks eller nån annan eftermarknads dump?(gärna länkar om nån vet nån bra sida). Skulle vilja ha någon som ger lite ljud ifrån sig. Eller ska man strunta i det och köpa orginal?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

och för ljuded rekomenderar jag http://www.iboostapp.com/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jalmar
22 augusti 2011 · 57 Inlägg

torpis skrev:

jalmar skrev:
Ska man slå till å köpa en dump av Dahlbäcks eller nån annan eftermarknads dump?(gärna länkar om nån vet nån bra sida). Skulle vilja ha någon som ger lite ljud ifrån sig. Eller ska man strunta i det och köpa orginal?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

och för ljuded rekomenderar jag http://www.iboostapp.com/

Hahaha, i get it wink Big no no på eftermarknads dump, köper orginal istället då.

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang