Bra bil att köra bana med?

Eisenhut
18 januari 2008 · 1 827 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Med 140k som budget hade jag personligen köpt en m3 e36 93-95 för kanske 80k sen plocka ner den och lätta den så mycket som möjligt och lägga reiält med tid o pengar på väghålning o bromsar o däck.. och när du känner dig nöjd med väghållning kan du ju börja sugtrimma (vilket kostar som fan) men m3 motorn är en underbar bil att sugtrimma.. kolfiber insug andra kammar osv osv.

Edit: en m3 e36 går att få ner till 1050kilo eller 1150 (kommer inte ihåg exakt) Men rör på sig rätt bra då om man har runt 350hk i den.

Absolut! Trodde inte det gick att lätta en E36 såpass mycket då den väger betydligt mer i pappren. Väger den under 1100kg så finns det ingen anledning till att börja trimma, spec inte om du har 3,2 liters motorn.

På med ett ordentligt chassie typ H&R, R-däck, vassare bromsar, kramgo stol och ur med ALL onödig vikt så har du kommit långt tror jag.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Jojo det är jag väl medveten om.. men förväntar sig att killen har ett jobb och drar in mer pengar samtidigt.. en m3 e36 för säg 80-90k tyckjer jag är en bra grund att bygga vidare så.. och inte med alltför dyra upgraderingar klarar den varv på banorna utan att falla isär. han kan ju exmp börja med att köpa sig ett par bra belägg och bra skivor samt en bra värmetålig bromsvätska och stålsomspunna broms slangar så kommer han långt i en m3 e36 och kan testa på en säsong om han ens vill hålla på med detta.. och då kan ju börja bygga på allvar nästa säsong och förhoppningsvis ha en större budget.


Bmw osv..
Natural
18 januari 2008 · 431 Inlägg

Köp en tråkig Ford och lägg pengarna på annat roligt.

/ Varvulvan

OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Svar: Ja.. tror inte orginal beggad impreza,skyline,rx7 håller många varv runt en bana innan nått blir överhettat/går sönder.


Bmw osv..
Aerodynamik ...
18 januari 2008 · 7 120 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Svar: Ja.. tror inte orginal beggad impreza,skyline,rx7 håller många varv runt en bana innan nått blir överhettat/går sönder.

Det finns kylare som kan råda bot på det.

Natural
18 januari 2008 · 431 Inlägg

Aerodynamik skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Svar: Ja.. tror inte orginal beggad impreza,skyline,rx7 håller många varv runt en bana innan nått blir överhettat/går sönder.

Det finns kylare som kan råda bot på det.

Pengar växer inte på träd.

Eisenhut
18 januari 2008 · 1 827 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Ok? Självklart behöver du inte modda lika mycket, men du kan vara säker på att det kommer kosta lika mycket. Det skiljer en hel del i pris på tex chassiekitt på en Skyline och en Civic.

Och om jag får fråga mig... Om nu Skyline är så fantastisk, var är alla resultat? Borde man inte se i alla fall en Skyline långt upp på Superstage listan? Är det inte bara så att man helt enkelt får inse att Japanerna är helt galna när dom bygger sina TimeAttack bilar i Japan. Men att du måste vara miljonär för att kunna matcha? Du kan inte köpa en Skyline för 130 papp och tro du skulle matcha en racepreppad billigare bil för samma pengar.

En kille i Hondaklubben har lagt ungefär dom pengarna det pratas om på sin Civic (inkl inköp). Med den bilen har det körts 1.22.86 i Superstage. Någon får gärna sätta mig på plats och peka på en mer prisvärd bil för ändamålet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Aerodynamik skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Svar: Ja.. tror inte orginal beggad impreza,skyline,rx7 håller många varv runt en bana innan nått blir överhettat/går sönder.

Det finns kylare som kan råda bot på det.

Som är anpassad för barnkörning? coolt..  finns det kylare till bromsarna också? som förmodligen är det första som ryker. nej men.. klart den håller.. men inte länge.. speciellt inte en 10år beggad bil.. skillnad om du skulle ta ut en ny m3,rs4,nissan gtr,impreza eller så.. dom håller ju ett tag  Men orginal bromsar på en 10år beggad bil håller inte många varv hård körning runt en bana...


Bmw osv..
Eisenhut
18 januari 2008 · 1 827 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Det finns kylare som kan råda bot på det.

Jag tror inte du förstår vilken värmeutveckling en turbo har? Hur många varv tror du en Timeattackbil klarar på full effekt? Även om dessa ingenjörer lägger ner otroligt mycket pengar på kylning håller en sån bil arbetstemp endast några varv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Aerodynamik ...
18 januari 2008 · 7 120 Inlägg

Eisenhut skrev:

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Ok? Självklart behöver du inte modda lika mycket, men du kan vara säker på att det kommer kosta lika mycket. Det skiljer en hel del i pris på tex chassiekitt på en Skyline och en Civic.

Och om jag får fråga mig... Om nu Skyline är så fantastisk, var är alla resultat? Borde man inte se i alla fall en Skyline långt upp på Superstage listan? Är det inte bara så att man helt enkelt får inse att Japanerna är helt galna när dom bygger sina TimeAttack bilar i Japan. Men att du måste vara miljonär för att kunna matcha? Du kan inte köpa en Skyline för 130 papp och tro du skulle matcha en racepreppad billigare bil för samma pengar.

En kille i Hondaklubben har lagt ungefär dom pengarna det pratas om på sin Civic (inkl inköp). Med den bilen har det körts 1.22.86 i Superstage. Någon får gärna sätta mig på plats och peka på en mer prisvärd bil för ändamålet.

Visst, säger inte emot dig. Civics är säkert snabbare på superstage.

Ger upp roll

Senast redigerat av Aerodynamik (18 januari 2008)

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Svar: Ja.. tror inte orginal beggad impreza,skyline,rx7 håller många varv runt en bana innan nått blir överhettat/går sönder.

Det finns kylare som kan råda bot på det.

Som är anpassad för barnkörning? coolt..  finns det kylare till bromsarna också? som förmodligen är det första som ryker. nej men.. klart den håller.. men inte länge.. speciellt inte en 10år beggad bil.. skillnad om du skulle ta ut en ny m3,rs4,nissan gtr,impreza eller så.. dom håller ju ett tag  Men orginal bromsar på en 10år beggad bil håller inte många varv hård körning runt en bana...

Jag tror nog knappt att de håller på en ny bil. För de går fruktansvärt hårt åt bromsarna. Så grymma bromsar är ett måste om man ska köra bana. Och då kan man kolla vikt och se att du behöver inte lika grymma bromsar på en liten miata eller civic som på en skyline eller impreza. Vikt är tid, tid är pengar big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:

Aerodynamik skrev:

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Ok? Självklart behöver du inte modda lika mycket, men du kan vara säker på att det kommer kosta lika mycket. Det skiljer en hel del i pris på tex chassiekitt på en Skyline och en Civic.

Och om jag får fråga mig... Om nu Skyline är så fantastisk, var är alla resultat? Borde man inte se i alla fall en Skyline långt upp på Superstage listan? Är det inte bara så att man helt enkelt får inse att Japanerna är helt galna när dom bygger sina TimeAttack bilar i Japan. Men att du måste vara miljonär för att kunna matcha? Du kan inte köpa en Skyline för 130 papp och tro du skulle matcha en racepreppad billigare bil för samma pengar.

En kille i Hondaklubben har lagt ungefär dom pengarna det pratas om på sin Civic (inkl inköp). Med den bilen har det körts 1.22.86 i Superstage. Någon får gärna sätta mig på plats och peka på en mer prisvärd bil för ändamålet.

Visst, säger inte emot dig. Civics är säkert snabbare på superstage.

Ger upp roll

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 januari 2008 · 3 804 Inlägg

camaro67 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Det finns kylare som kan råda bot på det.

Som är anpassad för barnkörning? coolt..  finns det kylare till bromsarna också? som förmodligen är det första som ryker. nej men.. klart den håller.. men inte länge.. speciellt inte en 10år beggad bil.. skillnad om du skulle ta ut en ny m3,rs4,nissan gtr,impreza eller så.. dom håller ju ett tag  Men orginal bromsar på en 10år beggad bil håller inte många varv hård körning runt en bana...

Jag tror nog knappt att de håller på en ny bil. För de går fruktansvärt hårt åt bromsarna. Så grymma bromsar är ett måste om man ska köra bana. Och då kan man kolla vikt och se att du behöver inte lika grymma bromsar på en liten miata eller civic som på en skyline eller impreza. Vikt är tid, tid är pengar big_smile

De håller längre än på en 10-15år gammal skyline var vad jag menade smile och moderna sport bilarna har rätt kralliga bromsar.. men självklart är dom inte gjorda för bankörning.. men 1-2 ban träffar per år klarar dom nog. kanske smile


Bmw osv..
MrTobias
18 januari 2008 · 1 297 Inlägg

Eisenhut skrev:
Okej, here we go.

1. Vikten är ALLT! Du köper inte dig en supra som torr väger 1600kg, och tror den ska gå snabbt.

2. Du köper inte en turbobil av två anledningar. Du vill inte ha en turbokick när du ligger och pressar samt att du kommer få en värmeutveckling som inte är av denna värld om du har börjat höja laddtryck mm. Detta resulterar i 15 min hård körning max, med orginal kylsystem.

3. Du köper en bil med billiga reservdelar. Saker kommer att gå sönder. Varför då köpa en bil som kräver 17" fälgar? skillnaden på R-däck 15" och 17" är 720:- för 15" och 2500 för 17" (räknat på Toyos R888), detta gäller allt, bromsbelägg, koppling mm mm mm... Det kostar.

4. Köp en bil som du vet med dig att du kan pilla med. För enligt punkt 3 så kommer saker att gå sönder. Är du inte miljonär så kommer du inte kunna lämna in bilen för allt som händer.

5. Köp inte en för dyr bil att börja med. Kom ihåg att försäkringen inte gäller för bankörning (i dom flesta fall) och att det är jävligt enkelt att sätta sin bil i ett räcke. Då har du utöver bilens kostnader diverse saker som kanske gått sönder på banan att betala. Jävligt tråkigt om du köper en bil för 150k och smäller direkt. Då står du där... Sen att du vågar köra lite hårdare med en billig bil gör ju inte saken sämre.


När jag funderat igenom allt detta så sålde jag min Skyline och köpte bilen jag har idag. Ångar det inte en sekund, särskilt inte nu när denna är betydligt snabbare än vad Skylinen var.

Hoppas det hjälpte, och kul att fler upptäcker bankörning.

Du kanske vet om det men SalusAnsvar (jobbar där) täcker din bil när du kör bana, finns vissa kriterier att det får inte vara tävling eller inför tävling. Ingen tidtagning men annars ska de vara lugnt smile

Aerodynamik ...
18 januari 2008 · 7 120 Inlägg

Förstod inte riktigt att killen skulle köra banracing till 110% seriöst. Tänkte att Skyline kunde vara bra om han tog ut den på någon ban-träff någon gång om året.
Kan ju vara en rolig gatbil också wink

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Förstod inte riktigt att killen skulle köra banracing till 110% seriöst. Tänkte att Skyline kunde vara bra om han tog ut den på någon ban-träff någon gång om året.
Kan ju vara en rolig gatbil också wink

Då är de en bättre tanke. Så nu vill vi veta hur pass seriöst de här ska vara.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Liner
18 januari 2008 · 583 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Eisenhut skrev:
Ok? Självklart behöver du inte modda lika mycket, men du kan vara säker på att det kommer kosta lika mycket. Det skiljer en hel del i pris på tex chassiekitt på en Skyline och en Civic.

Och om jag får fråga mig... Om nu Skyline är så fantastisk, var är alla resultat? Borde man inte se i alla fall en Skyline långt upp på Superstage listan? Är det inte bara så att man helt enkelt får inse att Japanerna är helt galna när dom bygger sina TimeAttack bilar i Japan. Men att du måste vara miljonär för att kunna matcha? Du kan inte köpa en Skyline för 130 papp och tro du skulle matcha en racepreppad billigare bil för samma pengar.

En kille i Hondaklubben har lagt ungefär dom pengarna det pratas om på sin Civic (inkl inköp). Med den bilen har det körts 1.22.86 i Superstage. Någon får gärna sätta mig på plats och peka på en mer prisvärd bil för ändamålet.

Visst, säger inte emot dig. Civics är säkert snabbare på superstage.

Ger upp roll

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

Senast redigerat av Skyline_dennis (18 januari 2008)

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Skyline_dennis skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Visst, säger inte emot dig. Civics är säkert snabbare på superstage.

Ger upp roll

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

Precis. Men de är preppat för mycke mer än bilen är värd.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
peter_1976 JDM
18 januari 2008 · 2 201 Inlägg

Skyline_dennis skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Aerodynamik skrev:

Visst, säger inte emot dig. Civics är säkert snabbare på superstage.

Ger upp roll

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

du kan inte jämföra japanska proffsförare med amatörer, som kör lite då o då för skoj skull
så köp du en r32 o försök komma i närheten av deras tider. lycka till

Anubis
18 januari 2008 · 1 255 Inlägg

peter_1976 skrev:

Skyline_dennis skrev:

UseDubbelTurbo skrev:

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

du kan inte jämföra japanska proffsförare med amatörer, som kör lite då o då för skoj skull
så köp du en r32 o försök komma i närheten av deras tider. lycka till

Nä visst de går inte men då vet man ju ändå att bilen har vad som krävs för de bara att föraren inte klarar av de eller?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang