Vad är en sportbil ?

turboforssen Telge Drifting Team
12 januari 2008 · 5 398 Inlägg

_Wallis_ skrev:

R170 skrev:
Sen heter det sportbil och inte sport bil smile

Du förstår väll vad han menar eller?
Lämmna pikar utanför, Om du vill
bli trevligt bemött själv.

tack wallis du sa det så jag slapp det:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
12 januari 2008 · 1 300 Inlägg

Aerodynamik skrev:

BadGirl_854T5 skrev:
En "sportbil" för min är;
En bil
4 stycken hjul
En motor
Motorn funkar
Bilen är lagom hel
Den går frammåt

Och vad kommer det sportiga in?

Ja, det finns inga direkta sportbilar i mina ögon.

Och jag vet i fan om jag var så himla seriös när jag skrev det heller...

I do it my way
R1kard V-Power
12 januari 2008 · 1 186 Inlägg

turboforssen skrev:

Konbanan skrev:

turboforssen skrev:

Ferrari är en jävla *** förlängare med stor motor som va meningen att användas på bana men efter som mycket folk har så liten så börjades dom säljas som vanlig gat bil
racingbil = sportbil bara annat namn

Enligt mej så är sport o racing två olika kategorier.

Du svara aldrig seriöst på min fråga, i vilken kategori vill du placera Ferrari i?

ärligt så tycker jag Ferrari va en sport bil förr då den byggdes å kördes på bana men nu bara en vanlig bil med grym prestanda som egentligen skulle köras  på banan

Ok jag förstår va du menar smile

Men tycker fortfarande annorlunda tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

Aerodynamik skrev:
En sportbil ska vara RWD alt. 4WD, vara aerodynamiskt utformad, ha bra väghållning, mycket effekt (utan turbo)

Ser egentligen inte Skyline, EVO m.m. som sportbilar. Även att dem slår Ferraris och Lambos på bana wink

Har det med effekten att göra eller om den kör runt en rallybana på xxx sekunder om det är en sportbil, tycker inte jag har något med en sportbil att göra.

turboforssen Telge Drifting Team
12 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Konbanan skrev:

turboforssen skrev:

Konbanan skrev:

Enligt mej så är sport o racing två olika kategorier.

Du svara aldrig seriöst på min fråga, i vilken kategori vill du placera Ferrari i?

ärligt så tycker jag Ferrari va en sport bil förr då den byggdes å kördes på bana men nu bara en vanlig bil med grym prestanda som egentligen skulle köras  på banan

Ok jag förstår va du menar smile

Men tycker fortfarande annorlunda tongue

alla har vi delade åsikter säger inte att min är rätt bara så jag tycker:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

_Wallis_ skrev:

R170 skrev:
Sen heter det sportbil och inte sport bil smile

Du förstår väll vad han menar eller?
Lämmna pikar utanför, Om du vill
bli trevligt bemött själv.

Visst, kunde inte låta bli då jag läste allt för många "sport bil" i tråden, förstå vad ni menar och vet att även jag skriver fel ibland smile

Aerodynamik ...
12 januari 2008 · 7 120 Inlägg

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:
En sportbil ska vara RWD alt. 4WD, vara aerodynamiskt utformad, ha bra väghållning, mycket effekt (utan turbo)

Ser egentligen inte Skyline, EVO m.m. som sportbilar. Även att dem slår Ferraris och Lambos på bana wink

Har det med effekten att göra eller om den kör runt en rallybana på xxx sekunder om det är en sportbil, tycker inte jag har något med en sportbil att göra.

Effekt spelar roll, inte skulle jag kalla Ferrari för sportbil om dem hade 100hk..
Rallybilar som evo är inga sportbilar, mer åt familjeracer-hållet. Plocka bort vingen och byt fronten så ser det ut som vilken sedan som helst.

linusgrabo Kockafan
12 januari 2008 · 224 Inlägg

så här är det, alla bilar med svart innertak är en sportbil bara så ni vet.. wink

Senast redigerat av linusgrabo (12 januari 2008)

Kocken
evilaudio
12 januari 2008 · 16 195 Inlägg

ferrari e ingen sportbil.. de e en PASTAPULKA!!!

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Zhnibben
12 januari 2008 · 66 Inlägg

Det börjar ju sjutton bli pinsamt att läsa alla dessa trådar på Gorg då alla spårar ur på samma sätt. Kan inte alla bara sluta ta illa upp för att någon säger att t.ex Volvo eller Saab inte är sportbilar. Alla har OLIKA åsikter om vad som är det. Jag håller helt med dom som säger att Volvo och Saab inte är sportbilar. Man kan göra dom sportigare och bättre anpassade för bankörning men i mina ögon så kommer ingen bil som är någorlunda anpassad för komfort att klassas som en sportbil.

R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

Aerodynamik skrev:

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:
En sportbil ska vara RWD alt. 4WD, vara aerodynamiskt utformad, ha bra väghållning, mycket effekt (utan turbo)

Ser egentligen inte Skyline, EVO m.m. som sportbilar. Även att dem slår Ferraris och Lambos på bana wink

Har det med effekten att göra eller om den kör runt en rallybana på xxx sekunder om det är en sportbil, tycker inte jag har något med en sportbil att göra.

Effekt spelar roll, inte skulle jag kalla Ferrari för sportbil om dem hade 100hk..
Rallybilar som evo är inga sportbilar, mer åt familjeracer-hållet. Plocka bort vingen och byt fronten så ser det ut som vilken sedan som helst.

Man kan ju inte sätta en effektgräns eller att bilen ska gå på x minuter runt en bana för att kunna kallas för sportbil, var går gränsen ?

Sen att det finns en snabb Ford mfl, volvo, bmw som går fortare än en ferrari 430 runt en bana att det är en sportbil ?

Senast redigerat av R170 (12 januari 2008)

R1kard V-Power
12 januari 2008 · 1 186 Inlägg

evilaudio skrev:
ferrari e ingen sportbil.. de e en PASTAPULKA!!!

De e iaf ingen VATTENSÄNG big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Aerodynamik ...
12 januari 2008 · 7 120 Inlägg

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:

R170 skrev:

Har det med effekten att göra eller om den kör runt en rallybana på xxx sekunder om det är en sportbil, tycker inte jag har något med en sportbil att göra.

Effekt spelar roll, inte skulle jag kalla Ferrari för sportbil om dem hade 100hk..
Rallybilar som evo är inga sportbilar, mer åt familjeracer-hållet. Plocka bort vingen och byt fronten så ser det ut som vilken sedan som helst.

Man kan ju inte sätta en effektgräns eller att bilen ska gå på x minuter runt en bana för att kunna kallas för sportbil, var går gränsen ?

Sen att det finns en snabb Ford mfl, volvo, bmw som går fortare än en ferrari 430 runt en bana att det är en sportbil ?

Effektgräns... ca 300hk?

Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

R170 skrev:
Sen att det finns en snabb Ford mfl, volvo, bmw som går fortare än en ferrari 430 runt en bana att det är en sportbil ?

Aerodynamik skrev:
Effektgräns... ca 300hk?

Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

Blir lite dumt med en effektgräns tycker jag, 300 hk var mycket för 10 år sedan och inget om 10 år.

Snälla kan någon nämna en framhjuldriven sportbil eller 4 dörrars ?
Vet ingen själv roll

Nämn några sportbilar när ni kommenterar tack:

Jag nämner,  finns hur många som helst:

* Porsche, dom flesta tro jag..
* Ferrari, dom flesta..
* Lotus
* BMW Z3, Z4
* Buggatti Veyron
* Mazda Miata
* Opel GT
* Mercedes SLR
* Nissan 200, 350
* Viper
* Supra
* Honda 2000

mfl..............................

Senast redigerat av R170 (12 januari 2008)

R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

Håller med, 4 dörrar klassar inte in som en sportbil oavsett effekt eller hur fort den går runt en bana, tycker jag.

Senast redigerat av R170 (12 januari 2008)

turboforssen Telge Drifting Team
12 januari 2008 · 5 398 Inlägg

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:
Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

Håller med, 4 dörrar klassar inte in som en sportbil oavsett effekt eller hur fort den går runt en bana, tycker jag.

okey så Nissan Skyline R34 är då inte sport bil
å inte Mazda RX-8 Evolution

Senast redigerat av turboforssen (12 januari 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
camaro67 Meister
12 januari 2008 · 6 763 Inlägg

R170 skrev:

R170 skrev:
Sen att det finns en snabb Ford mfl, volvo, bmw som går fortare än en ferrari 430 runt en bana att det är en sportbil ?

Aerodynamik skrev:
Effektgräns... ca 300hk?

Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

Blir lite dumt med en effektgräns tycker jag, 300 hk var mycket för 10 år sedan och inget om 10 år.

Snälla kan någon nämna en framhjuldriven sportbil eller 4 dörrars ?
Vet ingen själv roll

Nämn några sportbilar när ni kommenterar tack:

Jag nämner,  finns hur många som helst:

* Porsche, dom flesta tro jag..
* Ferrari, dom flesta..
* Lotus
* BMW Z3, Z4
* Buggatti Veyron
* Mazda Miata
* Opel GT
* Mercedes SLR
* Nissan 200, 350
* Viper
* Supra
* Honda 2000

mfl..............................

Precis. Ta gammla lotusar som är riktiga sportbilar låg ju runt 100hk och de är ju sportbilar så de går inte att sätta en effektgräns.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Eisenhut
12 januari 2008 · 1 827 Inlägg

turboforssen skrev:

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:
Sen sa jag att snabba "vanliga" bilar ex evo och såna inte är sportbilar.

Håller med, 4 dörrar klassar inte in som en sportbil oavsett effekt eller hur fort den går runt en bana, tycker jag.

okey så Nissan Skyline R34 är då inte sport bil
å inte Mazda RX-8 Evolution

När du hittar en 4 dörrars R34 GT-R så kan vi börja diskutera då om det är en sportbil eller inte.

En vanlig R34, dvs 2 dörrar är enligt mig en sportbil, fast ändå lite tveksamt då ordet sportbil har för mig mer med utseendet att göra än prestandan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
R170
12 januari 2008 · 89 Inlägg

En bil med 4 dörrar eller 4 säten är ingen sportbil enligt mig även om den kör cirklar runt tex. en "Porsche 911 turbo".

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
12 januari 2008 · 741 Inlägg

J-P-R skrev:

_Wallis_ skrev:
massa text och sånt..

Men handen på hjärtat, Volvo och sportbil är aldrig något som kommer vara synonymt.
Det spelar ingen roll hur omfattande modifieringar du gör, den kan säkert vara hur ball som helst, men sportbil ? Nej inte direkt.

nu är jag ingen volvo expert eller nått sånt, men där på 60 talet hade volvo en sportbil (med dåtidens mått rätt mycket att köra med utan att ha 8 liters motor) p1800.

sen ferrar aston martin osv vidare är inga sportbilar utan gt bilar, byggd för att glassa runt fortare än alla andra på franska rivieran smile

plus vad jag anser så har jag en fyra dörras familjesedan smile

Senast redigerat av Hertigen (12 januari 2008)

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang