Säkerhet med sportstolar?

ST3N Bilplåtslagare
24 januari 2008 · 70 Inlägg

Jag undrar om nån vet hur en sportstol (icke FIA godkänd) reagerar vid en kollision? Om den pallar trycket eller viker sig.. Försämrar en sportstol i allmänt krocksäkerheten i bilen avsevärt?

tack på förhand!

ST3N Bilplåtslagare
24 januari 2008 · 70 Inlägg

munster skrev:
min fia-godkänd stol (sparco) har jag tävlat med o den är inte spec dyr 1800-2000kr de har jag iaf..bättre än de sportstolarna som jag har kollat runt på de är ju dyrare en del också så...jag skulle köpa en fia...jämt ett tips big_smile mvh jimmy

OKej! smile det låter ju smart iförsig! tack! får tänka på saken!wink

viccoA
24 januari 2008 · 3 111 Inlägg

Tror inte det finns några dokumenterade egenskaper på icke FIA-godkända stolar men jag är rätt säker på att de knappast är säkrare än dina orginalstolar.

ST3N Bilplåtslagare
24 januari 2008 · 70 Inlägg

viccoA skrev:
Tror inte det finns några dokumenterade egenskaper på icke FIA-godkända stolar men jag är rätt säker på att de knappast är säkrare än dina orginalstolar.

Nej det är jag oxå säker på! wink men jag tänkte mer på om det är rentav farligt att använda billiga sportstolar..

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
24 januari 2008 · 3 585 Inlägg

Jag resonerar så att bältet tar de värsta i en krock å sedan att man slungas tillbaka i stolen. så bara den sitter fast så. men självklart är det nog bättre med en orginal stol.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Erick
24 januari 2008 · 4 767 Inlägg

Köp en riktig stol. smile

Finns som sagt billiga godkända stolar också smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
DaViper
24 januari 2008 ·

Skulle aldrig chansa på någon billig stol - man har bara ett liv.
När det väl skiter sig, är riktiga stolar värda vart enda öre...

Lindberg88
24 januari 2008 · 1 418 Inlägg

Vad jag har hört så är det livsfarligt att ha sportstol/rallystol i en bil utan bur, om man voltar har man ej möjlighet att kunna flytta sig på samma sätt och blir därför mosad av taket..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
ST3N Bilplåtslagare
24 januari 2008 · 70 Inlägg

ToTTeN skrev:
Jag resonerar så att bältet tar de värsta i en krock å sedan att man slungas tillbaka i stolen. så bara den sitter fast så. men självklart är det nog bättre med en orginal stol.

Ah det stämmer ju! Men om stolen e kass kanske den viker sig framåt eller bakåt så man skadar sig gött..

Köp en riktig stol.

Finns som sagt billiga godkända stolar också

Mvh
Erick

Mjo! borde väll kolla både och! jämföra lite! så får vi se vad plånboken säger till om oxå!

Tack så mycket för alla svar!

insane_1 Min dröm, din vardag.
25 januari 2008 · 641 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Vad jag har hört så är det livsfarligt att ha sportstol/rallystol i en bil utan bur, om man voltar har man ej möjlighet att kunna flytta sig på samma sätt och blir därför mosad av taket..

Nja, riktigt så är det nog inte. Däremot kan 4-punktsbälte i en bil utan bur vara riktigt farligt.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
narki
25 januari 2008 · 110 Inlägg

Min cobra monaco stol var FIA-godkänd men det drogs tillbax efter ett tag pga att det i flera fall hände att bultarna under stolen släppte. Kanske kan detta vara en svaghet som icke FIA-godkända stolar har.

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
ST3N Bilplåtslagare
25 januari 2008 · 70 Inlägg

narki skrev:
Min cobra monaco stol var FIA-godkänd men det drogs tillbax efter ett tag pga att det i flera fall hände att bultarna under stolen släppte. Kanske kan detta vara en svaghet som icke FIA-godkända stolar har.

Okej! oj! det är ju ett allvarligt problem!  Det kan nog med stor sannolikhet vara en svaghet bland dom stolarna!  Tack så mkt för det svaret..!

Tack till alla som svarat! smile har lite mer kött på benen nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang