Överhettning av motor

bobi85
1 februari 2008 · 177 Inlägg

Idag så gick kylartempen upp på bilen, hade ingen värme där på slutet heller.

Orsaken var trasig kylarslang, jag stängde så klart av motorn när tempen var 3/4 från full temp, så den hann ju inte in i de röda fältet. Var de rätt å bara stänga av motorn?

Nått som kan ha skadas av en sån grej eller är de när de går uppåt röda stecket?
Blev lite orolig där eftersom jag bytt toppackning nyss.

Tacksam för svar

FourRings Quattro User
1 februari 2008 · 260 Inlägg

Du gjorde rätt som stängde av.

Nådde inte tempen det röda ska det vara lugnt.

Inga kokningsljud eller?

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
TTTTT
1 februari 2008 · 945 Inlägg

ska inte ens vara nån fara även fast den hade gått i kok under ett tag. Byt slang å kör på ba big_smile

blinka blått om du vill rejsa!
bobi85
1 februari 2008 · 177 Inlägg

När den kokar, kan den göra de å fast de är minimalt me kylarvätska? för de var ju därför min gick upp i temp för att den spruta ut kylarvätska.

men koka gjorde den nog ej...

bobi85
2 februari 2008 · 177 Inlägg

Jaha, nu starta jag bilen och fyllde på glykol. Lät de nstå på tomgång, men tempen tog en jävla tid på sig. va kan ha hänt. sen ja när jag gasda fritt så vit rök de..

Jag som nyss renoverat den:(

Batta
2 februari 2008 · 1 353 Inlägg

bobi85 skrev:
Jaha, nu starta jag bilen och fyllde på glykol. Lät de nstå på tomgång, men tempen tog en jävla tid på sig. va kan ha hänt. sen ja när jag gasda fritt så vit rök de..

Jag som nyss renoverat den:(

Om det kommer vit rök när du gasar så kommer det in vatten i förbränningen,
så förmodligen topplockspackning skulle jag tro iallafall.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Blida
2 februari 2008 · 654 Inlägg

Som sagt ovan,ryker det vitt (mer än vanligt) när du gasar och små bluddrar lite under belastning när motorn är kall så har du vatten i cyl.Vattnet förbränns och bildar den vita röken från avgassys.
Dvs,troligtvis så är din topp-pakcning körd.

bobi85
2 februari 2008 · 177 Inlägg

Okej, TÄNKTE ATT de kanske var därför de var kallt ute och motorn ej var varm som jag reagera så där när jag kolla först idag. Så jag starta upp bilen igen ikväll och körde den till den var varm. temp mätaren står där den ska och jag såg ej nån vitrök. sen var jag ute och körde också och inga tecken på fel.

inge vtten i oljan.

Så jag får hoppas de var jag som inbilla mig bara:)

Tack för hjälpen alla fall.

Blida
2 februari 2008 · 654 Inlägg

Håller tummarna för att det bara va pga kall motor och kylan.


P.S: kolla så du inte har olja i vattnet också och skruva av olje locket och kolla på det ifall det ligger grå gegga där..Syns väldigt sällan vatten/olje gegga på stickan när det är frågan om vatten som läcker in lite lite gran av i cylindern/rarna plus att tempen många ggr även håller sig som vanligt förens man kör långt och motorn blir riktigt varm.

Senast redigerat av Blida (2 februari 2008)

bobi85
3 februari 2008 · 177 Inlägg

Okej! kollat på stickan, inget, inget i påfyllnads röret. Var ute å lekte lite me bilen, ingen temp uppgång.

Hur är de med rök när motorn är varm. å de är typ 10minus ute. När man ligger bakom bilar å de är genom varma så rycker de ju ur deras avgas. men inte mycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang