Explosion!! Sett något liknande?

Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

Hertigen skrev:
fick soppa i systemet och som antändes... vanligt att leka med gamla 240s vrider av och på nyckeln i fullgas smile

Näe,ganska osannolikt,för det är ju mekaninsk bränslepump på dessa,vet inte om dom möjligtvis har en liten elförpump?! Men tror inte den skulle kunna få ut såna mängder bränske dit utan att den skulle gå dåligt.

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

Dwarf-Lord skrev:
Ser ut som du får ta o införskaffa dig en ny dämpare...

Måste ju ändå känna dig lite stolt över det arbete du lagt ned på att spränga den...
Hade faktiskt varit lite halv-kul om det varit vid poliskontroll eller dy...

Troligen blockerad i utloppet men jag rekommenderar dig att demontera allt vad avgasrör heter...
Mest för att kolla att det inte är täppt eller tendendenser till igentäppnad finns...

Finns mer som kan tagit skada...

Joo,har en japsdämpare på lager,men inte kul att ha rallyljud när man kör 80 km till jobbet varje dag:P

Näe,nått som blockerat tror jag inte,för det har läckt ganska rejält,det läcker i skarvet mot grenröret och så har någon borrat två 6mm dreneringshål i systemet.

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

URC skrev:
Haha så den ser ut big_smile

Måste vart en rejäl smäll!

Haha,joo det small ganska rejält:) Var en tant i en Toyota Corolla framför som körde in till kanten och undrade om hon hade fått punktering:P

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

Hampusd skrev:
Har lyckats med det där jag med.

Glöm alla teorier om att det vart igentäppt.

Den exploderade för att den dog och soppa matades ut i systemet där det antändes och ljudämparn exploderade.

Joo,men en sekund,dom pumpar inte in så mycket på en sekund:/ Märkligt är det iaf.

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

Corpze skrev:
jag skulle lägga mina 50spänn på att din motor får för fet blandning, anledningen till att motorn dör är (låt mig gissa att de gånger motorn dött har du legat länge på hyffsat jämn gas vid fullgod motortemp?) att den dränker sig själv... gnistan får svårt att tända blandningen... anledningen till explosionen är således ansamling av bränsle och vid motorbroms tenderar de flesta förb.motorer att misstända! hur såg senaste avgasmätninen ut? lambda?

Näe,då blir du nästan utan 50 spänn:P Nämen,motorn kan dö typ efter bara några kilometer eller så går den bara. Och jag hade inte hunnit motorbromsa innan den dog bort. Lambda finns inte på denna och avgasmätningen gjordes för två månader sedan och den var hur bra som helst,och bilen drar ca:6,5-7 / 100km så det är ju helt normalt för en sån motor. Så frågorna är många:P

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
utb-oskar
24 januari 2008 · 4 Inlägg

antagligen är det något med tändningen eftersom han dog och sen när du stod och nötte för att få igång den så gick soppan rakt igenom motorn och det blev rätt blandning i den värma ljuddämparen

Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
24 januari 2008 · 28 Inlägg

utb-oskar skrev:
antagligen är det något med tändningen eftersom han dog och sen när du stod och nötte för att få igång den så gick soppan rakt igenom motorn och det blev rätt blandning i den värma ljuddämparen

Det smällde när den dog,en sekund efter.

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
fiddes Grävmaskinist
24 januari 2008 · 216 Inlägg

en polares pappa hade en gammal saab 900 för några års sedan, när han hade hämtat kompisen på skolan så lät det som en A-bomb när han startade XD Sprängde hela ljuddämparen (den såg ut så)

P.S byt innan SBP XD HAHAHAHA

Volvo C70 "T5" (1998)
Spawner
24 januari 2008 · 505 Inlägg

Dämparn ser tom ut, ingen insats med "svarta/vita" hårstrån i, kan inte vara så att insatsen rostat sönder och plåt/ullet satt igen systemet? kolla där den sprängdes om du kan hitta något ull eller liknande. om inte, så kan du i stort sätt kasta idén att det var igentäppt.

Det är bara en liten teori om vad det kunde vara. Lycka till:)

/Matte

Calibra Turbo 4x4
Mankan1978 Son Of Murphy
24 januari 2008 · 782 Inlägg

Fy fan!!! Har aldrig hört talas om något sånt där förut... hmm

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
utb-oskar
24 januari 2008 · 4 Inlägg

Cheva87 skrev:

utb-oskar skrev:
antagligen är det något med tändningen eftersom han dog och sen när du stod och nötte för att få igång den så gick soppan rakt igenom motorn och det blev rätt blandning i den värma ljuddämparen

Det smällde när den dog,en sekund efter.

fan va konstigt det behövs rätt mycke soppa ner till dämparen för att det ska smälla såhmm

dyGGz V70D5
24 januari 2008 · 199 Inlägg

LocKtar skrev:
Du tror inte att det kan vara så att bilen dog till och från för att den bakre dämparen va täppt? :> problemet lär vara löst nu:O)

Undrar detsamma, frågan är om den fortsatt och dö?

Man lever bara en gång
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
24 januari 2008 · 741 Inlägg

Phaetoon skrev:
Men ändå? Att hela dämparen flyger åt fanders så där? Yikes.

växte upp med en gammal kadett och 240 med en far som älska att göra avgasknallar, låg alltid några öppnade ljuddämpare utanför verkstan smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
24 januari 2008 · 534 Inlägg

Dör den fortfarande? Annars ett problem som jag hade på min 850 (som också dog lite när och var den ville) är att relät till soppapumpen är kasst. En kall-lödning som är ganska vanlig. Så det kan också vara en anledning till att den dör.. Vet iaf minst två till som haft samma fel...smile

Lycka till...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Satt ingen banan i sista avgasböjen då? tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Opelmadness German cars, quality and beyond
25 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Säger som Dynamit-Harry.. Vicken jävla smäll! big_smile
Tråkigt att köpa ny dämpare bara..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
HeeDiX
26 januari 2008 · 114 Inlägg

Jag fick förgasarsmäll på min mazda 626, sprängde bort hela slutburken, fick byta hela systemet, har ingen anning om vad som hände, det bara small till, fast inte så konstigt eftersom mitt tändsystem är helt fel, (brytarspetssystem, ska vara elektroniskt)

Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
27 januari 2008 · 28 Inlägg

dyGGz skrev:

LocKtar skrev:
Du tror inte att det kan vara så att bilen dog till och från för att den bakre dämparen va täppt? :> problemet lär vara löst nu:O)

Undrar detsamma, frågan är om den fortsatt och dö?

Joo,den började dö ganska ofta nu efteråt. Bytte hela tändsystemet i hälgen och hittills har den gått men har inte hunnit köra nån längre bit.

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
Cheva87 Bilplåtslagare/lackerare
27 januari 2008 · 28 Inlägg

steifan skrev:
Satt ingen banan i sista avgasböjen då? tongue

Hmm,tror inte det,isåfall flög den i smällen:lol:

Varför limma fast plast på bilen,modellbilar finns väl i affären?
barracuda saabrules
27 januari 2008 · 6 Inlägg

utb-oskar skrev:

Cheva87 skrev:

utb-oskar skrev:
antagligen är det något med tändningen eftersom han dog och sen när du stod och nötte för att få igång den så gick soppan rakt igenom motorn och det blev rätt blandning i den värma ljuddämparen

Det smällde när den dog,en sekund efter.

fan va konstigt det behövs rätt mycke soppa ner till dämparen för att det ska smälla såhmm

Nej det behövs inte rätt mycket soppa för att det ska smälla. I ett sånt litet utrymme behövs ytterst lite soppa, det viktiga är att det blir exakt rätt blandning med syre och bensinångor. Att ljuddämparen är varm i sig gör saken bara mer effektiv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang