5922
Sök

Steglös fläkt?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
9 december 2005
Trådstartare
Jag undrar vad man behöver göra (eller om det överhuvudtaget fungerar) för att plocka bort det ordinarie fläktvredet och ersätta det med en steglös (vridpotentiometer?) kontroll?

Motstånden som styr fläktmotorn, sitter dom i själva vredet eller på motorn?
Om dom sitter på motorn, är det svårt att koppla förbi dom och koppla in en steglös ratt istället??

mvh//tompa

aja, glömde bilen e en 240 -85. fläkten har 5 lägen 0-1-2-3-4
Senast redigerat av turbotompa (9 december 2005)

21 761 Inlägg
9 december 2005
På min bil sitter motstånden på motorn(240-86). Men fläkten drar en massa effekt, det går inte att bara sätta dit en vanlig vridpotentiometer.
Min fläkt är på 170W, den har 4 lägen.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
9 december 2005
Trådstartare
men hur ska man göra då... man kan ju köra hur biffefeta elmotorer som helst steglöst

21 761 Inlägg
9 december 2005
Din fläkt är likadan som min alltså.
Jag vet inte riktigt hur man ska göra, det finns väl ganska kraftiga vridpotar tror jag men är lite osäker om sådana används.
Kanske våran legimiterade besserwisser kan svara på det.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
9 december 2005
Trådstartare
Vem ist das besserwisseren bratwursten då?

21 761 Inlägg
9 december 2005
SHARKY!!!  Han hajar mycket, kan man säga.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
9 december 2005
Trådstartare
ja ja ja såklart... tillfälligt hjärnstillsstånd =P

10 287 Inlägg
11 december 2005
Tja, endera så dissekerar man någon bil på skroten med steglös fläkt och plocka det som behövs eller så bläddrar man upp switchregulatorer i ELFA och bygger en switchad spänningsregulator.
Rent teoretiskt går det också att göra med en stor justerbar brödrost på några 100 W, men det är väldigt opraktiskt.

En switchad regulator består i princip av ett snabbt relä (oftast en Mosfet-transistor) och en styrkrets som kan slå på-och av detta "relä" skitsnabbt (typ en miljon gånger i sekunden) och mata fram precis så mycket energi man för tillfället vill ha.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
oki, de där lät bara såå jobbigt ju... anlednigen till att jag ville pilla med min fläkt är att läge 1 och 2 inte fungerar, de e bara 3 och 4 som fungerar och de e lite irriterande om man bara behöver ha lite lätt cirk o inte halv/full storm... Såå, de e väl motstånden på fläkten som e brända.
Fläkten sitter ju monterad med arslet, men när man väl fått bort den, är det nåt som man kan komma åt att löda å byta de trasiga motstånden?
eller är det bara att byta hela fläkten?
Senast redigerat av turbotompa (11 december 2005)

21 761 Inlägg
11 december 2005
Jag hade samma problem med min, läge 1 och 2, men jag var slö och lämnade bilen till verkstad. Då bytte de motståndet och satte det nya ute i motorrummet för att det skulle bli enklare om motståndet gick sönder igen.

Det är inte helt ovanligt att just det motståndet pajar, vid läge 1 o 2 så går den mesta effekten över motståndet.

Jag har inte sett hur det ser ut när fläkten är borttagen men det går nog säkert att löda bort det gamla.

Men det finns ju som sagt roligare än att ta bort fläkten, när bilen byggdes så började man med fläkten och byggde resten runt den.
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2005)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
ok. då vet du med hur finfint fläkten sitter... ja ja, det är väl inge annat å göra än demontera, operera och återmontera...

Sök